Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                  ANNOTÁCIÓ
                 (EURÓPÁN KÍVÜLI TERÜLETEK NEVELÉSTÖRTÉNETE)

                    Dr. Kéri Katalin (egyetemi adjunktus)


                              Speciálkollégium

   1.  A  kurzus  célja:

       A  kurzus  a  művelődéstörténet  keretei  között Európán kívüli népek
       neveléstörténetét mutatja be. (Egyiptomi, mezopotámiai, zsidó, kínai,
       indiai,  japán, inka, azték, maja, amerikai, iszlám országok és egyes
       természeti  népek  neveléstörténete.)  A  témára  vonatkozó magyar és
       idegen  nyelvű  főbb  -  elsődleges  és másodlagos - neveléstörténeti
       források és szemelvények forráskritikai feldolgozása.


   2.  A kurzust megalapozó diszciplínák:

       Neveléstörténet, történelem, filozófia, kulturológia, vallástörténet,
       filozófiatörténet,    kulturális    antropológia,   művészettörténet,
       szociológia,     tudománytan,    neveléselmélet,    nevelésfilozófia,
       didaktika.

       A kurzus körébe sorolt, diszciplinarizált tudományterületek:
       A  művelődéstörténeti  keretben  értelmezett  kurzus tárgyának tekint
       minden  olyan tudományos eredményt, ismeretet, amely kapcsolatban áll
       az egyetemes- és magyar neveléstörténettel.


   3.  A kurzus tematikája:

       1.  A    neveléstörténet     helye    a    tudományok   rendszerében.
           Neveléstörténeti források és kutatási lehetőségek.
       2.  Nevelés   a   természeti   népek   körében  (Afrika,  Ausztrália,
           Amazónia).
       3.  Nevelésügy az ókori Keleten (Mezopotámia államai, Egyiptom).
       4.  A kínai nevelés története.
       5.  Japán és koreai nevelés.
       6.  Nevelés Indiában.
       7.  Az iszlám államok nevelésügye.
       8.  Latin-Amerika  prekolumbián  kultúrái (maja, azték, inka nevelési
           szokások).
       9.  Latin-Amerika oktatási rendszere a XV-XIX. században.
      10.  Az Amerikai Egyesült Államok oktatási rendszerének kiépülése.
      11.  "Ismeretlen   részek"    Európában    (Oroszország,   Svédország,
           Spanyolország stb.)


   4.  A  kurzus  teljesítéséhez  szükséges  könyvészeti és tájékoztatástani
       képességek köre:

       - Művelődés- és neveléstörténeti bibliográfiák olvasása és készítése;
         forráselemzési  technikák alkalmazása, forráskritikai és filológiai
         műveletek ismerete.;

       - Tájékozottság  hazai   és  külföldi  művelődés-  (nevelés)történeti
         kiadványokban,   szakfolyóiratok   publikációiban  a  témát  érintő
         kutatások eredményeit illetően.;


   5.  Alkotástani, fejlesztéstani kívánalmak a kurzus végére:

       - Bibliográfiai  apparátussal  alátámasztott   referátum   készítése;
         valamely ország művelődés- és neveléstörténetének áttekintése.

       - Forráselemzés, forráskritika alkalmazása.


   6.  A képesség- és szakmai énképfejlesztés feladatai:

       - a szinkronisztikus és multiperspektivikus látásmód fejlesztése;
       - szakszövegek olvasása magyar és idegen nyelven;
       - más népek történetének, kultúrájának megismerése.


   7.  A kurzushoz kapcsolódó teljesítmények és követelmények:


                                KOGNITÍVUMOK
                                ------------

   1./ Nevek:
           Az    órákon    bemutatásra    kerülő   kiemelkedő   filozófusok,
           vallásalapítók,  tudósok és pedagógusok (iskolaszervezők) nevének
           ismerete,  évszázadban  való  elhelyezésük  (Pl.: Buddha, Lao-ce,
           Konfuciusz, Pánini, Gamla, Mohamed, Avicenna, Maimonidész stb.)

