Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                         [87] PESTALOZZI: A MÓDSZER

                        Pestalozzi emlékirata [1800]

   Célom az, hogy az emberi oktatást lélektani alapokra helyezzem; célom az,
hogy  szellemem,  helyzetem és körülményeim természetével összhangba hozzam.
Ezért  nem  indulok  ki  semmilyen pozitív oktatási formából, mint olyanból,
hanem egész egyszerűen a következő kérdést teszem fel magamnak:
   "Mit   tennél,  ha  egyetlenegy  gyermekben  ki  akarnád  alakítani  azon
ismereteket és készségek körét, amelyek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz,
hogy  legfontosabb teendőinek megfelelő ellátása révén önmagával elégedetten
éljen?"
   Azt   gondolom,   hogy   az  emberi  nemnek  ugyanezen  célok  eléréséhez
teljességgel ugyanarra van szüksége, mint egyetlenegy gyermeknek.
   De  még  mást is gondolok: a szegény ember gyermekére való tekintettel az
oktatás  eszközeit  finomabban kell kidolgozni, mint a gazdag ember gyermeke
számára.
   Bár a természet sokat tesz az emberi nem érdekében, de mi mégis letértünk
útjáról.  A  szegényt  eltaszítottuk  keblétől,  a  gazdagok pedig bőségesen
duzzadó emlőin való dőzsölésükkel és kicsapongásukkal megrontották magukat.
   A  kép lesújtó. De amióta csak látni tudok, sohasem láttam másnak, és épp
ebből  a  szemléletből származik az a törekvésem, hogy az iskolai oktatásnak
azokat  a  betegségeit,  amelyek  Európa  jelentős embertömegeit megfosztják
emberségüktől,  ne  csak  pusztán  tünetileg  kezelgessem, hanem gyökerükben
orvosoljam.
   Ez  azonban  nem  érhető  el  másként,  csak  úgy,  ha az oktatás formáit
alárendeljük azoknak az örök törvényeknek, amelyek szerint az emberi szellem
érzéki szemléletektől világos fogalmakhoz emelkedik.
   Ezeknek  a  törvényeknek segítségével megkíséreltem, hogy az emberi tudás
elemeit  egyszerűsítsem,  és azokat a tanítás számára olyan sorokba állítsam
össze,  amelyek  azt eredményezik majd, hogy a természet átfogó ismeretét, a
legfontosabb  fogalmak  teljes világosságát és a leglényegesebb készségekben
való  alapos  gyakorlottságot  a tanítás lélektani megalapozottsága révén el
lehet majd terjeszteni a legalsó néposztály körében is. (...)

   A  leglényegesebb  szempontnak  a  következőt  tartom,  s  magam is ebből
indulok ki:
   Az  emberi oktatás igazi alapja a természet szemlélete, mert ez az emberi
megismerés egyetlen alapja.
   Mindaz,  ami  túlmutat a szemléleten, csak a szemléletből való elvonás és
annak  eredménye;  tehát minden olyan esetben, amikor a szemlélet helytelen,
az eredmény is csak csalódás és tévedés lehet.
   Ebből a szempontból indulok ki, és felteszem magamnak a kérdést: Mit tesz
maga  a  természet,  hogy  a  világot - amennyiben kapcsolatba kerül velem -
helyesen  tüntesse  elém?  Más  szavakkal: milyen eszközökkel teszi bennem a
körülöttem  levő  dolgok  szemléletét  engemet  is kielégítő módon éretté? A
felelet erre a kérdésre: helyzetem, szükségleteim és kapcsolataim révén.
   Helyzetem   alapján   határozza   meg   a   világ  szemléletének  módját,
szükségleteim  által  váltja  ki  erőfeszítéseimet,  és  kapcsolataim  révén
terjeszti  ki figyelmemet, s avatja azt előrelátássá és gondoskodássá. Tehát
helyzetem   révén   rakja  le  ismereteim,  szükségleteim  által  hivatásom,
kapcsolataim révén pedig erkölcsiségem érzéki alapjait.
   És  most  a  következő  kérdést  teszem  fel  magamnak:  milyen általános
nevelési  eszközöket adtak évezredek tapasztalatai az emberiség kezébe, hogy
a  természetnek nemünk képzésére gyakorolt hatását tudássá, erőfeszítéssé és
erénnyé  tökéletesítse? Feleletem erre a kérdésre: ezek az eszközök a nyelv,
a rajzolás, az írás, a számolás és a mérés.
   Amikor  pedig  a  nevelés  mindezen elemeinek általános alapjait kutatom,
szellemünk  általános  alapjaiban találok rá azokra, amelyek révén értelmünk
az  érzékszerveink  által  a  természettől  nyert  benyomásokat  képzeteinek
világában egységként, azaz fogalomként fogja fel. (...)

