Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                  ANNOTÁCIÓ

                        (NEVELÉS- ÉS ISKOLATÖRTÉNET)
                   (Pedagógia szak, posztgraduális képzés)

   A   neveléstörténet  a  művelődéstörténet  részeként  értelmezett  tárgy;
tanítása  során  egyes  korok  és területek nevelési eszményei és gyakorlata
kerülnek  bemutatásra.  A  neveléstörténet  modern értelmezése és vizsgálata
magában  foglalja  a gazdasági és társadalmi élet megnyilvánulásai mellett a
tudományok,  a  filozófia,  a  művészet  és  a  politika különféle históriai
változásait.

   A  tárgy  keretében  sor  kerül  a magyar neveléstörténet legkiemelkedőbb
gondolkodóinak  és  eseményeinek  a  bemutatására,  és  az egyetemes (főként
nyugat- és közép-európai) történések elemzésére.


                                  TEMATIKA
                                  --------

                                  I. félév

   A  neveléstörténet  helye  a  tudományok  rendszerében,  kapcsolódása más
      tudományokhoz.  A  neveléstörténeti  források típusai, a forráskutatás
      helyszínei, módszerei; a forrásfeldolgozás és forráskritika tudományos
      kritériumai.
   Jelentős magyar neveléstörténészek és főbb kutatási területük, műveik.

   Nevelésügy az ókori Keleten - Mezopotámia államai, Egyiptom.
   Görög nevelés az ókorban. Szókratész, Platon, Arisztotelész.
   Nevelésügy az ókori Római birodalomban. Cicero, Quintilianus.

   Egyházi nevelés a középkorban. A magyar iskoláztatás kezdetei.
   A középkori egyetemek kialakulása, típusaik.
   A lovagi nevelés tartalma.

   Nevelésügy   a   reneszánsz-kori  Európában.  Vives,  Erasmus,  Rabelais,
      Montaigne.
   A reformáció korának nevelés- és oktatásügye Európában és Magyarországon.
      Melanchton, Sturm, Trotzendorf.
   Az ellenreformáció korának nevelési törekvései. Pázmány Péter.

   A  XVII.  század  pedagógiai  gondolkodói. Comenius, Apáczai Csere János,
      Locke.


                                  II. félév

   A  felvilágosodás  korának pedagógiai eszményei és gondolkodói. Rousseau.
      Pestalozzi.
   Az I. és II. Ratio Educationis.
   Tessedik Sámuel.

   A  XIX.  századi  magyar  oktatáspolitika  jellemzői. Az 1868-as oktatási
      törvény tartalma és megvalósulása. A intézményes magyar leánynevelés.
   Herbart. Fröbel.
   Magyar  pedagógiai  gondolkodók  a  XIX.  század  2. felében (Kármán Mór,
      Eötvös József, Lubrich Ágost és mások).

   Reformpedagógiák.
   A szovjet pedagógia a XX. sz. első felében.

   Magyar  pedagógiai  gondolkodók  és  iskolateremtők  a  XX.  sz.  elején.
      (Fináczy  Ernő,  Nagy  László,  Weszely  Ödön,  Imre Sándor, Karácsony
      Sándor és mások)
   Oktatásügy Magyarországon az 1920-as és 30-as években.
   Az 1948-as iskolaállamosítás előzményei, véghezvitele Magyarországon.
   Magyar oktatásügy 1948 után.


                                SZAKIRODALOM
                                ------------

   A neveléstörténet alapvető szakirodalmának jegyzéke (kötelező és ajánlott
művek)   egyrészt   feldolgozásokat   tartalmaz,   másrészt   pedig  eredeti
forrásműveket, melyek megismerésére kiemelt figyelmet fordítunk.

                                  Források:


   "Fénylő ölednek édes örömében..." (Európa, Bp., 1983.)
   Platon összes művei (Európa, Bp., 1984.) (Az állam és a Törvények)
   Arisztotelész: Politika (Gondolat, Bp., 1984.)
   Quintilianus: Az orátor neveléséről (Bp., 1913.)
   Plutharkosz: Párhuzamos életrajzok (Helikon, Bp., 1978.)

