Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                 KISLEXIKON


   A  kislexikon  összeállításánál  -  többek  között  -  az  alábbi kötetek
kerültek felhasználásra:

                Világirodalmi kisenciklopédia I-II. kötet
                   (Szerkesztette: Köpeczi Béla és Pók Lajos)
                      (Gondolat, Bp. 1976.)

                Hamvas Béla: Anthologia humana
                   (Életünk könyvek, Szombathely, 1990.)

                Diccionario de mujeres célebres
                   (Espasa Calpe, Madrid, 1994.)

                Pedagógiai Lexikon I-IV.kötet
                   (Főszerkesztő: Nagy Sándor)
                      (Akadémiai Kiadó, Bp. 1976-1979.)

                Révai Nagy Lexikona egyes kötetei
                   (Révai testvérek, Bp. 1911-1915.)


''Abaelardus, Petrusď0 (1079-1142)
   Francia bölcselő, hittudós és költő. Műveit latin nyelven írta. Párizsban
   tanult, és jutott egyetemi katedrához is. A nominalizmus híve volt. Sokat
   tett   Arisztotelész   műveinek   megismertetéséért.   Pályafutása  alatt
   ellenfelei gyakorta üldözték, tanait az egyház elítélte.

''Ahikárď0 i.e. 500 körül élt,
   szíriai gondolkodó.

''Alcuinď0 (Alcuinus /Albinus/ Flaccus) (?730-804)
   Angol  tanítómester  Nagy  Károly udvarában, az aacheni udvari iskolában;
   782-től   796-ig.  Több  művében  foglalkozott  a  szabad  művészetekkel,
   amelyeket   a   vallás  szolgálatába  kívánt  állítani.  A  "Párbeszéd  a
   szónoklattanról  és  az  erényekről"  című  műve  is párbeszédes formában
   íródott, hasonlóan más könyveihez.

''Apuleius, Luciusď0 (?125-?180)
   Római  író,  ügyvéd  és  vándorszónok. Athénban tanult, majd Rómába ment,
   ahol  nagy  hírnevet  szerzett.  Több  műve  maradt  ránk,  egyebek  közt
   szónoklatainak  gyűjteménye  ("Florida") és "Metamorphoses" című novella-
   és mesefűzére.

''Arisztotelészď0 (i.e. 384-322)
   Görög  filozófus,  Platón  tanítványa. I. e. 324-től Pellában Alexandrosz
   nevelőjeként   tevékenykedett.   Széleskörű   műveltséggel  rendelkezett,
   kidolgozta  a filozófiai kategóriák első rendszerét; logikai, esztétikai,
   költészettel  foglalkozó gondolatai, művei szintén jelentősek. "Politika"
   című műve i. e. 330 körül jelent meg.

''Augustinus, Aureliusď0 (354-430)
   A  kereszténység  egyik legnagyobb gondolkodója, a patrisztika kiemelkedő
   alakja,  a  katolikus  egyház  szentje és tanítója. Élete és tevékenysége
   Észak-Afrikához   és   Itáliához   kötődött.   397  és  400  között  írta
   "Vallomások"  című  művét,  több mint tíz évvel megtérése után. "A boldog
   életről"  című dialógusai tanítványaival folytatott beszélgetései alapján
   kerültek lejegyzésre.

''Bacon, Francisď0 (1561-1626)
   Angol  író,  tudós,  államférfi.  Jogi  egyetemet  végzett,  I.  Erzsébet
   környezetéhez   tartozott.  1621-től  visszavonult  a  politikától,  csak
   tudományos  kutatásainak  élt.  1597  és 1625 között írta esszéit, melyek
   bizonyítják széleskörű műveltségét.

''Benedek, Szentď0 (V. sz. vége-550)
   A   nyugati   szerzetesség  megalapítója,  a  bencés  rend  "Regulái"-nak
   megalkotója, mely művet i. sz. 520 körül írta.

''Bernhardt, Sarahď0 (eredeti nevén Henriette Rosine Bernard) (1844-1923)
   Francia  színésznő,  korának  ünnepelt  csillaga.  Színházigazgatóként és
   színházi  darabok  szerzőjeként  is  elismerték  kortársai.  A XX. század
   elején    írta   meg   önéletrajzát,   mely   művében   gyerekkorára   is
   visszaemlékezett.

