Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

              [101] DEWEY: AZ ISKOLA MINT TÁRSADALMI INTÉZMÉNY

   A   korábban   elmondottakból   következik,  hogy  az  iskola  alapvetően
társadalmi   intézmény,   a   közösségi   élet   egyik  módja,  amely  saját
tapasztalatokkal, értékekkel bír, létének igazolását önmagában hordja. Ezt a
lényeges  szempontot  kell szem előtt tartanunk akkor is, amikor a fegyelem,
az igazgatás, a tananyag, a tantárgyak, a módszer kérdéseivel foglalkozunk.
   Nem  értünk egyet azzal a nézettel, mely szerint az iskola csak egy adott
hely,  melynek  tevékenysége  arra korlátozódik, hogy az iskolán kívüli élet
céljainak  megvalósításához  eszközként  szolgáljon.  Az  iskola olyan belső
értékkel   bírjon   a  tanulók  és  a  pedagógusok  számára  egyaránt,  mint
amilyenekkel  a  családi  élet  rendelkezik,  s  amilyet  a  későbbiekben  a
munkahely  biztosít.  Persze  erről  szó  sem  lehet,  ha  az  iskolát olyan
intézménynek  tekintik, ahová az ember azért jár, hogy oktassák, hogy órákat
vegyen.  A  mi  elképzelésünk  csak  akkor valósul meg, ha kellő fontosságot
tulajdonítanak  az  emberi - a tanuló és a tanár közötti - kapcsolatoknak, s
ha  mindenki  számára  érezhető,  hogy  az iskolában szerzett életismeret és
tapasztalatok megfelelően és teljes mértékben igazolják az iskola létezését.
   Cardinal  Newman  The  Idea  of  the  University  című könyvében egy igen
meglepő részt találunk. Azt állítja, hogy ha választania kellene két egyetem
között  -  az  elsőben  oktatás  folyik,  tankönyveket használnak, előadások
folynak stb., vizsgákkal állapítják meg az egyén tudását, s a vizsgaeredmény
alapján  sorolják  be  osztályokba, a másik egyetemen viszont nincs oktatás,
különböző  ízlésű,  de  előítéletektől mentes fiatal emberek kerülnek össze,
kicserélik  nézeteiket -, akkor az utóbbi mellett döntene. Newman szerint az
emberek   együttlétéből   származó  megállapodásoknak,  az  ebből  következő
beilleszkedésnek  sokkal  nagyobb  a nevelőereje, mint a hagyományos oktatás
során egy adott egyénhez való igazodásnak.
   Az  adott  résznek  csak  a lényegét emeltem ki, szenvedélyes hangját nem
tudtam  visszaadni. Newman véleménye nemcsak az egyetemi oktatásra érvényes,
hanem általában a nevelésre. Persze ezen nem azt értem, hogy a két oldalt el
kellene választani egymástól, vagy a kettő között választásra kényszerülünk,
ellenben arra gondolok, hogy az emberi, a társadalmi elemek és kapcsolatok a
fontosak és irányadóak; a rend és fegyelem, a tananyag, a tanítási módszerek
kérdéseinek  megvitatásában csakis ez lehet a legfőbb mérce és kritérium. Az
iskolai élet szerves egész.
   Ha  ezt  a  szempontot  az  iskola  igazgatására,  az  iskolai  rendre és
fegyelemre  vonatkoztatjuk, akkor megállapíthatjuk, hogy nincsenek speciális
"iskolai  erények".  Az iskola irányításával foglalkozó szakkönyvek időnként
csak  az  iskolára  jellemző  "erényként"  tüntetik  fel  a  pontosságot, az
engedelmességet,  a csendet. Amennyiben ezek valóban csak iskolai "erények",
akkor  az  iskolán  kívüli  életben nincs rájuk szükség: látszólag az iskola
mint  szervezet vagy intézmény minden mástól elkülönül. A gyermek az iskolán
belül és az iskolán kívül két különböző lény.
   A rendnek és a fegyelemnek az iskola intézmény voltából kell következnie,
s  csupán  az  iskolában folyó élet megszervezésének a kérdése. Amennyiben a
szervezetnek   csendre,   gyorsaságra  vagy  engedelmességre  van  szüksége,
annyiban  ezek  természetesen erények, de nem iskolai erények, nem csupán az
iskola  kizárólagos  tulajdonságai. Bármely intézmény fegyelmének kérdésében
