Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                              Dr. Kéri Katalin:

                    (Iskolakultúra, 1997/4., 120-122. o.)

                       IBN TUFAIL, AZ ARAB "ROUSSEAU"


   Ibn Tufail a XII. század kiemelkedő arab filozófusa volt, aki jelentős
hatást  gyakorolt a hispániai-arab gondolkodásra. Az "Autodidakta filozófus"
 címmel emlegetett utópisztikus műve művelődés- és neveléstörténeti forrás,
       amelyben az ember természetes nevelődéséről írt. E műve kapcsán
     a külföldi neveléstörténészek Rousseau korai elődjének tartják. [1]


   Hogyan  juthat  el  a  világ  megismeréséhez,  az  Istennel való szellemi
egyesüléshez  az  ember,  ha egy lakatlan szigeten, állatok között nő fel? A
hit  vagy  a  tudás  az  előbbrevaló,  melyik segíti jobban a megismerést? -
Ezeket  a kérdéseket próbálta megválaszolni az arab tudós, Ibn Tufail, aki a
XII. század elején született Guadixban (Granada). [2] Andalúziában akkoriban
a  marokkói  Almorávidák uralkodtak (1060 és 1147 között), akiknek a hatalma
korántsem jelentett olyan stabilitást a térségnek, mint korábban az Omajjáda
dinasztiáé.  [3]  1147-ben az Almohádák vették át az uralmat a birodalomban,
akiknek  egységesítő  törekvéseik közepette szintén nem a kultúra támogatása
volt  legfőbb gondjuk. Ibn Tufail, Avempace-hoz és Averroes-hez hasonlóan az
Almoháda  kalifák  orvosaként  tevékenykedett,  és  módja  nyílott különböző
természettudományos (orvosi) kísérletek elvégzésére is. [4]

   Pedagógiai  regénye,  mely  legalább  annyira  orvosi, fizikai, teológiai
munka, egy fiúnak, Hajj Ibn Jakdhán-nak a története, aki az Indiai-óceán egy
lakatlan  szigetén  nő fel. Ibn Tufail akkor vált ismertté Nyugat-Európában,
amikor  az  angol  Pococke 1671-ben Oxfordban kiadta a mű arab változatát és
latin  fordítását.  A  kötet  eredeti  címe  az volt, hogy "Hajj Ibn Jakdhán
episztolái a megvilágosodás filozófiájának titkairól", ám korabeli fordítója
az  "Autodidakta  filozófus"  címmel  látta el, és a mai napig így emlegetik
tudományos   körökben.   A  17.  századi  Nyugat-Európában,  ahol  az  angol
természetfilozófia  virágkorát  élte,  Ibn  Tufail  műve  óriási érdeklődést
váltott  ki  az  értelemről  vitatkozó  tudósok  körében. A könyv fergeteges
reneszánszát  jelzi  az  egy  évszázad leforgása alatt megjelent további két
angol, egy holland és két német kiadás. [5]

   Ibn  Tufail  -  saját  bevallása  szerint  -  azért  írta meg művét (mely
Avicenna  "Keleti  bölcsesség"  című  művének mintájára egy ember fejlődését
vázolja),  hogy  megossza  olvasóival  a bölcsesség elérésére vonatkozó azon
titkokat  és  misztériumokat,  amelyeket  ő  maga  ismert,  és amelyeket már
évszázadokkal  korábban  nagyra  becsültek  a  perzsa  tudósok.  [6] Az arab
filozófus  műve az ember tökéletesedésének útjáról szól, a szerző pedagógiai
gondolkodása  az  emberről  vallott  felfogásának  kifejeződése. Szerinte az
ember  olyan  teremtmény, aki Isten felé tart, a tanulás, a megismerés célja
az  Istennel  való  misztikus  egyesülés.  Ez  a pedagógia tulajdonképpen az
emberi  akarat erőfeszítéseiről szól, az álhatatos tanulásról, az aszkétikus
harcról, az érzéki és szellemi megismerés tökéletesedéséről, a végső Igazság
eléréséről. [7]