''Bhagavad Gitáď0 I. e. VI-V. században keletkezett mű,
   a Mahábharáta nagy hindu eposz önálló, filozófiai része.

''Bibliaď0
   A  kereszténység - illetve első részében a zsidó vallás - szent könyve. A
   Biblia  két  önálló része az Ószövetség és az Újszövetség, ezeket először
   Jeromos  kapcsolta  össze  egyetlen gyűjteménnyé latin fordításában a IV.
   század végén, de a két elnevezést már korábban is használták. Már az i.e.
   I.  évezred első felében léteztek téma szerint rendezett gyűjtemények, és
   az  i.  e.  V.  század  végétől  vált  fontossá a hagyományanyag végleges
   formában való rögzítése.

''Buddhaď0 (i.e. 560-480)
   A  buddhizmus  megalapítója.  Eredeti  nevén Gautama (Gótama) Sziddhártha
   volt,  a  Buddha  ("Megvilágosult")  nevet  csupán  utólag  nyerte,  mint
   vallásalapító.

''Cárdenas y Rodríguez, José Maríaď0 (1812-1882)
   Kubai  író. Havannában és az USA-ban tanult. Verseket és korrajzokat írt,
   1847-ben   adták   ki   "Karcolatok   és  korrajzok"  című  kötetét.  Írt
   vígjátékokat, tanmeséket és epigrammákat.

''Castiglione, Baldassareď0 (1478-1529)
   Itáliai   író,   humanista.   A  Gonzaga  és  Sforza  fejedelmek  mellett
   teljesített  diplomáciai  szolgálatot. 10 évet töltött az urbinói herceg,
   Montefeltro  udvarában, itt kapta a legtöbb ihletet az 1508-16 között írt
   fő művéhez, az "ll Cortegiano"-hoz, mely 1528-ban jelent meg.

''Cicero, Marcus Tulliusď0 (i.e. 106-i. e. 43.)
   Római   író,  szónok,  politikus.  Fiatalon  jogtudományt,  retorikát  és
   filozófiát  tanult. Ügyvédként és politikusként látványos karriert futott
   be,  a  köztársaság  lelkes  híve  volt.  Idősebb  korára  visszavonult a
   közélettől,  és  irodalmi  tevékenységének szentelte magát. Több elméleti
   retorikai  művet  is  írt  ebben  az időben, például "A szónokról" címűt.
   Élete    utolsó    negyedszázadában   kiterjedt   levelezést   folytatott
   családtagjaival és barátaival.

''Comte, Augustď0 (1798-1857)
   Francia  pozitivista  filozófus.  A társadalmat tudományos alapon kívánta
   újjászervezni,  a  tudományokat  két osztályba sorolta: elvont és konkrét
   tudományok.  Comte rendszeresen tartott előadásokat nézeteiről Párizsban,
   és gondolatait a nevelésről is kifejtette.

''Csan-buddhizmusď0 (Japánban: zen)
   A megvilágosodást célzó kínai-japán buddhista szerzetesi gyakorlat. Egyik
   eszköze  a koan, mely olyan paradox találós kérdés, amellyel a mester egy
   adott  pillanatban  a tanítvány alvó tudatát felébreszti. Csuang Ce i. e.
   450 körül élt, a taoista gondolkodás kiemelkedő alakja.

''Dewey, Johnď0 (1859-1952)
   Amerikai  filozófus és szociológus. Pedagógiai gondolatai jelentős hatást
   gyakoroltak  nem  csupán  hazájában, de Európában is; a projekt-rendszerű
   oktatás  megteremtőjeként  tartják  számon. Pedagógiai előadásai 1899-ben
   hangzottak el, melyekben több, alapvető pedagógiai fogalmat értelmezett.

''Diocletianusď0
   301-ben  megjelent  rendelete  (Edictum  de  pretiis  rerum  venalium)  a
   kereskedelmi árakat maximálta.

