Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                            [99] RENAN: IFJÚSÁGOM

   A  nevelés,  melyben  a  derék  papok részesítettek, irodalommentes volt,
amennyire  csak  lehetett.  Nagyon  sok  latin  verset faragtunk; de hogy az
ifjabbik  Racine Vallás című költeménye óta is írtak francia verset, azt nem
vették  tudomásul. Lamartine nevét csak gúnyos mosollyal ejtették ki; Victor
Hugónak   létezéséről   sem   tudtak.   Francia   verset  írni,  veszedelmes
foglalkozásszámba  ment  és  kicsapatás  járt  volna érte. Ez az oka részben
annak, hogy gondolataimat nem tudom rímekbe szedni, amely képességem hiányát
azóta  gyakran  fájdalmasan  érzem;  mert  mozdulat és ritmus sokszor verssé
alakul tollam nyomán, de valami legyőzhetetlen képzelettársulás hatása alatt
kerülöm  a  szótagok  összecsengését, amelyet a régi megszokás következtében
hibának  vélek  és  amely  elől mestereim tanításai nyomán szinte félelemmel
hátrálok   meg.   Történelmet   és  természettudományt  szintén  édeskeveset
tanultunk. Kárpótlásul viszont elég bőséges matematikai oktatást kaptunk. Én
szenvedéllyel  vetettem  magamat  a  matematikára;  ezek az elvont műveletek
éjjel-nappal  foglalkoztattak.  Tanárunk,  a  derék Duchesne abbé, kivételes
gonddal   foglalkozott   kettőnkkel:   velem  és  versenytársammal,  Guyomar
barátommal.  Mindig  együtt  mentünk  haza  a kollégiumból. A legrövidebb út
hazafelé  a főtéren keresztül vezetett s lelkiismeretes fiúk lévén, eszünkbe
sem  jutott,  hogy  letérjünk  az  ésszerűség  diktálta  útról; de ha valami
érdekesebb  feladatot  kellett  megoldanunk,  az  óra  után  is folytattuk a
vitatkozást  és ilyenkor a közkórház felé kerültünk. Erre tudniillik széles,
de  mindig zárt kapuk mellett kellett elhaladnunk és ezekre írtuk krétával a
számításainkat;  talán  ma is ott vannak még, mert a kapuink nagy kolostorok
kapui voltak, és az ilyen házakban nem változik soha semmi. (...)

   A  történelem  tanítása  volt  a  másik, igen elevenen ható szellemi erő.
Richard  abbé a modern iskola szellemében, kitűnően tanította ezt a tárgyat.
Nem  tudom,  miért  kellett  abbahagynia  a  tanítást éppen az én évfolyamom
kellős  közepén;  utódja,  aki egyébként sokat dolgozott, beérte azzal, hogy
régi  jegyzeteket  olvasott  fel, melyeket modern művekből vett részletekkel
frissített fel. Nos, e modern művek között, amelyeknek hangja néha ugyancsak
elütött  a  jegyzetek  ósdi  megszokottságától,  akadt egy, amely sajátságos
hatást  tett rám. Mihelyt kezébe vette a tanár, mihelyt olvasni kezdte, abba
kellett   hagynom  a  jegyezgetést;  harmóniája  megragadott  és  valósággal
mámorossá  tett.  Michelet  volt  az,  a  Franciaország  története V. és VI.
fejezetének  csodálatos  részletei.  Így  hatolt  be hozzám a kor lelke, egy
repedező  vakolatú  fal  minden  kis hasadékán keresztül. Kiforrott erkölcsi
diszpozíciókkal,  de  mint  teljesen  tudatlan  fiú,  kerültem  Párisba. Itt
kellett  felfedeznem  mindent. Csodálkozva hallottam, hogy a világiak között
is akadnak komoly és tudós férfiak; láttam, hogy más is van, mint az ókor és
az   Egyház,  és  főként,  hogy  van  jelenkori  irodalom,  mellyel  érdemes
foglalkozni.  XVI. Lajos halála nem jelentette többé számomra a világ végét.
Eszmékre,  érzésekre bukkantam, melyek sem az ókorban, sem a XVII. században
nem találtak kifejezésre.

                                                     Fordította: Bíró Sándor
-----------------
Renan: Ifjúságom
   (Dante, Bp. é. n.) 21-22., 119-120. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.