Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                       [74] COMENIUS: DIDACTICA MAGNA

     A gyermekkorban oly mértékben nevelhető az ember, mint később soha

   1. Az  elmondottak  alapján nyilvánvaló, hogy az ember és a fa hasonlatos
felépítésűek. Mivel a gyümölcstermő fa (alma, körte, füge, szőlő) magától és
önerejéből  képes  felnövekedni,  de  vadon vad gyümölcsöt terem, azonképpen
ahhoz,  hogy  édes-nemes  gyümölcsöket adjon, arra van szüksége, hogy jártas
kertész  ültesse, öntözze, nyesegesse. Az ember is magától ölt emberi alakot
-  akárcsak  az  állat  a  maga  módján  -, de nem fejlődhetik eszes, bölcs,
tisztességes és jámbor lénnyé, csak ha a bölcsesség, tisztesség és jámborság
oltóágaival  előzőleg  beoltottuk. Most azt kell megvilágítanunk, hogy ennek
az oltásnak akkor kell megtörténnie, amikor a hajtások még fiatalok.
   2. Ennek alapja, amennyiben az emberre vonatkozik - hatszoros. Elsősorban
jelen  életünk  bizonytalansága.  Bizonyos  ugyanis  az,  hogy innen egyszer
távoznunk  kell  -  az  azonban,  hogy  mikor  és  hol,  bizonytalan.  Annak
lehetősége,  hogy  készületlenül  ragad el minket a halál, helyrehozhatatlan
veszedelmet  rejt  magában.  Mostani  életünk  azért adatott nekünk, hogy az
ember vagy megtalálja Isten kegyelmét, vagy pedig mindörökre elveszítse azt.
Mert  ahogy  az  ember  teste úgy alakult ki anyja méhében, hogy ha valamely
tagját  onnan  nem  hozza magával, úgy egész életében nélkülözni fogja azt -
így  nekünk  is, míg e testben élünk, úgy készül lelkünk Isten megismerésére
és  bírására,  hogy  ha  ezt  valaki  ebben  az  életben nem érte el, a test
elhagyása  után  sem  helye,  sem  ideje  nem  marad rá. Minthogy ilyen nagy
fontosságú  dologról van itt szó, a legnagyobb sietségre van szükség, nehogy
a halál bárkit is megelőzhessen.
   3. De  ha  nem  is  szorongatna  bennünket a  fenyegető halál, s akármily
hosszú élet felől lennénk is bebiztosítva, mégis idejében meg kell kezdenünk
a  jellem  kialakítását, mivel az életnek nem tanulással, hanem cselekvéssel
kell  eltelnie.  Amilyen  hamar  csak lehet, fel kell vérteznünk magunkat az
életben  való  tájékozódásra,  nehogy  mielőtt  megtanultuk volna, már be is
kelljen  fejeznünk. Ha valaki egész életét a tanulásnak szentelhetné is, oly
végtelen  az  ismeretek sokasága, amit alkotójuk a kellemes kutatásra szánt,
hogy  ha  valakinek  nestori  élet jutna is osztályrészül, marad számára még
mindig, amit nagy haszonnal művelhet azáltal, hogy áttanulmányozza az isteni
bölcsességnek mindenféle felhalmozott kincseit, és ezekből megszerzi magának
a boldog élet feltételeit. Korán kell tehát felnyitni az ember érzékszerveit
a  jelenségek  szemléletére,  mert  egész  élete  folyamán  sok mindent kell
megismernie, átélnie és végrehajtania.
   4. Minden  élőlénynek  az  a  tulajdonsága, hogy  zsenge korukban könnyen
hajlíthatók   és   alakíthatók,   mihelyt  azonban  megcsontosodtak,  többen
megtagadják   az   engedelmességet.  A  lágy  viasz  könnyen  alakítható  és
visszaalakítható;    ha   azonban   már   egyszer   megmerevedett,   könnyen
széttöredezik. A facsemetét elültetheted, átültetheted, ide-oda hajlíthatod;
a  kifejlett  fával  ezt  semmiképpen  sem teheted. Aki a fából kötelet akar
sodorni,  annak  zöld, fiatal fát kell választania: az öreg, száraz, görcsös
fát  nem lehet megsodorni. A friss tojások költéskor maguktól felmelegszenek
és  fiókákat  adnak;  régiektől  ne is várd ezt. Fiatal és kölyök állapotban
választja ki az idomító a lovat, a szántóvető az ökröt, a vadász a kutyát és
a sólymot, hogy munkára fogja; éppúgy a komédiás is a medvét, hogy táncolni,
az  öregasszony a szarkát, csókát, szajkót, hogy beszélni tanítsa őket: öreg
állatokkal kárba veszne minden fáradságuk.
   5. Mindez  ugyanígy van az embernél is: nála az agyvelő (amelyről fentebb
mondtuk,  hogy  viaszhoz  hasonlít,  és mindazon dolgok képmásait befogadja,
amelyek  érzékszervi  úton jutnak el hozzá) gyermekkorban teljesen nedves és
lágy,  képes  arra,  hogy  minden  benyomást  befogadjon;  azután lassanként
megszikkad  és  megkeményedik,  annyira,  hogy a dolgokról való benyomásokat
nehezebben fogadja be és vési be, mint ahogyan ezt a gyakorlat is tanúsítja.
Erre  vonatkozik  Cicero  mondása:  "A gyermekek gyorsan felfognak számtalan
dolgot"  (Cicero:  Az  öregségről).  Így  a  kéz  és  a többi végtag is csak
gyermekkorban  foghatók munkára és mesterségekre, amíg rugalmasak az idegek.