   A  műben  a kisfiú, Hajj, a kognitív megismerés különböző fokozatain megy
át.  Csecsemőkorában  egy  gazella  gondozta  és szoptatta, 2 éves kora után
megtanult   járni,   és   mindenhová   követte  "pótmamáját".  Kisgyerekként
megismerte  a  körülötte  lévő  növényeket és állatokat, és megfigyelte azok
jellemző   tulajdonságait.  Rádöbbent  saját  védtelenségére  a  szarvakkal,
karmokkal  és  patákkal  szemben,  és úgy ítélte meg saját gyengeségét, mint
valamilyen  testi  fogyatékosságot.  7  éves  korára  azonban  levelekből és
botokból  eszközöket  készített magának, és rájött arra, hogy milyen ügyesen
tudja  használni a kezét. Amikor idáig jutott a fejlődésben, megbetegedett a
gazella,  és  Hajj  minden  igyekezete ellenére elpusztult. Érdekes leírás a
műben  az  a  rész,  amikor  a  fiú a halál kiváltó okát keresgéli a gazella
testén. [8] Ibn Tufail ennél a résznél kimerítő anatómiai leírást ad a belső
szervek,  különösen  a  szív  működéséről,  ami mutatja, hogy járatos volt a
boncolásokban, melyeket orvosként valószínűleg többször is végzett. A főhős,
Hajj,  miután  megfigyeléseket  tett  a  szív  és  a  vér tulajdonságaira és
funkciójára  vonatkozóan,  megállapította,  hogy nem a test a fontos az élet
szempontjából,   hanem   valami  más,  ami  a  halál  beálltával  távozik  a
szervezetből, és az ember biológiai valósága csak eszköz.

   A   mű   további   részeiben   Hajj   eljutott   a  lélek  fogalmáig,  és
megállapításokat  tett  az  idegrendszer  működésével kapcsolatosan. A világ
megfigyelése  során  az  empirikus  és  technikai  jellegű megismerésen át a
spekulatív  megismerésig  jutott  el;  fizikai,  matematikai  és metafizikai
absztrakciókat  tett.  A természet dolgai és jelenségei között azonosságokat
és  különbségeket  keresett,  mennyiségi viszonyokat vizsgált. Az állatok és
növények   közös   sajátosságaként  említi  például  Ibn  Tufail  azt,  hogy
táplálkoznak   és   mozognak,   az   állatokra   pedig   az  jellemző,  hogy
helyváltoztató mozgásra képesek és éreznek. [9] Az episztolákban megjelennek
a  szabadesés,  a  hőtan,  a  halmazállapotváltozás  korabeli arab leírásai,
érthető és élvezetes stílusban.

   Hajj  a  különböző  természeti  jelenségeket  vizsgálva  végül  is arra a
következtetésre  jutott,  hogy  minden  történés  mögött  kell,  hogy legyen
valamilyen kiváltó ok, és minden formának van teremtője:

        "Nem  ti  ölitek meg magatokat, hanem Allah öl meg; nem te lövöd
     ki a nyilat, (Mohamed), hanem Allah lövi ki." (Korán) [10]

   Ibn  Tufail  szerint  a  világ mozgása öröknek tételezhető, mivel sohasem
létezett  az a nyugalmi állapot, amelyből az egész mozgás kiindult. A mozgás
mögött  álló  "hajtóerő"  azonban  szükségképpen  végtelen,  és  nem testben
lakozik, testi minőségekkel nem is lehet felfogni vagy megközelíteni. [11]

