Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                 [35] SUETONIUS: A GRAMMATIKAI OKTATÁS CÉLJA

   Régente  a  szónoklást  is  a  grammatikusok  oktatták, sokuknak forog is
közkézen  mindkét  tudományágra  vonatkozó  tanulmánya.  Úgy  vélem, ebből a
szokásból  ered,  hogy e tudományágak ugyan elváltak később egymástól, mégis
híven  megtartották a szónoklat-előkészítő gyakorlatokat, sőt néhány újabbat
maguk is összeállítottak (mint a kérdésfeltevés, rábeszélés, jellemfestés és
hasonlóak),  hogy a fiatalok ne legyenek egészen műveletlenek és tudatlanok,
amikor  a  szónoklattanárhoz  kerülnek.  Ám  úgy  látom,  manapság  némelyek
hanyagságból,  illetve  beszédkészségük  fogyatékossága  miatt elhanyagolják
ezeket  a  gyakorlatokat  - azt nem gondolnám, hogy lebecsülésből teszik. Én
bezzeg   még   emlékszem   fiatal  koromból  egy  bizonyos  Princepsre,  aki
másnaponként  felváltva  hol  szónoklatgyakorlatot,  hol  előadást  tartott,
gyakran  pedig  reggel  adott  elő,  délután  meg  otthagyta dobogóját, és a
szónoklást gyakorolta.

                                                 Fordította: Boronkai István
-----------------
A régi Róma napjai
   (Válogatta: Szepessy Tibor, Gondolat, Bp. 1968.) 89-90. o.





Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.