Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                       [102] DEWEY: A NEVELÉS FOGALMA

   Vallom,  hogy  a  nevelés  csak  akkor hatékony, ha a személyiség részese
lehet   a   társadalmi  öntudatnak.  A  nevelés  folyamata  már  a  születés
pillanatában  megkezdődik,  folyamatosan  fejleszti az egyén szellemi erőit,
átitatja  az  ember  öntudatát,  alakítja  szokásait  és  nézeteit, felkelti
érzéseit  és  érzelmeit.  Az  egyén  ezen  az öntudatlan nevelési folyamaton
keresztül   fokozatosan  részesül  az  emberiség  által  eddig  felhalmozott
szellemi  és  erkölcsi  javakból.  Örököse  lesz  a  civilizáció befektetett
tőkéjének.  A  legjobban  szervezett  intézményes  nevelés  sem  tud  teljes
mértékben   elszakadni   ettől   az   általános   folyamattól,   csak  annak
megszervezésére, illetve differenciálására vállalkozhat.
   Vallom,  hogy  az  egyedüli  igaz nevelés akkor valósul meg, ha a gyermek
szellemi  erőit  annak  a  társadalmi  környezetnek  az  igényei  formálják,
amelyben  él.  Ezek  az  igények  ösztönzik  arra, hogy a közösség tagjaként
cselekedjen,  s  magát  abból  a  szempontból  ítélje meg, hogy mennyire van
hasznára a közösségnek. A cselekvései által kiváltott reakciókból tudja meg,
hogy  ezeknek a cselekedeteknek mi a társadalmi jelentőségük. A bennük rejlő
érték  visszatükröződik magukra a cselekedetekre. Például a gyermek ösztönös
gagyogására  a felnőtt értelmes szavakkal reagál, s ebből a gyermek megérti,
hogy gagyogása valójában mit jelent, megismerkedik a nyelv által kifejezhető
érzelmek és fogalmak gazdagságával.
   Vallom,  hogy  ennek a nevelési folyamatnak két oldala van: pszichológiai
és  szociológiai. Egyiket sem hagyhatjuk el vagy rendelhetjük alá a másiknak
káros  következmények  nélkül.  A  kettő  közül  a  pszichológiai  oldal  az
alapvető.  A  nevelés  anyagát,  kiindulópontját  a  gyermek  ösztöneiben és
erőiben  találjuk.  Ha  a  nevelő  szándékai nincsenek összhangban a gyermek
ösztönös  tevékenységével,  a nevelés csupán külső kényszer. Így is el lehet
érni  bizonyos  eredményeket,  de  ez  nem nevelés. Ha nem ismerjük az egyén
pszichológiai  alkatát  és  tevékenységét,  akkor  a  nevelési folyamat csak
esetleges   és   önkényes.   Ha   véletlenül   összhangba  kerül  a  gyermek
tevékenységével,  akkor a nevelés feszültséget okoz, sőt a gyermeki fejlődés
akadálya lesz.
   Vallom, hogy a társadalom és a civilizáció jelenlegi helyzetének ismerete
szükséges  ahhoz,  hogy  helyesen  értelmezzük  a  gyermek szellemi erőit. A
gyermeknek   saját  ösztönei  és  törekvései  vannak,  melyeket  csak  akkor
érthetünk  meg,  ha  rátalálunk  a  társadalmi  megfelelőjükre.  Vissza kell
tudnunk  vezetni  azokat,  hogy  meglássuk,  mire vezetnek. Előbbi példánkra
visszatérve,  arról  van  szó,  hogy  képesek legyünk a gyermek gagyogásában
felismerni  a  majdan  kialakuló társadalmi érintkezés, a beszéd igéretét és
lehetőségét,  mert  csakis e felismerés birtokában tudunk ezzel az ösztönnel
megfelelően bánni.
   Vallom,  hogy  a  nevelési  folyamat  társadalmi és pszichológiai oldalai
szervesen   összetartoznak.   A  nevelés  azonban  nem  tekinthető  a  kettő
kompromisszumának,  egyik  oldal  sincs  alárendelve  a  másiknak. A nevelés
pszichológiai meghatározása formális és tartalmatlan, vagyis csak az értelmi
erők  fejlesztésének  elvét tartja fontosnak, és nem szól arról, hogy miként
használhatók  ezek  az  erők.  A  társadalom-szempontú  meghatározás - egyre
szorosabban  illeszkedve a civilizáció fogalmához - a nevelést erőltetett és
külsődleges  folyamatnak  fogja fel, a személyiség szabadságát alárendeli az
előre meghatározott társadalmi és politikai helyzetnek. Vallom, hogy ezek az
ellenvetések helyesek, mikor a két oldal merev szétválasztása ellen szólnak.
A  szellemi  erőket akkor tudjuk megítélni, ha ismerjük céljukat, hasznukat,
funkciójukat,  ezt  azonban csakis abban az esetben tehetjük meg, amennyiben
az  egyént  a  társadalmi  viszonyok  aktív részesének tekintjük. Ugyanakkor
azonban  a  gyermeknek  a  társadalomba  való  beilleszkedését  a  jelenlegi
feltételek között azzal segíthetjük elő, hogy maximálisan fejlesztjük erőit.
A  demokrácia  és a modern termelési feltételek kialakulása miatt nem tudjuk
pontosan  megjósolni,  hogy  milyen  lesz a civilizáció húsz év múlva. Ezért
lehetetlen  a  gyermeket adott helyzetekre felkészíteni. Csak úgy lehet őt a
jővőre  felkészíteni, ha megtanítjuk arra, hogy ura legyen önmagának, vagyis
olyan  képzést  adunk  neki,  hogy  tehetségeit  gyorsan és teljes mértékben
alkalmazni  tudja;  szeme,  füle és keze parancsra váró szerszámok legyenek;
tudja megitélni a körülményeket, gazdaságos és hatékony cselekvésekre legyen
képes.  Az  ilyenfajta  beilleszkedést  csak akkor érhetjük el, ha állandóan
szem előtt tartjuk az egyén szellemi erőit, ízlését és érdeklődését, tehát a
nevelés     fogalmát    állandóan    pszichológiai    kifejezésekkel    kell
helyettesítenünk.
   Vallom  tehát,  hogy  az  egyén, akit nevelni akarunk, társadalmi lény; a
társadalom  az egyének organikus közössége. Ha a társadalmi tényezőt hagyjuk
figyelmen  kívül,  a  gyermek  nevelése  puszta  absztrakció.  Ha  az egyéni
tényezőt hagyjuk ki a ne
velésből, akkor csak érzéketlen, élettelen tömeget kapunk. A nevelés tehát a
gyermek  tehetségének,  érdeklődésének,  szokásainak  alapos megfigyelésével
kezdődik. Ezeket a fentiekre való hivatkozással ellenőrizni kell. A szellemi
erőket,  szokásokat,  érdeklődést folytonosan értelmezni kell; tudnunk kell,
hogy mit jelentenek. A társadalmi megfelelőjük nyelvére fordítsuk le ezeket,
s akkor megtudjuk, mennyire hasznosak a társadalom szempontjából.

                                      Fordította: Szabolcs Éva és Vácz Judit
-----------------
Dewey: A nevelés jellege és folyamata
   (Szerkesztete: Vág Ottó, Tankönykiadó, Bp. 1976.) 97-99. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.