Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                    [29] PLUTARKHOSZ A SPÁRTAI NEVELÉSRŐL

   Az  újszülött  csecsemővel apja nem rendelkezett, hanem karjába vette, és
elvitte  a  Leszkhé  nevű  helyre  (összejövetelek  helye, társalgó), ahol a
törzsek  vénei  összegyülekeztek  és megvizsgálták a kisdedet. Ha egészséges
alkatú  és  erőteljes  csecsemő volt, utasították az apát, hogy nevelje fel,
egyben  pedig  kijelöltek neki egyet a kilencezer spártai parcellából. De ha
idétlen  vagy nyomorék volt, bedobták a Taügetosz Apothetai nevű szakadékába
-  azzal  a  meggyőződéssel,  hogy  nem  előnyös  sem  a  gyermeknek, sem az
államnak,  ha  egy  születésétől kezdve gyenge és életképtelen ember életben
marad.  Ezért  fürdették  meg  az  asszonyok  az  újszülöttet borban, és nem
vízben,  hogy  kipróbálják szervezete életképességét. Ha ugyanis epilepsziás
vagy  gyenge,  beteges  szervezetű  volt  a  gyermek, görcsöt kapott az erős
bortól,  és  elpusztult,  de ha egészséges volt, még izmosabb lett. A dajkák
nagy  gondot  fordítottak  a gyermekekre, pólyát nem használtak, hogy minden
tagjuk és egész testük szabadon fejlődjék. Hozzászoktatták őket, hogy minden
ételt  jóízűen  fogyasszanak  el,  és ne legyenek válogatósak; ne féljenek a
sötétben,  ha  egyedül  maradnak;  ne  viselkedjenek  illetlenül, és soha ne
sírjanak. Ezért szoktak az idegenek spártai dajkát fogadni gyermekeik mellé.
Így például Amükla, az athéni Alkibiadész dajkája is spártai volt.
   Platón  szerint  Periklész  egy  egyszerű  rabszolgát, bizonyos Zópüroszt
rendelt  Alkibiadész  mellé  nevelőnek.  Lükurgosz  azonban soha nem bízta a
spártaiak  gyermekeit rabszolgákra vagy másoktól bérbe vett nevelőkre; senki
nem  nevelhette  fiát saját tetszése szerint, hanem a fiúgyermekeket hétéves
korukban csoportokba osztotta, ahol közös nevelésben részesültek, együttesen
vettek  részt  a  játékokban,  és  tanulmányaikat  is  közösen  végezték.  A
csoportok  vezetőivé  a  legértelmesebb  és  a  harci  játékokban legbátrabb
ifjakat tette. A többiek ezek útmutatásait követték, engedelmeskedtek nekik,
és  alávetették  magukat  az  általuk  kiszabott  büntetéseknek.  Ez a fajta
nevelés  kitűnő iskolája volt az engedelmességnek. Az idősebbek megfigyelték
a  gyermekeket  játék  közben;  vitákat  és civódást támasztottak köztük, és
verekedéseik  közben  igyekeztek  megtudni,  hogy meghátrálnának-e a harcban
vagy sem.
   Írni-olvasni   csak   annyit  tanultak,  amennyi  éppen  szükséges  volt.
Neveltetésük     legfőbb    célja    az    volt,    hogy    feljebbvalóiknak
engedelmeskedjenek,  jól  elviseljék  a  testi  fájdalmakat,  és  a  harcban
győzzenek.  Ahogy  ifjakká  serdültek,  mind keményebb edzésnek vetették alá
őket,  hajukat  rövidre  nyírták,  mezítláb  járatták  őket, és a játékokban
majdnem  mindig  mezítelen testtel kellett részt venniük. Amikor betöltötték
tizenkettedik  évüket, levetették az alsóruhát, s egész éven át ugyanabban a
köpenyben  jártak.  Testük  mosdatlan volt, nem fürödtek, olajjal nem kenték
magukat;   ilyen   fényűzésben   csak  az  év  néhány  napján  volt  részük.
Csoportokban  és  szakaszonként aludtak együtt, szalmazsákon, amelybe puszta
kézzel,  kés  nélkül tördelték és gyűjtötték össze az Eurótasz partjain növő
nád  bugáját.  Télen szabad volt nekik bogáncspihét keverni a nádbugák közé,
mert azt hitték, ez valamivel melegebbé teszi fekhelyüket. (...)
   Az  ifjakat  arra  tanították,  hogy  beszédükben a metsző gúnyt kellemes
kifejezéssel  vegyítsék,  és mondanivalójukat lehetőleg minél kevesebb szóba
sűrítsék. (...)
   A  zene  és  a  költészet tanítására éppen olyan gondot fordítottak, mint
beszédjük  csinosságára és tisztaságára; énekeik bátorságra, lelkesedésre és
elszántságra  ösztönözték hallgatóikat. A dalok stílusa egyszerű és férfias,
tartalmuk komoly és erkölcsnemesítő volt. (...)
   A  nevelés  felnőtt  korban is folytatódott Spártában. Senki nem tehette,
amihez  egyénileg  kedve  volt, hanem, mintha a város egyetlen katonai tábor
volna,  előre megszabott kötelességeket kellett mindenkinek elvégeznie a köz
érdekében;  a  spártaiak  általában  úgy  gondolkodtak,  hogy  senki  nem él
önmagának, hanem a közösségnek. Ha egyéb tennivalójuk nem akadt, felügyeltek
a  fiúkra,  hasznos  dolgokra  tanították őket, vagy saját maguk tanultak az
idősebbektől.

                                                      Fordította: Máthé Elek
-----------------
Plutarkhosz: Lükurgosz (Plutarkhosz: Párhuzamos életrajzok)
   (Magyar Helikon, Bp. 1978.) 107-108., 111., 114. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.