Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

            VIII.  A KATOLIKUS ELEMI ISKOLÁK ÁLLAPOTA BARANYÁBAN
                      AZ 1868 - 1914 KÖZÖTTI IDŐSZAKBAN


                            1. AZ ISKOLÁK EREDETE
 
   Baranya  megye  kisiskoláinak  1868  előtti  történetével  számos  kutató
foglalkozott,  akik  munkáikban  feldolgozták a katolikus iskolák történetét
is, némelyek egészen a kezdetektől. (1)

   Baranyában az iskolahálózat kiépítése - Sándor László kutatásai szerint -
II. József uralkodása alatt vett nagyobb lendületet. "Az elavult, szegényes,
düledező iskolaépületeket sok helyen lebontották és egészséges fagerendákból
állókat készítettek helyette. Gyakran találkozhatunk kőalapú tömésfalas, sőt
égetett téglás iskolákkal is. 1780 és 1845 közt 45 iskola épült." (2)

   Kanyar József kimutatásai szerint (3) 1846/48-ban 175, 1869-ben pedig 397
népiskola  volt Baranyában, a növekedés 126,85%-os, ami magasan felülmúlta a
régió  másik  három  megyéjében  tapasztalható  fejlődést,  valamint ebben a
megyében  volt  legalacsonyabb  1869-ben az egy tanteremre jutó tankötelesek
száma, jóllehet még mindig magasabb volt a törvényben előírtnál (64,1 a 6-12
évesek és 94,3 a 6-15 évesek esetében).

   Petrovich  Ede  a  Canonica  visitatiók  alapján  vázolta  Baranya  megye
reformkori  népoktatásügyi  helyzetét, községenként leírva az iskolaalapítás
évszámát,  az  iskola  állapotát.  (4)  1869-ben  -  Kanyar József kutatásai
szerint   -   a  Pécsi  Római  Katolikus  Egyházmegye  Baranyában  található
kisiskolái eredetüket tekintve különböztek. (10 táblázat)

   Érdemes   felidézni  néhány  katolikus  iskola  építésének  körülményeit,
alapításának  évszámát, hiszen ezek az épületek 1868 után gyakran alkották a
felújított vagy kibővített iskolák magvát. Abaligeten például 1787-ben épült
az  iskola,  1  tanteremmel,  Bánban 1798-ban, Bodolyán 1805-ben, Kisfaludon
1797-ben,  Sárokon pedig 1817-ben. (5) Bellyén "az épület 1791-ből való, van
benne  3  terem, a nagyobb a lakás, a kisebb az iskola számára, a 3. raktár.
Náddal  van  befedve." (6)

   Sásdon  a  plébániának  kezdetben  egy  iskolája volt, az 1820-30-as évek
táján  keletkeztek  a  meződi,  vargai  és  hörnyéki  iskolák,  1880/1-ben a
vásnoki. (7)

   Udvardon  1854-ben  nyílt  meg  az első iskola. "Tipikus parasztház volt,
amelyet  a  község némi átalakítás után erre a célra bérelt." (8)

   Szemelyben is valószínűleg ebben az évben épült fel az iskola, legalábbis
a község kiadásairól tanúskodó dokumentumok szerint. (9)

   A baari katolikus iskola eredetéről egy 1893-as irat 1. paragrafusa nyújt
tájékoztatást,  ennek  alapján a községben az első iskolaház 1811-ben épült,
ezt  azonban  plébánia-lakássá  alakították,  és  ekkor a falu "a szomszédos
sáros  utczában  egy  paraszt  belső  telket  házzal együtt vásárolt, melyet
tanitói lakássá s iskolává alakitott; de a vályogfal és szalmatető csakhamar
romlásnak indulhattak", amint erről az 1829. évi egyházlátogatási irat vall.
(10)  Szent-Dienes és Ranódfa közös iskoláját 1866-ban építette a hitközség,
320  frt  költségen, Jakabfaluban 1859-ben (1400 frt), Laskafaluban 1857-ben
(6000  frt), Maisson 1864-ben (1000 frt), Borjádon 1860-ban (4861 frt), Kis-
Budméron  1868-ban, Rác-Töttösön 1856-ban, Német-Egregyen 1857-ben épült fel
az iskola. (11) (11. táblázat és 12. táblázat)

   Egerszegen  1860-ban  nyílt  meg  az iskola, Egerszeg, Hegyszentmárton és
Tengerin  községek  építették  a  kántori lakással összefüggő, egytantermes,
közös bejáratú épületet. (12)



  2. AZ ISKOLÁK SZÁMA, ÁLLAPOTA, ISKOLAÉPÍTKEZÉSEK ÉS BŐVÍTÉSEK (1868-1914)


   A  római  katolikus  elemi iskolák számáról nehéz megállapításokat tenni,
ennek  legfőbb  oka  az,  hogy a tanfelügyelői jelentések és a népszámlálási
adatok   nem   tüntették   fel  ezek  számát  külön,  vagy  ha  igen,  akkor
népiskolákról készültek összeírások, és nem csak az elemi tanintézetekről.

   A schematismusok kezelhetőek legmegbízhatóbb forrásként a katolikus elemi
iskolák  számát  illetően,  e  szám  meghatározása azonban segítségükkel sem
könnyű, hiszen bizonyos években hiányzott belőlük az oktatási intézményekről
szóló kimutatás.

   Az  iskolák  számát tekintve az 1869-es állapothoz képest az 1870-es évek
elején  kisebb  visszaesés  volt tapasztalható. Kanyar József adatai alapján
1869-ben  397  népiskola  volt  Baranyában,  ebből 369 volt felekezeti elemi
iskola és 3 községi. (13)

   Több  elsődleges  és másodlagos forrásból kényszerültem adatokat gyűjteni
az  iskolák  számára  vonatkozóan,  adataim bizonyos esetekben nem pontosak,
ennek  okát  jelöltem.  (13.  táblázat)  (A településnév-mutatóban  szereplő
települések  között  színkiemeléssel  jelöltem  azokat,  ahol 1878-ban római
katolikus elemi iskola volt. (14. táblázat)

   Az  1868:  XXXVIII.tc.  27-28  -  a  részletesen rendelkezett arról, hogy
milyen  kivánalmaknak  kell  megfelelniük  az  iskolák épületeinek, külső és
belső  állapotuknak. Eszerint "Az ujonnan épitendő iskolaépületek egészséges
helyen  épültek,  szárazak  s a gyermekek létszámához mérten (egy teremre 60
gyermeket,  s  minden  gyermekre  legalább a 8-12 mý lábnyi helyet számítva)
elegendő   számú  tágas,  világos  és  könnyen  szellőztethető  tantermekkel
legyenek ellátva." (14)

   Baranya  megyében  a  legtöbb  kisiskola  ekkor  még nem érte el a kívánt
szinvonalat  ebben  a  tekintetben, kivételt valóban csak az újonnan épített
iskolák  többsége képezett. "A tudás háza" a legtöbb községben - különösen a
kis  lélekszámú,  általános  szegénységben, rossz gazdasági viszonyok között
tengődő   falvakban   -   nem  volt  megfelelő  állapotú.  A  legkülönbözöbb
forrásokkal  alátámasztható  az  az  általános  kép,  melyet  Sirisaka Andor
festett 1896-ban - az 1870-es évek baranyai iskoláiról: "Az iskola-épületek,
néhány községet kivéve, igen szerények, sőt némely helyen czélszerűtlenek. A
legtöbb  iskola  utobbi  időben  cserépzsindelyes  tetővel, szilárd anyagból
készült; de itt-ott találunk még szalma-fedelű viskókat is." (15) A vizsgált
korszak  iskoláinak  állapotáról  a  Salamon  József kir. tanfelügyelő által
írott  1874-es  jelentés  adott  elsőként  alaposabb  áttekintést,  bár ez a
jelentés  nem  az  egész  megyére  terjedt  ki, mindössze a pécsváradi járás
iskoláiról  szólt  -  köztük  28  római  katolikus  tanodáról  -. Az iskolák
állapotára  és  felszereltségére vonatkozó kép ugyancsak mást mutatott, mint
amit az 1868-as tc. erre vonatkozóan előirányzott.

