ANNOTÁCIÓ
(NEVELÉS- ÉS ISKOLATÖRTÉNET)
(Pedagógia szak, posztgraduális képzés)
A neveléstörténet a művelődéstörténet részeként értelmezett tárgy;
tanítása során egyes korok és területek nevelési eszményei és gyakorlata
kerülnek bemutatásra. A neveléstörténet modern értelmezése és vizsgálata
magában foglalja a gazdasági és társadalmi élet megnyilvánulásai mellett a
tudományok, a filozófia, a művészet és a politika különféle históriai
változásait.
A tárgy keretében sor kerül a magyar neveléstörténet legkiemelkedőbb
gondolkodóinak és eseményeinek a bemutatására, és az egyetemes (főként
nyugat- és közép-európai) történések elemzésére.
TEMATIKA
--------
I. félév
A neveléstörténet helye a tudományok rendszerében, kapcsolódása más
tudományokhoz. A neveléstörténeti források típusai, a forráskutatás
helyszínei, módszerei; a forrásfeldolgozás és forráskritika tudományos
kritériumai.
Jelentős magyar neveléstörténészek és főbb kutatási területük, műveik.
Nevelésügy az ókori Keleten - Mezopotámia államai, Egyiptom.
Görög nevelés az ókorban. Szókratész, Platon, Arisztotelész.
Nevelésügy az ókori Római birodalomban. Cicero, Quintilianus.
Egyházi nevelés a középkorban. A magyar iskoláztatás kezdetei.
A középkori egyetemek kialakulása, típusaik.
A lovagi nevelés tartalma.
Nevelésügy a reneszánsz-kori Európában. Vives, Erasmus, Rabelais,
Montaigne.
A reformáció korának nevelés- és oktatásügye Európában és Magyarországon.
Melanchton, Sturm, Trotzendorf.
Az ellenreformáció korának nevelési törekvései. Pázmány Péter.
A XVII. század pedagógiai gondolkodói. Comenius, Apáczai Csere János,
Locke.
II. félév
A felvilágosodás korának pedagógiai eszményei és gondolkodói. Rousseau.
Pestalozzi.
Az I. és II. Ratio Educationis.
Tessedik Sámuel.
A XIX. századi magyar oktatáspolitika jellemzői. Az 1868-as oktatási
törvény tartalma és megvalósulása. A intézményes magyar leánynevelés.
Herbart. Fröbel.
Magyar pedagógiai gondolkodók a XIX. század 2. felében (Kármán Mór,
Eötvös József, Lubrich Ágost és mások).
Reformpedagógiák.
A szovjet pedagógia a XX. sz. első felében.
Magyar pedagógiai gondolkodók és iskolateremtők a XX. sz. elején.
(Fináczy Ernő, Nagy László, Weszely Ödön, Imre Sándor, Karácsony
Sándor és mások)
Oktatásügy Magyarországon az 1920-as és 30-as években.
Az 1948-as iskolaállamosítás előzményei, véghezvitele Magyarországon.
Magyar oktatásügy 1948 után.
SZAKIRODALOM
------------
A neveléstörténet alapvető szakirodalmának jegyzéke (kötelező és ajánlott
művek) egyrészt feldolgozásokat tartalmaz, másrészt pedig eredeti
forrásműveket, melyek megismerésére kiemelt figyelmet fordítunk.
Források:
"Fénylő ölednek édes örömében..." (Európa, Bp., 1983.)
Platon összes művei (Európa, Bp., 1984.) (Az állam és a Törvények)
Arisztotelész: Politika (Gondolat, Bp., 1984.)
Quintilianus: Az orátor neveléséről (Bp., 1913.)
Plutharkosz: Párhuzamos életrajzok (Helikon, Bp., 1978.)
Biblia egyes részei
Augustinus: Vallomások (Gondolat, Bp., 1982.)
Dokumentumok a magyar nevelés történetéből (Szerk.: Ravasz János; Tk.,
Bp., 1966.)
Szent Benedek Regulája (Bencés Kiadó, Pannonhalma, 1993.)
Erasmus: A Balgaság dicsérete (Európa, Bp., 1994.)
Erasmus: A keresztény fejedelem neveltetése (Európa, Bp., 1987.)
Vives: A tanulmányok rendszeréről (Vál.: Péter János, Kézdivásárhely,
1935.)
Castiglione: Az Udvari Ember (Franklin Társulat, Bp., é. n.)
Montaigne pedagógiai tanulmányai (Középisk. Tanáregyesület, Bp., 1913.)
Pázmány Péter művei (Bp., 1983.)
Apáczai Csere János válogatott pedagógiai művei (Bp., 1976.)
Comenius Ámos János válogatott írásai - Didactica Magna (Kriterion,
Bukarest, 1971.)
Comenius Magyarországon (Szerk.: Kovács Endre; Bp., 1962.)
Rousseau: Emil, vagy a nevelésről (Tankönyvkiadó, Bp., 1957.)
Pestalozzi: Válogatott művei I-II. (Szerk.: Zibolen Endre; Tankönyvkiadó,
Bp., 1959.)
Ratio Educationisok (1777, 1806) (Bp., 1981.)
Tessedik Sámuel válogatott pedagógiai művei (Bp., 1956.)
Fröbel Frigyes műveiből (A Kisdednevelés kiadása, Bp., 1928.)
Herbart: Pedagógiai előadások vázlata (A Kisdednevelés kiadása, Bp.,
1932.)
Eötvös József válogatott pedagógiai művei (Bp., 1957.)
Claparède : A funkcionális nevelés (Tankönyvk., Bp., 1974.)
