Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                     IX. TANULÓLÉTSZÁM ÉS ISKOLÁBA JÁRÁS


   Baranya  megye elemi iskoláinak tanulólétszámára vonatkozóan - különösen,
ha  a  római katolikus kisiskolák esetét tekintjük - nagyon nehéz megbízható
forrásokat  találnunk,  illetve  azok  adatait  összevetni, csakúgy, mint az
elemi  iskolák  számának  a  meghatározásánál.  A  legnagyobb probléma abból
adódik,  hogy  más  és  más  szempontok  alapján készítettek kimutatásokat a
vizsgált  korszakban  tanulólétszámra vonatkozóan, ezért az adatok tükröznek
ugyan  egy általános képet a megye oktatásügyi helyzetéről, mégsem fűzhetőek
fel egy egységes gondolatmenetre.

   Annyi   megállapítható,  hogy  a  korszakban  általánosan  növekedett  az
iskolába ténylegesen eljáró tankötelesek számaránya, ezzel egyenes mértékben
csökkent   a  mulasztók  aránya.  Ez  elsősorban  a  felügyeleti  szervek  -
egyházmegyei  tanfelügyelőség,  királyi  tanfelügyelőség,  1876-tól  pedig a
közigazgatási  bizottság  -  munkájának  köszönhető,  bár nem mindig pusztán
ennek.

   Salamon    József   1885-ös   jelentésében   például   kifejtette,   hogy
Pécsbányatelepen   azokat  a  munkásokat,  akik  gyermekeiket  nem  járatták
rendesen  iskolába,  a  Duna-gőzhajózási  Társaság  "makacsság  esetén" akár
elbocsátással is sújthatta. (1)

   (A  tanulólétszám  alakulását  hátravetve,  táblázatban  közlöm,  ezek az
adatok  azonban  csak hozzávetőlegesek, különösen a schematismusok esetében,
megfigyelhető ugyanis, hogy egymás után következő évek esetében több falu is
az  előző  tanév  számadatait  küldte be ismét, illetve az, hogy ahonnan nem
küldtek  adatokat,  ott  megismételték az előző összeírás számait. Próbáltam
ezekben  az  esetekben - amennyiben lehetőségem volt rá - a községvizsgálati
jegyzőkönyvek   adataival   összevetni   a  schematismus  adatait,  a  végső
eredmények  azonban  így  is  csak  közelítő  értéket  mutatnak. (16. és 17.
táblázat))

   A   korszakon  át  mindvégig  az  oktatás  kerékkötője  volt  az  iskolai
mulasztások  gyakori  előfordulása. Bár a XX. sz. első évtizedére jelentősen
csökkent  a  mulasztások  száma, az első világháború évei alatt újra - addig
nem   tapasztalt  -  nagy  mulasztási  arány  volt  jellemző.  (4.  szöveges
melléklet)

   Az  1868-as  törvény bevezetése után, az 1. paragrafus alapján valamennyi
szülő  és  gyám köteles volt gyermekeit vagy gyámoltjait 6-től 12-ik illetve
15-ik  életévük  betöltéséig  nyilvános  iskolába  járatni, hacsak magánúton
történő  nevelésükről  nem gondoskodtak. (2) A törvény ellenére számos szülő
nem  vette egészen komolyan ezt az intézkedést, ennek sok oka volt. Sirisaka
Andor  szerint  a  legfőbb  ok  az volt, hogy a szülők - ragaszkodva régebbi
szokásaikhoz  -  gyermekeiket  nem  szívesen  küldték iskolába, hanem inkább
otthon,  a  gazdaság  körüli  munkákban  használták  fel őket. (3) Egy másik
okként  azt  hozták  fel  a  korabeli  sajtó cikkírói, hogy a gyermekeknek a
szülők  nem tudnak sem tankönyveket, sem taneszközöket biztosítani, valamint
problémát  jelentett  sok  szegény  család  számára  a szükséges ruhanemű és
lábbeli  biztosítása.  Szintén  alapvető  gond  volt  a  kisgyermekes szülők
számára az iskola nagy távolsága, különösen őszi és tavaszi esőzések idején,
amikor  a  kisebb földutak a települések között szinte járhatatlanná váltak.
Számos  szülői  panaszlevél  és  tanfelügyelői  jelentés egybehangzóan szólt
ezekről  a  problémákról,  az újságcikkek azonban - gyakorta - kemény hangon
bírálták  a  hanyag szülőket illetve az 1868-as törvényt, mely az 1. fejezet
4.  paragrafusában  rendelkezett  ugyan  a  mulasztások  esetén alkalmazandó
eljárásokról,  első  lépésként  azonban  "erkölcsi  eszközök" felhasználását
rendelte  el,  és  csak  ezután  következett  a  pénzbüntetés  kiszabása.  A
figyelmeztetés  gyakran nem vezetett rögtön eredményre, azonban - miután ezt
a  törvény  nem  zárta  ki  egyértelműen  -  újra és újra alkalmazták, bízva
hatásosságában.