   "Az  épületek  állaga  sok  esetben  nem  megfelelő,  tatarozásra szorul,
megvilágítása  rossz,  a  szellőztetés  és  a  fűtés csak részben megoldott.
Hiányzanak   sok  esetben  a  csatlakozó  melléképületek,  leggyakrabban  az
árnyékszék és a kút" - olvasható a jelentésben. (16)

   A  28 vizsgált katolikus iskola közül mindössze 11-nek az épületéről írta
azt   Salamon   József,   hogy   "jó  karban  van"  (Berkesd,  Kátoly,  Lak,
Lovászhetény,  Óbánya,  Ófalu, Pécsvárad, Pereked, Szenterzsébet, Szilágy és
Véménd  iskoláiról).  A törvény előírásainak azonban még ezek az iskolák sem
feleltek  meg,  hiszen  vagy  kevés  volt  a tanterem a gyerekek létszámához
viszonyítva  (Berkesden,  Véménden), vagy  rossz  volt a termek megvilágítása
(Ófalu,  Szenterzsébet),  célszerűtlen és hiányos volt az iskola berendezése
(Berkesd,  Kátoly,  Ófalu,  Pereked). A járás többi 17 katolikus iskolájában
még   ennél   is   rosszabb   volt  a  helyzet,  az  épület  gyakran  kicsi,
egészségtelen,  javításra  szoruló,  a törvény követelményeitől meglehetősen
eltérő  volt.  Hímesházán  "Az  épület  dülékeny, rozzant", Marázán szintén,
Pusztafalun  "Az  iskolaépület  rozzant,  egészségtelen, alacsony", Varasdon
"elhanyagolt,   téli  ablakok  nincsenek.  Hiány  még,  hogy  sem  kút,  sem
használható árnyékszék nincs." (17) (6. térkép)

   Az  általam  vizsgált  iratanyag  évtizedeken  keresztül ilyen - és ehhez
hasonló  jellemzéseket,  leírásokat  tartalmaz  az  iskolák állapotáról. (3.
szöveges  melléklet) Mindezt annak ellenére, hogy 1868-tól folyamatosan mind
a  királyi tanfelügyelők, mind pedig az egyházmegye tanfelügyelői jelentések
"sorozatát"   készítették   el   évről-évre,   és  intézkedéseket  kértek  a
Közigazgatási  Bizottságtól (1876-tól) illetve a püspöktől.

   1877-ben  Salamon  József, aki  ekkor már  a megye királyi tanfelügyelője
volt,  több  pontban  foglalta  össze  javaslatait a Közigazgatási Bizottság
számára    az    elemi   iskoláztatással   kapcsolatosan,   és   szolgabírói
intézkedéseket  kért.  Jelentésében  kitért az iskolaépületekkel kapcsolatos
problémákra is:

   "c.)  ...  az iskolaépületek a törvény értelmében egészségesek, világosak
legyenek és a gyermekek létszámához mérten (egy tanteremre 80 tanulót és egy
tanulóra  8-12  []  lábat  számitva)  épittessenek,  a régiek pedig aszerint
kibővittessenek." (18) (1. szöveges melléklet)

   Még  ugyanebben  az  évben  Salamon  40  község  iskoláját látogatta meg,
mégpedig  augusztus  hónapban,  máskor  ugyanis ezeket a községeket "az utak
járhatatlansága  miatt  alig  lehetett  megközelíteni."  (19) A tanfelügyelő
tehát  nem  tanítási idő alatt járt a tanintézetekben, hanem szünidőben, így
benyomásai  leginkább  az  iskolák  adminisztrációs anyagán alapulhattak. Az
épületekről  az alábbi gondolatokat közölte jelentésében: "Az iskolaépületek
vagy  szűkek  vagy  javítást vagy a tantermek szaporitását igénylik - Szent-
Katalinon,  Sásdon,  Kis-Hajmáson, Kaánban, Gödrén, hol még 2 tanteremre van
szükség,   mert   238  növendéket  oktat  egy  tanitó  egy  tanteremben,  F.
Mindszenten, ... Bükösdön, ... Szent-Erzsébeten: (...) ... az iskolaépületek
dolgában  történt a legtöbb ... Dinnyeberkin, Gödrén ... új iskolák épületek
és  kényelmes  tanitói  lakokat  találtam.  (...)  Szent-György most javítja
iskoláját." (20)

   A  Közigazgatási  Bizottságnak  1876-tól  kezdve  kulcsszerep  jutott  az
iskolaépítések-   és   helyreállítások   koordinálásával,   megvalósításával
kapcsolatosan.  Egyrészt  a  hozzájuk  befutó  kérvények alapján, másrészt a
tanfelügyelői   jelentések,  harmadrészt  miniszteri  leiratok,  negyedrészt
püspöki  átiratok alapján szereztek tudomást az iskolák állapotáról, illetve
a falvak igényeiről. A Bizottság gyakorta intézett átiratot a püspöknek ill.
az    egyházmegyei    tanfelügyelőnek    sürgetve   őket   az   épületekkel,
felszerelésekkel kapcsolatos munkálatok elvégzésére.

   Véménd   község  például  1878-ban  a  minisztertől  halasztást  kért  az
iskolaépület  bővítésére.  A  kérvény  a  Közigazgatási  Bizottsághoz került
véleményezésre,  a  testület  azonban  nem javasolta a halasztást, tekintve,
hogy  235  tanköteles  járt  a község iskolájába, és őket egy 63 éves tanító
tanította. (21)

   A   minisztérium   végül   engedélyezett  1  év  haladékot,  de  azzal  a
feltétellel,  hogy  az  1879/80-as  tanévre  az  új tanterem elkészül, és új
tanítói állást is szerveznek. (22)

   Szintén  a  Közigazgatási  Bizottság  munkájáról  számolt  be  1883-ban a
Néptanoda  hasábjain  Szeifricz  István, egyházmegyei tanfelügyelő. Az "1868
évi  38. t. cz. 34. paragrafusához képest tantermek és tanerőkben való hiány
terjesztetvén elő, ... Babarcz, Mohács, Somberek és Duna-Szekcső hitközségek
iskolái  is  mint  olyanok  említtetnek,  melyeknek  haladéktalanul  ki kell
bővíttetniök",  és  a  tanfelügyelő  emiatt  további  intézkedésekre kérte a
püspököt. (23)

   A  Közigazgatási  Bizottság  illetve  a  királyi tanfelügyelő intézkedési
szándékai   nem   mindig   találtak   megfelelő   visszhangra   a  katolikus
hitközségekben.  A babarci iskolaszék például 1893-ban a "katolikus eszme és
oktatás  iránti  újabb  támadásnak"  tartotta  Salamon  József  leiratát  az
iskolabővítéssel   kapcsolatosan,   ugyanis,  mint  kifejtették,  csak  "1-2
oskolással" van több a megengedettnél. (24)

   Az  1870-es  és  80-as évtizedek hoztak ugyan változást a megye katolikus
elemi  tanügyét  illetően,  iskolaépületek-  és  építkezések  vonatkozásában
azonban  lassú  volt  a  javulás,  mint  ahogyan  erről  a  megye  katolikus
szellemiségű  lapjában,  a Pécsi Közlönyben Schultz Imre 1893-ban beszámolt.
"Tanügyi  körképek" címmel több részből álló írásában így tudósított a neves
tanár:  "Tagadhatatlan  tény,  hogy  az  utolsó  20-25  év  alatt nem egy új
iskolaépület   emeltetett   egyházmegyénkben,   számos   helyen   bővítések,
átalakítások,  javítások foganatosíttattak, de tény az is, hogy még sok igen
fogyatékos  iskolaépület,  a  törvényes  kellékeknek semmikép meg nem felelő
tanszoba  található  egyházmegyénkben." (25) A szerző szólt ebben a cikkében
az iskolák túlzsúfoltságáról, az épületek alacsony, düledező állapotáról. Az
újságnak egy másik írása is erről a problémáról írt, és kereste az okait is.
A falvak szegénysége, a hitközség nemtörődömsége mellett más oka is lehetett
az  iskolák  nyomorúságos  állapotának:  építkezés vagy iskolabővítés esetén
gyakorta  nem  szakember  készítette  el  a  terveket  illetve  hiányzott  a
szakbírálat  sokszor.  Sem  a  törvénynek sem az építésügyi előírásoknak nem
tettek eleget a tervek készítői.

