Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                        [90] OWEN A GYERMEKNEVELÉSRŐL

   Mivel  az  ember  boldogsága,  ha  nem is teljes egészében, de túlnyomóan
mégis  saját  lelkületén  és  szokásain,  valamint  környezete lelkületén és
szokásain  múlik,  és  minthogy kisded korukban bármilyen érzelmi világot és
szokásokat  be  lehet a gyermekbe oltani, éppen ezért döntő fontosságú, hogy
csupán  olyan  érzésekre  és  szokásokra neveljük őket, melyek boldogságukat
szolgálják.   Ennélfogva   minden  gyermeknek,  amikor  a  játszótérre  lép,
megmondják   olyan  nyelven,  amelyet  megért,  hogy  "nem  szabad  bántania
játszótársait,   sőt   ellenkezőleg,   mindent   el   kell   követnie,  hogy
boldogságukat  előmozdítsa." Ez az egyszerű előírás, ha minden vonatkozásban
megértik,  ha  idejekorán  vésődik  beléjük,  gyakorlattá  válik,  és ha nem
erőltetnek  ezzel  ellentétes  elveket  a  gyermek  zsenge  elméjére,  olyan
szokásokat eredményez, melyek sikeresen legyőzik mindazokat a tévelygéseket,
melyek a világot mind a mai napig tudatlanságban és nyomorban tartják. (...)

   A   gyermekeket   kivonjuk,   amennyire   az   adott  körülmények  között
megvalósítható,  a most még tanulatlan és iskolázatlan szülők téves nevelési
módszerei   alól.   Ezáltal   mentesítettük   a   szülőket  a  gondoktól  és
aggodalomtól,   de   attól  az  időveszteségtől  is,  amibe  az  ilyen  korú
gyermekekkel  való bajlódás kerül, mégpedig attól az időtől kezdve, amikor a
gyermekek már megtanultak járni, mindaddig, amíg az iskolába kerülnek.
   A  gyermek  biztonságban  lesz  leendő iskolatársai és pajtásai között, a
legjobb  szokásokat  és  elveket  sajátítja  el, míg az étkezések idejére és
éjszakára  visszatér szülei ölelő karjaiba; ez az elválás csak fokozni fogja
a szülők és gyermekek közötti szeretetet. (...)

   Ami   újat   a   munkásosztályok   gyermekeinek  nevelésébe  és  jellemük
kialakítására bevezettem, azt a következőkben foglalhatom össze:
   1. A gyermeket sem szidni, sem büntetni nem szabad.
   2. Kivétel  nélkül  minden  gyermekkel  állandóan a legkedvesebb modorban
bánjon  minden  tanító,  kedves  hangon, kedves tekintettel és kedves szóval
szóljon  hozzájuk,  hogy valódi szeretet és bizalom alakuljon ki a tanító és
tanítványai között.
   3. A  tanítás  úgy  folyjék,  hogy  konkrét  és  érzékelhető tárgyakat és
azoknak  tulajdonságait  vizsgálják  meg,  ezeket a tanítók közvetlen hangú,
bizalmas  beszélgetés  közben  magyarázzák  el tanítványaiknak, és a tanítók
mindig engedjék meg a gyermekeknek, hogy kérdéseket tegyenek fel, és további
magyarázatot kérjenek tőlük.
   4. Ezekre  a kérdésekre  mindig barátságosan és értelmesen válaszoljanak.
Ha olyasmiről kerül szó, amit a tanító már nem tud, ami gyakran megtörténik,
akkor  mondja  meg  kereken  és  kertelés nélkül, de semmi esetre se vezesse
félre a fiatalokat.
   5. A tantermi oktatás ne legyen szabványos és merev, hanem figyelje meg a
tanító,  hogy  tanítványai  vagy  saját  maga mikor fáradnak bele a tantervi
oktatásba,  és  akkor  váltsák  fel  jó  időben a szabad ég alatt vagy rossz
időben    fedett    helyen   végzett   testgyakorlatokkal,   esetleg   zenei
foglalkozással.
   6. A  munkásgyermekeket  a  zene  mellett   még  katonai  kiképzésben  is
részesítettük, hogy megtanítsuk őket rendre, engedelmességre, pontosságra és
hogy  egészségüket  s  testtartásukat  javítsuk.  Így  a  legjobb  időben, a
legkisebb  költséggel  és  fáradsággal  előkészítjük  őket,  hogy  sikeresen
megvédjék hazájukat, ha erre szükség lenne.
   Megtanítottuk   őket   táncolni,  mégpedig  jól  táncolni,  hogy  ezáltal
megjelenésüket  és  modorukat  fejlesszük  és  egészségüket  megjavítsuk.  A
tapasztalat  azt  mutatta,  hogy  mindkét  nem  gyermekei  számára a katonai
fegyelem,  a tánc és a zene, ha megfelelően tanítják és vezetik az oktatást,
hatalmas eszközei a derék, ésszerű és boldog jellemre való nevelésnek. Ezért
ezeknek  a  tárgyaknak  az  oktatása  és  gyakorlása feltétlenül szerepeljen
minden  ésszerűen  szervezett  és  vezetett  tanítóképző  intézetben, mely a
jellemképzés  szolgálatában  áll.  Ezek  a  tárgyak lényeges részét alkotják
annak   a  környezetnek,  ami  eredményesen  befolyásolja  a  kisdedeket,  a
gyermekeket és a serdülő ifjúságot növekedésük folyamán.
   7. Ezeket a gyakorlatokat ne folytassuk tovább, mint az kívánatos, vagyis
csak  addig,  amíg  a  tanítványoknak jót tesz, és örömüket találják bennük.
Mihelyt  az  ernyedés  első  jelei  mutatkoznak,  térjünk  vissza  azonnal a
tantermi  értelmi  oktatáshoz,  amire  a testgyakorlat előkészítette őket, s
amihez helyes és okos vezetés mellett mindig újult erővel és szívesen fognak
visszatérni.  A  gyermekek  számára  mindig  kedvessé  lehet  tenni  akár  a
testgyakorlást, akár az értelmi foglalkozást, ha okosan vezetjük őket.
   8.  Az  oktatás  lényeges mozzanata, hogy a gyermekekkel megismertessük a
kert,  a  gyümölcsös,  a  földek  és az erdők terményeit, az állatvilágot és
általában  a  természetrajzot.  Az  én időmben így tanították a New Lanark-i
munkásgyermekeket.
   9.  Egészen új dolog volt a munkásosztályok gyermekeit arra oktatni, hogy
értelmesen  gondolkozzanak és cselekedjenek, és olyan alapos és lényegbevágó
tudást adni nekik, aminek hasznát vehetik egész életükben. (...)

                                                     Fordította: Hervei Géza
-----------------
Owen: Nevelés és társadalom
   (Tankönyvkiadó, Bp. 1957.) 65-67., 315-317. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.