Dewey: A nevelés jellege és folyamata (Szerk.: Vág Ottó, Tankönyvkiadó,
Bp., 1976.)
Key: A gyermek százada (Tankönyvkiadó, Bp., 1976.)
Montessori: Az ember nevelése (Tankönyvkiadó, Bp., 1978.)
Makarenko: Pedagógiai hősköltemény (Bp., 1956.)
Steiner: A gyermek nevelése szellemtudományi szempontból (Jáspis, Bp.,
1992.)
Imre Sándor: Nemzetnevelés (Bp., 1912.)
Nagy László: A gyermek érdeklődésének lélektana (Bp., 1982.)
Weszely Ödön: Pedagógia (Bp., 1932.)
Karácsony Sándor: A magyar észjárás (Bp., 1985.)
Ajánlott feldolgozások, monográfiák:
1000 éves a magyar iskola 996-1996. (Szerk. Balogh László; Korona K.,
Bp., 1996.)
A magyar nevelés története I-II. (Főszerk: Horváth Márton, Bp., 1988. és
1993.)
A magyar nevelésügyi folyóiratok bibliográfiája 1841-1936 (Baranyai M.-
Keleti A.; Bp., 1937.)
A tudás kapui (Szerk.: Kéri Katalin; PSZM-Tárogató, Bp., 1995.)
Fináczy Ernő: A középkori nevelés története (Bp., 1914.)
Fináczy Ernő: A renaissance- kori nevelés története (Bp., 1919.)
Fináczy Ernő: Az ókori nevelés története (Bp., 1906.)
Fináczy Ernő: Az újkori nevelés története (Bp., 1927.)
Goff, Jacques Le: Az értelmiség a középkorban (Magvető, Bp., 1979.)
Gróf Klebelsberg Kunó emlékezete (Szerk.: Zombori István, Szeged, 1995.)
Hat évszázad magyar egyetemei és főiskolái (Szerk.: Szögi László; Magyar
Felsőoktatás-MKM, Bp., 1994.)
Kosáry Domokos: Művelődés a XVIII. századi Magyarországon (Akadémiai K.,
Bp., 1983.)
Köte Sándor: Közoktatás és pedagógia az abszolutizmus és a dualizmus
korában (Tankönyvkiadó, Bp., 1975.)
Kovács-Pőcze: Az állami iskolamonopólium kialakulása Magyarországon
(OPKM, Bp., 1987.)
Magyar neveléstörténeti irodalom 1800-1944 (Könyvért, Bp., 1985.)
Mann Miklós: Oktatáspolitikai koncepciók a dualizmus korából
(Tankönyvkiadó, Bp., 1987.)
Mészáros István: Mindszenty és Ortutay (Magánkiadás, Bp., 1987.)
Németh András: A reformpedagógia múltja és jelene (Nemzeti Tankönyvkiadó,
Bp., 1996.)
Pukánszky Béla - Németh András: Neveléstörténet (Nemzeti Tankönyvkiadó,
Bp., 1994.)
Szilágyi Ferenc: Deákok tüköre (Móra, Bp., 1986.)
KÖVETELMÉNYEK
-------------
A diákok legyenek képesek arra, hogy:
- a múlt legnagyobb pedagógiai gondolkodóit időben és térben elhelyezzék;
írásaikat, gyakorlati munkáikat ismerjék;
- összevessék és értékelni tudják egyes korok alapvető pedagógiai
eszményeit, az egyes források tartalmát; megértsék keletkezésük okait;
- leírják az egyes történeti korokban kiépített pedagógiai
intézményrendszert, megértsék létrehozásának mozgatóit, és azt a
hatást, amelyet az adott kor adott társadalmában gyakorolt;
- neveléstörténeti tárgyú kutatásokat folytassanak önállóan; ismerjék az
alapvető forrástípusokat, kutatási helyszíneket, a történeti
forrásfeldolgozás módszereit;
- kutatási eredményeiket írásban és szóban összefoglalják - a
tudományosság kritériumainak megfelelően;
- kapcsolatba hozzák a múlt eszményeit és intézményeit a jelenlegi
oktatásügyi jelenségekkel, intézményekkel;
- elhelyezzék a magyar neveléstörténet főbb mozzanatait az egyetemes
neveléstörténet rendszerében;
- kiemeljék és bemutatni tudják a főbb problématörténeti csomópontokat,
mint például:
- a gyermekszemlélet történeti alakulása
- az iskolai tartalmak és módszerek változása (tantervek,
tananyag, taneszközök, módszerek, célok és tartalmak
összefüggése stb.);
- a tanárképzés története, stb.
TEVÉKENYSÉGI FORMÁK
-------------------
- Tanári bevezető előadás.
- Bibliográfia elkészítése.
- Önálló levéltári és/vagy sajtótörténeti kutatás.
- Kötelező irodalmak feldolgozása.
- Egyéni konzultáció.
- Aktív tanórai munka.
FELADATOK
---------
1./ A hallgatónak mindkét félév végén kollokviumon kell számot adni a
követelmények teljesítéséről.
2./ Egy adott problématörténeti témáról önállóan kell válogatott
bibliográfiát készítenie.
3./ Levéltári (könyvtári) kutatómunkájának eredményeit a tudományosság
kritériumainak megfelelő házi dolgozatban kell összefoglalnia.
4./ Egy problématörténeti téma írásos vagy szóbeli (referátum)
feldolgozását kell elvégeznie.
----------------------------------------------------------------------------
Dr. Kéri Katalin
Pécs, 1996. szeptember 15.