Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

           [100] UNAMUNO: A FELSŐOKTATÁS HELYZETE SPANYOLORSZÁGBAN

   Közöttünk  még  fétis  a  műveltség.  Lehet,  hogy ez nélkülözhetetlen, s
kötelességünk,  hogy  eme  fetisizmust  életben  tartsuk, hogy aztán ebből -
vagyis  a  hit  lehető  legalacsonyabb  rendű  formájából - vonjuk majd ki a
tiszta  és  szabad  -  s  főképpen a dogmáktól szabad - hitet: magát a hitbe
vetett hitet.
   Mindig valakiben hiszünk, nem pedig abban, amit mond. Hitünk - vagy ami a
helyébe  lép,  hitünk  módja  -  a tekintélyre épül. "A tudomány azt mondja,
hogy...".  "A  tudomány  azon  a  véleményen  van, hogy...". "A tudomány azt
tanítja, hogy...". A tudomány immár bálvánnyá lett.
   Egy  angol  felfedezőt,  aki  sátrában  ülve a frissen érkezett újságokat
olvasta,  egy  alkalommal  körülvették  az egyik törzs benszülöttei. Amíg az
angol  le  nem  vette a szemét az újságokról, addig a négerek sem őróla; meg
voltak ütközve azon, hogy egy felsőbbrendű ember, egy félisten hosszú órákat
tölt  el azzal, hogy néhány papírdarabot bámul. A négerek tanácskoztak maguk
között,  s  amikor  a  fehér  ember  befejezte az olvasást, azt az ajánlatot
tették  neki,  hogy nagyon jó áron megveszik azokat a papírokat. A felfedező
meglepődött,  s  megkérdezte  tőlük,  hogy  miért van szükségük rá; erre azt
válaszolták,  hogy  a  papírok  bizonyosan  valamilyen  varázslatos hatással
vannak  a  látásra,  ha  ő  ennyi  ideig  figyelmesen szemlélte őket. S ez a
helyzet  nálunk  is;  az  újságokat  varázserejük  miatt vásárolják. S Isten
őrizze meg a vásárlók látását!
   Az  apák fiaiknak megveszik a tudományt, mivel az valószínűleg jót tesz a
szemnek.  Ó,  az érettségi sikkes dolog! Az apád fajankó volt, légy legalább
te művelt ember. Művelt!
   Mi  mindent  is  tudnék  csinálni,  ha művelt lennék! Nem kellene alantas
szerepet  játszani  a  társadalomban.  Sőt,  a  műveltség még a menyasszony-
szerzés szempontjából sem jön rosszul. Elvégre egy karrier előtt álló fiú...
   Ismétlem:  maga  a  titulus nem ad tudást. Az apák azonban - nem is rossz
érzékkel,  lehetőségeikből  és  a  dolgok  itteni állásaiból kiindulva - nem
tudást  akarnak  vásárolni  fiaiknak,  hanem  titulust. Az utóbbival ugyanis
jobban  lehet  boldogulni,  mint  az  előbbivel.  A  titulus  tudást nem ad,
kiváltságot  azonban  igen,  ami a tudásnál kézzelfoghatóbb, vagy legalábbis
könnyebben  kicserélhető valami kézzelfogható dologra. Ami pedig a tudományt
illeti, igen szerencsés véletlen, ha a varázsgömbbe is belebotolhatunk.
   Titulusok,  rangok!  Emberek?  Ugyan  miért  lenne  szükségünk emberekre?
Nekünk   diplomásokra  van  szükségünk!  S  mondjanak  bármit  a  tönkrement
doktorok, sokkal hamarabb hal éhen az az egyszerű ember, aki manapság csak a
lehető  legkevesebbet  érte  el  az életben, mint valamely diplomás. Szegény
ugyan,  szegény, de hidalgó! Az egyetemi végzettség nemesi titulus, s így is
tartják számon.

