Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

             A MŰVELŐDÉS- ÉS NEVELÉSTÖRTÉNET TANÁRTÓL ELVÁRANDÓ
                          ÉS ELVÁRHATÓ KOMPETENCIÁK


             I.  A KULTÚRAKÖZVETÍTÉSBŐL ADÓDÓ KOMPETENCIÁK KÖRE

                          1. TUDOMÁNYTANI NÉZŐPONT

   1. Ismeretelméleti,     ontológiai,    filozófiai,    filozófiatörténeti,
      történelemfilozófiai,    tudomány-,   vallás-   és   művészettörténeti
      kompetencia.

   2. A  pedagógia  egyes  diszciplínáiban való jártasság; a pedagógia által
      felvetett     kérdések     ismerete,     azok     (művelődés)történeti
      megválaszolására való készség és képesség.

   3. Felkészültség   többféle  tudományos megközelítés (szociológiai, jogi,
      etikai, filozófiai stb.) együttes, egymást kiegészítő alkalmazására.

   4. A magyar és egyetemes történelem és művelődéstörténet beható ismerete.

   5. A  világtörténet  különböző  korszakaihoz  és  földrajzi helyszíneihez
      kötődő  világképek,  embereszmények  ismerete  (az ókortól napjainkig;
      Magyarország, Európa és lehetőleg más földrészek népei esetében)

   6. A   művelődés-   és  neveléstörténet   legjelentősebb   gondolkodóinak
      ismerete,    felkészültség   életútjuk   bemutatására,   főbb   műveik
      értelmezésére.

   7. A   főbb  nevelésfilozófiai   irányzatok  ismerete;   felkészültség  a
      filozófiához való kapcsolódásuk bemutatására.

   8. A  legfontosabb   forrástípusok  biztonságos  ismerete  (elsődleges és
      másodlagos,   írásos   és   tárgyi   források  különböző  csoportjai),
      forráskritika alkalmazása.

   9. Egyes korok és földrajzi helyszínek esetében
        a./ a mindennapi események, a pedagógiai gyakorlat;
        b./ a nevelésfilozófia;
        c./ az oktatáspolitika jellemzőinek ismerete.

  10. A  neveléstörténet-diszciplína  történetének ismerete (régi alapművek,
      egykori neveléstörténeti kutatók stb.)

  11. Képesség    a     neveléstörténeti    csomópontok    kiemelésére,    a
      problématörténeti alapozottságú kutatásra és óravezetésre.

  12. A tanárképzés, a tanári szerep történetének ismerete.

  13. A  gyermekkép,  a  gyermekszemlélet,  a  gyermek-életmód  történetének
      ismerete.

  14. A  forrásfeltárás,  forrásértelmezés  tudományos módszereinek ismerete
      (heurisztikus, hermenautikus és egyéb módszerek).

  15. Felkészültség   önálló   történeti   és   neveléstörténeti   kutatások
      elvégzésére, ilyen kutatások koordinálására és vezetésére.

  16. Jártasság   a    könyvtárak   és   levéltárak   használatát  illetően;
      felkészültség ennek tanítására.

  17. Kutatási eredmények összefoglalása (könyv/tanulmány/jegyzet/stb.).

  18. Felkészültség    hipotézisek     felállítására,    bizonyítására    és
      megcáfolására.

  19. Retorikai és beszédtechnikai képességek birtoklása.

  20. A   különböző  nyelvi, nyelvhasználati szinteken történő modellezés és
      elemzés eljárásainak biztonságos ismerete.

  21. Felkészültség   a  történelem  és  a  neveléstörténet  forrásainak  és
      szaknyelvének  minimum  két  idegen  (ebből  legalább  az egyik angol,
      német, francia, olasz vagy spanyol legyen) nyelven való olvasására.

  22. Neveléstörténeti     tárgyú     kutatások    írásbeli     és   szóbeli
      összefoglalásának  képessége  legalább  egy  (nyugati)  idegen nyelven
      (előadás, tanulmány stb.).

  23. A   történettudomány,  a  pedagógia és a neveléstörténet szaknyelvének
      szabatos ismerete (magyar nyelven).

  24. A  művelődés-  és   neveléstörténet, a történettudomány és a pedagógia
      eredményeinek naprakész nyomonkövetése.

  25. A történeti és pedagógiai szaksajtó ismerete.

  26. A   főbb   hazai,    és   néhány   külföldi  pedagógusképző  intézmény
      neveléstörténet   oktatásának   az   ismerete   (koncepciók,  tanítási
      struktóra, fejlesztési irányok, tanítási segédletek).