   Biblia egyes részei
   Augustinus: Vallomások (Gondolat, Bp., 1982.)
   Dokumentumok  a  magyar  nevelés történetéből (Szerk.: Ravasz János; Tk.,
      Bp., 1966.)
   Szent Benedek Regulája (Bencés Kiadó, Pannonhalma, 1993.)
   Erasmus: A Balgaság dicsérete (Európa, Bp., 1994.)
   Erasmus: A keresztény fejedelem neveltetése (Európa, Bp., 1987.)
   Vives:  A  tanulmányok  rendszeréről  (Vál.: Péter János, Kézdivásárhely,
      1935.)
   Castiglione: Az Udvari Ember (Franklin Társulat, Bp., é. n.)
   Montaigne pedagógiai tanulmányai (Középisk. Tanáregyesület, Bp., 1913.)

   Pázmány Péter művei (Bp., 1983.)
   Apáczai Csere János válogatott pedagógiai művei (Bp., 1976.)
   Comenius  Ámos  János  válogatott  írásai  -  Didactica Magna (Kriterion,
      Bukarest, 1971.)
   Comenius Magyarországon (Szerk.: Kovács Endre; Bp., 1962.)

   Rousseau: Emil, vagy a nevelésről (Tankönyvkiadó, Bp., 1957.)
   Pestalozzi: Válogatott művei I-II. (Szerk.: Zibolen Endre; Tankönyvkiadó,
      Bp., 1959.)
   Ratio Educationisok (1777, 1806) (Bp., 1981.)
   Tessedik Sámuel válogatott pedagógiai művei (Bp., 1956.)
   Fröbel Frigyes műveiből (A Kisdednevelés kiadása, Bp., 1928.)
   Herbart:  Pedagógiai  előadások  vázlata  (A  Kisdednevelés kiadása, Bp.,
      1932.)
   Eötvös József válogatott pedagógiai művei (Bp., 1957.)

   Claparède : A funkcionális nevelés (Tankönyvk., Bp., 1974.)
   Dewey:  A  nevelés jellege és folyamata (Szerk.: Vág Ottó, Tankönyvkiadó,
      Bp., 1976.)
   Key: A gyermek százada (Tankönyvkiadó, Bp., 1976.)
   Montessori: Az ember nevelése (Tankönyvkiadó, Bp., 1978.)
   Makarenko: Pedagógiai hősköltemény (Bp., 1956.)
   Steiner:  A  gyermek  nevelése szellemtudományi szempontból (Jáspis, Bp.,
      1992.)

   Imre Sándor: Nemzetnevelés (Bp., 1912.)
   Nagy László: A gyermek érdeklődésének lélektana (Bp., 1982.)
   Weszely Ödön: Pedagógia (Bp., 1932.)
   Karácsony Sándor: A magyar észjárás (Bp., 1985.)


                    Ajánlott feldolgozások, monográfiák:

