Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                 [36] APULEIUS: AZ ISKOLAI NEVELÉS FOKOZATAI

   Egy  bölcs  mondotta  borozás közben e gyakran idézett szavakat: "az első
keverőnyi bor a szomjúságé, a második a vidámságé, a harmadik az élvezeté, a
negyedik  -  az  esztelenségé."  Nos,  ami  a Múzsák vegyítőedényeit illeti,
azokkal  épp fordítva áll a dolog: minél sűrűbben követi egyik a másikat, és
minél  kevesebb vizet elegyítünk a borhoz, annál inkább szolgálnak a szellem
épülésére.  Az  első  serleg - azaz az iskolamesteré - alapokkal látja el, a
második  serleg - azaz a nyelv és irodalom tanáráé - ismeretekkel rakja meg,
a harmadik pedig - a szónoklás oktatójáé - az ékesszólással fegyverzi fel az
elmét.  Ezzel  a  legtöbben  be  is  fejezték a borozást. Én azonban további
serlegeket is ürítgettem Athénban: ittam a költészettan képzeletgerjesztő, a
geometria kristálytiszta, a zeneművészet mézédes, a vitatkozás tudományáénak
csípős,  s  mindenekelőtt:  feneketlen pohárból ittam az egyetemes filozófia
nektáros borát...

                                                    Fordította: Hegyi György
-----------------
A régi Róma napjai
   (Válogatta: Szepessy Tibor, Gondolat, Bp. 1968.) 82. o.





Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.