Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                    [82] ROUSSEAU: EMIL VAGY A NEVELÉSRŐL

   A  növényeket  termesztéssel,  az  embereket  neveléssel alakítjuk. Ha az
ember  nagynak  és  erősnek  születnék,  termete  és ereje haszontalan lenne
számára  egész  addig,  amig  megtanulná  használni azokat. Még ártalmára is
lehetne,  mert  miatta  a  többiek  nem  gondolnának  arra, hogy segítségére
siessenek.   Így  aztán  magára  hagyatva  megölné  a  nyomor,  még  mielőtt
megismerné szükségleteit. Panaszkodunk a gyermekkorra, és nem vesszük észre,
hogy  az  emberi  faj kipusztult volna, ha a felnőtt nem lett volna előzőleg
gyermek.
   Gyengének  születünk,  erőre van szükségünk. Mindennek híjával születünk,
segítségre   van   szükségünk.   Ostobának  születünk,  ítélőképességre  van
szükségünk.  Mindazt, amit születésünkkor nélkülözünk, s amire nagykorunkban
szükségünk van, a nevelés adja meg nekünk.
   Ezt  a nevelést vagy a természettől, vagy az emberektől, vagy a dolgoktól
kapjuk.  Képességeink  és  szerveink  belső  kifejlesztése  a természet adta
nevelés,  e kifejlesztés felhasználása, melyre megtanítanak, az emberek adta
nevelés,  saját  szerzett  tapasztalatunk pedig a bennünket illető tárgyakra
nézve a dolgok adta nevelés.
   Három  fajta  tanító  formál  tehát  mindannyiunkat.  A tanítvány, akiben
különböző leckék keresztezik egymást, rosszul nevelt tanítvány. Sohasem lesz
öszhangban  önmagával.  Egyedül  az,  akiben  mindenik  lecke  egybevág,  és
ugyanazokra a célokra irányul, megy a maga célja felé, és él következetesen.
Csak az ilyent lehet jól neveltnek tekinteni.
   Nos  e  három különböző nevelés közül a természet adta nevelés nem tőlünk
függ.   A  dolgok  nyújtotta  nevelés  csak  bizonyos  tekintetben,  míg  az
emberektől  kapott nevelés az egyetlen, amelynek valóban urai vagyunk, igaz,
hogy   csak   feltételesen,  mert  vajon  ki  remélheti,  hogy  teljességgel
irányíthatja  mindazok  beszédét  és tetteit, akik egy gyermek környezetében
vannak?
   A nevelés tehát művészet, s így csaknem lehetetlen, hogy sikerüljön, mert
a  sikerhez  szükséges  együttműködés  nem  függ  senkitől  sem. Mindaz, ami
gondosság árán elérhető, abból áll, hogy többé-kevésbé megközelítjük a célt,
de ahhoz, hogy el is érjük, már szerencse kell.(...)

   Az  emberek csak arra gondolnak, hogy épségben tartsák gyermeküket. De ez
nem elég: meg kell tanítani neki, hogy magát tartsa épségben, ha felnő, hogy
elviselje  a  sors  csapásait,  hogy  szembe  tudjon  nézni  a bőséggel és a
nyomorral,  s hogyha kell, meg tudjon élni Izland jégmezőin vagy Málta forró
szikláin  egyaránt.  Hiába tesztek meg minden óvintézkedést avégett, hogy ne
haljon  meg.  Meg  fog halni, így van ez rendjén. És ha az ő halála nem a ti
gondoskodásotok  eredménye,  akkor  sem  helyénvaló  a  gondoskodástok.  Nem
annyira arról van szó, hogy megakadályozzuk halálát, mint inkább arról, hogy
megtanítsuk   élni.  Élni  nem  annyi,  mint  lélegezni.  Élni  annyi,  mint
cselekedni,  használni szerveinket, érzékeinket, képességeinket, önnönmagunk
minden  porcikáját,  amely létezésünk érzését kelti bennünk. Nem az az ember
élt  legtöbbet,  aki  a  legtöbb  esztendőt számlálta, hanem aki a leginkább
érezte  az  életet.  Hányat  temettek el százéves korában, pedig meghalt már
születésekor.  Csak nyert volna, ha már fiatal korában sírba száll. Legalább
addig élt volna.
   A  mi  egész  bölcsességünk  szolgai előítéletekből áll. Minden szokásunk
behódolás,  kényszer,  feszélyezettség.  A társadalom embere rabszolgaságban
születik  és hal: születéskor pólyába varrják, halálakor koporsóba szögezik,
s amíg emberi arculatát viselheti, intézményeink láncait hordja. (...)