   Somogyi Sándor 1878-ban, a Néptanoda hasábjain az alábbi módon elemezte a
mulasztások   okait:   "...  fájdalommal  kell  tapasztalnunk,  miszerint  a
szegényebb néposztályok, különösen napszámosok, föld- és kézművesek ma is ép
oly  rendetlenül  és  hagyagul  járatják - ha ugyan járatják - gyermekeiket,
mint  a  régi jó időkben. - Az egyik azért nem küldi őket, mert nemcsak hogy
könyveket  és  taneszközöket,  de még a nélkülözhetetlen ruházatot sem képes
számukra  beszerezni,  -  holott minden vasárnap eldorbézol legalább egy pár
forintot  a korcsmában. A másik azért tartja otthon gyermekét, mivel beteg -
noha  talán  épen  akkor libákat, malaczokat, borjukat őriz, vagy futkároz a
mezőn.  A  harmadik  ismét  más okkal áll elő. ... Sőt vannak olyanok is ...
akik  magát  a  tanítót gyanusitják azzal, hogy nem tudja, vagy nem akarja a
gyermekeket  kellően  oktatni, mert már 5, már 6 év óta járnak iskolába és -
még nem tudnak semmit." (4)

   A  cikkíró javasolta, hogy új rendelkezések szükségesek, hogy a szülők ne
bújhassanak  ki  a  büntetés  alól.  A szolgabírók más képről számoltak be a
Közigazgatási Bizottságnak jelentéseikben, rendszeresen jelentették ugyanis,
hogy az iskolát mulasztó gyermekek szüleit megbírságolták, és így az oktatás
rendben folyik, a mulasztás megszűnt. (5)

   Ezzel   ellentmondóak   a   mulasztott   tanórák  óriási  számáról  valló
tanfelügyelői jelentések. (6)

   Még a századvég utolsó évtizedére sem változott meg gyökeresen a helyzet,
Schultz  Imre  még  1893-ban  is  azt  írta le, hogy csak az járt faluhelyen
iskolába, aki akart, a többi otthonmaradt, és mindezért ő akkor elsősorban a
világi  hatóságokat  okolta.  (7)  Ő tárta fel azt is, több község esetében,
hogy  az  iskolabővítésnek és új tanítói állás létrehozásának az elrendelése
azért  volt nehézkes, mert a kimutatott tankötelesek száma ugyan magas, de a
valóságban  ez  nem  jelentett túlságosan nagy megterhelést és zsúfoltságot,
mert  mind  a  tanító  mind  pedig  az  iskolaszék  tagjai  tudták,  hogy  a
ténylegesen   iskolába   járók   számaránya  jóval  kisebb  a  "statisztikai
adatoknál".

   Szentkúton  például  a  tanító elmondta, hogy 300 tanulóból 200-nál sosem
jár több iskolába, sőt nyáron alig 50. (8)

   1895-ben  a  Pécsi  Közlöny  egy  új  rendelkezésről tudósított, (9) mely
szerint   -  mivel  az  1893/94-es  tanév  kimutatásai  szerint  a  baranyai
iskolákban  217822  félnapi  mulasztást  jelentettek  be, és mindössze 15750
esetben  ítélték  a  szülőket pénzbüntetésre (235 frt 15 kr erejéig) - 1895.
március  1-től  utasították  a  községi bírákat, hogy a mulasztók esetében a
községi   elöljáróságok   kötelesek  a  megbírságolást  végrehajtani,  és  a
bírságpénzeket az iskolaszék elnökéhez kézbesíteni. (10)