''Erasmus, Rotterdamiď0 (1469-1536)
   Németalföldi   író,   humanista   gondolkodó,   a  keresztény  humanizmus
   legjelentősebb  képviselője.  Holland  és  párizsi  iskolákban  folytatta
   tanulmányait.   Ellentétbe   került  kora  szerzetesi  eszményével  és  a
   skolasztikával.  Levelezése  nemzetközi  jelentőségű. 1511-ben jelent meg
   szatirikus műve, "A Balgaság dícsérete".

''Fröbel, Friedrichď0 (1782-1852)
   Német  pedagógus. Nevelési elveit filozófiai és természettudományi alapon
   fejtette  ki.  Fontosnak  tartotta a kisgyerekek nevelését, gyermekkertet
   létesített. Fő műve az "Embernevelés", mely 1826-ban jelent meg.

''Garcilaso de la Vegaď0 (az Inka) (1539-1616)
   Író  és  történetíró,  spanyol  apa  és indián hercegnő fiaként született
   Peruban.  Fiatalon  spanyol  földön,  majd Itáliában katonáskodott. Részt
   vett  Kuba  meghódításában.  Idősebb  korában  cordobai  otthonában  írta
   kutatásokon,  szemtanúk  elbeszélésein  és  saját  tapasztalatain alapuló
   történeti munkáit, többek között a "Peru általános története" címűt.

''Gellius, Aulusď0 (?130-?180)
   Afrikai  származású  római  író.  Rómában  írott "Attikai éjszakák" című,
   korábbi   forrásokból  összegyűjtött  irodalmi,  grammatikai,  történeti-
   régiségtani kérdésekkel foglalkozó műve szórakoztató és oktató jellegű.

''Goethe, Johann Wolfgangď0 (1749-1832)
   Német  költő, dráma- és regényíró. Jogot tanult, és államügyekkel kezdett
   foglalkozni.   Egész   életében   arra  törekedett,  hogy  enciklopédikus
   műveltségét  gyarapítsa,  ennek  érdekében  számos  utazást  tett  Európa
   különböző tájain. Irodalmi tevékenysége jelentős volt, lírája kiemelkedő,
   elbeszélő művei szintén nagy sikert arattak.

''Helvétius, Claude-Adrienď0 (1715-1771)
   Francia  filozófiai  író.  Gondolkodásmódjára  hatottak  a  szenzualisták
   valamint  az  ókori  epikureisták.  Legjelentősebb  művei  közül való "Az
   emberről,  értelmi  képességeiről  és  neveltetéséről" című munkája, mely
   1772-ben jelent meg.

''Herbart, Johann Friedrichď0 (1776-1841)
   Német  filozófus  és  pedagógus.  A  jénai  egyetemen  tanult filozófiát,
   matematikát  és  irodalmat.  Göttingenben  és Königsbergben volt egyetemi
   oktató,    jelentős   irodalmi   munkásságot   fejtett   ki.   Pedagógiai
   érdeklődésének  és  vizsgálódásának  eredményeként bontotta ki pedagógiai
   rendszerét,  mely  számos követőre és továbbfejlesztőre talált a korabeli
   Európában.

''Hugo, Victorď0 (1802-1885)
   Francia  költő,  regény-  és drámaíró. Lírája két forrásból táplálkozott,
   belső  érzéseiből és a külvilágból. A családi élet is állandó témája volt
   regényeinek,  költeményeinek.  1877-ben  jelent meg például "A nagyapaság
   művészete" című verseskötete.

''Ibn Jaldunď0 (1332-1406)
   Arab tudós. Műveiben tanulóéveiről is megemlékezett.

''Isidorus, Szentď0 (560-636)
   Hispániai  egyházi  író, történész, grammatikus, Sevilla érseke. Jelentős
   szerepet  játszott  az  antik  eredetű  teológiai  és  profán  tudásanyag
   közvetítésében  a  kora  középkor számára. Nagy jelentőségű volt "Szó- és
   fogalommagyarázatok   20  részben"  című  műve,  mely  a  középkor  egyik
   legnépszerűbb  kézikönyve  volt, s amelynek első három könyvében Isidorus
   összefoglalta a szabad művészetek tárgyait.

