Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

             [80] MANDEVILLE: ÉRTEKEZÉS A SZEGÉNYEK ISKOLÁJÁRÓL

   A  jótékonyságnak ama különös megnyilvánulásáról szeretnék most beszélni,
mit  nemzetem, egy idő óta, minden akadályt elsöprő szenvedéllyel karol fel:
- a Szegények Iskolájáról.
   Az   intézmény  kitűnőségétől  és  hasznosságától  megbabonázott  többség
legszívesebben  megkövezné  a vakmerőt, aki szót mer emelni ellene; hiszen a
gyermekek,  akik írni-olvasni megtanultak, s ismerik a dogmákat és az írást,
sokkal  könnyebben  növekednek erényben, műveltségben, jómodorban, mint akik
magukra  hagyottan  kóborolnak.  Csak  a romlott embernek tetszhet jobban az
utcákon    félig   meztelenül   csavargó,   durva   fickók   szitkaitól   és
káromkodásaitól   kísért   gyermekek  látványa,  mint  azoké,  akik  illendő
öltözetben,    legalább    hetenként    egyszer   váltott   tiszta   ingben,
tiszteletteljesen  mennek  a  templomba  mesterükkel.  Talán  nem  tudják ez
istentelenek,  hogy  az utca a rablók és zsebtolvajok bölcsője, és hogy hány
gonosztevőt  ítélnek  el  bíráink  minden  esztendőben? A Szegények Iskolája
orvosság  lesz  e  bajra,  mert ha a nyomorultak gyermeke jobb nevelést kap,
társadalmunk  néhány esztendőn belül megjavul, s nemzetünk megszabadul a sok
gonosztól, akik ma még fővárosunkat s egész országunkat fenyegetik.
   Így  szól  a  többség,  és  aki  más hangot hallat, az szívtelen, gonosz,
istentelen ember.
   Senki   sem   akarja   elvitatni  tőlük  az  egyforma  ruhába  bújtatott,
illedelmesen felvonuló szegény gyermekek látványának kellemességét; - mégsem
szeretném, hogy nemzetem túl drágán fizetné meg ezt a múló örömöt.
   Hogy   vallásosságra   nevelik   őket?  Erre  is  könnyen  megfelelhetek.
Tudvalevő,  hogy  a  nemzet  műveltebb  része  édeskeveset  törődik  ezzel a
tudománnyal,  és hogy míg a jól kicsiszolt ész sokkal több gazembert termel,
mint  a  butaság,  -  a tudatlanság, ahogy a közmondás mondja, a vallásosság
anyja.
   Harmadik  ellenvetésem  az annyit emlegetett udvariasságnak és jómodornak
szól,  mit a Szegények Iskolája akar nemzetem szegényeibe oltani. Bevallom -
szerény  véleményem  szerint -, nem erre a fölöttébb sértő tulajdonságra van
szüksége  a  szegényeknek;  -  nem  udvarlást, hanem mesterségbeli tudást és
szorgalmat  várunk tőlük. De miféle jómodort tanítanak ebben az Iskolában? A
gyermekek,  mintha  csak koldusok lennének, minden járókelő előtt lekapják a
kalapjukat:  -  ennyiből  áll  itt az udvariasság, - legalábbis én nem tudok
többről.
   A  tanítómester  képzettsége  -  ha  fizetése  után  ítélem  -  nem lehet
túlságosan  nagy,  de  ha  még  akarná  sem  nevelhetné őket jómodorra, mert
nincsen  rá ideje. Az Iskolában írnak és számolnak, tanulnak vagy felmondják
a  leckét,  és ahogy ennek vége, éppen úgy szabadjára eresztik őket, ahogy a
többi  szegény  gyereket.  Régi  igazság,  hogy a szülők és játszótársak, az
elfogyasztott  étel  és  ital,  felmérhetetlen  hatást  gyakorol  a  gyermek
szellemére,   és  hogy  a  jótékonykodás  bajosan  nevel  becsületes  embert
elvetemült  szülők  gyermekeiből.  A  becsületes dolgozó viszont - bármilyen
szegény  legyen  is  -, a jóság, illedelmesség és tisztelet példájával, s ha
nem  tűri,  hogy éjjel-nappal az utcán csatangoljanak, kitűnő nevelést adhat
szülötteinek,  hacsak  nem annyira elvetemültek, hogy se jó szó, se verés, -
sőt a Szegények Iskolája sem használ nekik.

                                                     Fordította: Máthé Lídia
-----------------
Bernard de Mandeville: A méhek meséje
   - Világirodalmi antológia III. kötet  (Szerkesztette: Sőtér István
      és Halász Előd, Tankönyvkiadó, Bp. 1962.) 582-583. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.