[35] SUETONIUS: A GRAMMATIKAI OKTATÁS CÉLJA
Régente a szónoklást is a grammatikusok oktatták, sokuknak forog is
közkézen mindkét tudományágra vonatkozó tanulmánya. Úgy vélem, ebből a
szokásból ered, hogy e tudományágak ugyan elváltak később egymástól, mégis
híven megtartották a szónoklat-előkészítő gyakorlatokat, sőt néhány újabbat
maguk is összeállítottak (mint a kérdésfeltevés, rábeszélés, jellemfestés és
hasonlóak), hogy a fiatalok ne legyenek egészen műveletlenek és tudatlanok,
amikor a szónoklattanárhoz kerülnek. Ám úgy látom, manapság némelyek
hanyagságból, illetve beszédkészségük fogyatékossága miatt elhanyagolják
ezeket a gyakorlatokat - azt nem gondolnám, hogy lebecsülésből teszik. Én
bezzeg még emlékszem fiatal koromból egy bizonyos Princepsre, aki
másnaponként felváltva hol szónoklatgyakorlatot, hol előadást tartott,
gyakran pedig reggel adott elő, délután meg otthagyta dobogóját, és a
szónoklást gyakorolta.
Fordította: Boronkai István
-----------------
A régi Róma napjai
(Válogatta: Szepessy Tibor, Gondolat, Bp. 1968.) 89-90. o.