Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                    [68] MONTAIGNE PEDAGÓGIAI TANULMÁNYAI

                           A nevelés nehézségeiről

   Sajnos azonban, én e tudományhoz nem sokat értek, csak annyit tudok, hogy
a  gyermekek  nevelése egyike a legnehezebb és legfontosabb tudományoknak. A
földművelésben  is  maga  a  vetés  és  a vetést megelőző munkák könnyűek és
biztosak;   mihelyt  azonban  az  elvetett  mag  kikél,  felneveléséhez  sok
mindenféle  nehéz  munka  szükséges.  Igy vagyunk a gyermekekkel is. Könnyen
megszületnek,  megszületésük  után  azonban  felnevelésük  sok fáradságos és
aggályos  munkát  igényel.  Kis  korukban  hajlamaik  megnyilatkozása  olyan
megbízhatatlan  és  homályos, a hozzájuk fűzött remények olyan bizonytalanok
és csalékonyak, hogy nehéz határozott ítéletet alkotni róluk.

                          A nevelő megválasztásáról

   Az  egész  nevelés  eredménye a nevelő megválasztásától függ, kit Ön majd
fia  mellé  fogad.  E kérdésnek többféle egyéb oldala is van, ezeket azonban
nem  fogom  érinteni, mert semmi értékeset nem tudnék róluk mondani és abból
is, melynek fejtegetésébe belebocsátkozom, annyit higyjen el, amennyit jónak
lát.  Olyan  gyermek  számára,  aki  a tudományból nem megélni akar, - ilyen
alsórendű  cél  nem is érdemli meg a Múzsák kegyét s pártfogását - és azután
másoktól  függ,  nem  is  külső fitogtatás végett, hanem saját maga kedvéért
diszíti  és gazdagítja vele a lelkét s az a vágya, hogy ne mint tudós, hanem
mint  ügyes,  talpraesett  ember  érvényesüljön  az  életben,  szeretném, ha
különös  gonddal olyan nevelőt választanának, akinek nincs a feje teletömve,
hanem  helyén  van  az  esze;  meg kell mindkettőt követelni tőle, de inkább
legyen  elsősorban  erkölcsös  és  értelmes,  semmint  tudós ember s nevelői
állásában is eszerint viselkedjék.

                Az emlékezőképesség egyoldalú fejlesztéséről

   Ma  a  tanítók nem tesznek egyebet, mint telebeszélik a fülünket, ahogy a
folyadékokat  szoktuk  a  tölcséren át beleönteni az üvegbe; a mi feladatunk
csak  az, hogy ismételjük, amit mások mondtak. Én óhajtom, hogy az Ön fiának
nevelője  szakítson  ezzel  a  szokással. Először is vegye megfigyelés alá a
kezére  bízott  gyermek  lelkét,  próbáltassa  ki vele a különböző dolgokat,
engedje őt magát választani és itélni, néha mutassa meg neki az utat, melyen
haladnia  kell,  máskor  még ezt is bízza rá. Ne őmaga beszéljen mindig s ne
őmaga  találjon ki mindent, hallgasson és hagyja beszélni tanítványát is, ha
azon a sor.

   Akik  a  mai szokás szerint egy és ugyanazon leckék és tanításmód alapján
tanítanak  különböző  színvonalú és formájú gyermeklelkeket, az ilyenek, nem
csoda,  ha  egy  egész  gyermekseregben  alig  találnak  egyet-kettőt, kinek
tanításukból  valami  haszna  van. A tanító ne csupán a lecke szavait, hanem
annak   értelmét   és   lényegét   is  kérdezze  tanítványától  s  annak  ne
emlékezőképessége,  hanem  életmódja  alapján  mondjon ítéletet a haszonról,
melyet tanításából húz. Amit tanít, azt százféle formában is állítsa elébe s
alkalmazza  különböző  esetekre, hogy lássa, vajon jól megértette és magáévá
tette-e.

