Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                 [96] MARX A GYERMEKMUNKÁRÓL ÉS A NEVELÉSRŐL

   Ha  a  közép-  és  felső osztályok elhanyagolják kötelességeiket tulajdon
gyermekeik  iránt,  ez  az  ő  hibájuk. Ezeknek az osztályoknak az előjogait
élvezve, a gyermek szenvedni kénytelen előítéleteik miatt.
   A  munkásosztály helyzete egészen más. A munkás nem cselekedhet szabadon.
Igen  sok  esetben  maga  is túlontúl tudatlan ahhoz, hogy helyesen megértse
gyermeke   érdekeit   vagy   az   emberi   fejlődés   normális  feltételeit.
Mindazonáltal   a   munkásosztály  legfelvilágosodottabb  része  tökéletesen
tudatában  van annak, hogy osztályának és következésképpen az emberiségnek a
jövője  teljességgel  a  felnövekvő  munkásnemzedék nevelésétől függ. Tudja,
hogy mindenekelőtt a gyermekeket és fiatalkorúakat kell megvédeni a termelés
jelenlegi  rendszerének  romboló  hatásától.  Ez  csupán úgy érhető el, ha a
társadalmi  tudat  társadalmi  erővé válik, s az adott körülmények között ez
csak  általános törvények segítségével valósítható meg, amelyek megtartására
az  államhatalom  kényszerít.  Ilyen  törvényeket követelve, a munkásosztály
egyáltalán nem erősíti meg a kormány hatalmát. Ellenkezőleg, azt a hatalmat,
amelyet  most ellene használnak fel, saját fegyverévé változtatja. Általános
törvényhozói  aktus  útján  a munkások elérik azt, amire sok-sok elszigetelt
egyéni erőfeszítés útján hiába törekednének.
   Mindezek  alapján  azt mondjuk, hogy szülőknek és munkáltatóknak egyetlen
esetben   sem   engedhető   meg   a  gyermekek  és  fiatalkorúak  munkájának
felhasználása, ha az nem társul neveléssel.
   Nevelésen három dolgot értünk:
   Először: szellemi nevelést.
   Másodszor:  testi  nevelést,  amilyent gimnasztikai iskolákban és katonai
gyakorlatokkal nyújtanak.
   Harmadszor:  politechnikai  oktatást,  amely megismertet minden termelési
folyamat   alapelveivel,   és  egyszersmind  kialakítja  a  gyermekben  vagy
fiatalkorúban  a  minden  termelési  ág  legelemibb  eszközeivel  való bánás
készségét is.
   A  gyermekek  és  a  fiatal  munkások  korcsoportokra való beosztásának a
szellemi és a testi nevelés és a technikai oktatás fokozatosan bonyolultabbá
váló menete feleljen meg. A politechnikai iskolák költségeit - talán az első
osztály kivételével - részben termékeik eladása útján kell fedezni.
   A  fizetett  termelőmunka,  a  szellemi  képzés,  a  testgyakorlás  és  a
politechnikai   oktatás   egyesítése   a   munkásosztályt   a   felső  és  a
középosztálynál jelentősen magasabb színvonalra emeli.
   Magától  értetődik,  hogy  9-től  17 éves korig (bezárólag) minden éjjeli
munkát és az egészségre káros termelési ágakban való foglalkoztatást törvény
által szigorúan meg kell tiltani.

                                                  A fordító nincs megjelölve
-----------------
Marx, Engels, Lenin, Sztálin - A nevelésről
   (Tankönyvkiadó, Bp. 1955.) 88-89. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.