''Kochanowski, Janď0 (?1530-1584)
   Lengyel humanista költő. Több országban is tanult, sokat utazott, lóháton
   bejárta  Európát.  Kiválóan  tudott  latinul  és  görögül.  Életének nagy
   csapása  volt  kicsike  lányának,  Urszulkának a halála, mely fájdalmából
   1580-ban született "Gyászdalok" című versciklusa.

''Komensky, Jan Ámosď0 (Comenius) (1592-1670)
   Cseh  író,  pedagógus. Tanulmányait német egyetemeken végezte. 1628-ban a
   lengyel   Lesznóba   települt,  ahol  a  cseh  emigránsok  középiskoláját
   igazgatta.  Itt  kezdte  el  írni  pedagógiai  műveit. Számos helyen élt,
   londoni,  svédországi,  sárospataki  tartózkodása  alatt  is  - politikai
   céljai   megvalósítása  mellett  -  oktatási  és  tudományos  kérdésekkel
   foglalkozott. 1657-ben jelent meg "Didactica Magna" című műve.

''Konfuciuszď0 (Kung Fu-ce) (i.e. 551-479)
   Kínai  filozófus,  tanítómester.  Előbb vándorolva tanított, majd iskolát
   alapított.   Gondolatait   tanítványainak  tanítványai  jegyezhették  le,
   mintegy száz évvel a halála után, "Beszélgetések és mondások" címmel.

''Koránď0
   A  szó  olvasmányt  jelent  arabul.  A  mű  Mohamed (571-632) negyvenéves
   korától     fogva    átélt    látomásainak    isteni    ihletként    való
   kinyilatkoztatásait  tartalmazza. A Korán az iszlám törvénykönyve, minden
   hit és tudás ebből fakad a hívők számára.

''Krabice, Beneď0 (XIV. század)
   A  prágai  Szent Vencel dóm prépostja, és IV. Károly császár bizalmasa, a
   császár önéletrajzának folytatója.

''Lambert, Anne Thérèse de Marguenat de Courcellesď0 (1647-1733)
   Francia  írónő.  Irodalmi  szalonokat  szervezett,  ahol főként politikai
   kérdésekről tárgyaltak. Gyermekeinek két erkölcsi-filozófiai művet is írt
   "Egy anya tanácsai leányának és fiának" címmel, melyet 1728-ban adtak ki.

''Lao Ceď0 i. e. VI. században élt,
   császári  levéltáros,  filozófus.  A  kínai  filozófia egyik fő ágának, a
   taoizmusnak  atyjaként tartják számon. Neve alatt maradt fenn az i.e. IV-
   III. században keletkezett "Tao Te king".

''Lenz, Jakob Michael Reinholdď0 (1751-1792)
   A  Sturm  und  Drang  nemzedék  legnagyobb  drámaírói tehetsége. A fiatal
   Goethe  köréhez tartozott. "A nevelő" című ötfelvonásos vígjátéka, melyet
   1774-ben  írt,  valójában  társadalmi  színmű,  melyben  a kor társadalmi
   válságát a nevelés terén próbálta ábrázolni.

''Li Cseď0 (1527-1627)
   Kínai esszéíró, buddhista gondolkodó.

''Locke, Johnď0 (1632-1704)
   Angol  filozófus  és közgazdász, a korabeli angol liberális nagypolgárság
   ideológusa. Pedagógiai nézeteit "Gondolatok a nevelésről" című munkájában
   fejtette  ki,  mely 1693-ban jelent meg. E művében azokat a régi leveleit
   dolgozta  át,  melyeket hollandiai tartózkodása idején írt Edward Clarke-
   nak, aki tanácsért fordult hozzá fia nevelése ügyében.

''Lyly, Johnď0 (?1554-?1606)
   Angol  költő,  prózaíró  és drámaíró. Az oxfordi és cambridge-i egyetemen
   működő   drámaírók,   az   ún.  "egyetemi  elmék"  körének  egyik  vezető
   egyéniségeként  tevékenykedett. Pedagógiai célzatú, moralizáló műveket is
   írt.

''Lull, Ramonď0 (Raimundus Lullus) (1232-1316)
   Katalán  költő,  filozófus,  polihisztor.  Mallorcán élt, a herceg, Jaume
   nevelője volt. Fiatalabb korában kicsapongó életet élt, aztán megtért, és
   hittérítőként  dolgozott  haláláig  Arábiában. "Evast és Blanquerna" című
   regénye  önéletrajzi  elemeket  tartalmaz. Ezt is, mint művei nagy részét
   anyanyelvén írta.