                             Egyéb tantárgyakról

   Ha  a  tanitványunkat  már arra megtanítottuk, hogy mi teszi bölcsebbé és
jobbá,  akkor  ismertessük  meg  a  logikával,  fizikával,  geometriával  és
retorikával;  akkor  van már fejlett ítélőképessége, ki tud tehát ezek közül
választani egy tudományt s azt az egyet alaposan meg fogja ismerni. Leckéjét
majd  könyvből,  majd  beszélgetés  útján  tanulja;  néha  olvastassunk vele
írókat,  akik  tanítására  alkalmasak;  máskor  a  már megrágott lényeget, a
dolgok  velejét  nyújtsuk  csak  neki;  ha  ő  maga  nem  jártas  annyira  a
könyvekben,  hogy  megtalálja  bennük a szép részleteket, adjunk melléje egy
olyan  tudós  embert,  aki  minden  egyes  esetben  kiválogatja  majd neki a
táplálásához szükséges megfelelő adagokat.

                      Kerüljük a túlzásba vitt tanulást

   ...  ezért  nem  akarom,  hogy  a  gyermeket  börtönbe  zárjuk  s ott egy
szeszélyes,   mogorva,  dühös  iskolamesternek  legyen  kiszolgáltatva;  nem
akarom,  hogy a mai divat szerint, mint a teherhordó napszámos, pokoli kínok
közt naponként tizennégy-tizenöt órán át rongálja testét-lelkét. Nem találom
jónak,  ha  magánykedvelő,  szomorúságra hajló ösztönét követve, kizárólag a
könyvek  tanulmányozására  adja  magát  s ha e hajlamát még mesterségesen is
fejlesztjük;  így  alkalmatlanná  lesz  az  udvarias társalgásra és elfordul
mindenféle jobb foglalkozástól.

                       A kollégiumi nevelés kritikája

   A helyes nevelést a szelid szigorúság elvének kell irányítania, nem ahogy
ma   történik,  midőn  a  gyermekben  kegyetlenségünkkel  a  tanulás  iránti
érdeklődés  helyett  csak  borzadályt  keltünk. Száműzzünk mindenféle durva,
erőszakos  eszközt,  mert semmi sincs szerintem, ami egy természeténél fogva
tehetséges fiút annyira megrontana és megbódítana, mint az ilyen eljárás. Ha
azt  akarjuk, hogy féljen a megszégyenítéstől és a fenyítéstől, ne durvítsuk
el;  edzzük  azonban  hozzá  az  izzadáshoz,  hideghez, szélhez, naphoz s az
időjárás  minden  viszontagságához,  öljünk ki belőle minden kényességet; se
ruházkodásban,   se   fekvőhelyben,  sem  evésben,  sem  ivásban  ne  legyen
válogatós,  ne  szép  és  piperkőc természetű, hanem edzett, erős fiú legyen
belőle. Én gyerekkoromban és öregségemben mindig így gondolkodtam. De azért,
nem is szólva egyéb dolgokról, a mi kollégiumaink nagy részének nevelésmódja
sohasem  tetszett  nekem.  Ezek kissé nagyobb elnézéssel talán kevesebb bajt
okoznának. Ifjaink foglyok módjára élnek bennük, mintha börtönben volnának s
kicsapongó  korhelyekké  azért  lesznek,  mert szigorúan büntetjük őket, még
mielőtt azok volnának. Lépjünk csak be valamely iskolába tanítás közben; nem
hallunk  egyebet, mint agyonkínzott gyermekek jajkiáltásait és tanítók dühös
ordításait.  Dühtől  kivörösödött  ijesztő  arccal  és  korbáccsal  kezükben
akarnak  e  félénk lelkekben kedvet ébreszteni tanulmányaik iránt. Méltatlan
és veszélyes eljárás ez! Ehhez járul, mint Quintilianus helyesen jegyzi meg,
hogy  e zsarnoki tekintélygyakorlásnak, különösen a szokásos büntetésmódnak,
mindenféle  egyéb hátrányos következményei vannak. Mennyivel jobban illenék,
ha   a   tantermek  véres  fűzfavessződarabok  helyett  virágokkal  és  zöld
gallyakkal lennének borítva!

                                                     Fordította: Birkás Géza
-----------------
Montaigne pedagógiai tanulmányai
   (Szerkesztette: Kornis Gyula, Kath. Középiskolai Tanáregyesület,
      Bp. 1913.) 35-38., 49., 53., 55-56. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.