Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                              Dr. Kéri Katalin:

       TANÁCSOK A NEVELÉSTÖRTÉNETI TÁRGYÚ SZAKDOLGOZAT ELKÉSZÍTÉSÉHEZ

   1. A   szakdolgozat  témaválasztását  a   szakdolgozó   érdeklődésén  túl
      elsősorban  a  rendelkezésre  álló források határozzák meg. Csak akkor
      érdemes  elkezdeni  egy  adott  téma kutatását, ha elegendő levéltári,
      könyvtári illetve sajtótörténeti forrás áll rendelkezésünkre.

   2. A  téma  körvonalazódása  után első teendő az eddig már megírt cikkek,
      könyvek   felkutatása   és  elolvasása.  Ez  megvéd  attól,  hogy  "új
      felfedezés"-nek  gondoljunk  valamit, amiről esetleg már számos kutató
      részletesen   írt.   Tanácsos   jegyzeteket   készíteni   ezekről   az
      olvasmányokról, és általában valamennyi forrásról.

   3. A  könnyebb   eligazodás  kedvéért  ajánlom  az   alábbi,  jól  bevált
      jegyzetelési módot:

        Érdemes  egy  kisebb füzetet nyitni, ahová feljegyzésre kerül minden
        forrás  (könyv,  irat,  cikk,  kép,  stb.), pontos adataival együtt.
        Könyvek esetében fel kell jegyezni: a szerző(k) nevét, a mű címét és
        alcímét,  a  kiadás  helyét,  idejét, a kiadó nevét, és esetleg azt,
        hogy hányadik kiadás, és ki fordította.

        A  cikkek,  tanulmányok  esetében  fel  kell írni a szerző(k) és cím
        mellett  a  folyóirat  pontos  adatait  (cím, kiadás éve, a kiadvány
        sorszáma, a cikk oldalszáma -tól-ig).

        A  levéltári  források  esetében fel kell tüntetni a levéltár pontos
        nevét,  az  irat(csomag)  címét,  és azokat a számokat, amelyekkel a
        levéltárban  ellátták  (a  fond,  a csomó, stb. számát) és ha lehet,
        akkor az irat keletkezésének pontos dátumát.

   A  füzetbe  beírt  műcímeket, forrásadatokat (melyekből több tucatnyi fog
összegyűlni  a kutatás során) én mindig ellátom valamilyen rövidített címmel
(kóddal),  és  amikor  jegyzetelem ezeket a műveket, akkor az írólapok felső
részén csak ezeket a pár betűből álló rövid címeket tüntetem fel, így sokkal
gyorsabb  dolgozni,  és  mégis  nagyon  egyszerű  "beazonosítani" a dolgozat
összeállításánál a részleteket.

   A  jegyzeteléshez  javaslom  mindenkinek,  hogy írólapokat használjon, és
mindig  csak a lapok egyik oldalára írjon. Így a kutatás végén, ha több száz
lapnyi jegyzet összegyűlik, csak helyes sorrendben egymás mögé kell állítani
a  lapokat, és folyamatosan lehet írni a dolgozatot. A könnyebb kezelhetőség
kedvéért én magam az alábbi módon készítem a jegyzeteket:

  +----------------------------------------------------------------------+
  |(a lap témája)              (oldalszám)        a forrás rövid címe,   |
  |                                               kiadásának helye, ideje|
  |- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - |
  |                                                                      |
  |                                                                      |
  |                                                                      |
  |                                                                      |
  |                        (Jegyzetelt szöveg)                           |
  |                                                                      |
  |                                                                      |
  |                                                                      |
  |                                                                      |
  |                                                                      |
  |                                                                      |
  |                                                                      |
  +----------------------------------------------------------------------+

   4. A dolgozat végső összeállítása ugyan a legutolsó lépés, de a szerkezet
      kialakításához szeretnék már most, az első lépéseknél tanácsot adni:

        Szükséges  lesz  egy  bevezető megírása, amelyben az alábbi dolgokat
        kell  összefoglalni  a  szakdolgozónak:  pontosan  mi  is az a téma,
        amelyről  ír,  mi  motiválta  témaválasztását;  milyen  helyszíneken
        kutatott,    milyen    forrástípusokat    használt    fel;    milyen
        forráselemzési,   forráskritikai   módszerekkel   élt;  kik,  milyen
        formában kutatták már ezt a témát, és milyen eredményekre jutottak.

        Ezt  követően  általános  részek következnek, egyre inkább a témához
        közelítve.  Pl.:  egy  iskola  története  esetében  vázolni  kell  a
        település  történetét és általános iskolatörténetét, ezt követően be
        kell  mutatni  azt  a  kort,  amelyben  az adott intézmény alapítása
        történt,    az   akkori   országos   (és   helyi)   oktatáspolitikai
        törekvésekkel   együtt.   Ilyen   bevezetés  után  lehet  rátérni  a
        tulajdonképpeni  téma  bővebb  kifejtésére,  a  kutatási  eredmények
        bemutatására (ez a dolgozat egészének kb. 4/5-öd, de legalább 3/4-ed
        részét   alkossa).   A  szakdolgozat  végén  külön  fejezetben  kell
        összegezni  az  eredményeket,  vázolva  a további kutatás lehetséges
        irányait.

        Ez  után  következik  a  jegyzetek elhelyezése a dolgozatban (ezeket
        lábjegyzetként,  minden  lap  alján  is  fel lehet tüntetni), és egy
        külön   fejezet   az   alaposan  kiválogatott,  a  szöveget  nagyban
        alátámasztó mellékletekkel. Érdemes fénymásolatot készíteni érdekes,
        értékes levéltári forrásokról, egy-két fényképmásolatot személyekről
        vagy  tárgyi  emlékekről, és ajánlatos táblázatokat, kördiagramokat,
        grafikonokat  készíteni,  amennyiben  van  elegendő számszerű adat a
        feltárt  forrásokban. (A számítógépes programok óriási lehetőségeket
        kínálnak ilyesfajta mellékletek elkészítéséhez...)