  27. Taneszközök,     oktatási   segédletek    készítése    önállóan   vagy
      munkacsoportban,      tananyagfejlesztés      (kézikönyv,     jegyzet,
      szemelvénygyűjtemény,  táblázat,  képválogatás stb.), és ilyen anyagok
      kritikai elemzése

  28. Recenzió  és  kritika  készítése művelődés- és neveléstörténeti tárgyú
      írásokról, könyvekről.


                           2. TANULÁSTANI NÉZŐPONT

   1. Megfelelő     gondolkodásmód     kialakítása     a     neveléstörténet
      művelődéstörténeti  keretek  között való értelmezéséhez; az ezzel járó
      tanulási eljárások és nehézségek ismerete és felismerése.

   2. A    különböző    előképzettséggel    rendelkező    diákok    tanulási
      beállítódásának,  motiváltságának és előzetes tudásának felismerése és
      megértése.

   3. Az eltérő jellegű neveléstörténeti problémákkal kapcsolatos nehézségek
      felismerése és ezek kezelése.

   4. A  más   diszciplínák  eredményeinek,   forrásainak  felhasználásával,
      értelmezésével járó gondok diagnózisa és megoldása.

   5. A  forrásfeltárás  és  értelmezés nehézségeinek felmérése, módszertani
      segítségnyújtás.

   6. Az  egyes  korszakok  és  területek világ- és emberképének vázolásával
      járó problémák ismerete.

   7. A  bibliográfia-készítés és forrásgyűjtés nehézségeinek a feltárása és
      segítségnyújtás.

   8. A történettudományi, pedagógiai szaknyelv  használatával kapcsolatosan
      felmerülő nehézségek számbavétele, állandó nyomon követése, kezelése.

   9. A  referátum (önálló szóbeli előadás)  elkészítésével és megtartásával
      összefüggő  problémák  ismerete  és  megoldása (pszichikai nehézségek,
      pl.: szorongás, kisebbségi érzés stb; beszédtechnikai problémák: rossz
      artikuláció,   halk   beszéd   stb.;  tudománytani  problémák:  gyenge
      történelmi,    filozófiai,    pedagógiai    felkészültség,   helytelen
      forrásértelmezés stb.).

  10. A  művelődés-  és  neveléstörténet  iránti   érdeklődés  felkeltése és
      kielégítése   (önálló  kutatómunkára,  diákköri  dolgozat  megírására,
      publikálásra való buzdítás stb.).


                         3. TANULÓISMERETI NÉZŐPONT

   1. Az  adott  problématörténeti  téma  vagy  ismeretkör tanulása esetén a
      nemi- és életkori sajátosságok ismerete, figyelembevétele.

   2. Absztrakt,   formális  és   modellszerű  gondolkodás  terén  lemaradók
      segítése  (egyes  témák  többféle  megközelítésével, csoportos és/vagy
      magánbeszélgetésekkel,   szakirodalmakkal,   szemléltető   eszközökkel
      stb.).

   3. A verbális és írásbeli önkifejezés nehézségeivel küzdők segítése.

   4. A  különböző  felkészültségű  diákok  előképzettségének,  attitűdjének
      figyelembe vétele és élettapasztalataik mozgósítása.

   5. A  tanulócsoportokon  belüli  kapcsolatok és ellentétek felismerése és
      kezelése.

   6. Beszédtechnikai nehézségekkel küzdő tanulók segítése.


                          4. PEDEUTOLÓGIAI NÉZŐPONT

   1. A  művelődés- és  neveléstörténet tanításához szükséges saját ismeret-
      és  képességrepertoár ismerete, a hiányok felismerése és számbavétele,
      a  pótlásukhoz  szükséges  kompetenciák  (pl.:  bibliográfia-készítés,
      idegen  nyelveken való szakirodalom-olvasás, tudományos ismeretszerzés
      lehetőségeinek ismerete, kutatásmódszertani felkészültség stb.).

   2. A  hiányzó  kommunikációs  képességek   pótlásához,  tökéletesítéséhez
      szükséges technikák birtoklása.

   3. A tanulóismeret  szintjének számbavétele, a tanulókhoz való viszony és
      a tanulási attitűdök megvallása és kezelni tudása.