Ahhoz,  hogy  valaki  jó író, festő, szabó, mesterember, zenész stb. legyen,
teljesen  fiatal  korától  fogva  kell  magát  szakmájának  szentelnie, amíg
képzelőereje  friss  és  ujjai  hajlékonyak:  különben  semmire  sem  viszi.
Hasonlóképpen már az első években kell hitet plántálni annak szívébe, akinél
gyökérhajtást  akarunk  elérni;  ha azt óhajtjuk, hogy valakit az erényeknek
szépsége  jellemezzen,  zsenge  korában kell azt csiszolnunk; akinek pedig a
bölcseleti tanulmányokban kell előrehaladást tennie, már fiatal korában kell
minden  érzékszervét  megnyitnia,  amíg  tüzel  a lelkesedés, gyors az elme,
tartós  az  emlékezés.  "Csúf és nevetséges az aggastyán az iskolapadban, az
ifjúnak ugyanis elő kell készülnie, az aggastyánnak pedig hasznosítania kell
a tanultakat" - mondja Seneca a 36. levélben.
   6. Isten az  ifjúságot rendelte arra, hogy emberré váljék az ember - mert
akkor még nem alkalmas egyéb dolgokra, csak arra, hogy kifejlődjék. Bizonyos
az,  hogy  a  ló,  a barom, az elefánt és minden egyéb nagyobb állat első és
második életéve között éri el fejlettsége tetőfokát; csak az ember jut ide a
huszadik  és  harmincadik  életéve  között.  Ha  valaki  azt  hinné, hogy ez
véletlen, vagy más, nem is tudom miféle megokolásokkal hozakodnék elő, ezzel
csak  tulajdon  korlátoltságát  árulná  el.  Isten,  aki minden más dolognak
kiszabta  a  maga  idejét, megengedné-e, hogy csupán az embernek, a teremtés
urának  ideje hiábavaló módon folyjon el? Vagy feltehetjük-e azt, hogy Isten
megengedte volna, hogy a természet oly lassú ütemben annál könnyebben hajtsa
végre  az  ember  kifejlődését? Hiszen minden nehézség nélkül sokkal nagyobb
testeket fejleszt ki néhány hónap alatt!
   Nem  marad  más  hátra, mint az a feltevés, hogy Teremtőnk jól meggondolt
terve szerint arra méltatott minket, hogy megmutassa kegyelmét, midőn nekünk
adta  a  fiatalság  éveit  ahhoz,  hogy  annál  több  időnk  legyen az erény
begyakorlására;  ezért  nem tett minket a gazdasági és közügyekre oly sokáig
alkalmassá,  hogy  annál  ügyesebbek  legyünk  életünk hátralevő éveire (sőt
magára az örök életre is).
   7. Csak  az  a  benyomás marad meg az emberben szilárdan és állhatatosan,
amely   zsenge   ifjúságában  hatotta  át  lelkét:  azt  ezek  a  példák  is
bizonyítják.  Az  edény azt az illatot, melyet legelőször felvett, megtartja
addig,  amíg  el  nem  törik. Ahogy a fán kisarjadnak a zsenge ágak, felfelé
vagy lefelé vagy oldalvást, úgy tartja meg őket évszázadokon át, míg csak ki
nem döntik. A gyapjú azt a színt, amelyet legelőször beleártottak, megtartja
olyannyira,  hogy  át  sem  lehet  festeni. A kerék megkeménykedett abroncsa
inkább  ezer szilánkra törik, mintsem hogy újból kiegyenesedjék. Ugyanígy az
emberben  olyannyira  megmaradnak  az  első benyomások, hogy szinte csodával
határos  az,  hogy  meg  tudjuk  őket  változtatni; ezért legfontosabb, hogy
mindjárt  az  első  életévek benyomásaként az igaz bölcsesség zsinórmértékét
kapja a gyermek.
   8. Végül is  igen nagy veszélyt rejt magában, ha az emberbe nem oltjuk be
már  a  bölcsőtől fogva az egészséges (üdvös) élet szabályait. Mivel ugyanis
az  emberi  élet,  mihelyt  külső  érzékszervei  működésbe lépnek, nem képes
megnyugodni,  nem tudja magát visszatartani - ha nem kötik le hasznos dolgok
-  attól,  hogy  haszontalan,  sőt (e romlott korszak rossz példái mutatják)
káros dolgok le ne foglalják. S lehetetlen vagy igen nehéz azt kívánni, hogy
mindezt    utólag    vetkőzze    le.    Ennélfogva    tele   van   a   világ
szabálytalanságokkal,  és ezek megszüntetésére nincs elég ereje sem a világi
vezetőknek,  sem  az  egyház szolgáinak, amíg nem fordítanak komoly gondot a
feltörekvő vadvizek azonnali eltorlaszolására.
   9. Tehát:  amennyire  szívügye minden egyes embernek a következő nemzedék
jóléte,  és  amennyire  szívén  viseli  az  egyházi és világi elöljáróság az
emberiség boldogulását, oly mértékben kell iparkodniok azon, hogy az ég ezen
palántái  időben  jussanak  el elültetéshez, öntözéshez, nyeséshez - és hogy
bölcsen  egyengessék  útjukat  az  irodalomban,  erkölcsben  és jámborságban
történő előmenetelre.

                                                Fordította: Dr. Geréb György
-----------------
Comenius Ámos János válogatott írásai - Didactica Magna
   (Válogatta: Kálmán Viktória, Kriterion, Bukarest, 1971.) 54-59. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.