   "Világítás,  fűtés,  szellőztetés,  padok  stb.  most is a legprimitivebb
felfogást  árulják  el.  Az  iskolai épületeknek megbírálása és a befejezett
építkezések  felülbírálása  egy  főtanhatóságilag megbízott építész feladata
lenne." (26) olvasható a Pécsi Közlöny hasábjain 1893. júliusában.

    Ugyanakkor  fentiekkel  ellentétes,  pozitív  visszhangokat  is  kiváltó
iskolaépítések  is történtek. Ugyancsak Schultz Imre leírásában szerepelt az
alábbi  néhány  elismesrő  mondat:"  Láttam  gyönyörű szép, akár a fővárosba
beillő  tantermeket  (pl. Nyomján); láttam fölszerelést ott is, hol a község
keveset  tesz,  ha a tanító ember a maga talpán, ha szívén hordja a tanügyet
(pl. Baánban)." (27)

   A Püspöki Levéltár iratanyagában az 1893-as évben feltűnően, kiemelkedően
sok  az  iskolaépítkezéssel  bővítéssel  kapcsolatos irat, ezek segítségével
metszet    készíthető   a   századvég   baranyai   katolikus   kisiskoláinak
problémáiról.

   Elsődleges  gond  volt  sok  község  számára  az,  hogy  még  ekkor is, a
népoktatási  törvény  végrehajtásának  25.  évében  jóval magasabb volt az 1
tanítóra  jutó tanulólétszám, mint a törvényben előírt. Az iskolák szűkösek,
egészségtelenek voltak, a legtöbb épület ugyanúgy bővítésre szorult, mint az
1870-es 80-as években.

   Így   volt   ez   Alberfaluban  (28).  Geresden  (29), Sztárán, ahol  egy
tanteremben  130  tanköteles  tanult,  (30) Mohácson (31), Villányban (annak
ellenére,  hogy  az  itteni római katolikus iskolában 3 tanító is dolgozott)
(32),  Kővágószőllősön,  ahová 62 helybeli és 26 cserkúti diák is járt, (33)
Somogyszentlászlón,  ahol  1 tanteremben 110 tanköteles tanult (34), Baárban
szintén kb 110 gyermek járt 1 tanítóhoz, 1 tanterembe (35), Németiben, ahová
a szalántaiak is jártak. (36)

   A  Közigazgatási  Bizottság  1893.  nov.  7-én tartott ülésén a VKM 30747
sz./1893.  aug.  4.  rendelete alapján próbálták a túltömött elemi iskolákat
ismételten  rábírni  a  hiányok orvoslására. (37) Harminckét római katolikus
iskola   szerepelt   a   testület   felhívásában,   melyet  az  egyházmegyei
hatóságoknak megküldtek. (38)

   A  túlzsúfolt  iskola  tehát  sok  községben  jelentett  megoldásra  váró
problémát,  a bővítéseket, új építkezéseket, illetve új tanítók alkalmazását
a  lakosság  szegénysége,  más  irányú  anyagi  terheltsége  akadályozta. Az
1893-as  év anyaga erről is tanúskodik, a falvak iskolaszéki jegyzőkönyvei a
megye különböző részein ugyanolyan gazdasági gondokról számoltak be.

   Budafa és Mánfa az alábbi módon indokolta "tehetetlenségét", válaszolva a
tanfelügyelő    átiratára:   "A   községek   nyomasztó   anyagi   helyzetben
vannak, túlterheltek,    tüzifecskendőt    kellett    beszerezniük,   községi
építkezéseket teljesítettek." (39)

   Sztárán  az  aránytalanul csekély birtokra (1001 lélek - 140-150 gazdának
összesen  csak  14 telke van) és a község lakosainak általános szegénységére
hivatkozva  hárították  el  az  iskolabővítést.  (40)  Gyürüfü lakosai a már
felépített  iskola  költségeit nem tudták törleszteni, mert "... az alig 300
lélekből   álló   hegyes   és   völgyes  sovány  határral  biró  ...  község
szöllőhegyét,  melyből a szegény nép egyéb kereset forrás hiányában tengette
életét, a philloxa teljesen kipusztitotta..." (41)

   Szalántán  és  Németiben  ugyanez  volt  a  helyzet, az ottani iskolaszék
jegyzőkönyve  szerint  a  község  lakosai  "szánandó  szegénységben"  élnek,
egyedüli jövedelmi forrásuk volt ugyanis a káposzta és a bor, a káposzta ára
viszont  6-8-10  frt-ról  2-3 frt-ra esett vissza (százáé), a szőlőket pedig
elpusztította a phyloxera, ez időben parlagon voltak. (42)

   Arra  vonatkozóan, hogy ebben az időszakban milyen is volt tulajdonképpen
az  iskola,  csak  nagyon  kevés  leirás  áll  rendelkezésünkre. (1. kép) Az
iratokból  általában  az  derül ki, mi nincs az iskolában, és ez is csak pár
szóban  kifejtett.  Egy - a fentiekben már jelzett - 1893-as, Baar községben
keletkezett  dokumentum  részletes leírást közölt az ottani iskoláról, amely
ha  általánosnak  nem is mondható, egy tipikus képet mindenképpen bemutat az
akkori  állapotokról. Eszerint a tanító lakásával egy fedél alatt "az épület
hátsó  részében van az iskolaszoba, hova a bejárat 1 méter széles és 4 méter
hosszú  folyosócskáról  nyílik,  mely  folyosó  amellett,  hogy  egy padlás-
följárati  lépcsőt  és  kenyérsütő-kemencét  is  magában foglal, a tanítónak
nyárikonyha helyiségül szolgál, megtöltvén az iskolaszobát konyhaszaggal s a
legyek ezreivel. (...)

   Az  iskolaház  idő  folytán  cserépel lett födve. (...) Az 1891. évben az
iskolaszoba  korhadt  felső  padozata  éjjel  leszakadván  ...  100  frt-tal
megújíttatott.

   Kutja   az  iskolának  nincsen;  szintúgy  kerítéseket  majdnem  teljesen
nélkülözi." (43)

   A  dokumentum az iskolaszobáról is tartalmaz adatokat, ennek alapján "...
hossza:  8  1/2 méter, szélessége 5,60 cm. magassága = 2,65 ctm. azaz összes
térfogata  126  köbméter. (...) A tankötelesek közül bejár átlag 110. És így
jut  egy-egy  tanulóra  1,24  köbctm. térség, a kályhát, asztalt, szekrényt,
padokat  nem  számítva.  A  tanulók  egy  része  a  földön üldögél, másrésze
ideiglenesen  alkalmazott deszkákon foglal helyet, sőt a téli hónapokban még
a kályhasarokba is kerül." (44)

   Azok  a  községek,  amelyeknek  a lakossága az égető szükség és a törvény
ellenére  sem  tudott  új  iskolát  állítani  -  szegénysége miatt - gyakran
folyamodtak  halasztásért,  ezt  gyakran meg is kapták, és nagyon gyakori az
iratok  szerint  az  olyan eset, amikor az 1-2-3 stb. évi haladék után újabb
haladékot kértek, hiszen ennyi idő általában kevésnek bizonyult arra, hogy a
lakosság  anyagilag  felkészüljön  az  iskolaépítésre.  Így  sikerült hosszú
évekig  (néha  egy  egész  évtizedig)  elodázni  az  építkezést. Így volt ez
például  Illocska (45), Szajk és Versend (46), Jágonak (47), Albertfalu (48)
esetében.