   Ennek  ellenére  a  következő  években sem csillapodtak a mulasztások, az
államosításról folyó vitákban is gyakorta előkerült ez a téma, egyrészt úgy,
mint   a  felekezeti  iskolák  egyik  nagy  gondja,  másrészt  úgy,  mint  a
közigazgatási közegek nemtörődömségének a bizonyítéka. (11)

   "A  nép  egy  része  még manap is ovodának tekinti iskoláját, melybe téli
hónapban  elküldi,  ha küldi gyermekét, de legkisebb ok miatt napokig otthon
tartja  ismét.  Ily  folytonos  mulasztások  mellett  pedig nem lehet valami
fényes  a taneredmény." (12)  -  olvasható egy 1897-ben kelt vezércikkben. A
Közigazgatási  Bizottság - a kir. tanfelügyelő indítványára - többször tűzte
napirendre  a  mulasztások  témáját,  de  gyakorta  nem  jutottak  tovább  a
határozathozatalban,  mint  ismét  és  ismét leszögezték a községi elöljárók
nagy felelősségét az ügyet illetően. (13)

   A  XX.  század első évtizedében alig volt változás a mulasztások kérdését
illetően  a baranyai kisiskolákban, ennek nyilvánvalóan az volt az oka, hogy
hiányzott egy határozott(abb) állásfoglalás a törvénykezés részéről.

   A  tanévet  1909-ben  is keserű cikkben köszöntötte a Pécsi Közlöny egyik
munkatársa, (14) amikoris a mulasztások okait sorolta fel - immár sokadszor:
"...  betegség,  családi  ünnepély,  gyász, vagy a szülők betegsége folytán,
amikor  a  tanköteles  gyermek nélkülözhetetlenné válik a családra." (Ezek a
mulasztások a törvény értelmében igazoltak voltak.)

   "A  tapasztalat bizonysága szerint még olyan iskolamulasztások is vannak,
amelyek  a  szülők  kenyérkeresetével,  szegénységével  és nemtörődömségével
vannak  ...  kapcsolatban. Ez utóbbiak már nemcsak az előmenetelre, hanem az
egészségre és az erkölcsre is káros hatásúak." (15)

   [Az  I. világháború megnövekedett terheket rótt a gyermekekre is, ezért a
háború   idején  a  mulasztások  száma  növekedett,  ennek  okaival  a  XIX.
fejezetben részletesen foglalkozom.]

   A mulasztásoknak - fentieken kívül - volt még egy másik oka: a járványok,
betegségek.  Az  egészségtelen  tantermek,  a sok összezsúfolt gyermek - már
önmagukban  a  különböző  fertőző betegségek melegágyai voltak, ehhez járult
még  az  alultápláltság, a szülők nemtörődömsége, az őszi-téli hónapok rossz
időjárása.  A  főispán folyamatosan jelentést intézett a miniszterelnökhöz a
járványokról  és   az  ezekkel  kapcsolatos  iskolai  mulasztásokról, (16) a
tanügyi-  és napilapok is rendszeresen közöltek a megyében tomboló járványok
pusztításairól    szóló    statisztikákat    illetve    az    ezek    miatti
iskolabezárásokat.   A   bárányhimlő,   a  toroklob,  a  vörheny,  a  vérhas
legnagyobbrészt  az  iskoláskorúak  -  vagy a még kisebb gyermekek - köréből
szedte  áldozatait,  általában  ha  egy  község  iskolájában felütötte fejét
valamelyik  járvány, annak nem lehetett másként útját állni, csak úgy, ha az
iskolát  bezárták  (gyakran  másfél-két  hónapra  is,  amíg a veszély el nem
múlt). (17)

   A  jelentések  szerint  például  1901-ben,  a  tanév  második felébeen 16
baranyai  kisiskolában  szünetelt  járvány miatt a tanítás, (18) 1902-ben 7,
(19) 1903-ban pedig 9 iskola zárt be emiatt. (20)

   1879-ben  a  VKM  rendeletet  adott  ki,  amely az iskolai tanítókat s az
iskolai   hatóságokat  utasította  az  iskolákban  végrehajtandó  teendőkkel
kapcsolatosan,  melyek  a  tanulóifjúság  egészségének  megóvását szolgálták
volna. (21) Minderre az Oroszországban kitört pestis-járvány szolgáltatta az
alapot.