arról  van  szó,  hogy a leghatékonyabb szervezéssel lehet elérni a kitűzött
célok  megvalósítását.  Felfoghatjuk  az  iskolát  a  társadalmi  élet egyik
sajátos,  de  mégis  közös  céllal  és  érdekekkel  bíró formájának, melyben
mindenki   az  együttműködés  alapján  tevékenykedik;  ilyen  felfogásban  a
fegyelem  a  közösségi  élet legjobb megszervezésének a biztosítéka. Egészen
más  következtetésre  jutunk,  ha  olyan különleges célokat tűztünk ki, mint
például  a  leckék  megtanulása,  vagy  ha  az  iskolai  rendről merev képet
alkotunk,  s  e merev koncepció alapján elválasztjuk a fegyelmet a közösségi
élet legtökéletesebb megszervezésétől.
   A  városi  iskolák tanfelügyelője többek között a következő kérdést tette
fel  a  tanároknak:  "Szükség esetén éppen olyan kötetlenül és természetesen
segítik-e  egymást a gyerekek az iskolában, mint például a játszótéren?" Nem
tudom,  hogy  vajon  az  irónia  kedvéért szónoki kérdésnek szánta-e ezt, de
bennem  az hagyott mély nyomot, hogy milyen iszony ült ki a tanárok arcára e
feltételezés   hallatán,   hiszen  ez  az  elképzelés  a  jelenlegi  iskolai
gyakorlattal  összeegyeztethetetlen.  Ugyanis  akkor a gyermekeknek szabadon
kellene   mozogniuk,  beszélgetniük,  sok  mindent  kötetlenül  csinálnának,
közösséget  alkothatnának,  ahelyett,  hogy  a  helyükön  ülnek, míg meg nem
tanulták a leckét, s készen állnak a felelésre. A legtöbb iskolában már maga
a  tanterem  elrendezése,  az  egy  tanárra jutó tanulólétszám gyakorlatilag
lehetetlenné  teszi ennek az elképzelésnek a megvalósítását. Az iskola egész
atmoszféráját,  a  tanulás  és  a  felelés által irányított oktatást kellene
teljesen megváltoztatni és helyette a közösségi életet megteremteni.
   Lássunk egy további példát, a tanórát. Itt is kétféle nézet uralkodik: az
egyik  szerint  a  tanóra  során  lehet megállapítani, hogy a gyermek milyen
alaposan  és pontosan tanulta meg a tananyagot, és esetleg ki lehet javítani
az  előforduló  hibákat,  jobban  kiugranak a problémák, s így a gyermek még
jobban  tud  tanulni a továbbiakban. A másik nézet viszont azt hangsúlyozza,
hogy  a  tanóra  kollektív  munka,  melyben  a  tanár  és  a  diák  a  saját
tapasztalataival  vesz  részt, a felmerülő problémákból származó információk
mindkét  fél  számára  hasznosak.  Ha  a tanóra csak a tankönyvből megtanult
anyag mérésére szolgál, akkor világos, hogy szükségszerűen az individualista
szellem  dominál, nem pedig a közösségi. Az már előre bizonyos, hogy a tanár
jobban  tudja  a  leckét,  hiszen a tankönyv ő előtte fekszik, s különben is
ismeri  az anyagot. A diáknak nincs indítéka, hogy elmagyarázza a tananyagot
a  pedagógusnak  vagy  bárki  másnak. A tanóra csupán összehasonlítási alap,
vetélkedő,  hogy  ki  tudja  jobban elmondani az adott leckét. Azt már nehéz
lenne  megállapítani,  hogy vajon az életben a későbbiek során tapasztalható
mértéktelen  vetélkedés,  az egymás fölé kerekedés ösztönös vágya az iskolai
tanóra   rendszerének,   legalábbis   az  óra  individualista  szemléletének
köszönhető-e.  Nem csupán filozófiai probléma, hanem gyakorlati kérdés, hogy
a  tanórát  a  közösség,  az  osztály szempontjából ítéljük-e meg vagy pedig
abból  az  elvont intellektuális szempontból, hogy az egyén mennyi ismeretet
sajátított el, s ennek során milyen önfegyelemre tett szert.

                                                    Fordította: Molnár Magda

-----------------
Dewey: A nevelés jellege és folyamata
   (Szerkesztette: Vág Ottó, Tankönykiadó, Bp. 1976.) 90-93. 
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.