Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                     [76] LOCKE: GONDOLATOK A NEVELÉSRŐL

   (94.) A nevelő nagy feladata abban áll, hogy növendékében a jó szokásokat
s  az  erény  és  bölcsesség  elveit  meggyökereztesse;  hogy  lassan-lassan
betekintést  adjon neki az emberi életbe, hogy megszerettesse és utánoztassa
vele  mindazt,  ami  kiváló  és dicséretre méltó, s hogy ennek megszerzésére
lássa   el   őt   erővel,   tettre   való   készséggel  és  szorgalommal.  A
tanulmányoknak,  melyeket  végeztet  vele,  nincsen  más céljuk, mint hogy a
növendék   rajtuk  tehetségeit  gyakorolja,  idejét  hasznosan  eltöltse,  a
léhaságot  és  tétlenséget  kerülje,  szorgalmasan  tanuljon, hozzászokjék a
fáradsághoz   s  megízlelje  azt,  amit  majdan  a  maga  emberségéből  kell
elvégeznie.  Mert  vajon ki várhatja azt, hogy egy nemes ifjúból nevelőjének
vezetése  alatt  tökéletes  kritikus,  szónok vagy logikus válhasson, hogy a
metafizika,  természetbölcselet  és  matematika  mélységéig  jusson el, vagy
mestere legyen a történetnek és kronológiának? noha mindezekből kell valamit
tudnia.  Csupán az ajtót kell előtte megnyitni, hogy betekintést nyerhessen,
s  általában  ismeretséget  kössön  a  tudományokkal,  de  nem,  hogy bennük
lakozzék.  Az  olyan  nevelő  nagyon rászolgálna a korholásra, aki neveltjét
igen  soká  időztetné  e tudományokban s nagyon is messzire vinné őt bennük.
Amiből  nem  tudhat  eleget,  az  a  jó nevelés, a világismeret, az erény, a
buzgóság,  a  becsületérzés; ha ezek megvannak benne, nem sokáig kell várnia
arra, amire még szüksége van vagy amit más ismeretekből megkíván.

                                                  A fordító nincs megjelölve
-----------------
Fináczy Ernő: Az újkori nevelés története (1600-1800)
   (Kir. Magyar Egyetemi Nyomda, Bp. 1923.) 83. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.