   4. A  saját kutatói eredmények  értékeinek, valamint a hiányosságoknak az
      ismerete; felkészültség mások kutatóvá nevelésére.

   5. Képesség   más   korok   és  más  kultúrák   embereinek,  problémáinak
      megértésére, párbeszéd igénye az Európán kívüli civilizációkkal.

   6. Mintaadás (erkölcsi, kutatói, előadói, szakírói és egyéb értelemben).


                        5. OKTATÁSPOLITIKAI NÉZŐPONT

   1. A  különböző  kultúrák  (vallások,  népek,  országok) között  fennálló
      kapcsolatok erősítése, a kultúraközi párbeszéd hangsúlyozása.

   2. A  bölcsesség  lényegének   térben  és  időben   való  megismerése  és
      megértése, a bölcs ember eszményképének bemutatása és tudatosítása.

   3. A  napi  gyakorlat,  a  nevelésfilozófia  és  az oktatáspolitika közti
      viszony  egymásra  hatása,  az  ellentétek  megértése, ezek lehetséges
      feloldására való törekvés.

   4. A  családi  és  intézményes  nevelés  különbségeinek és azonosságainak
      megragadása.

   5. Pozitív  gyermekkép  kialakítása;  a  gyermek   lehetőségeit és jogait
      ismerő   pedagógus,  a  gyermektől  képességeihez,  életkori  és  nemi
      sajátosságaihoz mérten követelő tanár nevelése

   6. A  tanárral  szemben  elvárt  és  elvárható  követelmények megragadása
      térben   és  időben  (a  tanárszerep  történeti  vázolása),  és  ennek
      segítségével  felelős, helyével és feladataival tisztában lévő tanárok
      képzése.


       6. TANTÁRGYPEDAGÓGIAI, DIDAKTIKAI, NEVELÉSMÓDSZERTANI NÉZŐPONT

   1. Szóbeli  és  írásbeli  szövegalkotás  különböző műfajainak tanításához
      szükséges   szövegtani,   stilisztikai   eljárások,  szövegkorrigálási
      technikák biztonságos ismerete.

   2. Felkészülés  a  könyv,  a  könyvtár,  a  levéltár, a  sajtó, a múzeumi
      anyagok  és  az  Internet-használat  tanítására,  különböző  témájú és
      műfajú bibliográfiák és web-keresőcímek készítésére.

   3. A   különböző  tudományok  észjárásának,  kutatási   módszereinek   és
      forrásainak bemutatása.

   4. Tanulói személyiségfejlesztésre való felkészültség, a tanulói önképzés
      és kutatómunka segítése.

   5. Különböző tudományok  neveléstörténettel érintkező (határ)területeinek
      megismerésére való készség kialakítása.

   6. Felkészültség  a  magyar  és  idegennyelvű  könyv-  és  sajtóhasználat
      tanítására.

   7. Kompetencia  a  történettudományi,  nevelésfilozófiai   és  pedagógiai
      észjárások bemutatására.

   8. Felkészültség  az   adott  ismeretkör  tudásának  mérésére, valamint a
      formatív és szummatív értékelésre, vizsgáztatásra.

   9. Felkészültség  különböző  művelődés-  és   neveléstörténeti   források
      értelmezésének tanítására.



             II. SZOCIALIZÁCIÓS TEVÉKENYSÉGEK, ILLETVE SZEREPEK
                     KEZELÉSÉHEZ SZÜKSÉGES KOMPETENCIÁK

   1. Felkészültség  művelődés-  és  neveléstörténeti   eszköz-,  könyv-  és
      médiatár tervezésére, megszervezésére.

   2. Tanórákon   kívüli   programok   tervezése,  szervezése,  kivitelezése
      (levéltár-  illetve  könyvtárlátogatás, művelődés- és neveléstörténeti
      előadások, felovasóülések, diákkonferenciák stb.).

   3. Tudományos  diákköri  munka  szervezése,  diákok felkészítése  OTDK-ra
      illetve helyi, szakkollégiumi előadásokra.

   4. Szakdolgozatok,   évfolyamdolgozatok,   pályamunkák   vezetésére    és
      értékelésére való felkészültség.

   5. Tanulmányi kirándulások tervezése, szervezése, kivitelezése.

   6. Kooperációra   és  csoportmunkára   való  felkészültség   az  egyetemi
      szervezetben   működő,  más-más  munkaszerepet  ellátó  pedagógusokkal
      (különös  tekintettel  a  történelmi,  a  pedagógiai  és  a filozófiai
      tanszékek oktatóira).

