Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                    [95] SUÁREZ Y ROMERO A FEGYELMEZÉSRŐL

   Midőn   a  gyerekek  testén  minduntalan  a  büntetés  gyalázatos  nyomai
látszottak,  sok  szülő  jóhiszeműen  úgy vélte, hogy ez az egyedüli módja a
nevelésüknek.  Majd  miután  a  civilizáció  fölemelte  szavát  a  kegyetlen
fenyítések  ellen,  természetszerűen  számosan akadtak olyanok, akik szerint
gyerekeik  soha,  semminemű  tanulói  dorgálást  nem  érdemelnek.  A tanulók
szemében tekintélyüket vesztett nevelők - a gyerekek ugyanis gyakran hallják
a  szülőktől,  hogy  nem  azért  fizetik  a tandíjat, hogy csemetéik cserébe
szidalmakat  kapjanak  -  időnként  a  gyerekek  játékszereivé  válnak, akik
tudják,  hogy  a  szülők  meg  fogják  hallgatni panaszaikat, és rendszerint
igazat is adnak nekik, aminek aztán vagy az lesz az eredménye, hogy alaposan
összerúgják  a  port  az  intézet  igazgatójával, vagy nyomban átviszik őket
másik iskolába. (...)

   Lássatok  hát  egy  könnyed  vázlatot  bizonyos intézetekről, az említett
szemszögből.  Világosan látni fogjátok belőle, mennyire messzi vagyunk tőle,
hogy  számon  kérjük bizonyos nevelőktől fegyelmezési módszerüket; holott az
ilyeneknek,  akik  kellő bölcsesség híján nem fogják föl, hogy nincs szükség
verésre  és  sértő  szavakra  a  gyermekek  irányításához,  nem volna szabad
betölteniök  a  tisztes  és  nehéz  tanítói állást, hanem szégyenkezve odébb
kellene állniok, hogy más módon keressék meg kenyerüket; nem kellene galádul
tönkretenniök  az  ország  reménységeit, sem gúnyt űzniök a szülők mindenkor
szentséges bizalmából.
   Ezek a sötét agyú, romlott és nemes szándék nélküli nevelők, akik csak az
orrukig  látnak,  akik  csak  azért magyarázzák el a leckét, mert hallják az
arany  csöngését,  akik  nem szeretik azokat a teremtéseket, akiknek a sorsa
reájuk  van  bízva,  akik nehéz hivatásukat, melyet azért választottak, hogy
nyomorúságukon  enyhítsenek,  mindenütt  és  mindenkor  gyalázkodó szavakkal
illetik,  akik  meggondolatlan  szavaikkal  és tetteikkel a tantermekben, és
talán  kicsapongó  társadalmi  és  magánéletükkel az alantas érzelmek magvát
hintik el az ártatlan lelkekben, azért kapnak olyan sokáig helyt az oktatási
intézményekben, mert, és ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni, nem nézünk utána
azoknak  az  embereknek,  akikre  a  gyermekeink  nevelését  bízzuk, és mert
jellemünkből vagy szokásainkból eredendően csupáncsak panaszoljuk bajainkat,
ahelyett,  hogy  az  orvoslásán  fáradoznánk,  s szüntelen arra várunk, hogy
mások szüntessék meg a visszaéléseket, akárkik legyenek is azok.
   Nézzük  tovább,  miért  nem tartjuk még kívánatosnak, hogy efféle tanárok
gyakorolják  a  diákjaikon  a  fegyelmezés jogát. Azok az apák, akik állásuk
avagy   javaik   folytán   kivételezett   helyzetben  vannak,  természetesen
számíthatnak  rá,  hogy  gyermekeiket  nem  teremtik le az intézetben; nevük
bejegyzése  a  nagykönyvbe  figyelmeztetés  is,  hogy a gyermek legszelídebb
megintésére  ez  a  név  eltűnik  ama  lapokról,  így  aztán csak attól kell
tartaniok,  hogy  a  tanító úr valamely dührohamában elfelejtkezik ezekről a
megfontolásokról.  Persze,  nem  minden  gyerek  gazdag vagy nemes ezeknek a
hitvány  alakoknak,  akik  mindazonáltal számos vétek fölött szemet hunynak,
lévén hogy a végzős diák mindenkor adakozni szokott az intézmény javára; azt
viszont  jól  tudják, hogy a szegényebb diákokat nemigen viszik át távolabbi
és  költségesebb  iskolába; és hogy esetükben aligha fenyeget oly kötözködés
veszélye, mely csődbe juttatná az iskolát.
   Ha  valaki  azt  hinné,  hogy  az  iskolában  nincs származási és vagyoni
megkülönböztetés,  annak  azt  tanácsoljuk,  hogy e tárgyban ne a gyerekeket
kérdezzék,  akikbe  azt  kellene  beleoltani, hogy tudásuk és erényeik révén
kell  tisztes  megélhetéshez  jutniok, hanem hogy, ha csak közömbösségük nem
tartja  vissza  őket tőle, legalább a vizsgákon részt vegyenek. Menten észre
fogják  venni,  hogy  a  tanító  csaknem mindig azoknak a fiaihoz szól, akik
vagyonuk  vagy állásuk folytán bizonyos tekintélynek örvendenek, és hogy még
az ünnepélyes pillanatokban is alig leplezi ellenszenvét és rosszindulatát a
szegény  vagy  egyszerű  gyerek  iránt,  aki  összezavart  vagy  elfelejtett
valamit,  amit  talán  rosszul  magyaráztak el neki, és hogy mennyire kedves
azokkal,  akikben  hasznot  lát,  sárba  tiporva  ezzel  a hivatása diktálta
pártatlanságot és méltóságot. Persze továbbra sincs okunk rá, hogy megbánjuk
ama  kijelentésünket,  hogy örülnünk kell neki, ha az effajta tanárok, bármi
legyen is az okuk rá, tartózkodnak a diákjaik megbüntetésétől. Mivel azonban
ők  maguk  fosztották meg magukat attól a dicső bíráskodástól, amit a tanító
gyakorol  a  tanítványai  fölött, már csupán az hiányzik, hogy a családatyák
folytonos  és  éber  figyelme  megkoronázza  a  művet,  és  a  nevelői pálya
elhagyására kötelezzék őket.

                                                    Fordította: Halász Tünde


-----------------
A régi idők Kubája
   (Válogatta: Salvador Bueno, Európa, Bp. 1981.) 226-230. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.