   Sokat  vitatkoznak  azon, hogy melyek a jó nevelő tulajdonságai. Az első,
amelyet  én  megkövetelnék  tőle  -  és  már  ez  az  egy feltételez sok más
tulajdonságot   -,   hogy   ne   legyen  megvásárolható.  Vannak  oly  nemes
mesterségek,   hogy   az   ember  nem  űzheti  őket  pénzért  anélkül,  hogy
méltatlannak  ne  bizonyuljon  rájuk.  Ilyen a katona mestersége, és ilyen a
tanítóé.  Tehát  ki  nevelje  gyermekemet?  Mondtam már: te magad. De én nem
tehetem.  Nem  teheted?...  Szerezz  hát  magadnak  egy  barátot,  mert  más
megoldást nem találok.
   A  nevelő!  Ó,  micsoda  fennkölt  lélek!...  Valóban, ahhoz, hogy embert
alkossunk, vagy apának kell lennünk, vagy többnek, mint embernek. És lám, ez
az a teendő, melyet ti nyugodtan rábíztok bérencekre.
   Minél  többet  gondolunk  rá,  annál több újabb nehézségre bukkanunk. Úgy
kéne,  hogy  előzőleg  a  nevelőt  a neveltje számára neveljék, a cselédeket
pedig  a  gazdájuk számára, hogy mindazok, akik a növendék közelében vannak,
előzőleg ugyanazokat a benyomásokat kapják, melyeket közölniük kell vele. És
így  visszafelé  kéne  haladni,  nevelésről nevelésre, ki tudja meddig. Mert
lehetséges-e,  hogy  egy  gyermeket jól neveljen az, akit magát sem neveltek
megfelelően?
   Föllelhető-e valahol ez a ritka halandó? Nem tudom. (...)

                               A nőnevelésről

   Akár  a  nem  különleges  rendeltetését veszem tekintetbe, akár hajlamait
figyelem,  akár  kötelességeit veszem számításba, minden egyaránt megmutatja
azt  a  nevelési  formát,  amely  nekik  való.  A  férfit és a nőt egymásnak
teremtették,  kölcsönös  függésük azonban nem egyenlő: a férfiakat vágyaik a
nőktől  teszik függővé. A nők viszont a férfiaktól függenek nemcsak vágyaik,
hanem  szükségleteik  miatt.  Mi hamarabb tudnánk meglenni nélkülük, mint ők
minélkülünk.  Hogy  meglegyen  nekik, amire szükségük van, s hogy a hozzájuk
illő  állapot  biztosítva legyen, az kell, hogy ezt mi adjuk meg nekik, hogy
akarjuk   nekik  adni,  és  hogy  méltóknak  tartsuk  őket  erre.  Ők  a  mi
érzéseinktől   függnek,   attól   az   értéktől,   melyet  érdemüknek,  s  a
fontosságtól, melyet bájaiknak és erényeiknek tulajdonítunk. Még a természet
törvénye értelmében is a nő ki van szolgáltatva a férfiú ítéletének, nemcsak
önmagát, hanem gyermekeit illetően. Nem elég tiszteletre méltónak lennie, az
is kell, hogy tiszteljék. Nem elég, ha szép, tetszenie is kell. Nem elég, ha
okos,  az  is  kell,  hogy  okosnak  ismerjék  el.  A  nő  becsülete nemcsak
magatartásában rejlik, hanem jó hírnevében is, és lehetetlen dolog, hogy aki
belenyugszik abba, hogy becstelennek tartsák, valaha is becsületes legyen. A
férfi  viszont,  amikor  jót  tesz, csak önmagától függ, és szembeszállhat a
közvéleménnyel.  A  nő  azonban,  ha  jót tesz, feladatának csak egyik felét
teljesítette,  mert  nem  csak  az  a fontos neki, hogy micsoda ő valójában,
hanem  az  is,  hogy  mit  tartanak  felőle.  Következik  ebből, hogy a nőre
vonatkozó  nevelés rendszere ebben a tekintetben ellenkező kell, hogy legyen
a  mi nevelésünkkel. A közvélemény az erény sírja a férfiak között, az erény
trónusa a nők között.
   Az anyák jóakaratától függ mindenekelőtt a gyermekeké. A nők gondozásától
függ  a  férfiak  korai  nevelése,  a  nőktől függenek ezenkívül erkölcseik,
szenvedélyeik,  hajlamaik,  kedvteléseik, sőt egész boldogságuk. Így tehát a
nők egész nevelésének a férfiakhoz kell igazodnia. Nekik tetszeni, hasznukra
lenni,  megszerettetni  magukat  és  tiszteletüket  kivívni,  ifjú  korukban
nevelni  őket,  felnőtt  korukban gondozni, tanácsot adni nekik, vígasztalni
őket,  kellemessé  és  édessé tenni az életüket, ez a nők kötelessége minden
időben, és erre kell őket megtanítani gyermekkoruktól fogva. Amíg nem térünk
vissza  ehhez  az  alapelvhez,  eltávolodunk a céltól, és mindazok az elvek,
melyekben  részesítjük  őket,  mit  sem  használnak  sem  az  ő,  sem  a  mi
boldogságunk szempontjából.

                                                     Fordította: Győry János
-----------------
Rousseau: Emil vagy A nevelésről
   (Tankönyvkiadó, Bp. 1957.) 12-13., 18., 27-28., 430-431. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.