ANNOTÁCIÓ
(NEVELÉSTÖRTÉNETI KUTATÁS)
Dr. Kéri Katalin (egyetemi adjunktus)
Speciálkollégium
Megjegyzés: Ez a speciálkollégium a neveléstörténetből vagy történelemből
szakdolgozatot készítők számára különösen ajánlott. A tömbösítve, kéthetente
2 órában hirdetett kurzus óráinak nagyobb része az egyetemen kívüli
helyszíneken kerül megtartásra.
1. A kurzus célja:
Felkészülés neveléstörténeti tárgyú kutatásokra: a főbb kutatóhelyek
és forrástípusok megismerése; magyar és idegen nyelvű neveléstörténeti
források, dokumentumok forráskritikai, filológiai feldolgozása. A
magyar és egyetemes neveléstörténeti kutatások irányainak megismerése.
2. A kurzust megalapozó diszciplínák:
Neveléstörténet, történelem, filozófia, neveléselmélet,
nevelésfilozófia, didaktika.
A kurzus körébe sorolt, diszciplinarizált tudományterületek:
A művelődéstörténeti keretben értelmezett kurzus tárgyának tekint
minden olyan tudományos eredményt, ismeretet, amely kapcsolatban áll
az egyetemes- és magyar neveléstörténettel. Így többek között a
bibliológia, levéltártan, statisztika, informatika, muzeológia,
sajtótörténet, tudománytörténet, művészettörténet, írástörténet,
intézménytörténet, jogtörténet, demográfia eredményei kapcsolódnak a
kurzushoz.
3. A kurzus tematikája:
1. Neveléstörténeti bevezetés
I. A tárgy helye a tudományok rendszerében, kapcsolódása más
diszciplínákhoz.
II. Az egyetemes és magyar neveléstörténet kutatásának főbb irányai,
lehetőségei és eredményei; forrásai, a forráskutatás és
forrásértelmezés nehézségei.
2. A tudományos mű megírásának kritériumai. Bibliográfia és jegyzet
készítése.
3. A neveléstörténet tanulmányozását segítő kézikönyvek, lexikonok,
monográfiák (Könyvtári foglalkozás)
4. Régi tankönyvek vizsgálata, tankönyvelemzés (Könyvtári
foglalkozás).
5. A sajtótermékek, mint lehetséges források (Könyvtári foglalkozás).
6. A neveléstörténet levéltári forrásai (Levéltári foglalkozás).
7. Számítógépes adatfeldolgozás és szövegszerkesztés
(Számítóközpontban tartandó bemutató foglalkozás).
8. Egyéni kutatások bemutatása, megbeszélése.
4. A kurzus teljesítéséhez szükséges könyvészeti és tájékoztatástani
képességek köre:
Művelődés- és neveléstörténeti bibliográfiák olvasása és készítése;
forráselemzési technikák alkalmazása, forráskritikai és filológiai
műveletek ismerete;
- tájékozottság hazai és külföldi művelődés- (nevelés)történeti
kiadványokban, szakfolyóiratok publikációiban a neveléstörténeti
kutatások eredményeit illetően;
- a főbb kutatóhelyek (könyvtárak, levéltárak, múzeumok) működésének
ismerete.
5. Alkotástani, fejlesztéstani kívánalmak a kurzus végére:
- Bibliográfiai készítése valamely neveléstörténeti témában.
- Forráselemzés, forráskritika alkalmazása.
- Valamely forrás(csoport) vagy neveléstörténeti probléma elemzése.
6. A képesség- és szakmai énképfejlesztés feladatai:
- A szinkronisztikus és multiperspektivikus látásmód fejlesztése.
- Szakszövegek olvasása magyar és idegen nyelven.
- Felkészítés önálló kutatói és alkotói létre.
7. A kurzushoz kapcsolódó teljesítmények és követelmények:
1. Minimumkövetelmények:
A neveléstörténet főbb kutatási irányainak, forrásainak és
kutatóhelyeinek ismerete.
2. A pedagógiai gondolkodáshoz szükséges beállítódás:
1. Érdeklődés a nevelés lényege, a nevelés története iránt.
2. Önálló forrásfeldolgozás (tanári útmutatás alapján).
8. A vizsgáztatás módja:
1. A vizsga előfeltétele:
- Bibliográfia készítése.
- A kurzushoz kapcsolódó önálló kutatás elvégzése valamely
nevreléstörténeti forrás vagy probléma alapján.
2. Rövid szóbeli vizsga
- a minimumkövetelményekben rögzített tudás biztos felidézése.
----------------------------------------------------------------------------
Dr. Kéri Katalin
Pécs, 1996. szeptember 1.