Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                  ANNOTÁCIÓ
              (A KISGYERMEK- ÉS NŐNEVELÉS TÖRTÉNETE EURÓPÁBAN)

                    Dr. Kéri Katalin (egyetemi adjunktus)


                              Speciálkollégium

   1. A kurzus célja:
         A  kisgyereknevelés,  a  gyermekszemlélet  és a lánynevelés európai
         történetének  áttekintése.  A  témára  vonatkozó  magyar  és idegen
         nyelvű főbb neveléstörténeti források, dokumentumok és szemelvények
         forráskritikai, filológiai feldolgozása.


   2. A kurzust megalapozó diszciplínák:
         Neveléstörténet,      történelem,      filozófia,     kulturológia,
         művészettörténet,    szociológia,    tudománytan,   neveléselmélet,
         nevelésfilozófia, didaktika.

   A kurzus körébe sorolt, diszciplinarizált tudományterületek:
         A  művelődéstörténeti  keretben értelmezett kurzus tárgyának tekint
         minden  olyan  tudományos  eredményt, ismeretet, amely kapcsolatban
         áll az egyetemes- és magyar neveléstörténettel.


   3. A kurzus tematikája:

      1. Neveléstörténeti bevezetés
         I.  A  tárgy  helye  a  tudományok  rendszerében,  kapcsolódása más
             diszciplínákhoz
        II.  A   kisgyerek-   és  lánynevelés   kutatásának  lehetőségei  és
             eredményei;   forrásai,  a  forráskutatás  és  forrásértelmezés
             nehézségei

      2. Kisgyerek- és leánynevelés az ókorban (Mezopotámia, Egyiptom, görög
         poliszok, Róma)

      3. A  kora középkori  keresztény szerzők nézetei a kisgyerekekről és a
         nőkről. Leánynevelés a kolostorokban.

      4. Lovagkisasszonyok. Gyerekek a lovagi kultúrában.

      5. A  reneszánsz  kor  gyermek- és nőképe. Vives, Erasmus művei. Híres
         reneszánsz-kori   nők   neveltetése   (Isabelle  d'Este,  Aragóniai
         Katalin, Kasztíliai Izabella és mások).

      6. A  kora  újkor  és  a  felvilágosodás  korának  nevelési eszményei,
         törekvései.   Művelt  nők  Európában  és  Magyarországon.  Rousseau
         gyermek- és nőképe.

      7. Az    óvodai   nevelés    európai   és    magyarországi   kezdetei.
         Kisgyerekápolási szakkönyvek.

      8. Nőnevelés a XIX. században Európában és Magyarországon.

      9. Nők az egyetemeken - A nők felsőfokú képzésének története.

     10. Gyermekdivat és gyermekkép - történeti áttekintés (videofilm).


   4. A  kurzus  teljesítéséhez  szükséges  könyvészeti  és tájékoztatástani
      képességek köre:

      Művelődés-  és  neveléstörténeti  bibliográfiák olvasása és készítése;
      forráselemzési  technikák  alkalmazása,  forráskritikai  és filológiai
      műveletek ismerete;

      - tájékozottság  hazai   és   külföldi  művelődés-  (nevelés)történeti
      kiadványokban, szakfolyóiratok publikációiban a témát érintő kutatások
      eredményeit illetően;


   5. Alkotástani, fejlesztéstani kívánalmak a kurzus végére:

      - Bibliográfiai apparátussal alátámasztott referátum készítése.
      - Forráselemzés, forráskritika alkalmazása.


   6. A képesség- és szakmai énképfejlesztés feladatai:

      - A szinkronisztikus és multiperspektivikus látásmód fejlesztése;
      - a kisgyerek- és lánynevelés történetének vázlatos  kifejtése  szóban
        és írásban;
      - szakszövegek olvasása magyar és idegen nyelven.


