Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

      VI. A KORSZAK SARKALATOS - NÉPOKTATÁSSAL KAPCSOLATOS - TÖRVÉNYEI


   Mielőtt   Baranya   megye   dualizmus-kori   katolikus  elemi  iskoláinak
bemutatására    rátérnék,   feltétlenül   szükségesnek   érzem   a   korszak
oktatásüggyel kapcsolatos törvényei közül azoknak az áttekintését, amelyek a
katolikus iskolák és tanítók sorsát ezen időszakban meghatározták, amelyek a
korszakban kibontakozó kulturális fellendülés alapjait megteremtették.

   Az  1868-as  XXXVIII.  törvénycikk - bár helyenként később módosították -
alapvetően  meghatározta  a  korszakban  mindvégig - és azon túlmutatóan - a
magyar  iskolaügyet.  Törvényjavaslatát Eötvös József egyrészt úgy indokolta
annakidején,  hogy  a  törvényhozásnak  ki  kell  mondania bizonyos elveket,
melyek  a népnevelés alapját képezik. "Ilyen például az iskolakötelezettség,
ilyenek  azon  eszközök,  melyek  által  az  iskolamesterek  ellátásáról,  s
műveltetéséről  gondoskodnunk kell" - mondta Eötvös József a törvényjavaslat
parlamenti előterjesztésekor. (1)

   A   törvény  valóban  ezen  vonatkozásai  miatt  vált  igazán  fontos  és
meghatározó  dokumentummá,  de  nem  kevésbé fontos volt II. fejezetének 10.
paragrafusa,  mely  szerint  a  tanintézetek  fenntartói "... a hazában levő
hitfelekezetek, társulatok és egyének, községek és az állam" (2) lehettek. A
III.    fejezete   a   törvénynek   a   hitfelekezetek   által   felállított
tanintézetekkel  foglalkozott,  és  ez  adott  alapot  az  általam  vizsgált
katolikus elemi iskolák működéséhez is, hiszen ebben a fejezetben határozták
meg  a  felekezet  jogait és kötelességeit 11-15. paragrafusok, a népiskolai
tantárgyakat  (11.  paragrafus (3) pont), a taneszközöket (11 paragrafus (4)
p.)  a  felekezeti tanítóképzés feltételeit (13. paragrafus), a felekezet és
az állam viszonyát az iskola ügyeit illetően (14 - 15.paragrafus.). (3)

   Vizsgált  témám szempontjából fontos még a törvény VII. fejezete, melyben
a  taníképezdékről intézkedtek (81-111.paragrafus), valamint a VIII. fejezet
(116-133 paragrafus), mely a népiskolai hatóságokról rendelkezett, és a IX.
fejezet, mely a tanítókra vonatkozó jogokat és kötelességeket foglalta össze
(133-148.  paragrafus).  [Ezen  törvénycikk bevezetésének és végrehajtásának
körülményeit   több   kutató   vizsgálta  meg,  (4)  dolgozatomban  baranyai
vonatkozásaira próbálok elsősorban utalni.]

   1875-ben  cikkelyezték  be  a  következő tanügyet, - szűkebb értelemben a
tanítóságot  -  érintő  törvényt  a  tanítói  nyugdíj szabályozásáról (1875:
XXXII. tc).

   Trefort  Ágoston  már  1873-ban kitért a tanítói nyugdíjak kérdésére, ezt
legalább  olyan  fontosnak  tartotta, mint fizetésük emelését. (5) A törvény
elfogadása  csak  2 esztendő múlva következett be, ekkor sem fogadták teljes
megelégedéssel a tanítók.

   Az  1868-as  XXXVIII.  tc.  VIII.  fejezetének helyére lépett az az 1876:
XXVIII.   tc.,   mely   a  népiskolai  hatóságokról  szólt.  Ebben  pontosan
meghatározták  a  tanfelügyelő  kötelességeit  (3-5.paragrafus),  illetve  a
közigazgatási  bizottságok  oktatásüggyel  kapcsolatos teendőit, intézkedési
jogkörét   (az   1876:   VI.  törvénycikkben  foglaltakon  felül  is)  (6-8.
paragrafus), valamint az iskolaszékek működését (9-16. paragrafus) (6)

   Az  1879: XVIII. tc. a magyar nyelv tanításáról intézkedett a népoktatási
tanintézetekben,    valamint    az   ehhez   szükséges   tanítói   képesítés
megszerzéséről.  Trefort Ágostont több oldalról is támadás érte, mikor ennek
a  törvénynek  a  javaslatait benyújtotta a képviselőházhoz. Ő beszédében az
alábbiakban foglalta össze érveit:

