Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                 [33] TACITUS: A RÉTORIKAI OKTATÁS KRITIKÁJA

   Maguk   a   gyakorlatok   nagyrészt   nem   érik   el  céljukat.  Mert  a
rétoriskolákban  kétféle  anyagot  szoktak tárgyalni: tanácsadó [suasoriae],
illetőleg   törvényszéki   jellegűeket   [controversiae].   Ezek   közül   a
suasoriákat,  mintha  nyilván könnyebbek volnának és kevesebb körültekintést
igényelnének,  a  gyermekeknek  adják ki, míg a controversiákat a serdültebb
korúakra bízzák - de ezek is micsoda hihetetlen szerkesztmények! A következő
lépés  pedig  az,  hogy  a  valóságtól  elrugaszkodó  anyaghoz  idomítják az
előadást  is.  Így  van  az,  hogy  a zsarnokölő kitüntetéseit, meggyalázott
szüzek   töprengését,   a   dögvész   ellenszereit   vagy   az   anyai   ágy
megfertőztetését,  és egyáltalán a manapság divatos iskolai témákat, amelyek
a  fórumon  csak  ritkán,  vagy  sohasem  merülnek  fel, roppant buzgalommal
harsogtatják...

                                                  Fordította: Borzsák István
-----------------
A régi Róma napjai
   (Válogatta: Szepessy Tibor, Gondolat, Bp. 1968.) 90-91. o.






Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.