   Ha azt akarjuk, hogy a tudomány megerősödjön és ne fusson ismét zátonyra,
akkor  szét  kell zúzni ezt a fetisizmust. A tudománynak meg kell találnia a
medrét,  akárcsak  a  végtelen  tengernek,  melyből  esőfelhők  párállnak és
ugyanakkor  befogadja  a  folyók  vizét,  anélkül,  hogy  ő  maga a medréből
kilépne.  Meg  kell semmisíteni azt a sötét babonát, hogy a tudománynak kell
elhoznia  az emberi boldogságot, hogy a tudománynak mindent át kell itatnia;
meg  azt, hogy minden tett tudományos legyen úgy, hogy egyúttal természetes,
őszinte,  sőt  vallásos  is.  A  haladáspártiak pedig keressék a boldogságot
másfelé.
   A  hívők  misére  járnak vasár- és ünnepnapokon vagy akár naponta, ha úgy
adódik.  Elmondják a rózsafüzért, s ezzel vallási kötelességüket egész napra
teljesítették.   Letudni   a   gondot   -   mondják   a  hívők  a  vasárnapi
misehallgatásra. S miként a vallás nem éltető levegő, hanem merő babona, úgy
merő babona a tudomány is.
   Meg  kell  teremteni az oktatásba vetett igazi hitet; ez pedig csak akkor
lehetséges,  ha  hittel,  eleven  hittel  oktatunk.  Az  oktatás  legnagyobb
munkáját  minálunk  az  jelenti, hogy az oktatásnak meg kell hirdetnie saját
nélkülözhetetlenségét.  A  mi oktatásunk viszont kiöli az emberből a tanulás
iránti vágyat. (...)
   Az  általános  iskolai tanítót általában lenézik; botorság lenne tagadni.
azt  gondolják,  hogy  foglalkozása  nem  férfiemberhez  méltó. Miféle dolog
taknyos  kölykök  orrát  törölgetni?!  Szegény ember! A gyermek rosszalkodik
otthon,  molesztálja  a  szülőket...  "Gyerünk az iskolába! Majd megmondom a
tanítónak, hogy szedjen ráncba téged, adta csibész kölyke! (Félre) Nekem oly
terhes  ez a fegyelmezés...!" Aztán meg... ne terhelje túl a gyermeket... ne
tömje tele a fejüket... Nőniük kell. Hisz annyit kell majd tanulniuk!...
   A  szegény  iskolamester  körül  emellett  még  egy  szörnyű bűvös kör is
kialakul;  több pénzt, nagyobb fizetést azért nem kap, mert nem érdemli meg,
többet  tenni  pedig  azért  nem  érdemes, mert nem fizetik meg. Mivel nincs
tudása,  így  pénze  sincs  és  mivel  nincs  pénze, hiányzik a tudása is. S
szegény  feje  ráadásul még nagy szónoklatok tárgya is, melyek hol tréfásak,
hol pedig feddőek.
   Aztán  meg  a mi ifjúságunk - mivel híján van a figyelemnek - annyira, de
olyannyira   nehéz   felfogású!  Hamar  kifárad.  Hiszen  hozzászoktatták  a
dogmákhoz  és a kinyilatkoztatásokhoz, ahhoz, hogy majd szájába repül a sült
galamb,  így  hát  hamar  elfogy  az  ereje, ha meg kell küzdenie valamiért.
Élcelődéssel  lehet  csak  felkelteni  és  erőnek  erejével  ébren tartani a
figyelmét.  Étvágygerjesztő  kell  neki,  mert  figyelme  igen lanyha. Nincs
unalmasabb  számára  az  úgynevezett  locsogásnál;  ezen  pedig  rendszerint
olyasmit értenek, aminek van valami magas mondanivalója.

                                                   Fordította: Csejtei Dezső
-----------------
Ész-élet-egzisztencia I. - Egyetem, nevelés, értelmiségi lét
   (Szerkesztette: Csejtei Dezső, Dékány András, Simon Ferenc,
      Társadalomtudományi Kör, Szeged, 1990.) 278-280. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.