Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                  ANNOTÁCIÓ

      A kurzus célja:
      ---------------

   -  Az  interdiszciplináris,  a  művelődéstörténet  részeként  értelmezett
      neveléstörténet tanítása;
   -  a  pedagógiai   gondolkodás  múltjának   megismerése;   a  jelentősebb
      (egyetemes  és  magyar)  pedagógiai  gondolkodók  ismerete,  térben és
      időben való elhelyezése;
   -  az egyes korok nevelési eszményeinek, nevelési-oktatási gyakorlatának,
      gyermekképének, oktatáspolitikájának és oktatási intézményrendszerének
      megismerése, értékelése, összevetése;
   -  a  múlt  és  jelen  oktatási-nevelési  rendszere  közötti  párhuzamok,
      kapcsolatok feltárása;
   -  a    neveléstörténeti   források,   dokumentumok    és    szemelvények
      forráskritikai, filológiai feldolgozása;
   -  a   pedagógiai   gondolkodás   megalapozása,   a  pedagóguspályára  és
      értelmiségi létre való felkészítés.


      A kurzust megalapozó diszciplínák:
      ----------------------------------

   Történelem,    filozófia,    kulturológia,    szociológia,   tudománytan,
neveléselmélet,   nevelésfilozófia,  didaktika,  ontológia,  episztemológia,
embertan.


      A kurzus körébe sorolt, diszciplinarizált tudományterületek:
      ------------------------------------------------------------

   A  művelődéstörténeti keretben értelmezett kurzus tárgyának tekint minden
olyan  tudományos eredményt, ismeretet, amely kapcsolatban áll az egyetemes-
és magyar nyelvtörténettel:

   művelődés-   és   neveléstörténet   historiográfiája;   bibliográfia-  és
forrásismeret;  gazdaságtörténet;  filozófia- és eszmetörténet; tudomány- és
technikatörténet;  könyv-  és  sajtótörténet; írástörténet; életmódtörténet;
erkölcs-    és    mentalitástörténet;    családtörténet;   politikatörténet;
intézménytörténet;     gyűjteménytörténet     (könyvtár-,     múzeum-     és
levéltártörténet);   irodalomtörténet;   művészet-,   színház-,   zene-   és
filmtörténet;    kulturális   kapcsolatok   története   (kapcsolattörténet);
statisztika;  demográfia;  gazdasági  és  közigazgatási földrajz; egyház- és
vallástörténet; humánetológia; nyelvészet; néprajz.


      A kurzus tematikája:
      --------------------

                      I. Bevezetés a neveléstörténetbe

   I.1. A   tárgy   helye  a   tudományok  rendszerében,  kapcsolódása   más
        diszciplínákhoz.
   I.2. A neveléstörténet tárgya, forrásai, kutatási módszerei.
   I.3. A hazai neveléstörténeti kutatások (historiográfia) és eredményeik.


                   II. Nevelés a természeti népek körében
        (következtetések az őskori nevelési gyakorlatra vonatkozóan)


                       III. Az antikvitás pedagógiája

   III.1.  Nevelés  és  oktatás  az  ókori  Kelet  államaiban  (Mezopotámia,
           Egyiptom, India, Kína).
   III.2.  A görög pedagógiai kultúra.
      III.2.1. Spárta és Athén nevelési gyakorlata.
      III.2.2. Szókratész, Platon és Arisztotelész nézetei a nevelésről.
   III.3.  Az ókori római nevelés


                      IV. A középkori nevelés története

   IV.1. A korai kereszténység embereszménye, nevelésről vallott felfogása.
      IV.1.1. Augustinus, Szent Benedek pedagógiai nézetei.
      IV.1.2. Egyházi  nevelés   Európában  és   Magyarországon  (kolostori,
              plébániai, székesegyházi).
   IV.2. A lovagi nevelés.
   IV.3. A   középkor  gyermekszemlélete,  nevelési  szokásai,  fegyelmezési
         módszerei.
   IV.4. Céhes képzés.
   IV.5. Iszlám nevelésügy.
   IV.6. A középkori egyetemek alapítása, működése.