   7. A kurzushoz kapcsolódó teljesítmények és követelmények:

      1. Minimumkövetelmények:
          A   kisgyerek-   és  leánynevelés  történetével  kapcsolatos  főbb
          források és jellegzetességek ismerete.

      2. A pedagógiai gondolkodáshoz szükséges beállítódás:
          1. Érdeklődés a nevelés lényege, a nevelés története iránt.
          2. Önálló forrásfeldolgozás (tanári útmutatás alapján).
          3. Érdeklődés  más  népek,  népcsoportok kulturális teljesítményei
             iránt.


   8. A vizsgáztatás módja:
      1. A vizsga előfeltétele:
          A   kurzushoz   kapcsolódó   referátum  készítése  magyar  és/vagy
          idegennyelvű szakirodalom és források alapján.
      2. Rövid szóbeli vizsga
          - a minimumkövetelményekben rögzített tudás biztos felidézése;
          - valamely   korszak   gyermekszemléletének    vagy   lánynevelési
            gyakorlatának kifejtése.


                                BIBLIOGRÁFIA
                                ------------

   Anderson,  S.  B.-Zinsser,  J.  P.: A history of their own - Women in the
      Europe from Prehistory to the Present (Penguin Books, New York, 1989.)
   Erasmus: Nyájas beszélgetések (Helikon, Bp., 1967.)
   Fináczy Ernő: A középkori nevelés története (Könyvért, Bp., 1985.)
   Fináczy Ernő: A renaissance-kori nevelés története (Könyvért, Bp., 1985.)
   Gabriel  Astrik: The educational ideas of Christine de Pisan (in: Journal
      of the History of Ideas, vol. XVI. No. 1. 1955. 3-21. o.)
   Grimal,  Pierre  (dir.):  Histoire  mondial de la femme I-V. (Strasbourg,
      1966.)
   Jeromos,  Szent:  "Nehéz  az  emberi  léleknek nem szeretni..." (Helikon,
      Békéscsaba, 1991.)
   La  historia de las mujeres en Occidente I-V. (Ed.: Duby, G.- Perrot, M.;
      Taurus, Madrid, 1993.)
   Mandel  Károly:  A  nőkről  szóló  magyar  törvénycikkek  Szent Istvántól
      napjainkig (1000-1928) (Grill, Bp., 1929.)
   N.  Szegvári Katalin: A nők művelődési jogaiért folytatott harc hazánkban
      (KJK, Bp., 1969.)
   Péter  János:  A  nőnevelés ötszáz év előtt (in: Nemzeti Nőnevelés, 1912.
      ápr.-május)
   Sachs, Hannelore: A nő a reneszánszban (Corvina, Bp.- Lipcse, 1973.)
   Sáfrán Györgyi: Teleki Blanka és köre (Kriterion, Bukarest, 1979.)
   Szegvári Katalin - Ladányi Andor: Nők az egyetemeken (FPK, Bp., 1976.)
   Utrio, Kaari: Éva lányai (Corvina, Bp., 1989.)
   Wenig, Steffen: A nő az ókori Egyiptomban (Corvina, Bp., 1967.)
   Zinserling, Verena: A nő a klasszikus ókorban (Corvina, Bp., 1973.)

   Ariès, Ph.: Gyermek, család, halál (Gondolat, Bp., 1987.)
   Brueghel, P.: Gyermekjátékok (Móra, Bp., 1981.)
   Lloyd  de Mause (ed.): The history of childhood (The Psychohistory Press,
      New York, 1974.)
   Makkai László: A gyermek a középkorban (in: História, 1979/2.)
   Ritoók Zsigmond: Mit játszottak a görög gyerekek? (in: História, 1979/1.)
   Rousseau: Emil vagy a nevelésről (Bp., 1967.)

   valamint  a  Nemzeti Nőnevelés, a Gyermek (1907-) és a Kisdednevelés című
      folyóiratok.

----------------------------------------------------------------------------

                              Dr. Kéri Katalin

                          Pécs, 1997. szeptember 1.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.