   "Amikor  mi  azt  akarjuk, hogy a magyar nyelv az iskolákban taníttassék,
vajon  akarjuk-e  ezzel  a  nemzetiségeket  elnyomni?  Amint nem volt eszünk
ágában,  úgy  ma  sincs  az, hogy a nem magyar tannyelvű iskolákat bezárjuk,
vagy  a  magyar  nyelvet  mint  tannyelvet rájuk kényszerítsük. Ami pedig az
egyházak és vallások szabadságát illeti, valósággal elferdítése a tényeknek,
hogy  Tisza Kálmán miniszterelnökről és rólam azt állítják, hogy az egyházak
autonómiáján és a felekezetek szabadságán akarunk csorbát ejteni." (7)

   A  törvénycikk  1-3.  paragrafusaiban a tanítóképezdék és tanítók ügyéről
intézkedett,  a  magyar  nyelv  tanítását  a  képezdékben  kötelezővé tette,
illetve  a  tanítóknak elrendelte a magyar nyelv ismeretét, de ehhez türelmi
időt  is  biztosított  számukra.  A  4.  paragrafus rendelkezett arról, hogy
valamennyi  népiskolában  a  magyar,  mint  kötelező tantárgy tanítandó. (8)
   (Ennek  baranyai  vonatkozásairól  az  alábbiakban  egy  külön fejezetben
szólok.)

   1891-ben  módosították  az  1875-ös  nyugdíjakról  szóló törvényt (9), az
1893:  XXVI.  törvénycikk  pedig  a tanítói fizetéseket szabályozta. Mindkét
törvény a tanítók rossz anyagi körülményein volt hivatva javítani.

   Csáky    Albin    miniszter   a   tanítói   fizetésrendezésre   vonatkozó
törvényjavaslatát a következő elvek alapján építette fel:

   "... egy minimumnak kötelező kijelentésével ezen a minimumon alul tanítói
fizetés ebben az országban egyáltalán ne legyen; ... a második fődiszpozíció
pedig  az,  hogy a korpótléknak törvény által való szabályozásával a tanítók
fizetése  bizonyos  időszakokban emelkedhessék, harmadik fődiszpozíciója az,
hogy mivel az iskolafenntartók - úgy a községek, mint a hitfelekezetek - sok
helyütt  nincsenek  abban  a  helyzetben, hogy e felemelt igényeknek kellően
megfelelhessenek,  az  állam  segélyt  nyújtson  oly  célból, hogy a tanítók
fizetése  bizonyos  minimumig kiegészíttessék, és hogy a tanítóknak bizonyos
korpótlék biztosíttassék." (10)

   A  törvény  a tanítói minimálbért 300 frt-ban határozta meg. 1906 és 1910
között  Apponyi Albert foglalta el a kultuszminiszteri posztot, az ő nevéhez
fűződik  az  az  iskolai  törvénycsoport, melyet a történészek "Lex Apponyi"
névvel  foglalnak  össze.  Apponyi  igyekezett  a  magyar nyelv terjesztését
elősegíteni,  ezért  például az 1907: XXVII. tc. tartalmazta azt a kitételt,
mely  szerint  felekezeti  iskolafenntartó  csak  abban az esetben kaphatott
államsegélyt,  ha  "az  iskola tanítási terve, tanulmányi rendje megfelelt a
törvény követelményeinek". (11)

    A   törvény   több   paragrafusa   rendelkezett   még   az   államsegély
folyósításának feltételeiről (13, 15, 16, 20. paragrafus) (12)

   1908-ban,  az  országgyűlés  május 20-i ülésén Apponyi bejelentette, hogy
10000  folyamodvány  érkezett a minisztériumhoz államsegély ügyében, a fenti
törvénynek megfelelően. (13)

   1908-ban  fogadta  el  a  parlament a XLVI. törvénycikként becikkelyezett
paragrafusokat,    az    elemi   népiskolai   oktatás   ingyenességéről.   A
törvényjavaslat  tárgyalásakor Apponyi a következőeket mondta: "... az elemi
oktatással  összekötött műveltségnek megszerzése nemcsak az egyénnek érdeke,
hanem a társadalomnak és az államnak is érdeke..." (14) A törvény elfogadása
után  az  1891:  XLIII. 10. paragrafusában megállapított 30 filléres járulék
szedése megszűnt (1. paragrafus). (15) Ez a törvény több ponton kapcsolódott
az 1907: XXVII. tc-hez, és azzal együtt értelmezhető.

   A Jankovich Béla kultuszminisztersége alatt meghozott törvények tartoznak
még korszakunk tanügyének vizsgálatához.

