Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                  VII. A BARANYAI TANÜGYIGAZGATÁS ALAKULÁSA


   Az   1868:  XXXVIII.  törvénycikk,  figyelembe  véve  a  kiegyezés  által
megalapozott  gazdasági  fejlődést,  mely megteremtette az igényt a népesség
iskolázására,  amely  a  polgári  átalakulás  feltétele  volt,  megvetette a
modern,  polgári  iskolarendszer  alapját.  A törvény, hiányosságai, hézagai
ellenére  a  tanügyigazgatás  szervezetét  alapjaiban  újjászervezte.  Ez  a
szervezeti keret - Balogh István megállapításai szerint - azért nem működött
jól, azért nem volt jól kidolgozott, mert kompromisszumok eredményeként jött
létre, az állam és a felekezetek kompromisszumai alapján. (1)

   Ez  a  megállapítás - véleményem szerint - nem tárja fel a valódi okokat,
hiszen  a  felekezetek  -  legalábbis  Baranyában  -  nem hátráltatni, hanem
előremozdítani  akarták  az  iskolaügyet,  és  különösképpen  így  volt ez a
katolikus felekezet esetében, a szervezet azért működött "zökkenőkkel", mert
nem  volt  -  a  törvényben  -  pontosan körülhatárolva valamennyi jogkör az
államot  és  a  felekezetet  illetően,  de  ez  nem  csupán  kompromisszumos
megoldásként  alakulhatott  így,  hanem  időre  volt  szükség  ahhoz, hogy a
mindenki  szempontjából  legmegfelelőbben  működő  tanügyigazgatási rendszer
kialakuljon.  Ezt  a  folyamatot  számos  változás,  módosítás  jellemezte a
vizsgált korszakban, amint az alábbiakban ezt összefoglalni szeretném.

   Az  iskolai  oktatás  kiterjesztésére  tett kísérletek és próbálkozások -
csakúgy, mint a szomszédos Somogy megyében (2) - gyakran futottak zátonyra a
katolikus  kisiskolák  esetében  is.  Ennek  oka,  mint  alább látható lesz,
egyrészt  a  szülők  ellenállása,  akik  - különösen a falvakban - gyakran a
legkülönbözőbb  okok  miatt gyermekeiket nem - vagy nem mindennap - járatták
iskolába.  A  másik ok ennél fontosabb volt: a katolikus kisiskolák egyrészt
az egyházmegyei tanfelügyelőséghez tartoztak, másrészt a megyei közigazgatás
tisztviselői   (királyi   tanfelügyelő   és   segédtanfelügyelő)   közvetlen
igazgatása  alá, hiszen az 1868: XXXVIII. tc. 124. paragrafusa szerint: "...
a  hitfelekezeti iskolák felett a tanfelügyelő közbejöttével gyakoroltatik a
főfelügyelet."  (3)  Ez  gyakorlatilag annyit jelentett, hogy a tanfelügyelő
jelentést   tett   a  felekezeti  iskolákról  a  vallás-  és  közoktatásügyi
miniszternek, illetve 1876-tól minden hónapban a Közigazgatási Bizottság elé
tárt  jelentésében  is - esetenként részletesen - kitért a katolikus iskolák
helyzetére.  Intézkedéseket  azonban  nem  hozhatott  a  katolikus felekezet
tanintézeteivel kapcsolatosan, szerepe mindössze annyiban "veszélyeztette" a
felekezeti  iskolákat,  hogy  ha a törvény 11-13. paragrafusát nem tartották
be,  akkor arra figyelmeztetnie kellett az iskola főhatóságát - esetünkben a
Pécs-egyházmegyei  főtanfelügyelőséget  -, és háromszori megintés után a 15.
paragrafus  értelmében - a Minisztérium községivé alakíthatta át az iskolát,
mégpedig   felekezeti  hozzájárulással  (iskolaadó  formájában).  A  Püspöki
Levéltár   iratanyagában   számos   átirat  található,  amelyben  a  királyi
tanfelügyelő,  illetve jelentése alapján 1876-tól a Közigazgatási Bizottság,
egy-egy katolikus iskolával kapcsolatosan valamilyen, törvényben megszabott,
de    végre    nem    hajtott    tényre   figyelmeztette   az   egyházmegyei
tanfelügyelőséget.  (Például:  az egy tanárra jutó tankötelesek magas száma,
az  iskolaépület  rossz  állapota,  az  alacsony  tanítói fizetés stb. témák
visszatérőek ezekben a levelekben.)

