Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                  ANNOTÁCIÓ
                          (NEVELÉSTÖRTÉNETI KUTATÁS)

                    Dr. Kéri Katalin (egyetemi adjunktus)


                              Speciálkollégium

   Megjegyzés: Ez a speciálkollégium a neveléstörténetből vagy történelemből
szakdolgozatot készítők számára különösen ajánlott. A tömbösítve, kéthetente
2  órában  hirdetett  kurzus  óráinak  nagyobb  része  az  egyetemen  kívüli
helyszíneken kerül megtartásra.

   1. A kurzus célja:
      Felkészülés  neveléstörténeti  tárgyú kutatásokra: a főbb kutatóhelyek
      és forrástípusok megismerése; magyar és idegen nyelvű neveléstörténeti
      források,  dokumentumok  forráskritikai,  filológiai  feldolgozása.  A
      magyar és egyetemes neveléstörténeti kutatások irányainak megismerése.


   2. A kurzust megalapozó diszciplínák:
      Neveléstörténet,      történelem,      filozófia,      neveléselmélet,
      nevelésfilozófia, didaktika.

   A kurzus körébe sorolt, diszciplinarizált tudományterületek:
      A  művelődéstörténeti  keretben  értelmezett  kurzus  tárgyának tekint
      minden  olyan  tudományos eredményt, ismeretet, amely kapcsolatban áll
      az  egyetemes-  és  magyar  neveléstörténettel.  Így  többek  között a
      bibliológia,   levéltártan,   statisztika,   informatika,  muzeológia,
      sajtótörténet,   tudománytörténet,   művészettörténet,   írástörténet,
      intézménytörténet,  jogtörténet,  demográfia eredményei kapcsolódnak a
      kurzushoz.


   3. A kurzus tematikája:
      1. Neveléstörténeti bevezetés
         I. A  tárgy  helye  a  tudományok  rendszerében,  kapcsolódása  más
            diszciplínákhoz.
        II. Az egyetemes és magyar neveléstörténet kutatásának főbb irányai,
            lehetőségei   és   eredményei;   forrásai,  a  forráskutatás  és
            forrásértelmezés nehézségei.

      2. A  tudományos  mű megírásának kritériumai.  Bibliográfia és jegyzet
         készítése.

      3. A  neveléstörténet  tanulmányozását  segítő kézikönyvek, lexikonok,
         monográfiák (Könyvtári foglalkozás)

      4. Régi    tankönyvek    vizsgálata,    tankönyvelemzés     (Könyvtári
         foglalkozás).

      5. A sajtótermékek, mint lehetséges források (Könyvtári foglalkozás).

      6. A neveléstörténet levéltári forrásai (Levéltári foglalkozás).

      7. Számítógépes       adatfeldolgozás      és        szövegszerkesztés
         (Számítóközpontban tartandó bemutató foglalkozás).

      8. Egyéni kutatások bemutatása, megbeszélése.


   4.  A  kurzus  teljesítéséhez  szükséges  könyvészeti és tájékoztatástani
       képességek köre:
       Művelődés-  és  neveléstörténeti bibliográfiák olvasása és készítése;
       forráselemzési  technikák  alkalmazása,  forráskritikai és filológiai
       műveletek ismerete;
       -  tájékozottság  hazai  és  külföldi  művelődés-  (nevelés)történeti
          kiadványokban,  szakfolyóiratok  publikációiban a neveléstörténeti
          kutatások eredményeit illetően;
       -  a főbb kutatóhelyek (könyvtárak, levéltárak, múzeumok) működésének
          ismerete.


   5. Alkotástani, fejlesztéstani kívánalmak a kurzus végére:
      - Bibliográfiai készítése valamely neveléstörténeti témában.
      - Forráselemzés, forráskritika alkalmazása.
      - Valamely forrás(csoport) vagy neveléstörténeti probléma elemzése.


   6. A képesség- és szakmai énképfejlesztés feladatai:
      - A szinkronisztikus és multiperspektivikus látásmód fejlesztése.
      - Szakszövegek olvasása magyar és idegen nyelven.
      - Felkészítés önálló kutatói és alkotói létre.


   7. A kurzushoz kapcsolódó teljesítmények és követelmények:
      1. Minimumkövetelmények:
         A   neveléstörténet   főbb   kutatási  irányainak,  forrásainak  és
         kutatóhelyeinek ismerete.
      2. A pedagógiai gondolkodáshoz szükséges beállítódás:
         1. Érdeklődés a nevelés lényege, a nevelés története iránt.
         2. Önálló forrásfeldolgozás (tanári útmutatás alapján).


   8. A vizsgáztatás módja:
      1. A vizsga előfeltétele:
         - Bibliográfia készítése.
         - A   kurzushoz  kapcsolódó  önálló  kutatás   elvégzése   valamely
           nevreléstörténeti forrás vagy probléma alapján.
      2. Rövid szóbeli vizsga
         - a minimumkövetelményekben rögzített tudás biztos felidézése.

----------------------------------------------------------------------------

                              Dr. Kéri Katalin

                          Pécs, 1996. szeptember 1.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.