ANNOTÁCIÓ
(EURÓPÁN KÍVÜLI TERÜLETEK NEVELÉSTÖRTÉNETE)
Dr. Kéri Katalin (egyetemi adjunktus)
Speciálkollégium
1. A kurzus célja:
A kurzus a művelődéstörténet keretei között Európán kívüli népek
neveléstörténetét mutatja be. (Egyiptomi, mezopotámiai, zsidó, kínai,
indiai, japán, inka, azték, maja, amerikai, iszlám országok és egyes
természeti népek neveléstörténete.) A témára vonatkozó magyar és
idegen nyelvű főbb - elsődleges és másodlagos - neveléstörténeti
források és szemelvények forráskritikai feldolgozása.
2. A kurzust megalapozó diszciplínák:
Neveléstörténet, történelem, filozófia, kulturológia, vallástörténet,
filozófiatörténet, kulturális antropológia, művészettörténet,
szociológia, tudománytan, neveléselmélet, nevelésfilozófia,
didaktika.
A kurzus körébe sorolt, diszciplinarizált tudományterületek:
A művelődéstörténeti keretben értelmezett kurzus tárgyának tekint
minden olyan tudományos eredményt, ismeretet, amely kapcsolatban áll
az egyetemes- és magyar neveléstörténettel.
3. A kurzus tematikája:
1. A neveléstörténet helye a tudományok rendszerében.
Neveléstörténeti források és kutatási lehetőségek.
2. Nevelés a természeti népek körében (Afrika, Ausztrália,
Amazónia).
3. Nevelésügy az ókori Keleten (Mezopotámia államai, Egyiptom).
4. A kínai nevelés története.
5. Japán és koreai nevelés.
6. Nevelés Indiában.
7. Az iszlám államok nevelésügye.
8. Latin-Amerika prekolumbián kultúrái (maja, azték, inka nevelési
szokások).
9. Latin-Amerika oktatási rendszere a XV-XIX. században.
10. Az Amerikai Egyesült Államok oktatási rendszerének kiépülése.
11. "Ismeretlen részek" Európában (Oroszország, Svédország,
Spanyolország stb.)
4. A kurzus teljesítéséhez szükséges könyvészeti és tájékoztatástani
képességek köre:
- Művelődés- és neveléstörténeti bibliográfiák olvasása és készítése;
forráselemzési technikák alkalmazása, forráskritikai és filológiai
műveletek ismerete.;
- Tájékozottság hazai és külföldi művelődés- (nevelés)történeti
kiadványokban, szakfolyóiratok publikációiban a témát érintő
kutatások eredményeit illetően.;
5. Alkotástani, fejlesztéstani kívánalmak a kurzus végére:
- Bibliográfiai apparátussal alátámasztott referátum készítése;
valamely ország művelődés- és neveléstörténetének áttekintése.
- Forráselemzés, forráskritika alkalmazása.
6. A képesség- és szakmai énképfejlesztés feladatai:
- a szinkronisztikus és multiperspektivikus látásmód fejlesztése;
- szakszövegek olvasása magyar és idegen nyelven;
- más népek történetének, kultúrájának megismerése.
7. A kurzushoz kapcsolódó teljesítmények és követelmények:
KOGNITÍVUMOK
------------
1./ Nevek:
Az órákon bemutatásra kerülő kiemelkedő filozófusok,
vallásalapítók, tudósok és pedagógusok (iskolaszervezők) nevének
ismerete, évszázadban való elhelyezésük (Pl.: Buddha, Lao-ce,
Konfuciusz, Pánini, Gamla, Mohamed, Avicenna, Maimonidész stb.)
2./ Fogalmak:
Művelődés-, vallás-, filozófia- és neveléstörténeti alapfogalmak:
családi (otthoni) nevelés - intézményes nevelés; konfucianizmus,
taoizmus, buddhizmus, sintoizmus, iszlám, kvékerek, puritánok,
Talmud, ékírás, hieroglif írás, szanszkrit nyelv, csomóírás
(kipu), írnokképzés, hivatalnokképzés, stb.
3./ Földrajzi helyszínek:
A kurzus során bemutatásra kerülő népek illetve országok
földrajzi elhelyezkedésének ismerete.
4./ Összefüggések:
A nevelés történetén átívelő néhány problématörténeti csomópont
kiemelése, pl.:
- embereszmény, gyermekkép változása egyes népeknél, ennek
filozófiai, gazdasági, társadalmi háttere;
- oktatási/nevelési módszerek, tartalmak, célok alakulása;
- kultúrák egymásra hatása;
A kívánatos - történeti jellegű - tudásháttér:
Egyes népek, kultúrák történetének vázlatos ismerete,
filozófiai, vallásos, tudományos eredményeikről szóló
összefoglaló művek ismerete.
A pedagógiai gondolkodáshoz szükséges beállítódás:
1. Érdeklődés a nevelés lényege, a nevelés története iránt.
2. Önálló forrásfeldolgozás (tanári útmutatás alapján).
3. Érdeklődés más népek, népcsoportok kulturális teljesítményei
iránt.
A vizsgáztatás módja:
1. A vizsga előfeltétele: A kurzushoz kapcsolódó referátum
készítése magyar és/vagy idegennyelvű szakirodalom és források
alapján.
2. Rövid szóbeli vizsga
- a minimumkövetelményekben rögzített tudás biztos
felidézése;
- valamely ország (nép) művelődés- és neveléstörténetének
vázlatos kifejtése.
BIBLIOGRÁFIA
------------
Távoli tájak ismeretlen gyerekek - Szemelvények az Európán kívüli népek
neveléstörténetéből (Szerk., jegyzetekkel ellátta: Kéri Katalin) A
kötet nyomtatott változata megjelenés alatt áll, elektronikus formája
elérhető a Magyar Elektronikus Könyvtár "Pedagógia" szekciójában.
Turnbull, Colin M.: Az afrikai törzsek élete (Gondolat, Bp.,1970.)
Frédéric, Louis: Japán hétköznapjai a szamurájok korában (Gondolat, Bp.,
1974.)
Gernet, Jacques: Kína hétköznapjai a mongol hódítás előestéjén (Gondolat,
Bp., 1980.)
L. Sz. Vasziljev: Kultuszok, vallások és hagyományok Kínában (Gondolat,
Bp., 1977.)
Kákosy László: Ré fiai (Gondolat, Bp., 1979.)
Wojtilla Gyula: A mesés India (Gondolat, Bp., 1988.)
Mazahéri, Aly: A muszlimok mindennapi élete a középkorban (Európa, Bp.,
1989.)
Gerol, E. Harry: Inkák tündöklése és bukása (Gondolat, Bp., 1965.)
Wittmann Tibor: Latin-Amerika története (Gondolat, Bp., 1971.)
Az aztékok: a vér és csillogás birodalma (Gemini, Bp., 1982.)
Boorstin, Daniel J.: Az amerikaiak - A gyarmatosítás kora (Gondolat, Bp.,
1991.)
valamint további könyvek, megbeszélés szerint, magyar és idegen nyelven.
----------------------------------------------------------------------------
Dr. Kéri Katalin
Pécs, 1997. szept. 1.