   Az   egyházmegyei  tanfelügyelőség  ezekben  az  esetekben  az  első-  és
másodfokú   hatóságokhoz   fordult   (a   plébánoshoz,  illetve  a  kerületi
espereshez),  és  az  eset  kivizsgálását  kérte.  Amennyiben  a  jelentések
alátámasztották   a   világi  hatóságok  megfigyeléseit,  a  tanfelügyelőség
lépéseket  tett  a hiányok pótlására, az ügyek megoldása azonban - az iratok
tanúsága  szerint - sokszor hosszú ideig húzódott. Arra is akadt példa, hogy
ha  a  plébános,  esperes más, korántsem a királyi tanfelügyelő véleményével
egybevágó tényekről számolt be, akkor az egyházmegye nemlegesen válaszolt az
átiratban  leírt javaslatokra. Ilyenkor hosszas huzavona kezdődött, a püspök
és  a  minisztérium  "bevonásával",  gyakran  még  az  újságokban  is nyomon
követhető volt mindez.

   1869. augusztus 7-én Nagy László királyi tanácsost nevezték ki Baranya és
Tolna  megye  tanfelügyelőjévé, aki üdvözlő beszédében kifejtette, hogy "...
ő,  mint tanférfiú soha sem fogja szem elől téveszteni, mennyi akadállyal és
nehézséggel  kell  a  néptanítónak  megküzdeni  és hogy ő, mint kormányközeg
módot  fog  találni  azoknak  elhárítására, mert felügyeleti jogánál fogva a
kormány  kötelessége  a  törvény  rendelkezésének a felekezeti iskolákban is
érvényt szerezni..." (4)

   Nagy  László  után Salamon Józsefet nevezték ki a megye tanfelügyelőjévé,
az  ő  munkája  elődjénél  jobban nyomon követhető, egyrészt az egyházmegyei
hatóságoknak    írt leveleiből,   másrészt    a    Közigazgatási   Bizottság
jegyzőkönyveiből,     harmadrészt    pedig    az    egyletek    történetének
dokumentumaiból. (1. szöveges melléklet)

   Salamon Józsefet 1906-ban Bolgár Kálmán, őt 1912-ben Ember János követte.

   Az  1876:  XXVIII. tc., mely a népiskolai hatóságokról rendelkezett, a 4.
paragrafusában kimondta, hogy a hitfelekezeti iskolák fölött a tanfelügyelők
által gyakorol felügyeletet az állam. (5)

   A  tanfelügyelő  a  törvény  szerint  tekintettel  kellett, hogy legyen a
fenntartó   önkormányzati   jogaira,   az  iskolai  tanrendszer  és  módszer
megállapításába   nem  szólhatott  bele.  Felügyelt  arra,  hogy  a  tanterv
kiterjedt-e a törvény által kötelezett tantárgyakra, hogy azt jóváhagyta-e -
órarenddel  és  tankönyvjegyzékkel  együtt  a  főhatóság (5. paragrafus). Az
iskolaszék  előtt  a  gyermekeket  kikérdezhette,  és hiányosság esetében az
iskolaszéket  és a tanítót figyelmeztette, erről az egyházmegyei főhatóságot
-   esetenként   a  minisztert  is  -  értesítette,  jelentést  küldött  (5.
paragrafus).  A  hit-  és  erkölcstan  oktatását figyelemmel kísérte; ahol a
felekezeti  iskola  nem  felelt  meg a követelményeknek, állami vagy községi
iskola  állítására  szólíthatott fel (6. paragrafus). Ellenőriznie kellett a
tanítóegyletek működését, de nem lehetett azok tagja. (6)

   1876-ban,  ugyanez  a törvénycikk oszlatta fel a megyei iskolatanácsokat,
melyek  felállítását  még  az  1868-as XXXVIII. tc. rendelte el (125. - 132.
paragrafus)   Baranyában   1877.   február  12-én  tartotta  búcsúülését  az
iskolatanács,  amelynek  működése  - csakúgy mint más megyében is - kevesebb
eredményt hozott, mint amit megalakításakor vártak. Ennek oka Sirisaka Andor
szerint  (7)  az  volt, hogy csak negyedévenként ülésezett a tanács, ezért a
hozzá  utalt  ügyek  túlságosan későn nyertek elintézést, ezenkívül a 44 tag
közül  általában  harmada vagy fele vett részt az üléseken, jórészt pécsiek,
így  a  döntések nem vehették figyelembe a megye iskoláinak sokféle gondját,
érdekét.  A tanácsok működése azonban nem terjedt ki a felekezeti iskolákra,
csupán  a  községiekre. Fennállásuk alatt törekedtek arra, hogy a felekezeti
tanintézmények  felett  is beleszólási jogokat szerezzenek, működési körüket
azonban - megszüntetésük miatt - nem tudták kiszélesíteni.

   Hasonlóan  nem  volt  először egészen "világos" az iskolaszékek működése.
Éveken  át csak "tapogatóztak" ezek a szerveződések, később azonban működési
területük   körvonalazódott,   és   az   1876:   XXVIII.  tc.  megerősítette
létezésüket.

