Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

          [45] ALCUIN: PÁRBESZÉD A SZÓNOKLATTANRÓL ÉS AZ ERÉNYEKRŐL

                        Károly király és Albin mester

   K: Először  is,  mester,  tárd  fel  előttem  ennek a  mesterségnek [vagy
tudománynak] az eredetét.
   A: Feltárom  a  régiek  felfogása  szerint.  Volt  ugyanis, mint mondják,
valamikor  egy  idő, amikor az emberek a földeken állatok módjára szerteszét
kószáltak,  és  többnyire  nem  az  értelmes  meggondolás, hanem a testi erő
irányította  őket.  Nem  hatotta  át  még  őket  az  isten  iránti  vallásos
tisztelet,  sem  az emberi kötelességtudat, hanem testi erejük érvényesült a
létfenntartás   [rajtuk   uralkodó]   vak  és  megfontolás  nélküli  ösztöne
érdekében.  Ebben az időben egy nagy és bölcs férfiú felismerte, hogy milyen
tehetség  és  mekkora  képesség  lenne  az  emberek  lelkében  a  legnagyobb
dolgokra,  ha valaki felszínre hozhatná és tanítással jobbá tudná tenni azt.
S ő a földeken szétszórt és erdei hajlékokban megbúvó embereket valami úton-
módon egy helyre egyesítette, összegyűjtötte őket, s hasznos és tisztességes
nyugalmat teremtett. Bár először tiltakoztak a szokatlan helyzet miatt, majd
mind  figyelmesebben  hallgatták  érvelését  és szónoklatát; így vadakból és
bárdolatlanokból  szelídekké  és  engedelmesekké  formálta  őket.  S énnekem
bizony  az  a  véleményem,  uram  király,  hogy  néma  és  beszélni képtelen
bölcsesség  nem  lehet képes arra, hogy hírtelen eltérítse megszokásuktól és
más életmódhoz szoktassa az embereket.

                             Mi a szónoklattan?

   K: Honnan nyerte a nevét a szónoklattan?
   A: (szónoklok), azaz az előadok, beszélek, mondok igéből [azaz, a beszéd
képességéből].
   K: Milyen célra irányul?
   A: A helyes beszéd megtanulására.
   K: Milyen kérdésekkel foglalkozik?
   A: Polgári [azaz jogi] ügyekkel, amelyek az értelem természetes adottsága
révén  megfogalmazhatók.  Mert amiként mindenkinek természetes adottsága az,
hogy magát megvédje és az, hogy mást megüssön, még ha fegyveres gyakorlással
nem  tanulta  is, ugyanúgy természetes képessége szinte mindenkinek az, hogy
másokat  vádoljon,  s  az,  hogy  önmagát tisztázza [védje], mégha gyakorlás
útján  nem  tanulta  is. De több sikerrel és készséggel művelik a szónoklást
azok,  akik  tudományos oktatásban és gyakorlati képzésben részesültek. Mert
mindenkinek  természetes képessége az, hogy beszél, mégis jelentősen kitűnik
a többiek közül az, aki a grammatikának megfelelően beszél.
   K:  Jól mondod mester, hiszen egész életünk során a tudományok vezérelnek
és   a   tapasztalat  erősít.  Éppen  ezért  tárd  fel  nekünk  a  szónoklás
tudományának  szabályait.  Mert  teendőink mindennapi szükséglete kényszerít
minket arra, hogy gyakoroljuk magunkat benne.

                                               Fordította: Hoffman Zsuzsanna

-----------------
Az égi és a földi szépről - Források a későantik és a középkori
   esztétika történetéhez
      (Szerkesztette: Redl Károly, Gondolat, Bp. 1989.) 239-240. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.