VIZSGAKÉRDÉSEK
1. A neveléstörténet helye a tudományok rendszerében, kapcsolódása más
diszciplínákhoz. A neveléstörténeti források típusai (példák!).
2. Nevelésügy az ókori Mezopotámia államaiban és Egyiptomban.
3. Nevelés és oktatás az ókori görög poliszokban - Spárta és Athén
összevetése.
4. Az ókori Róma iskolarendszere.
5. Szókratész, Platon, Arisztotelész, Cicero és Quintilianus pedagógiai
nézeteinek bemutatása.
6. Egyházi nevelés a középkori Európában. Augustinus nézetei a
nevelésről, a gyermekről.
7. A lovagi nevelés Európában és Magyarországon.
8. Egy Európán kívüli ország neveléstörténetének jellemzése.
9. A középkori egyetemek Európában, egyetemalapítási kísérletek
Magyarországon.
10. A reneszánsz-kor nevelési eszményei. Erasmus, Vives, Rabelais és
Montaigne gondolatai a nevelésről.
11. A reformáció hatása a nevelésügyre. Melanchton, Sturm, Trotzendorf.
Apáczai Csere János pedagógiai tevékenysége.
12. Az ellenreformáció korának nevelésügye. A jezsuiták iskolaszabályzata:
a Ratio Studiorum. Pázmány Péter elméleti és gyakorlati munkái.
13. Comenius művei a nevelésről, oktatásról; magyarországi iskolaszervező
munkája.
14. A felvilágosodás korának nevelésügye. Rousseau és Pestalozzi
pedagógiai művei.
15. Az I. és II. Ratio Educationis tartalma. Tessedik Sámuel iskolája és
művei.
16. Magyarország oktatásügye a XIX. században. A főbb törekvések
jellemzése, az 1868-as népoktatási törvény bemutatása.
17. Herbart és Fröbel nézetei. Hatásuk a magyar pedagógiai gondolkodásra.
18. Reformpedagógiai irányzatok az egyetemes nevelés történetében
(Claparède, Key, Steiner, Dewey, Montessori, Parkhurst, Freinet stb.).
19. Nagy László, Imre Sándor, Weszely Ödön és Karácsony Sándor pedagógiai
nézetei.
20. Magyar oktatásügy a két világháború között.
21. Magyar oktatásügy 1945 után. Az általános iskola bevezetése; az
1948-as iskolaállamosítások; az 1950-es évek felsőoktatási politikája,
stb.
----------------------------------------------------------------------------
Összeállította: Dr. Kéri Katalin
Pécs, 1996. szept. 1.