Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                I. BEVEZETÉS


   Értekezésemben  a  történeti  Baranya  katolikus iskolaügyének feltárását
végeztem  el,  az  1868.  és  1918.  közötti  időszakra vonatkozóan. Különös
figyelmet szenteltem a katolikus elemi iskolák bemutatásának, valamint ehhez
kapcsolódóan  a  tanítók  életkörülményeit,  képzésük, önképzésük lehetséges
útjait,  egyleti életük jellemzőit tártam fel. Külön fejezetben foglalkoztam
a korszak baranyai sajtójának tanügyi cikkeivel, amely bemutatás hiánypótló,
a  magyarosítás problémakörével, mely ebben a megyében különösen jelentős és
szerteágazó volt; valamint az I. világháború iskolaügyet érintő hatásaival.

   Munkámban   az   elsődleges   és   másodlagos   források  feldolgozásával
megpróbálkoztam  -  szűkebb témámat szem előtt tartva - a megye múlt századi
társadalmi,  gazdasági,  kulturális  életének  bemutatásával  is. Kutatásaim
során az embert kívántam bemutatni, aki - akár tanító, akár diák volt - több
volt  egyszerű  statisztikai  adatnál.  Ezért  tartottam  fontosnak, hogy az
oktatásügyi  történések  általános  bemutatása  mellett megemlékezzek beomló
iskolaépületekről,  az  utakat borító, átjárhatatlan sárról, diákcsínyekről,
azaz az iskola, az élet mindennapjairól.

   Kutatásaimat    elsősorban   a   Pécsett   található   Püspöki   Levéltár
(fő)tanfelügyelőségi  iratai  alapján végeztem, melyek ezidáig feltáratlanok
voltak.   Ezeket  összevetettem  a  Baranya  Megyei  Levéltár  iratanyagával
(tanfelügyelői  jelentések,  Közigazgatási Bizottság jegyzőkönyvei 1876-tól,
tanítóegyletek dokumentumai, valamint községvizsgálati jegyzőkönyvek).

   Forrásként  tanulmányoztam  még  a  Püspöki Levéltárban levő Praeparandia
iratanyagát,  és  az  Országos  Levéltár  Baranya  megyére vonatkozó töredék
iratanyagát   (a   dokumentumok   jelentős   része  egy  tűzeset  alkalmával
megsemmisült).

   Statisztikai   adatokhoz   a  schematismusok  valamint  a  népszámlálások
eredményeinek feldolgozásával jutottam, ezeket egészítettem ki tanfelügyelői
jelentések adataival.

   Több tanügyi és közéleti folyóiratot és újságot vizsgáltam át értekezésem
elkészítéséhez,  elsősorban  a  Baranya  Megyei  Könyvtár mikrofilm-anyagát,
másrészt az Országos Széchenyi Könyvtárban található újságmásolatokat.

   Kutatásaimat   nehezítette  a  Baranya  Megyei  Levéltár  jelenleg  folyó
rekonstruálása,  valamint  az,  hogy  a Püspöki Levéltár iratanyaga a teljes
egyházmegyére  vonatkozó,  ezért  tetemes mennyiségű dokumentumból kellett a
baranyai falvak iskolaügyére utaló anyagot kiemelnem.

   Kutatásaim  a  történeti  Baranya  állapotait  veszik  figyelembe, néhány
település  tehát,  amely  ma  Baranya  megyéhez  tartozik, dolgozatomban nem
szerepel  (pl. Szigetvár).  Ugyanakkor számos község, mely egykor Baranyához
tartozott, ma másutt található (ezt külön jelzem értekezésem végén).
   A   községek  és  személyek  nevének  dolgozatomban  előforduló  többféle
helyesírása abból adódik, hogy minden esetben megőriztem a felidézett forrás
helyesírását, de a községek és személyek nevének mai írásmódját munkám végén
közlöm.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.