[54] LULL: A GYERMEK NEVELÉSÉRŐL
Blanquerna mellé egy egészséges nőt fogadtak dajkának, azért hogy a
kisfiú jó tejet kapjon, mivel a rossz tej miatt a gyermekek megbetegszenek
és elvesztik önuralmukat.
Az említett dajka becsületes és helyes életet folytató személy volt,
mivel a gyermekek szoptatása során minden olyan dolgot el kell kerülni, ami
a dajkát megbetegítheti, bűnbe viheti, vagy rossz útra térítheti...
Abban az évben, amikor Blanquerna született, Aloma (az anyja) nem adott
gyermekének más élelmet, csak tejet, mivel kisfiának hiányzott az emésztési
készsége; a gyerekek az első évben nem képesek megemészteni és feldolgozni
másfajta élelmet, mint amilyen például a tejben vagy olajban áztatott
kenyérből készült leves, amit gyakran adnak nekik, vagy más hasonló
élelmiszerek, amiket csak erőnek-erejével lehet velük megetetni...
Blanquernát nagyon gondosan nevelték.
Így tartotta maga mellett Aloma fiát, Blanquernát, egészen addig, amíg
más gyerekekkel is tudott játszani, és nem kötelezte a gyereket semmi olyan
dologra, ami életkorával ellenkezett, 8 éves koráig hagyta, hogy a természet
vigyázzon rá.
Mikor Blanquerna 8. évét betöltötte, az apja, Evast, tanulni adta fiát és
úgy taníttatta, ahogyan a "Gyermeki Tan" című könyvben írva van, ahol is az
olvasható, hogy egy gyereknek először meg kell tanulnia a hétköznapi nyelvet
és el kell magyarázni neki a hit alapelveit, Isten törvényeinek
rendelését...
Egy nap az történt, hogy Aloma Blanquernának füstölt húst adott
reggelire, mielőtt fia elindult volna az iskolába, és aztán húst adott neki
tízóraira is, hogy egye meg, ha majd az iskolában megéhezik. Mikor ezt Evast
megtudta, keményen megdorgálta Alomát, és azt mondta, hogy a gyereknek nem
kell mást adni reggelire, csak kenyeret, azért, hogy ne legyen torkos, és
azért, hogy legyen étvágya, amikor majd az ebédlőasztalhoz ül; ha csak
kenyeret esznek a gyerekek, nem ismerik meg azokat az ízeket, amelyek a
természetes működésüket elnyomják, és kenyéren kívül akkor sem kell mást
adni nekik, ha ők maguk kérik.
Blanquerna hozzászokott ahhoz, hogy mindent megegyen, azért, hogy a
szervezete ne szokjon hozzá az egyik ételhez se jobban, mint a másikhoz; és
tilos volt neki erős és túl keserű bort innia, csípős szószokat ennie,
melyek a természetes hőmérsékletét szétrombolták volna.
Blanquernának kijelöltek egy diákot, hogy vigyázzon rá, és egy tanárt,
aki mindennap jókor reggel templomba vitte őt, és megtanította imádkozni,
ájtatosan és figyelemmel hallgatni a misét. A mise után zeneiskolába vitte,
hogy megtanulja a szent énekeket.
Blanquerna elsajátította annyira a nyelvtant, hogy tudjon beszélni és jól
értse a latint, később logikát, retorikát és természetfilozófiát tanult,
azért, hogy könnyebben megismerhesse az orvostudományt, hogy testét
egészségesen megőrízze; teológiát is tanult, hogy megismerje, szeresse és
szolgálja az Istent és hogy uralkodni tudjon saját lelkén, hogy elnyerje
majd a paradicsomi örök életet.
Miután Blanquerna az "Orvostudomány kezdeti és haladó lépései" című
könyvet megtanulta, melynek segítségével elegendő ismerethez jutott ahhoz,
hogy képes legyen megóvni egészségét, az apja egy teológiai iskolába
járatta, ahol rendszeresen hallgatta a Szentírást, és időnként megválaszolta
azokat a kérdéseket, amelyeket feltettek neki.
Miközben Blanquerna így tanult, Evast szeretettel és féltéssel nevelte,
mivel e két módszerrel és erkölccsel kell nevelni a gyerekeket és ifjakat,
böjttel, imádságokkal, gyónással és alamizsnával, és úgy, hogy beszédjükben
és öltözködésükben és mások társaságában alázatosak legyenek.
Más hasonló dolgokat Evast azért mutatott meg fiának, Blanquernának, hogy
mikor érettebb korba ér, jó szokásai és természete miatt legyen majd nagyon
kedves Isten és az emberek előtt, és ne tagadja meg azon szokásokat, melyek
a jó neveléssel együtt járnak, amelyek főként a városlakókra és az előkelő
származású emberekre jellemzőek.
Fordította: Kéri Katalin
-----------------
Lull: Obres esencials
"Del nacimiento y de la buena educación de Blanquerna"
Las primeras Universidades
(Cuadernos historia 16., Madrid, 1985.) VI-VIII. o.