   A műben tehát Hajj így jutott el a körülötte lévő dolgok megismerésétől a
misztikus Isten-felfogásig, 35 éves korára. A könyv ezen részénél Ibn Tufail
egy,  a  hitből  kiinduló  személy,  Asal nézeteivel ütköztette a megismerés
útján   megvilágosodó   Hajj   gondolkodását.   Az  "Autodidakta  filozófus"
pedagógiai  üzenete  abban  áll, hogy bármelyik utat választja is az ember a
kettő  közül,  eljuthat  az  Igazsághoz. Asal szembesítette a regény főhősét
azzal  a problémával, hogy az emberek többsége oktalan, hitetlen, nem keresi
és  nem  járja  a  megismerés  útjait,  csak  az  anyagi  világ dolgai iránt
érdeklődik.  Hajj arra is ráébredt érett férfiként, hogy a Legfelsőbbel való
egyesülést  az  ember  egyedül  élheti  meg,  a szívében, ezért nagyon nehéz
mindezt mások számára szavakkal kifejezni.

   A  mű  szerzője  nem becsülte le a társadalmi ember dimenzióját, az ember
közösségi  nevelését,  inkább  arról van szó, hogy az arab misztikusokhoz és
aszkétákhoz  hasonlóan  ő  is azt vallotta, hogy az ember születésétől fogva
rendelkezik olyan szűrővel és képességgel,

        "amely  a  lélek  spontán  hajlama, amely anélkül, hogy szüksége
     volna  tanárra,  elvezet a Tárgyhoz, hacsak nem térítik el a szülői
     és tanári útmutatások". [12]

   Ibn  Tufail  szerint  tehát  az  ember  jelentős fejlődésen megy át élete
során,  egyes  fejlődéslélektani  szakaszaiban  más és más módon reflektál a
világ  dolgaira.  Testi  és lelki kiteljesedése azonban lehetséges, és élete
értelme szempontjából elengedhetetlen. Ez az avicennai gondolatokból ihletet
merítő  utópia  nagy hatással volt több arab és európai gondolkodóra. Hatott
valamelyest   a  skolasztika  bölcselőire,  ám  a  legjelentősebb  befolyást
Gratianus-ra  tette,  akinek  "A kritikus" című művében hasonló gondolatokat
olvashatunk.  Bár  Gratianus  műve a Pococke-féle kiadásnál mintegy 20 évvel
korábban  keletkezett,  a  spanyol  gondolkodó  ismerhette  annak  a - ma az
Escorialban  őrzött  -  17. századi kódexnek a tartalmát, amelyben népi mese
formájában szerepel az Ibn Tufail által leírt történet. [13]

   Az  1185-ben  meghalt  arab gondolkodó művének nagy sikere ugyan a 17-18.
századra  tehető, de előtte is és azóta is alapmű ez a könyv a bölcselettel,
a nevelés céljával és folyamatával foglalkozó kutatók, olvasók kezében.


                                  JEGYZETEK

 [1]  Larroyo,  F.:  Historia  general  de la pedagogia. Ed. Porrúa, México,
      1982. 244. p.

 [2]  Révai Nagy Lexikona X. kötet. Révai Rt., Bp., 1914. 446. p.

 [3]  Mazahéri,  Aly:  A muszlimok mindennapi élete a középkorban a 10-től a
      13. századig. Európa, Bp., 1989. 378. p.

 [4]  Samsó,  Julio:  Ciencia  musulmana  en Espa¤a. Cuadernos Historia 16.,
      144. szám, Madrid, 1985. 21. p.

 [5]  Galino, Angeles: Textos pedagogicos hispanoamericanos. Iter Ediciones,
      Madrid, 1968. 99. p.

 [6]  Uott. 99-100. p.

 [7]  Capitan  Diaz, Alfonso: Historia del pensamiento pedagógico en Europa.
      Dykinson, Madrid, 1991. 206. p.

 [8]  El  filósofo  autodidáctico. Publicaciones de las Escuelas de Estudios
      Arabes, Madrid, 1948. Trad.: González Palencia Angel. 81-82. p.

 [9]  Uott. 110-112. p.

[10]  Uott. 118. p.

[11]  Uott. 128-130. p.

[12]  Galino i. m. 102. p.

[13]  Uott. 102. p.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.