   "Benyújtotta és elfogadtatta az ingyenes népoktatás kiegészítéséről szóló
törvényjavaslatot. Végrehajtotta Zichy 1913-ban elfogadott törvénycikkeit az
állami és nem állami tanítók fizetésrendezéséről..." (16) Ez utóbbi törvényt
1913.  május  12-én  szentesítették,  azaz  Zichy  János távozását követő 3.
hónapban.  (17)  A  törvény 3. paragrafusa szerint az 1907: XXVII. tc. által
szabályozott    "alapfizetés"    és   "korpótlékok"   helyére   lépett.   Az
előléptetéshez  (5-10. paragrafus) a szolgálati időn kívül szükséges volt az
"érdemesség"  megállapítása,  melyet a királyi tanfelügyelő végzett, és - az
általunk vizsgált felekezeti iskoláknál is - az iskolafenntartó hitfelekezet
illetékes hatósága is minősítette a tanítót.

   A  korszak  sarkalatos  -  népoktatásüggyel  foglalkozó - törvényei tehát
egyrészt   az   elemi   iskoláztatást   próbálták   megoldani,  ennek  minél
tökéletesebb   feltételeit  megteremteni,  másrészt  a  tanítók  helyzetéről
szóltak,   illetve   ennek   javításáról.  (Ez  köszönhető  volt  a  tanítói
mozgalmaknak is.)

   A   törvények   nemcsak   "kor-meghatározottak",   tehát  nem  pusztán  a
körülmények  (külső  és  belső)  hatása  hozta  létre őket, de megszületésük
általában  azzal  is  összefüggött,  hogy  melyik  kultuszminiszteri posztot
betöltő államférfi látott hozzá a megalkotásukhoz.

   Dolgozatomban  ezeknek a törvényeknek a segítségével szeretném a baranyai
katolikus elemi iskolaügyet bemutatni, és a fentiekben vázlatosan bemutatott
törvényeket   részletesebben   vizsgálni,  és  megvalósulási  körülményeiket
leírni.


                                  JEGYZETEK

  (1)  Oktatáspolitikai koncepciók a dualizmus korából (Szerk.: Mann Miklós,
       Bp., Tankönyvkiadó, 1987. 16-17. o.)

  (2)  CIH 1868: XXXVIII. tc. a népiskolai közoktatás tárgyában 451. o.

  (3)  Uott. 451-452. o.

  (4)  Például:  Felkai  László:  Neveléstörténeti  dolgozatok  a  dualizmus
       korából  (Bp.,  Tankönyvkiadó,  1983.)  -  Köte Sándor: Közoktatás és
       pedagógia  az  abszolutizmus és a dualizmus korában (1849-1918) (Bp.,
       Tankönyvkiadó,  1975.) - Balogh István: A művelődés intézményes útjai
       és   eredményei  1870-1914.  (In  =  A  parasztság  Magyarországon  a
       kapitalizmus korában I-II. Szerk.: Szabó István, Bp., 1972.) - Felkai
       László:  Eötvös  József  közoktatásügyi  tevékenysége  (Bp., 1979.) -
       Kelemen   Elemér:  Somogy  megye  népoktatása  közoktatásunk  polgári
       átalakulásának  időszakában  1868-1918. (Bp., Akadémiai Kiadó, 1985.)
       valamint számos további elemzés, feldolgozás.

  (5)  Trefort  Ágoston:  Emlékbeszédek  és tanulmányok (Bp., 1881. 324-325.
        o.)

  (6)  CIH 1876: XXVIII. tc. a népiskolai hatóságokról 464-473. o.

  (7)  Trefort Ágoston: Beszédek és levelek (Bp., 1888. 17-24. o.)

  (8)  CIH  1879:  XVIII.  tc.  a  magyar  nyelv  tanításáról  a népoktatási
       tanintézetekben 85-87. o.

  (9)  CIH 1891: XLIII. tc. a népoktatási nyilvános tanintézetek s nyilvános
       kisdedóvó intézetek tanítóinak s nevelőinek nyugdíjazásáról, valamint
       azok  özvegyeinek  és  árváinak gyámolításáról szóló 1875: XXXII. tc.
       módosítása tárgyában 512. o.

 (10)  Oktatáspolitikai koncepciók... i. m. 88-89. o.

 (11)  Uott. 181-182. o.

 (12)  1907:  XXVII.  tc.  a  nem  állami elemi iskolák jogviszonyairól és a
       községi   és   hitfelekezeti   néptanítók   járandóságairól   (In   =
       Dokumentumok   a   magyar   nevelés   történetéből   1849-1919.  Bp.,
       Tankönyvkiadó, 1979. 348- 352. o.)

 (13)  Oktatáspolitikai koncepciók... i. m. 198. o.

 (14)  Uott. 211. o.

 (15)  Dokumentumok  a  ...  i.  m.  353-355.  o.  (1908: XLVI. tc. az elemi
       népiskolai oktatás ingyenességéről)

 (16)  Oktatáspolitikai koncepciók... i. m. 228. o.

 (17)  CIH  1913:  XVI.  tc. a  községi és  hitfelekezeti  elemi  népiskolai
       tanítók illetményeinek rendezéséről 279-291. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.