   7. Diákönkormányzattal    mint    érdekképviseleti    szervvel    történő
      együttműködési formák ismerete és kimunkálása.

   8. A  művelődés-  és  neveléstörténet   tanulását   megkönnyítendő,  fali
      dekorációk, képanyag, táblázatok tervezése.

   9. Felkészültség     a    neveléstörténeti     diák-önképzőkör    illetve
      szakemberekből álló munkacsoport szervezésére, vezetésére.

  10. Könyv-,  könyvtár  és  sajtóhasználat  megtervezése, megszervezése  és
      működtetése.

  11. Kiadványszerkesztés (hallgatói, kutatói  munkákból készített válogatás
      lektorálása, szerkesztése).

  12. Kooperáció és szaktanácsadás művelődés- és neveléstörténeti kérdéseket
      illetően.

  13. Egyetemen  kívüli   intézmények,   szervezetek  pályázataira  érkezett
      neveléstörténeti témájú dolgozatok elbírálása.

  14. Ismeretterjesztő előadások tartása.

  15. Tanári továbbképzések tervezése, részvétel ezeken.

  16. Felkészültség távoktatási képzésben való aktív közreműködésre.

  17. Felkészültség posztgraduális képzésben való részvételre.

  18. Felkészültség    PhD   képzésben   való  közreműködésre  (témavezetés,
      előadások megtartása).



                  III. PERSZONALIZÁCIÓS TEENDŐK ELLÁTÁSÁHOZ
                           SZÜKSÉGES KOMPETENCIÁK


   1. A tanulók érdeklődési körének ismerete.

   2. Az  egyén  fejlődési  szükségleteihez  igazodó  bánásmód  technikáinak
      birtoklása.

   3. A  fejlődéssel  és  fejlesztéssel együttjáró probléma-, konfliktus- és
      frusztrációs helyzetek felismerése, szakszerű leírása és kezelése.

   4. A tanulási nehézségek egyénre szabott tipizációja és diagnosztikája.

   5. A  személyes,  egyedi  alkotási  és kutatási  lehetőségek felismerése,
      alkotási stratégiák felkínálása, az alkotás, kutatás segítése.

   6. Párkapcsolatok   (barátság,  szerelem)   empatikus  tudomásul  vétele,
      konfliktus esetén tapintatos segítségnyújtás.

   7. Példa-, illetve eszményképállítás.

   8. Neurózisban,   pszichózisban   vagy    egyéb   szomatológiai   jellegű
      megbetegedésekben     szenvedő     tanulóknak     felvilágosítás    és
      segítségnyújtás.

   9. Körültekintő felkészítés a tanári pályára.

  10. Segítségadás   rossz   szokások,   hamis  előfeltevések  (előítéletek)
      leküzdéséhez.

  11. Egyénileg jelentkező szenvedélyek (drog, dohányzás stb.) prevenciója.



                IV. AZ EGYETEMI SZERVEZET ÉLETÉBŐL KÖVETKEZŐ
                        KAPCSOLATTARTÁSI KOMPETENCIÁK


   1. Szakmai  konferenciákon  való  közreműködés: előadástartás magyar vagy
      idegen  nyelven;  kisebb, szakmai résztvevőkre alapozott értekezletek,
      munkamegbeszélések szervezése.

   2. Szakmai  levelezés:  munkáltatóval, egyetemi alkalmazottakkal, kutató-
      fejlesztő intézetekkel, a tanszék külföldi partnereivel, levéltárakkal
      stb.

   3. Értekezletvezetés: munkacsoport keretei között, szakmai szekciókban.

   4. Fogadó órák tartása.

   5. Sajtó és közvélemény tájékoztatása.

   6. Nyilvános   közszereplés   szakmai,    tudományos  fórumokon,   helyi,
      regionális illetve nemzetközi rendezvényeken.

   7. A  nevelés  történetét  illetve  az egyetem múltját bemutató kiállítás
      rendezése.

   8. Kapcsolatépítés, kapcsolattartás kutatókkal, más egyetemi oktatókkal.

   9. Kapcsolatfelvétel,  kapcsolattartás   kutatóintézetekkel,  folyóiratok
      szerkesztőségével,    hazai    és    külföldi   partnerintézményekkel,
      könyvkiadókkal.