        A  dolgozat  legvégére  pedig  kerüljön  egy  "Felhasznált irodalom"
        fejezet, amely a "Jegyzetek" fejezettől meglehetősen eltér. Ebben az
        utolsó  részben  szükséges  feltüntetni az összes forrást, könyv- és
        tanulmánycímet,  amelyeket  a  szakdolgozó elovasott. Olyan művek is
        kerüljenek   ebbe  a  sorba,  amelyekből  esetleg  nem  idézett,  de
        gondolkodását formálták, tartalmukat ismeri.

        Ajánlatos ezeket tematikus csoportokba rendezni, pl. úgy, hogy:

           I. A korszakkal kapcsolatos általános történeti művek
          II. A témával összefüggő művek
         III. Levéltári források
          IV. Sajtótermékek. Az egyes csoportokon belül a művek szerzői
              névsor szerint szerepeljenek.

        A  tartalomjegyzéket  érdemes a dolgozat elején elhelyezni, javaslom
        mottó  választását  és  a  cím  alaposan  átgondolt, lényegretörő és
        érdekes megválasztását.

   A  fentiekben leírt ötleteimet természetesen nem kötelező követni, számos
szakirodalmi   munka   nyújt   részletesebb   és   szakmailag  szabatosabban
megfogalmazott  tájékoztatást.  A  mellékelt  irodalomjegyzékben feltüntetek
néhány  alapművet,  ezek  talán  mindenkinek segítségére lesznek. A tanszéki
könyvtárban  elhelyezett,  korábban írt szakdolgozatokat ajánlom mindenkinek
figyelmébe.

   Egy remek munka a szakdolgozatírásról:

+--------------------------------------------------------------------------+
|Eco, Umberto: Hogyan írjunk szakdolgozatot? (Gondolat, Kairosz, Bp. 1996.)|
+--------------------------------------------------------------------------+



                             Népszámlálásokról:

Népszámlálási    statisztikák,    melyekben   a   műveltségi   állapotokról,
   oktatásügyről   is   szó   esik,  1869  óta  rendszeresen  (10  évenként)
   rendelkezésünkre állnak: 1880, 1890, 1900, 1910, stb. Pl.:

A   Magyar   Szent   Korona  országai  népoktatásügyének  fejlődése  (Magyar
   Statisztikai Közlemények, 31. kötet, athenaeum, Bp., 1913.)

A  Magyar  Szent  Korona  országainak  1910.  évi  népszámlálása (VI. kötet:
   végeredmények; Athenaeum, Bp., 1920)


                               Jogi források:

A  Magyar  Törvénytár  (=  Corpus  Iuris  Hungarici) illetve a Magyarországi
   Rendeletek   Tára   című  kiadványok  az  egyik  kiindulópontot  jelentik
   valamennyi  történeti  korszak  iskolaügyének  vizsgálatához.  Először  a
   repertóriumokat érdemes áttanulmányozni a vizsgált időszakra vonatkozóan!


                    Országgyűlési naplók, jegyzőkönyvek:

Nagyobb  könyvtárakban  ez a forrásegyüttes is megtalálható, elengedhetetlen
   dokumentum,    ha    valaki   országos   oktatáspolitikai   törekvéseket,
   történéseket vizsgál. Név- és tárgymutatóval ellátottak a kötetek.


                               Sajtótörténet:

A  magyar  nevelésügyi  folyóiratok  bibliográfiája  1841-1936.  (dr. Felkay
   Ferenc  előszavával,  Baranyai  M.  és  Keleti A. gyűjtése, Fővárosi Ped.
   Könyvtár, Bp., 1937.)

A  magyar  sajtó  története  I-II.  általános  eligazítást  ad, a pedagógiai
   sajtótermékekről  is  szól.  (Szerk.:  Kosáry  Domokos,  Németh  G. Béla,
   Akadémiai, Bp., 1985.)

   Mindenkinek   ajánlom   figyelmébe   a  "Néptanítók  Lapja",  a  "Nemzeti
Nőnevelés",  "A  Gyermek",  a  "Magyar Paedagogia", "A Jövő Útjain" és egyéb
sajtótermékeket,  amelyek  anyaga  oly gazdag (és jórészt feltáratlan), hogy
mindegyik valódi kincsesbánya a kutató elme számára.

   Mindenkinek  figyelmébe  ajánlom  még  a  dualizmus kora óta folyamatosan
megjelentetett pedagógiai lexikonokat, enciklopédiákat, melyek közül az első
volt:

Verédy  Károly: Paedagogiai Encyclopaedia - különös tekintettel a népoktatás
   állapotára (Athenaeum, Bp., 1886.).

Ha valaki egy bizonyos személy életrajzát keresi, nagy valószínűséggel rálel
Szinnyei József: Magyar írók élete és munkái c. sok-kötetetes munkájában, ha
a keresett személy legalább egy-két cikket írt.


        Kutatási helyszínként javaslom felkeresni az alábbi helyeket:

            Országos vagy megyei levéltárak (egyházi levéltárak);
           Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (Bp., Honvéd u.)
                        Országos Széchényi Könyvtár;
                       Budapesti Szabó Ervin Könyvtár;
                              Egyetemi Könyvtár
                Megyei könyvtárak helytörténeti kutatóterme.
                                    stb.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.