                         V.A reneszánsz-kori nevelés

   V.1. Tudományfejlődés, embereszmény, új iskolák a humanizmus időszakában;
        a könyvnyomtatás hatása az oktatásügyre.
   V.2. Erasmus, Vives, Rabelais és Montaigne nézetei a nevelésről.


          VI. A reformáció és ellenreformáció hatása az iskolaügyre

   VI.1. Luther, Melanchton, Sturm nézetei a nevelésről.
   VI.2. A jezsuiták pedagógiai gyakorlata; a Ratio studiorum.
   VI.3. Protestáns kollégiumok Magyarországon.
   VI.4. Pázmány Péter elméleti és gyakorlati tevékenysége.


                        VII. A 17. század pedagógiája

   VII.1. Tudomány és filozófia a 17. században.
   VII.2. Comenius pedagógiai szintézise.
   VII.3. Iskolakultúra a 17. századi Erdélyben.
   VII.4. Apáczai Csere János pedagógiai tevékenysége.
   VII.5. Locke gondolatai a nevelésről.


                 VIII. A felvilágosodás korának pedagógiája

   VIII.1. Az  európai  felvilágosodás  és  a   felvilágosult  abszolutizmus
           nevelési törekvései; a 18. század pedagógiai vitái.
   VIII.2. Művelődés- és nevelésügy a felvilágosodás-kori Magyarországon.
   VIII.3. Rousseau: "Emil vagy a nevelésről" című műve.
   VIII.4. Pestalozzi iskolái és művei.
   VIII.5. Az I. és II. Ratio Educationis.
   VIII.6. Tessedik Sámuel szarvasi iskolája.


                   IX. A 19. század pedagógiai törekvései

   IX.1. Pedagógiai  törekvések a reformkori Magyarországon; a tanítóképzés,
         intézményes leánynevelés, óvodai nevelés, szakképzés megindulása.
   IX.2. Magyar oktatáspolitika 1848 és 1867 között.
   IX.3. Nevelés- és oktatásügy Magyarországon a dualizmus korában.
   IX.4. Herbart pedagógiája és a herbartiánusok törekvései.


          X. A reformpedagógiák kialakulásának és kibontakozásának
                          neveléstörténeti vázlata

   X.1.  A  reformpedagógiai  mozgalmak  100  éve  (1889-1989); korszakok és
         irányzatok.
   X.2. Ellen Key: "A gyermek évszázada".
   X.3. John Dewey pedagógiája.
   X.4. Edouard Claparede és a funkcionális nevelés.
   X.5. Reformpedagógiák   és  "új iskolák" Magyarországon a 20. század első
        felében. A pedológiai mozgalom, Nagy László pedagógiája.


            XI. A 20. század első felének magyar neveléstörténete

   XI.1. Pedagógiai  gondolkodók  és   rendszeralkotók  a  századelőn  (Imre
         Sándor, Fináczy Ernő, Weszely Ödön, Karácsony Sándor).
   XI.2. Kultúra és nevelésügy 1919-1945 között.


                XII. Magyar oktatás- és nevelésügy 1945 után

   XII.1. Az általános iskola létrehozása; a "szocialista iskola".
   XII.2. Az 1948-as iskolaállamosítások előzményei és következményei.
   XII.3. Az 1950-80-as évek nevelésügye.