   Az  1868:  XXXVIII.  tc.  116-122.  paragrafusa  a  községi  iskolaszékek
felállításáról  rendelkezett,  ennek  "mintájára"  szaporodtak  el  aztán az
egyházi  iskolaszékek  is. (8) Az 1876: XXVIII. tc. 9. paragrafusa kimondta,
hogy  "...  ugy  a  polgári, mint hitközségben, a mely népiskolát tart fenn,
legalább  5  választott  tagból  álló  iskolaszék  alakittatik.  E tagokat a
kebelbeli  lakosok  közül - lehetőleg az oktatásügyhöz értő, de mindenesetre
írni-olvasni  tudó  -  egyénekből  a  község képviselőtestülete, illetőleg a
hitközség  képviselőtestülete választja. (...) A felekezeti iskolaszéknek az
illetékes lelkész mindenesetre tagja." (9)

   A  felekezeti  iskolaszék  szervezetét  és  teendőit  a törvény szerint a
felekezeti iskolaügyet vezető illetékes főhatóság szabta meg.

   A  katolikus iskolaszéknek elnöke a község lelkésze volt, de választottak
világi  elnököt  is.  Hivatalból  tagja  volt  a hitoktató (segédlelkész), a
rendes   tanítók   vagy   a   képviselőik.   Feladataik  közé  tartozott  az
iskolábajárásra   felügyelni,   a   mulasztások  miatt  eljárni,  a  tanítók
javadalmazását   megállapítani,   hetenként  egyszer  iskolát  látogatni,  a
szorgalmi időt megállapítani. Figyelemmel kellett kísérnie a tanító munkáját
illetve a tanítóválasztásokat is bonyolítania kellett. (10)

   Az  iskolaszékek  működéséről  az egyházmegyei iratanyag pontos metszetet
nyújt.    Az   iskolaszéki   ülések   jegyzőkönyvei,   a   tanítóválasztások
lefolytatásáról  benyújtott  jelentések önmagukban képezhetnék külön kutatás
tárgyát.  Az  iskolaszékek  létszámai a katolikus iskolák esetében változóak
voltak,   (11)   feladataikat   is   eltérő   mértékben  és  súlypontozással
teljesítették.  Általában  a  tanítóválasztások  megrendezése  és díjlevelek
megállapítása  volt  a fő tevékenységük, egyes években azonban különösen sok
iskolaszéki  jegyzőkönyv  szólt  az  iskolaépítés vagy iskolabővítés sürgető
végrehajtásáról, például 1893-ban.

   A   baari  iskola  részletes  leírása  az  ott  működő  iskolaszékről  is
tartalmazott  egy  rövid  leírást,  mely  általánosnak nem, inkább egyedinek
mondható.  Az  iskolaszék  "... első ízben megválasztatott 1889-ben. Egy-két
tagját  leszámítva,  az  iskola iránt semmi érdeklődést sem mutattak, sőt az
egybehívott  gyüléseken meg sem jelentek. Ezért azután később már gyűléseket
sem  tartottak.  Az 1892-ik év őszén ujabb (egyházközségi és iskolai tanács)
választatván, az egyházmegyei hatóság által megerősíttetett." (12)

   A közigazgatási bizottságokról hozott 1876: VI. tc. kimondta, hogy milyen
ügyekben  illetékes  ez  a  szerv,  így  ettől  kezdve,  számos  ügyben ez a
bizottság  járt  el.  Felügyelt  a  tankönyvhasználatra,  a tankötelezettség
betartására, az épületek állapotára és a tanítói fizetések kiszolgáltatására
(30.   paragrafus).  A  hitfelekezeti  tanítók  járandóságait  érintő  vitás
ügyekben  első  fokon  a  járási  főszolgabíró, másodfokon a megyei alispán,
harmadfokon  pedig  a  közigazgatási  bizottság volt illetékes. Ugyanakkor a
felekezeti  iskolák  ügyeibe  rendelkezéseivel  nem  folyhatott  bele  ez  a
bizottság  (32.  paragrafus). A hitfelekezetek hatóságainak határozatát csak
úgy hajthatta végre ez a szerv, ha azok törvényesek voltak. (13)

   Az  1876:  XXVIII.  tc.  mindezen  feladatokra  bővebben  kitért  (14)  a
bizottságok  teendői mellett meghatározta a tanfelügyelői teendőket is, mint
arra   a  fentiekben  utaltam.  Az  egyházmegye  főtanfelügyelői  tisztét  a
mindenkori  pécsi  székesegyházi  kanonok látta el, aki mellett egy segéd is
tevékenykedett.