   A  rendeletben  -  többek  között  -  az  alábbi  utasítások szerepeltek:
"Mindenek  fölött  a  tantermek,  folyosók  s  általában  az  iskolai összes
helyiségek tisztán tartassanak, nevezetesen a portól, pókhálóktól s minden a
ragályozási  anyagokat  bevenni  s  tovább terjeszteni alkalmas rondaságtól,
mindennap  megtisztittassanak,  a  padló,  ajtók,  ablakok,  padok hetenként
megmosattassanak; a falak gyakrabban meszeltessenek, s a mint kisebb községi
(falusi és pusztai) iskolákban sok helyt még szokásban van, a tantermek mag-
és  éléstárakul,  lomtárakul  s  általában  oda  nem  tartozó tárgyak rakodó
helyéül  soha  semmi  szin  alatt  ne használtassanak. Az iskola környéke és
udvara   szintén   tisztán   tartassék,   nehogy   az  ott  roskadó  anyagok
kigőzölgésével  a  levegő  megfertőztessék.  -  Különös gond fordíttassék az
árnyékszékre; a kutakra." (22)

   Ezeket  és  más  hasonló utasításokat betartani és betartatni azonban nem
volt  könnyű  feladat,  hiszen  a tanító és diákjai gyakran közös erővel sem
tudtak  környezetükön  felülemelkedni,  önmagukat  és egymást a járványoktól
megvédeni.


                                  JEGYZETEK

  (1)  1885.  évi  királyi  tanfelügyelői   jelentés  BMLT  (Jelzés  nélküli
       tisztázat, Bernics Ferenc szíves adatközlése)

  (2)  CIH  1868: XXXVIII. tc. 1. fejezet 1. paragrafus

  (3)  Várady: BMJ I. k. i. m. 319. o.

  (4)  "Somogyi Sándor: Hogyan lehetne a tanulók rendes iskolábajárását és a
       teljes hatosztályu népiskola bevégzését biztosítani?" (In = Néptanoda
       1878. febr. 2. XI/21. vezércikk 161-163. o.)

  (5)  Például:  A  pécsváradi  járás  szolgabírájának jelentése Közig. Biz.
       ált. iratai 376/565. sz. BMLT

  (6)  Például: 1885 és 1886. évi királyi tanfelügyelői jelentés BMLT

  (7)  "Schultz Imre: Tanügyi körkép" (In = PK 1893. ápr. 9. 5. o.)

  (8)  Uott.

  (9)  "Mulasztások" (In = PK 1895. febr. 4. 4. o.)

 (10)  Uott.

 (11)  "Népiskoláink" - vezércikk (In = PK 1897. febr. 18. 1. o.)

 (12)  Uott.

 (13)  "Iskolamulasztások" (In = PK 1899. júl. 13. 3. o.)

 (14)  "A tanév küszöbén" (In = PK 1909. szept. 7. XVII/179. sz. 1-2. o.)

 (15)  Uott.

 (16)  Közig.   Biz.  jelentései  -  Vármegyék  jelentései:   Baranya  megye
       1900-1926. 1678. cs. K 26. Országos Levéltár (továbbiakban: OLT)

 (17)  "Járvány" (In = PK 1905. okt. 22. XIII/123. 4. o.)

 (18)  Tormay  alispán levele a miniszterelnöknek - 1901. aug. 13. 527/2139.
       1678. cs. K26. OLT

 (19)  Vármegyei  főjegyző  a min. elnöknek - 1902. 488/2210. 1678. cs. K26.
       OLT

 (20)  Fejérváry  főispán  a  min.  elnöknek  -  1903.  aug.  11. 49/1903 és
       1289/902. 1678. cs. K26. OLT

 (21)  A  járványok  megelőzése  (Vallás  -  és  Közoktatásügyi Minisztérium
       (továbbiakban:  VKM)) 1879/3844. márc. 1. rendelete; Közig. Biz. ált.
       iratai 1879/1. 516/703. BMLT

 (22)  Uott.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.