''Loyolai Szent Ignácď0 (1491-1556)
   A  Jézus  Társaság  alapítója,  melyet 1534-ben hozott létre társaival. A
   jezsuita rend első szabályzatát 1540-ben hagyta jóvá III. Pál pápa, Szent
   Ignác  lett  az  első  rendfőnök.  Könyvet  írt  a  lelki gyakorlatokról,
   valamint spanyol nyelven megalkotta a rend alapszabályait.

''Luther, Martinď0 (1483-1546)
   Német  reformátor, bibliafordító. Jogot tanult, majd belépett az Ágoston-
   rendbe,  aztán  a  wittenbergi  egyetem teológia tanára lett. Az "Asztali
   beszélgetések"  című  művében  olyan  beszélgetések kerültek lejegyzésre,
   melyeket Luther egyetemistákkal és vendégeivel folytatott.

''Mandeville, Bernard deď0 (1670-1733)
   Hollandiában  született,  majd  Londonban  telepedett  le,  és  orvosként
   dolgozott.  1714-ben  írta híres művét "A méhek meséje, avagy magánbűnök,
   közhasznok"   címmel,   mely   egy  korábbi  verses  szatírájának  prózai
   átdolgozása. A mű szenvedélyes vitákat váltott ki a szerző életében.

''Martialis, Marcus Valeriusď0 (?42-?104)
   Hispániai  származású  római  epigrammaköltő. 14 könyvnyi epigrammája, és
   "Látványosságok könyve" című munkája maradt ránk.

''Marx, Karlď0 (1818-1883)
   Német  gondolkodó, közgazdász, újságíró. Jogot, filozófiát és történelmet
   tanult. Londonban telepedett le, barátságot kötött Engels-szel, aki élete
   végéig munkatársa maradt.

''Montaigne, Michel Eyquem deď0 (1533-1592)
   Francia  író  és  moralista. Kiválóan tudott latinul, filozófiát és jogot
   tanult.  1571  és  1580  között visszavonult birtokára, és ekkor írta meg
   "Esszék"  című művének első két könyvét. Ezután hosszabb utazásokat tett,
   majd  folytatta  az  esszéírást.  A gyermekek neveléséről írt tanulmányai
   nagy hatással voltak a pedagógia fejlődésére.

''Owen, Robertď0 (1771-1858)
   Angol  utópista szocialista gondolkodó. Alaposan ismerte az angliai tőkés
   nagyipar térhódításának társadalmi következményeit. 1816-ban nyitotta meg
   a  skóciai  New  Lanarkban  a  Jellemképzés  Új  Intézetét, mely többféle
   nevelési  és  oktatási  intézményt  foglalt  magában, 1824-ben az USA-ban
   pedig  megszervezte  a New Harmony nevű kommunát. "Nevelés és társadalom"
   című munkája egyik fő műve.

''Pestalozzi, Johann Heinrichď0 (1746-1827)
   Svájci   pedagógus.   Célul   tűzte   ki  maga  elé  a  társadalmi  bajok
   megjavítását, a szegényparasztság felemelését; iskolakísérleteit (Neuhof,
   Stans,  Burgdorf)  is  ezen  célokra  alapozta. Yverdoni intézete, melyet
   1805-től vezetett, világhírű lett. Elméleti, írói munkássága is jelentős,
   számos  műve  maradt  ránk, melyekből megérthető és kibontható pedagógiai
   gondolkodásmódja.

''Platónď0 (i. e. 427-347)
   Görög  filozófus,  író.  Eleinte  költeményeket és drámákat írt, később -
   Szókratész    tanítványaként    -   filozófiával   kezdett   foglalkozni.
   Negyvenévesen   alapította   meg   filozófiai  iskoláját,  az  Akadémiát.
   Rendszeres  előadásokat  tartott,  vitákat  vezetett,  mestere nyomdokain
   járva  dialógusos  formában  tanított.  "Szókratész védőbeszéde" az egyik
   legkorábbi  Platón-mű,  a  "Törvények"  című  műve  pedig  utolsó alkotói
   korszakából való.