   Az  építkezés  megkezdése  előtt  tervrajzokat  kellett  készíttetnie  az
iskolaszéknek,  és  ezeket véleményezésre benyújtani az egyházmegyéhez. (49)
(1. és 2. rajz és 2. szöveges melléklet)

   A  jágonaki  és  a herczeg-mároki iskola tervrajza, valamint az előbbiről
készült mérnöki vélemény alátámasztja azt a leírást, amelyet 1896-ban közölt
Baranya  megye  iskoláiról  a  Várady által szerkesztett munka. Valószínűnek
látszik,  hogy  a  kevés  fellelhető adat szerint az új iskolaépület valóban
"egészséges  helyen  épültek,  szárazak s a gyermekek létszámához mérten ...
elegendő számú, tágas, világos és könnyen szellőztethető tanítási termekkel"
bírtak. (50)

   A   mérnöki   ellenőrzésen   kívül   az   egyházmegyei   tanfelügyelő  is
megtekintette az új iskolát átadás előtt. (Pl. Udvardon, 1897-ben.) (51)

   A Közigazgatási Bizottság 4360. sz. határozata alapján 1896-ban a mohácsi
járás  népiskoláit  közegészségügyi  szempontból  felülvizsgálták.  A  római
katolikus kisiskolák állapota általában ebben a járásban sem volt kielégítő,
amint  a  felvett  adatok ezt tanusítják, fentebb említett falvakhoz hasonló
gondokkal küszködtek több helyen. Liptódon a terem 63 négyzetméter volt, 2,8
m  magas, ez legföljebb 50-55 gyermek számára lett volna elég, ezzel szemben
több,  mint  100 gyermek tanult itt. Rác-Görcsönyben  44  négyzetméteren 96,
Baarban  40 négyzetméteren 99, Kisnyárádon 43 négyzetméteren 96, Babarcon 2,
egyenként  55  négyzetméteres  tanteremben  összesen  176,  Mais  45  és  38
négyzetméteres   termében  263  tanuló  tanult.  Ez  utóbbi  községben  volt
legrosszabb  a  helyzet  illetve  Dunaszekcsőn,  ahol  egy 90 négyzetméteres
alapterületű  tanteremben  244 tanuló tanult (!). Ez "nemcsak tanügyi, hanem
közegészségi  tekintetben is valóságos botrány!" (52) - olvasható a korabeli
feljegyzésben.  Jelentése  végén  a  járási  főorvos az alábbiakban foglalta
össze   következtetéseit   a   megvizsgát   iskolákban  tapasztalt  siralmas
állapotokkal  kapcsolatosan:  "Vagy  hát  hol  tanulja meg azt a nép, hogy a
saját  legfőbb java: az ő egészsége, az ő munkaképessége érdekében lehetőleg
mindent  megtegyen,  ha  az  mindent  még  az  iskolában,  a  község legelső
közintézményében   sem  látja  sohasem,  ha  sőt  azt  tapasztalja,  hogy  a
közegészségügy  követelményeit  még  ott sem veszik komolyan?!" (53) Szintén
1896-ban  született egy másik orvosi jelentés a bicsérdi iskoláról, mely azt
kifogásolta,  hogy  az iskolaterem túl sötét, ezért 2 ablakot kell vágatni a
falba.  (54)  A kékesdi tanító ugyanebben az évben a tanterem lepadlózásáért
esedezett, mert mint írta, "télviz idején ... a tanterem hideg." (55)

   1903-ban  ismét  általánosan  felmérték az iskolák állapotát, csak néhány
leírást kiragadva, a helyzet az alábbiakban vázolható: Magyaregregy iskolája
"felszereletlen" volt, "hasznavehetetlen padokkal" (56)

   Kárászon  az  iskola  rozzant  volt, kályhája rossz. A malom-utcai iskola
tanterme  szűk  volt,  kerítés  nélkül  állt  az iskola. (57) Abaligetről az
iskolaszéki  tagok  ezt  írták:  "az iskola épület ily állapotban tovább nem
maradhat." (58)

   A  községek  általánosan  rossz  gazdasági  helyzete  miatt a századvégen
számos   példát   találhatunk  arra,  hogy  az  uradalom,  egyházmegye  vagy
magánszemélyek  (plébános,  esperes, kereskedő, földtulajdonos, iparos stb.)
tetemes  összeggel vagy építőanyaggal járultak az iskolák felállításához, de
arra   is  akadt  precedens,  hogy  vállalt  kötelezettségeik  ellenére  sem
biztosították az iskolának járó pénzt. (59)

   1907-ben például a pécsi püspök, mint kegyúr saját költségén felújíttatta
az  elhanyagolt  kékesdi  iskolát.  (60)  A  kiskőszegi iskola építéséhez is
részben  a  püspök,  részben  pedig  Frigyes  királyi herceg biztosították a
költségek egy részét (a 20000 koronából 1600 koronát vállaltak magukra) (61)
Szintén  gróf  Zichy  Gyula, pécsi püspök 1000 K költséggel járult a liptódi
iskola építéséhez, amely 24 ezer koronába került. (62)

   Ugyanakkor például Benyovszky Lajos kegyúr nem volt hajlandó hozzájárulni
a  görcsönyi  iskola helyreállításához, amikor 1901-ben a katonaság teljesen
tönkretette  -  egy hadgyakorlat alkalmával - az iskola berendezését ("2 pad
végképen eltűnt és 15 pad fióktáblája is, mert a főzéshez eltüzelték"). (63)

   Az  iskolaépítést  általában  több  mesterember  vezetésével végezték el,
velük  jó  előre,  az  építkezés megkezdését megelőzően megegyeztek, építési
szerződésben  fektették  le  pontosan,  melyik  fél mivel tartozik. 1906-ban
Lapáncsán  a  szerződés  2.  paragrafusa  szerint  a  kőművesmunkát  Schmidt
Józsefre  és  társára,  Ripszám Györgyre bízták, 1336 korona fizetségért, az
ácsmunkát  1186  koronáért  Schmidt  Jakab,  az asztalosmunkát 867 koronáért
Scwell József és társa, az Metzing János végezték el. (64)

   Az  iskolák  építésénél  több  útmutató,  rendelkezés  és  javaslat  állt
rendelkezésre  az  épület  megtervezéséhez,  az iskolatelek kiválasztásához.
(65) (16. szöveges melléklet)

   A  XX. század elején a gazdasági fejlődés ellenére - mintha megállt volna
az  idő  az  iskolaépítkezéseket  illetően.  A  tanfelügyelői jelentések, az
iskolaszéki kérelmek és az újságcikkek alig változtak tartalmukat tekintve a
múlt század utolsó harmadában íródottakhoz képest.

