VIZSGAKÉRDÉSEK
I. félév
1. Nevelésügy az ókori Keleten (Mezopotámia, Egyiptom; írnokiskolák,
dajkaság).
2. Görög nevelés az ókorban (Athén és Spárta).
3. Szókratész, Platon, Arisztotelész.
4. Nevelésügy az ókori Rómában. Cicero, Quintilianus.
5. Egyházi nevelés a középkorban.
6. A középkori egyetemek Európában.
7. Lovagi nevelés.
8. Nevelésügy a reneszánsz-kori Európában. A gyermekszemlélet alakulása.
9. Vives, Erasmus, Rabelais, Montaigne.
10. A reformáció korának nevelés-és oktatásügye. Melanchton, Sturm,
Trotzendorff.
11. Az ellenreformáció korának nevelésügye. A Ratio Studiorum. Pázmány
Péter elméleti és gyakorlati művei.
II. félév
1. Erdély oktatásügye a 17. században. Apáczai Csere János pedagógiája.
2. Comenius elméleti és gyakorlati munkássága.
3. A felvilágosodás korának pedagógiai gondolkodói és gondolataik.
Rousseau. Pestalozzi.
4. Az I. és II. Ratio Educationis.
5. Tessedik Sámuel.
6. A XIX. sz. magyar neveléstörténetének főbb csomópontjai, problémái.
7. Az 1868-as oktatási törvény tartalma és megvalósulásának jellemzői.
8. Herbart. Fröbel.
9. Reformpedagógiák.
10. A szovjet pedagógia a XX. sz. első felében.
11. Magyar pedagógiai gondolkodók és iskolateremtők a XX. sz. elején.
12.Nevelésügy Magyarországon a 20-as és 30-as években.
13. Az 1948-as iskolaállamosítás előzményei, véghezvitele Magyarországon.
14. Magyar oktatásügy 1948 után.
----------------------------------------------------------------------------
Dr. Kéri Katalin
Pécs, 1997. szeptember 1.