      A  kurzus  teljesítéséhez  szükséges  könyvészeti  és tájékoztatástani
      ----------------------------------------------------------------------
képességek köre:
----------------

   -  Művelődés-  és  neveléstörténeti  bibliográfiák olvasása és készítése;
      forráselemzési  technikák  alkalmazása,  forráskritikai  és filológiai
      műveletek ismerete;
   -  tájékozottság  művelődéstörténeti adattárak, kronológiák, topográfiák,
      atlaszok használatában;
   -  tájékozottság   hazai   és   külföldi   művelődés-  (nevelés)történeti
      kiadványokban, szakfolyóiratok publikációiban, neveléstörténeti tárgyú
      kutatások témaköreiben;
   -  a  főbb  kutatási  helyszínek  felsorolás szintű ismerete (levéltárak,
      könyvtárak, múzeumok).


      Alkotástani, fejlesztéstani kívánalmak a kurzus végére:
      -------------------------------------------------------

   1. Bibliográfiai apparátussal alátámasztott referátum készítése.
   2. Idegen nyelvű neveléstörténeti szakszöveg fordítása.
   3. Recenzió, cikk, interjú készítése.


      A képesség- és szakmai énképfejlesztés feladatai:
      -------------------------------------------------

   -  Tájékozottság a tanári professzió, a tanárképzés történetét illetően;
   -  a fogalmi gondolkodás és a magas szintű absztraháló képesség, valamint
      a szinkronisztikus és multiperspektivikus látásmód fejlesztése;
   -  neveléstörténeti  problémák  szakszerű  kifejtése  szóban  és írásban;
      szakszövegek olvasása magyar és idegen nyelven.


   A kurzushoz kapcsolódó teljesítmények és követelmények:
   -------------------------------------------------------

                            Minimumkövetelmények:

   1. Kognitívumok:

   1.1. Történeti    tudásháttér:     Eligazodás    a   társadalmi    tudás
        intézményesülésének   folyamatában,   az  egyes  korok  civilizációs
        teljesítményeiben,   egyes   korok   főbb   filozófiai,  tudományos,
        társadalmi, gazdasági, politikai jellemzőinek vázlatos ismerete.
   1.2. Nevek:  a   művelődés-  és  neveléstörténet  jelentősebb  alakjainak
        ismerete,  ezen  (pedagógiai) gondolkodók, magyar neveléstörténészek
        elhelyezése  térben  és  időben,  nevük  helyes leírása, főbb műveik
        felsorolása.
   1.3. Fogalmak: az iskolaszerkezettel, a gyermeki életkor szakaszolásával,
        az   oktatási  tartalmakkal,  nevelési  módszerekkel,  eszményekkel,
        taneszközökkel kapcsolatosan.
   1.4. Forrástípusok: írott és tárgyi, elsődleges és másodlagos források.
   1.5. Tények: események a hozzájuk tartozó évszámmal.
   1.6. Összefüggések: problématörténeti csomópontok kiemelése.


   2. A pedagógiai gondolkodáshoz szükséges beállítódás:

   2.1. Érdeklődés a nevelés lényege, a nevelés története iránt.
   2.2. Önálló forrásfeldolgozás (tanári útmutatás alapján).
   2.3. Érdeklődés más népek, népcsoportok kulturális teljesítményei iránt.


      A vizsgáztatás módja:
      ---------------------

   Kollokvium.

(A  vizsga  előfeltétele  a  félév során egy szóbeli referátum vagy írásbeli
dolgozat    (fordítás)    előadása/elkészítése,   melyhez   jegyzetapparátus
kapcsolódik.)  A  vizsga  megkezdése előtt a minimumkövetelményekről írásban
kell  számot  adni.  A  szóbeli  vizsgán  a  hallgató  tételt  húz,  melynek
kifejtésére  10-15  perc  áll  rendelkezésére,  ezt követően pedig egy rövid
forrásrészlet elemzésére kerül sor.

----------------------------------------------------------------------------

                       Dr. Fischerné Dr. Dárdai Ágnes,
                           Dr. V. Molnár László és
                    saját annotációja alapján készítette:

                              Dr. Kéri Katalin
           a Művelődés- és neveléstörténeti munkacsoport vezetője

                            Pécs, 1997. január 2.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.