   A királyi tanfelügyelő 1906-ban túlzsúfoltként említette pl. a szászvári,
a   hercegmároki,  a  darázsi,  a  vásárosdombói,  a  ligeti,  a  vargai,  a
mecsekpölöskei  és a nagybodolyai iskolákat, ezen községekben iskolaépítésre
szólított fel. (66) A gyakorta kért és kapott államsegélyek (67) ellenére az
iskolaszékek  panaszkodtak,  a  községek szegénységére hivatkoztak, csakúgy,
mint 15-20 éve. (68)

   1906-ban  a Pécsi Közlönyben gúnyos hangvételű cikk jelent meg a baranyai
iskolák  állapotáról,  melyben  a  szerző  (név nélkül) elmarasztalta a dél-
baranyai  falvakat  állandó  "siránkozásuk"  miatt.  "Ne  mondja senki, hogy
szegény  a  nép,  nem  képes  az  iskolákat  fentartani, mert éppen itt Dél-
baranyában,  hol  a  nép a leggazdagabb, hol még most is valóságos tejjel és
mézzel   folyó   kánaán  van,  hol  a  korcsmárosok  sorban  meggazdagodnak,
...hatszor  annyi iskolát lehetne föntartani, mint amennyi van." (69) A cikk
szerzője  szerint  pontosan  azokban  a  falvakban,  ahol  a nép szegény, az
iskolaügy  rendben van, mert ott hallgatnak a papra és a tanítóra. Kácsfalu,
Nagybodolya,  Hímesháza,  Kis-Kőszeg  és  Püspöknádasd  túlzsúfolt  iskoláit
említette példaként. (70)

   Ez  a  cikk  valószínűleg  nagy visszatetszést keltett a megyében, mert 4
nappal   később  az  újság  közölte  a  reagálásokat,  melyek  vádaskodásnak
minősítették   a   fentebb   leírtakat,  és  ecsetelték  a  falvak  nagyfokú
szegénységét. (71)

   Az  1909-es  évben  számos  község  iskolaszéki  tagjai  határozták el az
iskolaépítést.  Lőcsön  új  iskolát emeltek, (72) két tanteremmel; Peterden,
(73)  Vókányban,  (74)  Liptódon, (75) Gerdén, (76) Lánycsókon, (77) Dárdán,
(78)  Nagybodolyán,  (79)  Hímesházán,  (80) Karancson (81) és Lotárdon (82)
készültek  el  ebben  az  évben  az  új  iskola  tervei  és  kezdték  meg az
építkezést.  A  század  első  évtizedében  tehát  jelentős  fellendülés volt
tapasztalható  az  iskolaépítkezéseket  illetően,  s bár a Pécsi Napló 1909.
aug.  14-i  közleménye   szerint  "sok  Lotárd van még Baranyában (t. i. sok
túlzsúfolt,  kicsi  iskola - K.K.), de lassan lassan valamennyire rá kerül a
sor",  (83)  a  Pécsi  Közlönyben  megjelentetett  ellenvélemény  szerint az
egyházmegyében  az  elmúlt  5-6  év  alatt  150  új  tantermet  építettek és
ugyanennyi  tanítói állást szerveztek. Példaként hozta fel a cikk szerzője a
szentlőrinci,   sásdi,   kiskőszegi,   dunaszekcsői,   monyoródi,  karancsi,
bükkösdi,  lőcsi,  megyefai,  gerezsdi,  nagybodolyai,  hímesházai,  dárdai,
illocskai,  ujbezdáni  stb.  "legtöbb esetben palotaszerü iskola-épületeket,
amelyekre  az  egyházmegyei  főhatóság  segélyek  alakjában százezer koronán
felül s kamat nélküli és más kölcsönök alakjában pedig több százezer koronát
áldozott." (84)

   Valószínűleg  ennek  oka  lehetett  az  iskola-államosítási  hullám, mely
1905/06-os  tanévtől  Baranyában  is  erősödött,  több levél utal arra, hogy
amikor  a  VKM leiratban fordult a püspökhöz 1-1 újjáépítésre szoruló iskola
ügyében,  akkor  a  püspök inkább választotta azt a megoldást, hogy az adott
iskolát helyreállította, mintsem hagyta volna államosítani. (85)

   A  tanítást  nemcsak  az  zavarhatta,  hogy  az  iskolaépületek szűkösek,
düledezőek  voltak, hanem akadt jócskán arra a példa, hogy az épület nemcsak
tanintézményként  funkcionált. Baaron például az iskolához építették hozzá a
községi  pajtát  és  bikaistállót,  és  az  itt  tartott  bikák a gyerekeket
riogatták.  (86)  Bükkösdön  a  r.  k.  iskolaépületben egy postahivatal- és
távirda  működött.  Az  iskolaszék  1909-ben  panaszos  levéllel  fordult az
egyházmegyei  főtanfelügyelőséghez,  melyben  beszámoltak  arról, hogy a sok
ügyfél  miatt  a  gyermekek  nem  férnek  el  az  udvaron,  és  emellett még
erkölcsileg is rosszul hat rájuk a sok ember, mert "számtalanszor előfordul,
hogy  kamasz  legények  a nőcselédeket az iskolaudvarán vagy annak kapujában
... az iskolások szemükláttára összemarkolásszák..." (87)

   Az iskolaszék sürgős vizsgálatokat és a posta megszüntetését követelte.



     3. AZ ISKOLÁK BELSŐ FELSZERELTSÉGE, TANSZEREKKEL VALÓ ELLÁTOTTSÁGA


   Az 1868-as XXXVIII. tc. 30. paragrafusa értelmében - az iskolaépítkezések
fellendülésével   egy  időszakban  -  Baranyában  is  megindult  az  iskolák
felszerelése  taneszközökkel,  szemléltető  tárgyakkal. A törvény szerint az
iskolát "földgömbbel, térképpel, táblákkal, természetrajzi ábrákkal s minden
szükséges  és  elegendő számú taneszközzel" (88) kellett felszerelni. Ez nem
csupán  azért  zajlott  nehézkesen,  mert az iskolák anyagi keretei szűkösek
voltak,  hanem  legfőbb oka az volt, hogy a tanítók nem vagy alig ismerték a
szemléltető  eszközök  alkalmazásának  színes  lehetőségeit,  a  "szemléleti
tanmód"  csak  lassacskán  szivárgott  be a falusi kisiskolákba. Az eszközök
beszerzése  sem volt mindig könnyű feladat, legalábbis az 1870-es években. A
múlt  századvég  és  a  századelő  újságai már gyakran közöltek hirdetéseket
taneszközgyártók termékeiről, és pl. egy 1908-as utasítás szerint az iskolák
bizonyos  eszközöket  kaptak, más felszereléseket kérésükre ingyen küldtek a
Minisztériumból. (89) (17. szöveges melléklet)

   A legtöbb évben nem voltak falvakra kiterjedő felmérések a taneszközökkel
való  ellátottságról,  leírásokra  csak a királyi tanfelügyelő jelenléteiben
bukkanhatunk,  melyek a megye összes iskoláira vonatkozó adatokat összesítve
közölték.  Hagyatkozhatunk  még  az iskolalátogatási jegyzőkönyvekre, melyek
gyakorta  csak  a hiányosságokról szóltak, ugyanez a helyzet az egyházmegyei
tanhatóságokhoz beérkezett panaszos levelekkel kapcsolatosan, melyek feladói
az   iskolaszékek  voltak.  Esetenként  -  például  az  1881-es  évben  -  a
schematismusok adatait is felhasználhatjuk az általános kép kialakításához a
katolikus kisiskolák felszereltségére vonatkozóan.