   Sohase  felejtsd el, hogy a téged környező tárgyak fizikai közelsége vagy
távolsága   határoz   meg  minden  pozitívumot  szemléletedben,  hivatásbeli
fejlődésedben, sőt erényeidben is. De természetednek ez a törvénye is teljes
egészében  megint  csak  egy  másik körül kering. A te egész léted központja
körül  kering - és ez a középpont te magad vagy. Ember! Ne felejtsd el, hogy
mindaz,  ami  vagy, mindaz, amit akarsz és mindaz, amit tenned kell, belőled
indul ki. Fizikai szemléletedben minden egy bizonyos középpontra utal, és ez
a  középpont  te  magad  vagy.  A  nevelés  a  természet  egyszerű menetéhez
valamennyi eljárásával lényegében véve csak a következőt teszi hozzá: amit a
természet  elszórtan  és  nagy  távolságra állít eléd, azt a nevelés szűkebb
körbe gyűjti össze, és öt érzékszervünkhöz olyan viszonylatoknak megfelelően
hozza  közelebb,  amelyek  az  emlékezet munkáját megkönnyítik; kiváltképpen
felfokozza  az érzékszervek fogékonyságát, és a gyakorlás révén napról napra
könnyebbé  teszi,  hogy az érzékszervek körül lebegő tárgyakat minél nagyobb
számban, minél helyesebben és minél tartósabban tudjuk elképzelni.
   A  természet  mechanizmusa  teljes egészében nagyszerű és egyszerű menet.
Ember!  Ezt utánozzad! Utánozd a fenséges természet tevékenységét, amely még
a  hatalmas  fa  magjából  is  először  csak  egy szemmel nem látható csírát
fakaszt,  majd azután az épp ennyire észrevehetetlen, de naponta és óránként
fokozódó  növekvés  révén kialakítja mindenekelőtt a törzs, azután a főágak,
majd  a mellékágak sarját, végül a legutolsó gallyacskákat, melyek a mulandó
leveleket tartják. (...)

   Az alsó néposztályok oktatásában jelenleg alkalmazott eszközök nemcsak az
említett  törvények  általános  félreismeréséről,  hanem a velük való durva,
feltűnő és általános szembeszegülésről tanúskodnak.
   Ha  pedig  most  a  következő  kérdést  teszem  fel:  minő  vitathatatlan
következményekkel  járt az említett törvények durva félreismerése az európai
alsó  néposztályokra  nézve?  - akkor magam előtt sem titkolhatom el, hogy a
korunk  néptömegeit  jellemző  érzéki  eltompulás, egyoldalúság, eltorzulás,
felületesség  és dölyfös üresfejűség a törvények félreismerésének és azoknak
az   elszigetelt,   lélektani  szemléletet  nélkülöző,  megalapozatlanul  és
rendszertelenül   nyújtott  ismerettöredékeknek  nyilvánvaló  következménye,
amelyeket a szegények gyermekeinek alsófokú iskoláinkban nyújtanak.
   Az előttem álló és megoldásra váró probléma tehát a következő: a nevelési
ráhatások  elemeit  összhangba  kell hozni szellemem természetével, mégpedig
azoknak  a  fizikai-mechanikai  törvényeknek követése révén, amelyek alapján
szellemünk az érzéki szemléletektől a világos fogalmak szintjére emelkedik.
   A  természet  két  olyan  általános  iránymutató  eszközt adott a nevelés
kezébe,  melyek hatásának minden más egyedi eszköz hatását meg kell előznie,
vagy  legalábbis  ez  utóbbiakkal  lépést  kell tartania. Ez a két általános
eszköz az éneklés és a szépérzék.

                                                   Fordította: Faragó László
-----------------
Pestalozzi válogatott művei II. 
   (Összeállította: Zibolen Endre, Tankönyvkiadó, Bp. 1959.) 37-43. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.