Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                        [57] IBN JALDUN: NEVELÉSEMRŐL

   Tuniszban születtem, a ramadán hónap első napján, 732-ben (Krisztus 1332.
évének  május  27.  napján),  és  kamaszkoromig  szüleim  felügyelete  alatt
nevelkedtem.  A  Szent  Korán olvasását egy iskolai tanítótól tanultam, akit
Abu Abdallah Mohammad Ibn Saad Ibn Boral el Ansarinak hívtak, és Djayalából,
a   Valenciai  tartomány  egyik  településéről  származott  (Spanyolország).
Tanítóm  e  város  és  környéke  legjobb  tanáraitól  tanult,  és valamennyi
kortársát meghaladta a koranikus tudományok ismeretében. Préceptorai között,
akik a "7 tudományra" tanították, volt a híres Abul Abbas Ahmad Ibn Mohammad
Al Betrani, a tudós "lektor", aki elismert tanárok tanítványa volt. Azután a
Korán  szövegének  memorizálását tanultam, a hét lecke szerint haladtam, Ibn
Boral  irányításával,  úgy,  hogy először minden leckét külön vettünk, aztán
együtt  valamennyit.  E  feladat  közben  huszonegyszer ismételtem a Koránt.
Aztán elolvastam két leckét Yacub útmutatása szerint. Két másik mű, melyeket
ugyanazzal  a  tanárral  tanultam,  hasznosítva  észrevételeit,  Ash-shatibi
"Lamiya"  című  költeménye  volt  a koranikus tudományokról, és ugyanannak a
szerzőnek  egy  másik  költeménye  a  Korán  helyesírásáról, «Raiya» címmel.
Tanárom   segítséget   nyújtott   ezekkel   a  tananyagokkal  kapcsolatosan,
ugyanazokat  a  didaktikai útmutatásokat, melyeket ő is kapott Al Betranitól
és más tanároktól.
   Az "At-tafsil"-t is az ő vezetése alatt tanultam, amely művet Ibn Abd-el-
Berr  állított  össze  a "Mowattá"-ban elmondott Hagyományokról, és amelyben
ugyanarról  a  témáról  egy  másik terve is található, "Attamhid" címmel, és
amely  csakis  a Hagyományokra szorítkozik. Tanultam még számos más könyvet,
többek között Ibn Malik «At-tashil» és «Al-mojtasar» című könyveit vagy Ibn-
el-Hadjib rövid jogtudományát; jóllehet kívülről nem tanultam meg sem egyik,
sem a másik könyv szövegét.
   Ugyanabban   az   időben   a   grammatika  művészetét  is  műveltem  apám
vezetésével, és Tunisz városának számos kiváló professzorának segítségével.
   Tuniszban   különböző  tanároktól  tanultam  jogot,  mint  például:  Abul
Abdallah Mohammad Ibn Abdallah-el Djaiyani (Jaénben született) és Abul Casem
Mohammad  Ibn-el-Casir,  aki  a  "Modawana"  rövidített  részét is tanította
nekem,  melyet  Abu Said Alberdai írt, "At-tamhid" címmel, miként a malikíta
jogtudomány doktrínáiról szóló "Modawaná"-t (digestát) is.
   E  tanárom  vezetésével  végeztem  egy  jogi kurzust is, és ugyanabban az
időben látogattam Abu Abdallah Mohammad Ibn Abd-es-Salam foglalkozásait, aki
sejkünk, a közösség kádija volt.
   Fivérem,  Mohammad, aki most hunyt el, szerencsére velem együtt látogatta
az  órákat.  Gyakorta használtam Ibn Abd-es-Salam bölcsességét, aki hallotta
még  Malik  imámot, mikor olvasta és magyarázta a "Mowattá"-t. Szájhagyomány
útján  tanulta  e  könyv szövegét, Abu Mohammad Ibn Harún At-taí, a népszerű
doktor vezetésével, aki később megtébolyodott.
   Tudnék  idézni  még  különböző tuniszi sejkeket, akiknek az irányításával
végeztem sokféle tanulmányaimat, és akiktől jó minősítéseket őrzök.
   Mindannyian meghaltak a nagy pestis idején...
   Kamaszkorom  óta  mindig  mohó  tudásvágyat  éreztem  és nagy buzgalommal
vettem  részt  az iskolákban és tanfolyamokon, hogy elsajátítsam a tudást. A
nagy  pestis  után,  mely  leghíresebb  embereinket ragadta el, tudósainkat,
professzorainkat,  és  amely  szüleimtől  is megfosztott engem, rendszeresen
látogattam  Abu  Abdallah  Al Abbalí professzor óráit, és, három évi tanulás
után végre felfedeztem, hogy már tudok valamit.
   Mikor  Abu Inan szultán visszatért Fezbe és a tudósok kezdtek összegyűlni
körülötte,  az  egyik  gyűlésen rólam is beszélt valaki és minthogy a herceg
szeretett  volna  kiválasztani  egypár  tanulót  azért,  hogy néhány kérdést
megvitasson  velük  (a  jog  és  a  szépírás köréből), a doktorok, akiket én
Tuniszban ismertem, engem is megemlítettek, mint alkalmas egyént.
   Az  uralkodó  azonnal  megparancsolta  Ibn Abi Amr hadjibnak, hogy vigyen
engem  az  udvarba, és 755-ben (Krisztus után 1354-ben) érkeztem oda. Azután
beírtak  azok  közé, akik a tudományos kört alkották körülötte, és a szultán
azt  a  megtisztelő  kötelességet  adta  nekem,  hogy  vegyek  részt vele az
imádkozásban.
   Ezt  követően mint saját titkárát alkalmazott, megbízva azzal, hogy írjam
le  azokat a döntéseket, melyeket vizsgálata tárgyává tett. Ezt én utálattal
fogadtam, mert senki őseim közül, ha jól emlékszem, nem foglalkozott hasonló
megbízatással.  Mindenesetre  továbbra  is  átadtam  magam  tanulmányaimnak,
különböző  maghrebi  és spanyol sejkektől vettem órákat, akik azért érkeztek
Fezbe,  hogy politikai missziót töltsenek be. Így tudtam előbbre lépni, hogy
eleget tegyek vágyaimnak.

                                                    Fordította: Kéri Katalin

-----------------
Ibn Jaldun: Introducción a la Historia Universal. Al-Muqaddimah.
   (Rev. y Estud. Preliminar, Elías Trabulse, Mexiko, F.C.E., 1977.)
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.