''Platter, Thomasď0 (1499-1582)
   Bázeli  humanista,  egy  valais-i paraszt fia. Végrendeletében emlékezett
   vissza anyjára és gyerekkorára.

''Plinius, ifjabbď0 (?61-?113)
   Római  író,  az  idősebb  Plinius  fogadott fia, Quintilianus tanítványa.
   Foglalkozott  versírással és filozófiával is, de tehetsége a prózaírásban
   teljesedett  ki.  Ügyvédi  és  közhivatalnoki  pályája Rómához kötötte, a
   perek   során   zseniális  szónoki  képességekről  tett  tanúbizonyságot.
   Domitianus halála után kezdte el írni és kiadni ránk maradt leveleit.

''Plutharkoszď0 (50-126)
   Görög   író,   filozófus.   Tanulmányait   Athénban  végezte.  Vándorolva
   előadásokat  tartott, később különböző egyházi és társadalmi tisztségeket
   töltött  be.  Számos irodalmi és történeti munkát írt, melyeknek csak kb.
   harmada maradt fenn. Legismertebb műve a "Párhuzamos életrajzok", melyben
   egy-egy híres görögöt és rómait állít egymás mellé. Hősei életét leírva a
   nevelésre is rendszeresen kitért.

''Ptahhotepď0 (i. e. XXIV. sz.)
   Egyiptomi  vezír  az  5.  dinasztia  idején.  "Intelmek"  című  művében a
   hivatalnoki   pályára   készülő   fiataloknak   ad   tanácsokat,   hogyan
   viselkedjenek az élet különböző helyzeteiben.

''Quintilianus, Marcus Fabiusď0 (?35-?96)
   Hispániai  születésű  római  szónok, tanítómester. Vespasianus idején egy
   állami iskolában a latin retorika tanára lett, tanítványai közé tartozott
   az  ifjabb  Plinius,  talán  Juvenalis  és Tacitus is. Domitianus rábízta
   unokaöccse nevelését, és konzuli tisztséget is kapott. "A szónok képzése"
   című  ránk  maradt műve nem csupán a szónoki tudomány alapos és részletes
   tárgyalása, hanem voltaképp egész nevelési enciklopédia.

''Rabelais, Fran‡oisď0 (1494-1553)
   Francia  tudós, humanista, szerzetes, író, orvos és pedagógus. "Gargantua
   és   Pantagruel"   (1532)   című  szatírikus  regényében  foglalkozott  a
   neveléssel  is.  Elvetette  korának nevelési intézményeit, a skolasztikus
   módszert.   Humanista   gondolkodó   volt;   az  antik  szerzők  műveinek
   tanulmányozása  mellett  fontosnak  tartotta  a  közvetlen  megfigyelések
   hasznosítását is a tanulás során.

''Renan, Ernestď0 (1823-1892)
   Francia   író,  történész,  nyelvész.  A  Collège  de  France  tanáraként
   dolgozott, és 1878-tól a Francia Akadémia tagjává választották.

''Rousseau, Jean-Jacquesď0 (1712-1778)
   Francia   nyelvű   svájci   regényíró  és  filozófus.  Szegény  családból
   származott,  korán árvaságra jutott, iskolába nem járt. 1750-ben a dijoni
   Akadémia  pályázatán értekezésével első díjat nyert, ez egycsapásra híres
   íróvá  tette.  "Emil vagy a nevelésről" című műve 1762-ben jelent meg, "A
   magányos  sétáló  álmodozásai"  pedig  20  évvel  később.  Rousseau  -  a
   nevelésről  írva  -  a  gyermeki  lélek  megfigyelését  tartotta  legfőbb
   kiindulópontnak;   kora  romlott  társadalmával  a  természetes  nevelést
   állította szembe.

''Spectator, theď0 (1711-1714)
   Angol  lap,  mely  1711-től  jelent  meg, és egy évszázadra szóló divatot
   teremtett  nem csupán Angliában, de Európában is. Összesen 635 alkalommal
   jelent meg, szerkesztői Joseph Addison és Richard Steel voltak.