  10. Kapcsolatépítés,   kapcsolattartás   magyar  és   külföldi  közép-  és
      felsőfokú oktatási intézményekkel.

  11. Külföldi vendégek fogadása.



                  V. AZ ÜGYKEZELÉS, INFORMÁCIÓSZOLGÁLTATÁS
                                KOMPETENCIÁI


   1. Statisztikák  összeállítása és értelmezése; statisztikai adatfelvétel,
      adatszolgáltatás.

   2. Számítógépes  szövegszerkesztő  és adatbáziskezelő program használata,
      hálózati kommunikációs rendszerek ismerete és használata.

   3. Tanügyi nyomtatványok kitöltése.

   4. Értékeléssel, osztályozással, vizsgáztatással összefüggő jegyzőkönyvek
      vezetése.

   5. Emlékeztetők összeállítása.

   6. Munkahelyszervezéssel kapcsolatos teendők ismerete.

   7. Tantárgyi annotáció, vizsgafeladatok írása.

   8. Óravázlat írása.

   9. Vizsgaszervezés.

  10. Minimum követelmények összeállítása.

  11. Irodalomjegyzékek (kötelező és ajánlott) szerkesztése.

  12. Közreműködés  a könyvtárak, szakszertárak állományának gyarapításában,
      vagyonnyilvántartásában, leltározásában.

  13. Tankönyvrendelés   külföldről    és   Magyarországról;   tankönyv-  és
      segédeszközkínálat bemutatásának megszervezése.

  14. Különböző  nyomtatványok  kitöltése  magyar   és  idegen  nyelven (pl.
      pályázati lapok ösztöndíjakhoz, jelentkezési lap konferenciákra stb.).



                      VI. ÉRDEKKÉPVISELETI KOMPETENCIÁK


   1. Munkavállalással   összefüggő    jogi    felkészültség:    jogismeret,
      jogértelmezés   a   munkáltatás,   munkavállalás   és   a   sztrájkjog
      tekintetében.

   2. Tájékozottság  a   munkanélküliséggel,  a  munkaváltást  lehetővé tevő
      munkaerőpiaci     kínálattal    kapcsolatos    aktuális    információk
      tekintetében.

   3. A   szakmai  előmenetellel   összefüggő   habilitációs  törekvések  és
      szabályozások ismerete.

   4. Jártasság a szakmai etikai kódexek szerkesztésében, értelmezésében.

   5. Tájékozottság   a  pedagógiai  menedzsment  és  a pedagógiai marketing
      szervezeteinek  világában;  a  pedagógiai vállalkozások lehetőségeinek
      ismerete.

   6. Közoktatáspolitikai  érdekek képviselete helyi, regionális és országos
      szinten.

   7. Felvilágosító   munka   vállalása    a   gyermeki   és  tanulói  jogok
      érvényesülésének  megismertetése  végett; e jogok érvényesítésére való
      törekvés.



                     VII. AZ ÖNMEGVALÓSÍTÁS KOMPETENCIÁI


   1. Felkészültség  önművelési, önképzési tervek összeállításában az idegen
      nyelv,   a   történelem,  a  pedagógia,  a  filozófia,  a  szociológia
      területén.

   2. A  történeti, pedagógiai, filozófiai stb. kutatások kutatási áganként
      való olyan mértékű ismerete, hogy
         (a) képes legyen a eltérő kutatási területeken  történő,
             mások által végzett különböző kutatások folyamatának
             és eredményeinek az adaptálására;
         (b) legyen  felkészült  legalább egy  kutatási területen
             (művelődés- és neveléstörténet) önállóan kutatásokat
             végezni.

   3. Kutatási   tervek   készítésében,  kutatási   költségek  számításában,
      kutatási beszámolók készítésében való felkészültség - magyar és idegen
      nyelven.

   4. Szakcikk-,  tanulmány-,   recenzió-,  esettanulmány-  és  esszéíráshoz
      szükséges képességekkel való rendelkezés.

   5. Szakmai  kommunikáció  folytatására   való  alkalmasság  az  inter- és
      multidiszciplinaritás   követelményei  jegyében  -  magyar  és  idegen
      nyelven.

   6. Az önmegvalósítás során egészséges önreflexióra való törekvés.


----------------------------------------------------------------------------

               Minta alapján összeállította: Dr. Kéri Katalin

                           Pécs, 1996. október 27.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.