   A vizsgált korszakban az alábbi tanfelügyelők álltak az egyházmegye - így
Baranyának  is  - tankerületeinek élén: Dobszay Antal (1875-1877), Szeifricz
István  (1877-1891),  Lechner  János  (1891-1895),  Hanny Gábor (1895-1906),
Döbrőssy  Alajos  (1906-1908),  Wajdits Gyula (1908-1914) és 1914-től Igaz
Béla. (15)

   1911-ben  a  püspöki  kar  Rendszabályokat  adott  ki a katolikus iskolák
számára,  mely  szerint  ezen  iskolák  az  egyházi főhatóság felügyelete és
kormányzata mellett az egyházközség alatt állanak, mely továbbra is az 1876:
XXVIII. tc. szerint, a tagjaiból alakult iskolaszék által gyakorolja jogait.
(16)

   Tanügyigazgatás  szempontjából  jelentős  még  az egyházmegye tankerületi
beosztása.  Ennek  mindenkori  állapotára  a  schematismusok felsorolásaiból
következtethetünk.  A  tankerületi  beosztás  nem  igazodott a közigazgatási
beosztáshoz,  sőt  egy-egy  tankerület  2  megye  1-1  területét  is magában
foglalhatta,  mint  például  a  Szigetvári  tankerület,  amely  r. katolikus
iskoláinak  többsége  Somogy megye falvaiban működött, sőt maga Szigetvár is
Somogyban volt, és alig néhány iskolája tartozott Baranyához.

   E  tankerületen  kívül  az  alábbiak  foglalták  egységbe  a  baranyai r.
katolikus  elemi  iskolákat:  pécsi,  németi, szentlőrinci, siklósi, dárdai,
baranyavári,  mohácsi,  máriakéméndi,  németbólyi,  pécsváradi,  mágocsi  és
gödrei tankerület.


                                  JEGYZETEK

  (1)  A parasztság Magyarországon ... i. m. 527. o.

  (2)  Kelemen Elemér: Somogy megye népoktatása ... i. m. 62-66. o.

  (3)  CIH 1868: XXXVIII. tc. 124. paragrafus, 466. o.

  (4)  Klingenberg  Jakab:  A  Pécsi Tanítóegylet 40 éves vázlatos története
       (Pécs, 1907.) 4. o.

  (5)  CIH 1876: XXVIII. tc. a népiskolai hatóságokról 4. paragrafus 465. o.

  (6)  Uott.  466-470.  o.  5-9  paragrafus  és  Verédy  Károly: Paedagogiai
       Enciklopedia  (Bp.,  1886.)  842-843.  o. - a " tanfelügyelő " címszó
       alatt.

  (7)  Várady: BMJ i. m. I. k. 317. o.

  (8)  Kelemen E.: Somogy megye népoktatása... i. m. 79. o.

  (9)  CIH 1876: XXVIII. tc. 9. paragrafus 470-471. o.

 (10)  Komlósi  Sándor:  A községi és felekezeti népiskolák iskolaszékei, az
       állami  népiskolák  gondnokságai  (In: Nevelés- és Művelődéstörténeti
       Közlemények,szerk.: Komlósi Sándor, Kaposvár, 1990.) 11-12. o.

 (11)  Az  1893-as  év  iratanyaga szerint: Görcsönyben  13 (177/1893 irat),
       Hirden   7    (205/1893),  Pellérden  13  (246 /1893),  Arányoson  10
       (246/1893),   Püspök-Szent-Lászlón   10   (251/1893),   Bolmányban  8
       (265/1893),  Vókány-Kistótfaluban  14  tag  és  2  póttag (410/1893).
       Püspöki  Levéltár,  Pécs  (továbbiakban: PLT) Tanfelügyelőségi iratok
       (továbbiakban: TFI)

 (12)  Baar 379/1893 PLT, TFI

 (13)  1876:  VI.  tc.  (In  = A magyarországi népoktatásügy kereskedelmi és
       ipari szakoktatás szervezete és közigazgatása I. kötet: Kisdedóvás és
       népoktatás (Bp., 1893.) Szerk.: Lévay Ferenc - Morlin  Emil - Szuppán
       Vilmos) 286-291. o.

 (14)  Tegzes   Ferenc:   Baranya   vármegye   Közigazgatási   Bizottságának
       tanügyigazgatási   tevékenysége  a  dualizmus  időszakában  (In  =  A
       Dunántúl településtörténete VII. Veszprém) 467. o.

 (15)  Schematismus  cleri diocesis Quinque-ecclesiensis pro anno 1875-1914.
       (továbbiakban: schematismus)

 (16)  Kőrösi  László - Szabó Henrik: Az elemi népoktatás enciklopédiája II.
       k. (Bp., 1912.) 105-106. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.