''Stendhalď0 (Henri Beyle) (1783-1842)
   Francia  regényíró. Napóleon katonájaként szolgált, a császár bukása után
   kezdte   el  irodalmi  pályafutását.  A  Bourbonok  bukása  után  konzuli
   szolgálatba  lépett,  ez  idő  tájt  írta  remekműveit.  Első  művei közé
   tartozott    "A    szerelemről"    című   esszégyűjteménye,   melyben   a
   leánynevelésről is írt.

''Suárez y Romero, Anselmoď0 (1818-1878)
   Kubai   író.  Tanulmányai  befejezése  után  tanítással  és  újságírással
   foglalkozott.  1859-ben  adta ki "Cikkgyűjtemény" című válogatását, benne
   néhány korrajz-ízű cikkel.

''Suetonius, Tranquillus Gaiusď0 (75-150)
   Afrikai  származású római történetíró. Hadrianus császár kancelláriájának
   vezetőjeként  dolgozott.  Művei  közül  csak  a  római  császárokról  írt
   életrajz-sorozata  maradt  ránk  teljes  egészében,  a  grammatikusokról,
   szónokokról, filozófusokról írt munkái csak töredékesen.

''Szókratészď0 (i.e. 470-399)
   Görög filozófus. Fiatal korában szobrászként dolgozott, aztán elmélyült a
   zene,  a  mértan,  a  csillagászat  tanulmányozásában. Egy belső sugallat
   hatására   (daimonion)   az   ifjak  tanításának,  polgártársai  erkölcsi
   nemesítésének  szentelte  magát.  Sétálva,  ironikus  kérdezési  modorban
   tanított  Athén  különböző  helyszínein. I. e. 399-ben bevádolták a város
   elöljáróinál, és az athéni törvények szerint Szókratész maga védte magát.
   Halálra  ítélték,  gondolatai tanítványai tollából maradtak ránk, ő sosem
   írt semmit.

''Tacitus, Publius Corneliusď0 (?55-?118)
   Származását  nem  ismerjük  pontosan.  A legnagyobb római történetíróként
   tartják  számon.  Teljes egészében fennmaradt három kisebb műve, köztük a
   "Beszélgetés  a  szónokokról"  című, 105 körül írott munkája, melyben azt
   fejtegette,  miért  hanyatlott  a  császárság korában az előzőleg virágzó
   római ékesszólás.

''Talmudď0
   Az   i.   sz.   első   két  században  állították  össze  az  első  héber
   törvénykódexet, a Misnát. Ez a Gemarával együtt alkotja a Talmudot.

''Tovar, Juan deď0 (?1543-1626)
   Tezcoco városában született, Mexikóban. 1570-ben szentelték pappá, később
   csatlakozott  a jezsuita rendhez. Jól ismerte a nahuatl, otomi és mazahua
   nyelveket, "mexikói Ciceró"-nak is nevezik. Művelt indiánok segítségével,
   azték   kódexek   alapján   írta   meg  művét  az  aztékok  történetéről,
   szokásairól.

''Unamuno, Miguel deď0 (1864-1936)
   Bilbaoban  született,  a  madridi egyetemen tanult. 1891-től a salamancai
   egyetemen  a  görög  nyelv  és  irodalom professzora volt, 1901-14 között
   pedig  rektor.  1924-30  között emigrációban élt, utána újra rektor lett.
   1899-ben  írta  cikksorozatát, "A felsőoktatás helyzete Spanyolországban"
   címmel.

''Vives, Juan Luisď0 (1492-1540)
   Valenciai  születésű  humanista  gondolkodó,  tanár,  Erasmus  barátja és
   levelezőtársa.   Spanyol   és   francia   iskolákban   tanult  teológiát,
   grammatikát  és filozófiát. Németalföldön telepedett le, magántanár volt,
   később  egyetemi katedrához is jutott. Számos neveléssel kapcsolatos műve
   maradt  fenn.  A korabeli Európában jelentősek voltak latin nyelvkönyvei,
   melyeket párbeszédes formában írt.

''Wolfdietrich
   Középfelnémet   hősi   eposz.  Négy  változata  ismert,  melyek  közül  a
   legrégebbi a XIII. század első feléből való.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.