   A  fentebb  már  említett 1874-es - Salamon József kir. másodtanfelügyelő
által  írott - jelentésben a pécsváradi járás iskolái az alábbi módon voltak
felszerelve:   hiányoztak  az  alapvető  iskolaszerek  Berkesden,  Bozsokon,
Ellenden,  Fazekas-Bodán,  Fekeden  (itt  még  szivacs  és  kréta sem volt),
Geresden,  Himesházán,  Kátolyban,  Kékesden  (itt  40  tanulónak könyve sem
volt),    Nagy-Palon,    Óbányán,   Ófaluban,   Perekeden,   Puszta-faluban,
Ráczmecskén,  Szebényben, Szellőben (itt csak fali olvasótábla volt), Szent-
Erzsébeten,  Szürön,  Varasdon  (itt  mindössze egy nem használható földgömb
volt) és Véménden. (90)

   Csupán   Kéménden,   Lovász-Hetényben,  Márokon,  Nádasdon,  Pécsváradon,
Szilágyon  és  Nyomjában  volt  valamennyire  kielégítő  a tanszerekkel való
ellátottság,  bár  Kéméndet  kivéve minden falu iskolájában hiányzott néhány
eszköz.  (91)  Testgyakorlati tér csak a nyomjai iskolában volt, és Kéménden
tervezték    az   elkészítését.   Ilyen   tér   és   tornaszerek   hiányában
testgyakorlatokat  a  legtöbb  iskolában  nem folytattak, az órarendben és a
tantervben sem szerepelt ilyesmi. Ugyanez volt a faiskolák helyzete is, alig
néhány helyen volt, de ott is bérbeadva vagy elhanyagolt állapotban. (92) Az
iskolai  könyvtárak száma is elenyésző volt a járásban: Lakon 30-40 kötetből
álló  könyvtár  volt,  Nádasdon  180 kötetes, Nyomján 60, Óbányán 45 kötetes
könyvtár javította a tanítás feltételeit. (93)

   A Várady által szerkesztett munkában Sirisaka Andor elsősorban az 1870-es
és  80-as  évtizedekre  utalt,  amikor  az  alábbi  leírást  adta az iskolák
tanítási   eszközeiről:  "...  (közülük)  csak  a  fekete  tábla  volt  meg.
Időközönként  a  tanítási  szerek,  fölszerelések  és  bútorok  pótoltattak,
gyarapíttattak,  de azért mindezek még ma is (t. i. 1896) több kívánni valót
hagynak  fönn, a mennyiben sok iskolában a számoló-gépen, fölolvasó-táblákon
és térképeken kívül más tanítási eszközt alig találunk." (94)

   Salamon  tanfelügyelő  1877-es  jelentésében  megerősítette  ezt a képet,
Goricza  község  iskoláját említette a Közigazgatási Bizottságnak példaként,
amely  iskolában  semilyen taneszköz nem volt, csak akkor készíttették el az
évek  óta  "betervezett"  számolótáblát, amikor hírét vették a tanfelügyelői
látogatásnak.   A   tanfelügyelő   ebben   a  jelentésében  is  nyomatékosan
kifejtette,  hogy  testgyakorló terek és szerek valamint faiskola dolgában a
megye  helyzete elkeserítő. A faiskolákban gyakran "... kukoriczát, kendert,
káposztát, burgonyát" termeltek. (95)

   A  Néptanoda  c.  lapban  éveken  át megjelentetett kimutatások - Baranya
megye  tanügyi  állapotáról  -  rendszeresen  tartalmazták  a  taneszközökre
vonatkozó  adatokat  is.  (96)  Sajnos,  nem  bontották  le  ezt a különböző
iskolatípusokra,  de  annyi bizonyosnak látszik, hogy - a központi és megyei
rendelkezések   hatására   -  a  taneszközök  száma  évről-évre  valamicskét
emelkedett.  Más  források  alapján  belátható  ez  a  tendencia a katolikus
kisiskolák  esetében  is. A fekete írótábla, fali olvasó tábla, fali térkép,
földgömb,  természetrajzi és természettani eszközkészlet a század utolsó két
évtizedében  ezekben  az  elemi  iskolákban is egyre gyakrabban segítette az
oktatómunkát.

   Az  1881-es  schematismus  a legtöbb iskolánál bizonyos utalásokat tett a
felszerelésre  vonatkozóan,  ez  azonban  nem  egészen teljes. Annyi kiderül
belőle,  hogy  a  szemléltetés nem volt túl elterjedt a katolikus iskolákban
sem. (97)

   "A  szemléltetés hasznosságát bizonygató számos cikk, leírás és beszámoló
eredményeként  az  iskolák  felekezeti különbség nélkül, sőt községi, állami
támogatással  megkezdték  a  taneszközök  beszerzését.  Ezekből  a millenium
évében, 1896. július 13-án kelt tanszerjegyzék mintegy ezerfélét sorol föl a
különböző  tantárgyak  sorrendjében"  (98) - olvasható a VKM egyik Hivatalos
Közlönyében.

   A  lassú  javulás  ellenére,  a "szemléleti tanmód" fokozatos előretörése
mellett  is az 1880-as és 90-es évek katolikus kisiskolái közül jónéhány még
mindig  hiányt szenvedett a legalapvetőbb eszközökben is. Baarban például az
iskola  egész felszerelése "néhány szakadozott földabroszból s falitáblából"
állt.  A  nyomtatványokat a plébános, az írószereket a tanító szerezte be, a
szivacs  ismeretlen  volt,  krétát  pedig  mindenki  tartott  magánál,  vagy
kölcsönkért. (99)

   Schultz  Imre  is  hasonló  állapotot villantott fel - a szintén 1893-ban
kelt cikkében, melyben kifejtette, hogy a kopott fali olvasótáblán kívül sok
katolikus  kisiskolában  kár  is  mást  keresni,  helyenként  a  kereszt  is
hiányzik.   Ő   ekkor   azt   javasolta,   hogy   Pécsen  létesüljön  megyei
tanszermúzeum,   melyben  az  eszközök  egyrészt  megtekinthetőek,  másrészt
megvásárolhatóak lettek volna. (100)

   A  taneszközökön  kívül  nagy problémát jelentett az iskolaszékek számára
kevés  pénzből  -  néha  gyakorlatilag  pénz nélkül - bútorokat beszerezni a
tantermekbe. A Várady-féle monográfia szerint a századvég baranyai katolikus
iskolái  közül  120  bútorzatban  hiányos.  Sőt "egypár helyen a nemrég mult
időkig  is  közönséges  falusi  korcsmai asztalokon és lóczákon kívül minden
egyéb  fölszerelés, bútorzat hiányzott. Volt olyan község is, hol az iskolás
gyermekek  háromlábu  kis  székeket vittek magukkal otthonról az iskolába, a
melyeken tanitás alatt ültek." (101)

   A kékesdi tanító 1896-ban a tanfelügyelőhöz fordult, mivel tanévkezdéskor
nem  kapta  meg  a  község  előljáróitól  a  tanításhoz szükséges eszközöket
(nyomtatványokat,  valamint  "1  kgr  krétát, 1l tentát és 20 ív írópapírt")
(102)

   Az  iskolák  tanszerellátottságáról  gyakran  készült  jelentés, 1904-ben
például  a  dárdai  r.  katolikus  elemi  iskolának  az alábbi taneszközöket
küldték Pécsről:

   Az  1.  tanteremben  helyezték  el:  "1  drb nagy feszület, 24 drb magyar
falitáblát,  Mócsy, Petrovácz stb. 4 drb falitáblát és 1 számológépet" az I-
II. osztály számára, a 2. tanteremben pedig a III-VI. osztályosoknak "1 nagy
feszületet,  40  bibliai képet, 8 drb térképet (a magyar korona országairól,
az   Osztrák-Magyar   Monarchiáról,  Európáról,  Ázsiáról,  Észak-  és  Dél-
Amerikáról,  Ausztráliáról és Polinéziáról), 25 drb természettani taneszközt
és 1 földgömböt." (103)



                      4. AZ ISKOLÁK JÖVEDELMI VISZONYAI


   A  katolikus  iskolák  bevételi forrásaikról és kiadásaikról minden évben
zárszámadást készítettek és ezzel együtt a következő tanév költségvetését is
benyújtották  az  egyházmegyei  tanfelügyelőséghez, jóváhagyásra. A bevételi
források  országos  szinten  általában  az  alábbiak  voltak: "földbirtok és
tőkepénz" jövedelme, alapítványok, ajándékok, tandíj, segély (egyházi állami
vagy  községi).  Kiadásai  pedig  a  következőek  lehettek  a kisiskoláknak:
tanítói    fizetés,    lakbér,   fűtés,   világítás,   tisztogatás,   kisebb
helyreállítások,   iskola  felszerelése,  és  szegény  gyermekek  könyveire,
segélyezésekre, tőkésítésre, vásárlásokra és építkezésre fordított összegek.
(104)

   A  tanfelügyelői  éves jelentésekben évről-évre megtalálhatóak a baranyai
kisiskolák  bevételeinek  és  kiadásainak végösszegei, termények és készpénz
bontásban.  Finomabb, aprólékosabb megállapítások ezek alapján nem vonhatóak
le,   hiszen   valamennyi  iskola  adatai  -  fenntartójától  függetlenül  -
összegeződnek,  és  nincs  lehetőség  a  katolikus  kisiskolákkal összefüggő
megállapításokat  tenni  az  iskolavagyon esetében. Több támpontot nyújtanak
azok  az  iratcsomagok,  melyek  a zárszámadások és költségvetések aprólékos
tételeit sorolják fel.