   2./ Fogalmak:
           Művelődés-, vallás-, filozófia- és neveléstörténeti alapfogalmak:
           családi  (otthoni) nevelés - intézményes nevelés; konfucianizmus,
           taoizmus,  buddhizmus,  sintoizmus,  iszlám, kvékerek, puritánok,
           Talmud,  ékírás,  hieroglif  írás,  szanszkrit  nyelv,  csomóírás
           (kipu), írnokképzés, hivatalnokképzés, stb.

   3./ Földrajzi helyszínek:
           A   kurzus   során  bemutatásra  kerülő  népek  illetve  országok
           földrajzi elhelyezkedésének ismerete.

   4./ Összefüggések:
           A  nevelés  történetén átívelő néhány problématörténeti csomópont
           kiemelése, pl.:
              -  embereszmény,  gyermekkép  változása  egyes népeknél, ennek
                 filozófiai, gazdasági, társadalmi háttere;
              -  oktatási/nevelési módszerek, tartalmak, célok alakulása;
              -  kultúrák egymásra hatása;

           A kívánatos - történeti jellegű - tudásháttér:
              Egyes   népek,   kultúrák   történetének   vázlatos  ismerete,
              filozófiai,    vallásos,   tudományos   eredményeikről   szóló
              összefoglaló művek ismerete.


   A pedagógiai gondolkodáshoz szükséges beállítódás:
           1. Érdeklődés a nevelés lényege, a nevelés története iránt.
           2. Önálló forrásfeldolgozás (tanári útmutatás alapján).
           3. Érdeklődés  más népek,  népcsoportok kulturális teljesítményei
              iránt.

   A vizsgáztatás módja:
           1. A  vizsga  előfeltétele:   A  kurzushoz  kapcsolódó  referátum
              készítése magyar és/vagy idegennyelvű szakirodalom és források
              alapján.

           2. Rövid szóbeli vizsga
                 -  a   minimumkövetelményekben    rögzített   tudás  biztos
                    felidézése;
                 -  valamely  ország (nép) művelődés- és neveléstörténetének
                    vázlatos kifejtése.


                                BIBLIOGRÁFIA
                                ------------

   Távoli  tájak  ismeretlen gyerekek - Szemelvények az Európán kívüli népek
      neveléstörténetéből  (Szerk.,  jegyzetekkel  ellátta:  Kéri Katalin) A
      kötet  nyomtatott változata megjelenés alatt áll, elektronikus formája
      elérhető a Magyar Elektronikus Könyvtár "Pedagógia" szekciójában.
   Turnbull, Colin M.: Az afrikai törzsek élete (Gondolat, Bp.,1970.)
   Frédéric,  Louis: Japán hétköznapjai a szamurájok korában (Gondolat, Bp.,
      1974.)
   Gernet, Jacques: Kína hétköznapjai a mongol hódítás előestéjén (Gondolat,
      Bp., 1980.)
   L.  Sz.  Vasziljev: Kultuszok, vallások és hagyományok Kínában (Gondolat,
      Bp., 1977.)
   Kákosy László: Ré fiai (Gondolat, Bp., 1979.)
   Wojtilla Gyula: A mesés India (Gondolat, Bp., 1988.)
   Mazahéri,  Aly:  A muszlimok mindennapi élete a középkorban (Európa, Bp.,
      1989.)
   Gerol, E. Harry: Inkák tündöklése és bukása (Gondolat, Bp., 1965.)
   Wittmann Tibor: Latin-Amerika története (Gondolat, Bp., 1971.)
   Az aztékok: a vér és csillogás birodalma (Gemini, Bp., 1982.)
   Boorstin, Daniel J.: Az amerikaiak - A gyarmatosítás kora (Gondolat, Bp.,
      1991.)

   valamint további könyvek, megbeszélés szerint, magyar és idegen nyelven.

----------------------------------------------------------------------------

                              Dr. Kéri Katalin

                            Pécs, 1997. szept. 1.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.