Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                     [41] AUGUSTINUS: A SZABAD AKARATRÓL

   Augustinus: Mit gondolsz, a tanítás jó dolog?
   Euodius:    Ki állítaná az ellenkezőjét?
   Augustinus: És ha se nem jó, se nem rossz?
   Euodius:    Szerintem jó.
   Augustinus: Így van. Mert általa teszünk szert a tudásra, és  ez ébreszti
               fel  bennünk a tudásvágyat, s nélküle senki sem tanul semmit.
               Vagy másképp gondolod?
   Euodius:    Dehogyis! Szerintem a tanítás révén kizárólag jót tanulunk.
   Augustinus: Ezek  szerint  a  rosszat nem tanuljuk, hisz maga a "tanítás"
               szó is a "tanulás"-ból vezethető le.
   Euodius:    De  hát  akkor  hogyan  követi el  az ember, ha  egyszer  nem
               tanulta?
   Augustinus: Talán úgy, hogy elfordul  a tanítástól, illetve a tanulástól,
               és  tudni  sem  akar róluk. De akárhogy is áll a dolog, annyi
               bizonyos, hogy rosszat eleve nem tanulhatunk, mivel a tanítás
               jó  dolog,  és  a  "tanítás"  a  "tanulás"-ból  ered. Mert ha
               tanulnánk, az azt jelentené, hogy a tanítás magába foglalja a
               rosszat,  s  így  nem  lehetne jó. Márpedig jó, ahogyan te is
               elismered. A rosszat tehát nem tanuljuk, s hiába is kérdezed,
               kitől  sajátítjuk  el.  De  ha  tanuljuk  is a rosszat, azért
               tanuljuk,  hogy  elkerüljük, nem pedig azért, hogy megtegyük.
               Ebből pedig kitűnik, hogy rosszat tenni annyi, mint eltérni a
               tanítástól.
   Euodius:    Várj  csak, most  meg  már  épp  úgy  gondolom, hogy  kétféle
               tanítás van: az egyik a jó cselekvésre, a másik meg a rosszra
               tanít  bennünket.  De  amikor  azt  kérdezted,  jó  dolog-e a
               tanítás,   a   jó   szeretete   elfeledtette   velem  eredeti
               elképzelésemet,  úgyhogy  csak  arra  a  tanításra  ügyeltem,
               amelynek  révén  a  helyes cselekvést tanuljuk meg, tehát azt
               mondtam, hogy a tanítás jó; most viszont mégis úgy látom, van
               egy másik fajtája is, ez pedig kétségtelenül rossz, és én épp
               ennek a forrását keresem.

   Augustinus: De a megértés képességét talán csak jónak tartod?
   Euodius:    Hogyne,  sőt annyira  jónak, hogy szerintem az emberben nincs
               is  ennél  kiválóbb,  és  soha  ki nem ejteném a számon, hogy
               bármiféle megértés rossz lehet.
   Augustinus: No és ha egy olyan valakit tanítanak, aki semmit sem ért meg,
               az szerinted tanult valamit?
   Euodius:    Semmi szín alatt.
   Augustinus: Ha  tehát  mindenfajta felfogóképesség jó, és akiben ez nincs
               meg,  az  nem  is  tanul,  akkor  mindenki,  aki  tanul,  jót
               cselekszik.  Mert  aki tanul, abban megvan a felfogóképesség,
               és mindenki, akiben megvan a felfogóképesség, jót cselekszik.
               Ha  tehát  valaki  az  okozót keresi, akinek a révén tanulunk
               valamit,  az  valójában  az okozót keresi, akinek a révén jót
               teszünk.  Ezért hát ne is keresgéld tovább a rossz tanítóját.
               Mert  ha  rossz,  akkor  nem tanít, ha pedig tanít, akkor nem
               rossz.

                                                      Fordította: Tab Ibolya
-----------------
Szent Ágoston: A boldog életről - A szabad akaratról
   (Európa, Bp. 1989.) 56-58. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.