   Ezen  iratok  tanulmányozása  alapján  megállapítható,  hogy  a  baranyai
katolikus  kisiskolák  főbb jövedelmi forrásai az alábbiak voltak:

                      1.  párbér
                      2.  ismétlő iskolai tandíj
                      3.  tandíj (1908-ig)
                      4.  földbérlet díja
                      5.  községi adók és pótadók
                      6.  szőlőtermés jövedelme
                      7.  iskolai törzsvagyon kamatja.
                      8.  államsegély
                      9.  községi segély
                      10. telkes házak fapénze
                      11. alapítvány kamatja.

   Az  iratok  szerint az iskolák fenntartására szolgáló fedezet tág határok
között mozgott vizsgált korszakunkban.

   Ezen összegeket az alábbi főbb kiadásokra fordították:

         1.  kántortanító fizetése
         2.  káplántartás- és fizetés
         3.  plébánosi járandóság
         4.  tüzifa az iskola fűtésére (ill. favágatás, fahordatás)
         5.  iskola tisztogatására
         6.  nyomtatványok és taneszközök beszerzése
         7.  épületjavitásra - és tatarozásra
         8.  biztosításra
         9.  adóra
         10. kölcsöntörlesztésre stb.

   1893  előtti költségvetések általában nem voltak részletezőek, a föld- és
a  készpénzjövedelemre  tértek  ki csupán. A schematismusok bizonyos években
(pl.  1881-ben) számot adtak 1-2 mondat erejéig az iskolák vagyonáról, ilyen
azonban gyakran nem is létezett. (105) (15. táblázat)

   Hasonló  módon rögzítették az adatokat más korabeli dokumentumokban is. A
baari  iskola  vagyona  389/1600  hold föld volt (1891-ben 223 fr 03 kr.) és
ehhez  járult  még az 1892-es évre járó bérösszeg, 73 frt 50 kr. A tanítót a
községi pénztár és a hitközség tagjai fizették. (106)

   A  XX.  század  elején  -  és  különösen  a  10-es  években  - pontosabb,
részletezőbb  leírások  készültek,  a  helesfai  iskola 1915-ös zárszámadása
például az alábbi adatokat tartalmazta:

   "Szükséglet (azaz kiadás):

               1.  Kántortanító fizetése          900 K.
               2.  Tanítói nyugdíj                 24 K.
               3.  Irószerek                       20 K.
               4.  Tűzbiztosítás                    6 K.
               5.  Iskolatisztitás és fűtés        70 K.
               6.  12 fa szállítása és falvágása  108 K.
               7.  Illemhely tisztitás és javitás  20 K.
               8.  Kályha, kéménytisztitás         10 K.
               9.  Iskola meszelés, zsurolás       10 K.
               10. Iskolai újságokra                5 K.  20 f.
               11. Kuttisztitás                    10 K.
               12. Iskolai fuvarok                 80 K.
               13. Kölcsön kamata                  50 K.
               14. Helyettes tanító fizetése      360 K.
               15. Előre nem látott kiadásokra     26 K.   8 f.

                                        Összesen 1700 K.

   Fedezet: tanítói párbér 900 K, politikai községtől segély 800 K." (107)

   A  zárszámadások  gyakran  arról tanúskodnak, hogy az iskolák kiadásait a
bevételek  éppen  hogy  fedezték, ritkán találhatunk példát hogy az újabb év
költségvetésében maradványpénz nyitotta a bevételek sorát.

   Az  iskolák  gyakran - legalapvetőbb igényeik teljesítéséhez is segélyért
folyamodtak.


                                  JEGYZETEK

  (1)  Kanyar  Józsefen  kívül  foglalkozott  ezzel  a  témával  pl.: Sándor
       László, Petrovich Ede, Bernics Ferenc.

  (2)  Sándor László:  Adatok a baranyai népoktatás  történetéhez  1770-1848
       (In = BHTI 1977. Pécs, 1977.)

  (3)  Kanyar József: Népoktatás a Dél-Dunántúlon ... i. m. 413-415. o.

  (4)  Petrovich  Ede:  Baranya megye népoktatása a reformkorban (1810-1848)
       (In = BHTI 1974-75. Pécs, 1976.) 263. o.

  (5)  Uott. 263. o.

  (6)  Uott. 263. o.

  (7)  Gundy  Miklós:  A  sásdi  plébánia  vázlatos története (In = PK 1896.
       szept. 9. 1. o.)

  (8)  Sarosácz  György:  A  Pécs  környéki  bosnyák falvak iskolaügyének és
       közművelődésének kezdetei (In = BHTI 1985-86. 515-537. o.)

  (9)  Uott. 524. o.

 (10)  Baar  379/1893. PLT, TFI

 (11)  Schematismus 1881.

 (12)  Bérczi   József:   A  hegyszentmártoni  általános   iskola  100  éves
       történetéből (In = Művelődésügyi Tájékoztató 1961. április 84-90. o.)

 (13)  Kanyar  József:  Népoktatás a Dél-Dunántúlon ...i. m. 413. és 422. o.
       (Adatai a VKM jelentésén alapulnak - Buda, 1872. 52-53. o.)

 (14)  CIH 1868: XXXVIII. tc. 27. paragrafus 454. o.

 (15)  Várady: BMJ I. k.  317. o.

 (16)  Laki  János:  A pécsváradi járás iskoláinak helyzete 1874-ben Salamon
       József kir. másodtanfelügyelő jelentése alapján. Forrásközlemény. (In
       = BHTI 1979. 373-384. o.)

 (17)  Uott. 378-383. o.

 (18)  Vármegyei  Közigazgatási  Bizottság  általános  iratai  1876.,  1877.
       IV/418.  (továbbiakban:  VMK  Biz)  181/163.  Baranya Megyei Levéltár
       (továbbiakban: BMLT)

 (19)  VMK Biz. ált. iratai IV/418. 1876., 1877. 134/ 1344. (1877) BMLT

 (20)  Uott.

 (21)  Közigazgatási  Bizottság  jegyzőkönyve  (továbbiakban: jkv) 886/1878.
       BMLT   (Idézi:   Tegzes   Ferenc:   Baranya   vármegye  Közigazgatási
       Bizottságának  tanügyigazgatási  tevékenysége a dualizmus időszakában
       c.  művében.  In  = A Dunántúl településtörténete VII. szerk.: Somfai
       Balázs, Veszprém, 1989. 475. o.)

 (22)  Közigazgatási Bizottság jkv. 1184/1878. BMLT

 (23)  In = Néptanoda 1883. jan. 27. XVI/20. 160. o.

 (24)  Babarc  547/1893. PLT, TFI.

 (25)  "Schultz Imre: Tanügyi  körképek" (In = PK 1893. ápr.  2.  és ápr. 9.
       4. o.)

 (26)  "Szünidő alatt" (In = PK 1893. júl. 9. 4. o.)

 (27)  "Schulz Imre: Tanügyi körút " (In = PK 1896. aug. 15. 3. o.)

 (28)  Albertfalu  342/1893. PLT, TFI.

 (29)  Geresd  310/1893. PLT, TFI.

 (30)  Sztára  684/1893. PLT, TFI.

 (31)  Mocsolád  82/1893. PLT, TFI.

