Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

          [85] HELVETIUS: AZ IDŐPONTRÓL, AMIKOR A NEVELÉS KEZDŐDIK

   A gyermek abban a pillanatban kapja az első ismereteket, amidőn birtokába
jut  a  mozgásnak  és az életnek. Előfordul néha, hogy már az ágyékban, ahol
fogantatott,  megismeri a betegség és az egészség állapotát. Az anya azonban
szül,  a  gyermek  mozdulni  kezd, kiáltásokat hallat, az éhség tűzbe hozza,
szükségérzete  van, ez a szükségérzet arra készteti, hogy kinyissa száját, s
hogy  megragadja  és  mohón  szopja a tápláló keblet. Néhány hónap telik el,
szemei  kitisztulnak,  szervei megerősödnek: lassan-lassan alkalmassá válnak
minden  benyomás  befogadására.  Ekkor  aztán  a  látási  érzéke, a hallása,
ízlelése,  tapintása, szaglása, azaz lelkének mindenik kapuja nyitva áll. És
ekkor  a  természet  minden  tárgya tömegesen ront rá, s a képzetek végtelen
sorozatát   vési   emlékezetébe.   Vajon   kik   lehetnek  ezekben  az  első
pillanatokban  a  gyermek igazi tanítói? Maguk a különböző érzetek, melyeket
felfog. Megannyi ismeret ez, mely tulajdonává válik.
   Előfordul,   hogy  két  gyermek  mellé  ugyanazt  a  nevelőt  adják,  aki
megtanítja  őket  a  betűk  megkülönböztetésére,  az olvasásra, a katekizmus
felmondására  stb.,  ezek  után  azt  hisszük,  hogy  mindketten  ugyanazt a
nevelést  kapták.  A  filozófus  azonban  ezt másként ítéli meg. Őszerinte a
gyermek  igazi  nevelői  azok  a  tárgyak,  amelyek  körülveszik.  Ezeknek a
tanítóknak köszöni ő úgyszólván minden képzetét.

                                                     Fordította: Győry János

-----------------
Helvetius: Az emberről - értelmi képességeiről és neveltetéséről
   (Tankönyvkiadó, Bp. 1962.) 17-18. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.