ANNOTÁCIÓ
(A KISGYERMEK- ÉS NŐNEVELÉS TÖRTÉNETE EURÓPÁBAN)
Dr. Kéri Katalin (egyetemi adjunktus)
Speciálkollégium
1. A kurzus célja:
A kisgyereknevelés, a gyermekszemlélet és a lánynevelés európai
történetének áttekintése. A témára vonatkozó magyar és idegen
nyelvű főbb neveléstörténeti források, dokumentumok és szemelvények
forráskritikai, filológiai feldolgozása.
2. A kurzust megalapozó diszciplínák:
Neveléstörténet, történelem, filozófia, kulturológia,
művészettörténet, szociológia, tudománytan, neveléselmélet,
nevelésfilozófia, didaktika.
A kurzus körébe sorolt, diszciplinarizált tudományterületek:
A művelődéstörténeti keretben értelmezett kurzus tárgyának tekint
minden olyan tudományos eredményt, ismeretet, amely kapcsolatban
áll az egyetemes- és magyar neveléstörténettel.
3. A kurzus tematikája:
1. Neveléstörténeti bevezetés
I. A tárgy helye a tudományok rendszerében, kapcsolódása más
diszciplínákhoz
II. A kisgyerek- és lánynevelés kutatásának lehetőségei és
eredményei; forrásai, a forráskutatás és forrásértelmezés
nehézségei
2. Kisgyerek- és leánynevelés az ókorban (Mezopotámia, Egyiptom, görög
poliszok, Róma)
3. A kora középkori keresztény szerzők nézetei a kisgyerekekről és a
nőkről. Leánynevelés a kolostorokban.
4. Lovagkisasszonyok. Gyerekek a lovagi kultúrában.
5. A reneszánsz kor gyermek- és nőképe. Vives, Erasmus művei. Híres
reneszánsz-kori nők neveltetése (Isabelle d'Este, Aragóniai
Katalin, Kasztíliai Izabella és mások).
6. A kora újkor és a felvilágosodás korának nevelési eszményei,
törekvései. Művelt nők Európában és Magyarországon. Rousseau
gyermek- és nőképe.
7. Az óvodai nevelés európai és magyarországi kezdetei.
Kisgyerekápolási szakkönyvek.
8. Nőnevelés a XIX. században Európában és Magyarországon.
9. Nők az egyetemeken - A nők felsőfokú képzésének története.
10. Gyermekdivat és gyermekkép - történeti áttekintés (videofilm).
4. A kurzus teljesítéséhez szükséges könyvészeti és tájékoztatástani
képességek köre:
Művelődés- és neveléstörténeti bibliográfiák olvasása és készítése;
forráselemzési technikák alkalmazása, forráskritikai és filológiai
műveletek ismerete;
- tájékozottság hazai és külföldi művelődés- (nevelés)történeti
kiadványokban, szakfolyóiratok publikációiban a témát érintő kutatások
eredményeit illetően;
5. Alkotástani, fejlesztéstani kívánalmak a kurzus végére:
- Bibliográfiai apparátussal alátámasztott referátum készítése.
- Forráselemzés, forráskritika alkalmazása.
6. A képesség- és szakmai énképfejlesztés feladatai:
- A szinkronisztikus és multiperspektivikus látásmód fejlesztése;
- a kisgyerek- és lánynevelés történetének vázlatos kifejtése szóban
és írásban;
- szakszövegek olvasása magyar és idegen nyelven.
7. A kurzushoz kapcsolódó teljesítmények és követelmények:
1. Minimumkövetelmények:
A kisgyerek- és leánynevelés történetével kapcsolatos főbb
források és jellegzetességek ismerete.
2. A pedagógiai gondolkodáshoz szükséges beállítódás:
1. Érdeklődés a nevelés lényege, a nevelés története iránt.
2. Önálló forrásfeldolgozás (tanári útmutatás alapján).
3. Érdeklődés más népek, népcsoportok kulturális teljesítményei
iránt.
8. A vizsgáztatás módja:
1. A vizsga előfeltétele:
A kurzushoz kapcsolódó referátum készítése magyar és/vagy
idegennyelvű szakirodalom és források alapján.
2. Rövid szóbeli vizsga
- a minimumkövetelményekben rögzített tudás biztos felidézése;
- valamely korszak gyermekszemléletének vagy lánynevelési
gyakorlatának kifejtése.
BIBLIOGRÁFIA
------------
Anderson, S. B.-Zinsser, J. P.: A history of their own - Women in the
Europe from Prehistory to the Present (Penguin Books, New York, 1989.)
Erasmus: Nyájas beszélgetések (Helikon, Bp., 1967.)
Fináczy Ernő: A középkori nevelés története (Könyvért, Bp., 1985.)
Fináczy Ernő: A renaissance-kori nevelés története (Könyvért, Bp., 1985.)
Gabriel Astrik: The educational ideas of Christine de Pisan (in: Journal
of the History of Ideas, vol. XVI. No. 1. 1955. 3-21. o.)
Grimal, Pierre (dir.): Histoire mondial de la femme I-V. (Strasbourg,
1966.)
Jeromos, Szent: "Nehéz az emberi léleknek nem szeretni..." (Helikon,
Békéscsaba, 1991.)
La historia de las mujeres en Occidente I-V. (Ed.: Duby, G.- Perrot, M.;
Taurus, Madrid, 1993.)
Mandel Károly: A nőkről szóló magyar törvénycikkek Szent Istvántól
napjainkig (1000-1928) (Grill, Bp., 1929.)
N. Szegvári Katalin: A nők művelődési jogaiért folytatott harc hazánkban
(KJK, Bp., 1969.)
Péter János: A nőnevelés ötszáz év előtt (in: Nemzeti Nőnevelés, 1912.
ápr.-május)
Sachs, Hannelore: A nő a reneszánszban (Corvina, Bp.- Lipcse, 1973.)
Sáfrán Györgyi: Teleki Blanka és köre (Kriterion, Bukarest, 1979.)
Szegvári Katalin - Ladányi Andor: Nők az egyetemeken (FPK, Bp., 1976.)
Utrio, Kaari: Éva lányai (Corvina, Bp., 1989.)
Wenig, Steffen: A nő az ókori Egyiptomban (Corvina, Bp., 1967.)
Zinserling, Verena: A nő a klasszikus ókorban (Corvina, Bp., 1973.)
Ariès, Ph.: Gyermek, család, halál (Gondolat, Bp., 1987.)
Brueghel, P.: Gyermekjátékok (Móra, Bp., 1981.)
Lloyd de Mause (ed.): The history of childhood (The Psychohistory Press,
New York, 1974.)
Makkai László: A gyermek a középkorban (in: História, 1979/2.)
Ritoók Zsigmond: Mit játszottak a görög gyerekek? (in: História, 1979/1.)
Rousseau: Emil vagy a nevelésről (Bp., 1967.)
valamint a Nemzeti Nőnevelés, a Gyermek (1907-) és a Kisdednevelés című
folyóiratok.
----------------------------------------------------------------------------
Dr. Kéri Katalin
Pécs, 1997. szeptember 1.