 (32)  Villány  309/1893. PLT, TFI.

 (33)  Kővágőszőllős és Cserkút  281/1893. PLT, TFI.

 (34)  Somogyszentlászló  343/1893. PLT, TFI .

 (35)  Baar  379/1893. PLT, TFI.

 (36)  Németi és Szalánta 264/1893. PLT, TFI.

 (37)  1292 - 1285/1893. és 147/1895.

 (38)  Uott.  A  felhívásban  az  alábbi falvak róm. katolikus elemi iskolái
       szerepeltek:  Albertfalu, Baar, Birján, Bodolya, Darázs, Dunaszekcső,
       Magyaregregy,   Geresd,   Himesháza,  Hosszúhetény,  Jágonak,  Izsép,
       Kárász,   Kátoly,   Kisasszonyfa,   Kiskőszeg  (Battina),  Kisnyárád,
       Lapáncsa, Lancsuk, Lipova, Liptód, Mágocs, Mais, Mánfa, Herczegmárok,
       Mocsolád,  Mohács,  Nagybicsérd,  Nagykozár,  Nádasd, Ófalu, Petárda,
       Somogy, Szalatnak, Szentiván, Szűr, Vásárosdombó.

 (39)  Budafa és Mánfa  79/1893. PLT, TFI.

 (40)  Sztára  684/1893. PLT, TFI.

 (41)  Gyürüfü  839/1893.  PLT,  TFI.  (Ibafa  és Korpád elöljárói által írt
       levél, melyben tanusították a gyürüfüi lakosok szegénységét.)

 (42)  Szalánta és Németi 264/1893. PLT, TFI.

 (43)  Baar  379/1893. PLT, TFI.

 (44)  Uott.

 (45)  Illocska  532/1893. PLT, TFI.

 (46)  Szajk és Versend  (In = PK 1895. jan.1. 2. o.)

 (47)  Jágonak  147/1895. PLT, TFI.

 (48)  Albertfalu  596/1896. PLT, TFI.

 (49)  In = PK 1903. jan. 21. XI/16. 7. o.

 (50)  Várady: BMJ i. m. 353. o.

 (51). Udvard  813/1897. PLT, TFI.

 (52)  2/1896. PLT, TFI.

 (53)  Uott.

 (54)  Bicsérd  705/1896. PLT, TFI.

 (55)  Kékesd  1104/1896.  PLT, TFI.

 (56)  Magyaregregy  2141 - 42/1903. PLT, TFI.

 (57)  2143/1903.  PLT, TFI.

 (58)  Abaliget  2222/1903.

 (59)  "Levél Pécsvárad tájáról" (In = PK 1900. aug. 5. VIII/63. 4. o.)

 (60)  "Kékesdi iskola" (In = PK 1907. szept. 12. XV/208. 3. o.)

 (61)  "A kiskőszegi iskola ügye" (In = Pk 1908. máj. 12. XVI/109. 6-7. o.)

 (62)  In = PK 1909. szept. 7. XVII/179. 3. o.

 (63)  Görcsönyi iskolaszék jegyzőkönyve 1677/1901. okt. 15. PLT, TFI.

 (64)  Lapáncsa  1676/1906. aug. 16. PLT, TFI.
 
 (65)  Magyar  közigazgatási  törvények  Grill  -  féle  kiadása  I.  kötet:
       Közoktatás és művészet (Szerk.: Halász Ferenc, Bp. 1910.) 268-273. o.

 (66)  Botyán  Károly  jelentése  az iskolalátogatásokról  1378 - 1381/1906.
       jún. 23. PLT, TFI.

 (67)  Maráza  4000 K  államsegélyt  kapott. (In = PK 1908. jún. 3. XVI/127.
       5. o.)

 (68)  Baranyajenő  1571/1906. aug. 1. PLT, TFI.

 (69)  "Amiben  Baranya  igazán  utoljára  vagyon"  (In  =  PK 1906. máj. 4.
       XIV/101. 1-2. o.)

 (70)  Uott.

 (71)  In = PK 1906. máj. 9. XIV/105.

 (72)  Lőcs  1559/1909. és 1212/1909. PLT, TFI.

 (73)  Peterd 1208/1909. ápr. 17. és 1492/1909. máj. 29. PLT, TFI.

 (74)  Vókány  1252/1909. ápr. 23. PLT, TFI.
 
 (75)  Liptód  1563/1909. jún.  7. PLT, TFI. és PK 1909. szept. 7. XVII/179.
       3. o.

 (76)  Gerde  1351/1909. máj. 5. PLT, TFI.
 
 (77)  Lánycsók  1438/1909. PLT, TFI.

 (78)  Dárda  1458/1909. máj. 19. PLT, TFI.

 (79)  Nagybodolya  1792/1909. jún. 25. PLT, TFI.
 
 (80)  Himesháza  2024/1909. júl. 22. PLT, TFI.

 (81)  Karancs  2046/1909. júl. 23. PLT, TFI.

 (82)  Lotárd  PK 1909. aug. 16. XVII/164. 8. o.

 (83)  In = Pécsi Napló 1909. aug. 14.

 (84)  "új  községi  népiskola Baranyában" (In = PK 1909. aug. 16. XVII/164.
       8. o.)

 (85)  Tóth  államtitkár  levele  Zichy Gyula  püspöknek 1498/1909. máj. 22.
       PLT, TFI.

 (86)  Baar  379/1893. PLT, TFI.
 
 (87)  Bükkösd  1006/1909. márc. 26. PLT, TFI

 (88)  CIH  1868: XXXVIII. tc. 30. paragrafus 454. o.

 (89)  Utasítás  a  törvényhatósági  közigazgatási bizottságok számára a nem
       állami elemi népiskolák jogviszonyairól és a községi és hitfelekezeti
       néptanítók   járandóságairól   szóló  1907.  évi  XXVII.  törvénycikk
       végrehajtása tárgyában (Bp., 1908.) V. Függelék  108 - 109. o.

 (90)  Laki János: A pécsváradi járás... i. m.

 (91)  Uott.

 (92)  Uott.  A faiskola Berkesden, Fazekas-Bodán, Fekeden, Kékesden, Lakon,
       Márokon, Nagy-Palon, Nyomján elhanyagolt volt; Perekeden bérbe adták;
       Rácz-Mecskén túl messze volt az iskolától; Lovász-Hetényben, Nádasdon
       és Óbányán volt kielégítő állapotban.

 (93)  Uott.

 (94)  Várady: BMJ i. m. I. k. 317-318. o.

 (95)  Közig. Biz. ált. iratai IV/418. Rh.: 57. 734/1344-1877. BMLT

 (96)  In  =  Néptanoda 1878. február 16. XI/23. 180-182. o. 1879. febr. 22.
       XII/24. 197. o. és 1880. márc. 20. XIII/28. 238-239. o.

 (97)  Schematismus ... 1881.

 (98)  Hivatalos   Közlöny   (kiadja   a  Magyar  Vallás-  és  Közokt.  ügyi
       Minisztérium, 1896. júl. 13. 16. sz.) 303. o.

 (99)  Baar  379/1893. PLT, TFI.

(100)  "Schultz Imre: Tanügyi körkép " (In = PK 1893. ápr. 9.) 5. o.

(101)  Várady: BMJ I. k. i. m. 317-318. o.

(102)  Kékesd   1104/1896. PLT, TFI.

(103)  Dárda  3222/1904. dec. 13. PLT, TFI.

(104)  Verédy  Károly: Paedagógiai Enciklopédia - Az "iskolák javadalmazása"
       címszó (Bp., 1886.) 460. o.

(105)  Schematismus ... 1881.

(106)  Baar  379/1893.  PLT,  TFI.  "5. paragrafus,  Az iskolának vagyona és
       jövödelme"

(107)  Helesfa 856/1915. ápr. 17. PLT, TFI. zárszámadás
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.