   1000  éves  a  magyar  iskola 996-1996. (Szerk. Balogh László; Korona K.,
      Bp., 1996.)
   A  magyar nevelés története I-II. (Főszerk: Horváth Márton, Bp., 1988. és
      1993.)
   A  magyar  nevelésügyi folyóiratok bibliográfiája 1841-1936 (Baranyai M.-
      Keleti A.; Bp., 1937.)
   A tudás kapui (Szerk.: Kéri Katalin; PSZM-Tárogató, Bp., 1995.)
   Fináczy Ernő: A középkori nevelés története (Bp., 1914.)
   Fináczy Ernő: A renaissance- kori nevelés története (Bp., 1919.)
   Fináczy Ernő: Az ókori nevelés története (Bp., 1906.)
   Fináczy Ernő: Az újkori nevelés története (Bp., 1927.)
   Goff, Jacques Le: Az értelmiség a középkorban (Magvető, Bp., 1979.)
   Gróf Klebelsberg Kunó emlékezete (Szerk.: Zombori István, Szeged, 1995.)
   Hat  évszázad magyar egyetemei és főiskolái (Szerk.: Szögi László; Magyar
      Felsőoktatás-MKM, Bp., 1994.)
   Kosáry  Domokos: Művelődés a XVIII. századi Magyarországon (Akadémiai K.,
      Bp., 1983.)
   Köte  Sándor:  Közoktatás  és  pedagógia  az abszolutizmus és a dualizmus
      korában (Tankönyvkiadó, Bp., 1975.)
   Kovács-Pőcze:   Az  állami  iskolamonopólium  kialakulása  Magyarországon
      (OPKM, Bp., 1987.)
   Magyar neveléstörténeti irodalom 1800-1944 (Könyvért, Bp., 1985.)
   Mann    Miklós:   Oktatáspolitikai   koncepciók   a   dualizmus   korából
      (Tankönyvkiadó, Bp., 1987.)
   Mészáros István: Mindszenty és Ortutay (Magánkiadás, Bp., 1987.)
   Németh András: A reformpedagógia múltja és jelene (Nemzeti Tankönyvkiadó,
      Bp., 1996.)
   Pukánszky  Béla  - Németh András: Neveléstörténet (Nemzeti Tankönyvkiadó,
      Bp., 1994.)
   Szilágyi Ferenc: Deákok tüköre (Móra, Bp., 1986.)


                                KÖVETELMÉNYEK
                                -------------

   A diákok legyenek képesek arra, hogy:

   - a múlt legnagyobb pedagógiai gondolkodóit időben és térben elhelyezzék;
     írásaikat, gyakorlati munkáikat ismerjék;
   - összevessék   és  értékelni  tudják  egyes  korok  alapvető  pedagógiai
     eszményeit, az egyes források tartalmát; megértsék keletkezésük okait;
   - leírják   az    egyes   történeti    korokban    kiépített   pedagógiai
     intézményrendszert,   megértsék  létrehozásának  mozgatóit,  és  azt  a
     hatást, amelyet az adott kor adott társadalmában gyakorolt;
   - neveléstörténeti  tárgyú kutatásokat folytassanak önállóan; ismerjék az
     alapvető    forrástípusokat,   kutatási   helyszíneket,   a   történeti
     forrásfeldolgozás módszereit;
   - kutatási   eredményeiket   írásban   és  szóban   összefoglalják  -   a
     tudományosság kritériumainak megfelelően;
   - kapcsolatba  hozzák  a  múlt  eszményeit   és  intézményeit a jelenlegi
     oktatásügyi jelenségekkel, intézményekkel;
   - elhelyezzék  a   magyar  neveléstörténet  főbb mozzanatait az egyetemes
     neveléstörténet rendszerében;
   - kiemeljék  és bemutatni  tudják a főbb problématörténeti csomópontokat,
     mint például:
         - a gyermekszemlélet történeti alakulása
         - az iskolai tartalmak és módszerek változása (tantervek,
           tananyag,  taneszközök, módszerek, célok  és  tartalmak
           összefüggése stb.);
         - a tanárképzés története, stb.


                             TEVÉKENYSÉGI FORMÁK
                             -------------------

             - Tanári bevezető előadás.
             - Bibliográfia elkészítése.
             - Önálló levéltári és/vagy sajtótörténeti kutatás.
             - Kötelező irodalmak feldolgozása.
             - Egyéni konzultáció.
             - Aktív tanórai munka.


                                  FELADATOK
                                  ---------

   1./  A  hallgatónak  mindkét  félév végén kollokviumon kell számot adni a
        követelmények teljesítéséről.

   2./  Egy   adott  problématörténeti  témáról   önállóan  kell  válogatott
        bibliográfiát készítenie.

   3./  Levéltári  (könyvtári)  kutatómunkájának eredményeit a tudományosság
        kritériumainak megfelelő házi dolgozatban kell összefoglalnia.

   4./  Egy   problématörténeti   téma   írásos   vagy  szóbeli  (referátum)
        feldolgozását kell elvégeznie.

----------------------------------------------------------------------------

                              Dr. Kéri Katalin
                         Pécs, 1996. szeptember 15.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.