Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                        [22] ARISZTOTELÉSZ: POLITIKA

   ...a  városállam csak úgy lehet megbecsült, ha a kormányzásban részt vevő
polgárság   is  becsületes;  már  nálunk  valamennyi  polgár  részt  vesz  a
kormányzásban.  Azt  kell  tehát  vizsgálnunk, hogyan lesz valaki erényessé.
Mert  még ha lehetséges volna is, hogy a polgárság összessége anélkül legyen
becsületes,  hogy  az  egyén  az  volna,  még  akkor  is  inkább ezt kellene
választanunk,  mert  az  egyessel összefügg az egész. Mármost, jellemessé és
becsületessé  három  dolog teheti az embert, ez a három pedig a természet, a
szokás, az értelem. Mert először is természet szerint emberré kell születni,
nem  pedig  valami más élőlénnyé, azután testileg és lelkileg is ilyenné. De
vannak   tulajdonságok,   amelyek   hiába   születnek   velünk:   a   szokás
megváltoztathatja  őket; mert vannak olyanok, amelyek természettől fogva két
irány között ingadoznak, és a szokás folytán rosszabbak vagy jobbak lesznek.
Végül,  minden  egyéb  élőlény  inkább  csak a természet szerint él, és csak
kevéssé  idomul  a  szokáshoz: az ember azonban még az értelemhez is, hiszen
egyedül  őbenne  van értelem. Ezeknek összhangban kell lenniük egymással. De
azért  sok  mindent tesz az ember a szokás és természet ellenére, az értelem
következtében, ha meggyőződik róla, hogy másképp talán helyesebben jár el.
   Hogy  milyen  természetes tulajdonságaiknak kell lenni azoknak, akikkel a
törvényhozónak    könnyű    dolga    van,    már   fentebb   megállapítottuk
(tehetségeseknek és erős akaratúaknak): a többi a nevelés dolga, mert hiszen
mindent vagy megszokás, vagy tanulás útján sajátítunk el. (...)

   Az  újszülöttek  kitevéséről  vagy  fölneveléséről  ... úgy intézkedjék a
törvény,  hogy  semmiféle  korcsszülöttet  nem szabad fölnevelni - viszont a
gyermekek  nagy  száma  miatt,  ha  a  szokásrend  azt úgyis megakadályozza,
egyetlen  újszülöttet  sem  szabad  kitenni,  mert  hiszen ezek úgyis határt
szabnak  a  túlságos  szaporaságnak;  ha  pedig valahol ennek ellenére mégis
fogamzik  gyermek:  mielőtt  érzés  és  élet  kél  benne,  el kell hajtani a
magzatot;  hogy  ez  megengedhető-e  vagy  nem, csak az döntheti el, van-e a
magzatban érzés és élet. (...)

   Amikor a gyermek már megszületett, úgy hisszük, sokat határoz a testi erő
szempontjából  a  táplálkozásmód.  Ha megfigyeljük a többi élőlények és azon
néptörzsek  életét,  amelyek  fontosnak tartják, hogy szervezetük a háborúra
alkalmas  legyen,  látjuk,  hogy legjobban a bőséges tejtáplálék felel meg a
testnek, továbbá, ha minél kevesebb bort élvez a gyermek, mert ez betegséget
okoz. Ezenkívül annyit kell mozognia, amennyi csak egy ilyen korú gyermeknek
hasznos.  Hogy  pedig  a  csecsemő  gyenge  tagjai  ki  ne ficamodjanak, még
manapság  is  használnak  némely néptörzsek bizonyos mesterséges eszközöket,
melyek  a  kis gyermekek testét egyenessé teszik. Az is előnyös, ha mindjárt
zsenge  koruktól kezdve hozzászoktatjuk őket a hideghez: ez az egészség és a
katonás nevelés szempontjából egyaránt igen hasznos. Ezért sok barbár népnél
dívik  az  a  szokás,  hogy  hideg  folyóvízbe merítik az újszülöttet, mások
pedig,  pl.  a  kelták,  csak könnyű pólyába csavarják. Mert mindenben, amit
szoktatással  el lehet érni, helyesebb, ha a szoktatást idejében megkezdjük,
és  azután  fokozatosan  folytatjuk;  a  gyermekek  szervezete  pedig  meleg
hőmérsékletük folytán nagyon alkalmas a hideghez való edzésre. Tehát először
így,  és ehhez hasonló módon ajánlatos a gondozást írányítani; az ezt követő
időben  pedig,  öt  éves korig, amikor még semmiféle tanulásra nem ajánlatos
fogni  a gyermeket, valamint kötelező munkára sem anélkül, hogy a növekedést
gátolná,  végezzenek  annyi  testmozgást,  amennyi  kell  ahhoz,  hogy teste
lomhává  ne  váljék,  ezt  pedig  egyéb  foglalkoztatáson  kívül különösen a
játékkal  kell  elérnünk.  A  játék  azonban  ne  legyen sem szabad emberhez
méltatlan,   sem   nagyon   fárasztó,  sem  nagyon  kényelmes.  Hogy  milyen
elbeszéléseket  és  meséket  hallgathatnak meg az ilyen korú gyermekek, arra
azoknak  a  vezetőknek legyen gondjuk, akiket gyermekfelügyelőknek nevezünk.
Mert  ezek  mind  a  későbbi  életre  egyengetik  az utat; s ezért a legtöbb
játéknak  utánoznia  kell  a későbbi komoly foglalkoztatást. Akik törvénnyel
akadályozzák  a  gyermekek erőlködő sírását, azok nem helyesen tiltják, mert
hisz  ez  csak használ fejlődésüknek, és ez is bizonyos fajta testgyakorlás.
Ahogyan  a lélegzet visszafojtása megerősíti a dolgozókat, ugyanígy van ez a
kiabáló  gyermeknél.  A  gyermekfelügyelőknek  vigyázniuk  kell  a gyermekek
időtöltésére,  de  különösen arra, hogy minél kevesebbet legyenek rabszolgák
között.  Ebben  a  korban  ugyanis,  éspedig  hét  éves  korig,  otthon kell
nevelkedniök,  és  így nagyon is érthető, hogy a látottakból és hallottakból
már  ilyen  korban  is szabad emberhez méltatlan fölfogást sajátíthatnak el.
Tehát ha valamit, akkor legfőképp a káromló beszédeket kell a törvényhozónak
kiküszöbölnie a városállamból ..., főként pedig az ifjúságot kell óvni, hogy
se  ne  beszéljenek,  se  ne  halljanak  ilyesmit.  (...)  Ha pedig az ilyen
beszédeket  eltiltjuk, nyilvánvaló, hogy el kell tiltanunk az illetlen képek
és színdarabok nézését is. (...)
   ... az ifjaktól minden hitványságot távol kell tartani, de leginkább azt,
ami gonosz vagy rosszindulatú. Az öt év elteltével aztán azt a kettőt, ami a
hét  éves  korig  tart,  szemlélődő  résztvevéssel  kell  tölteni  azokban a
tanulmányokban,  amelyekkel  majd  később  foglalkoznak.  A  nevelést  pedig
szükségszerűen  két  korosztályra  kell  bontanunk:  a  hetedik  életévtől a
serdülő  korig,  és  ettől  a  huszonegyedik  évig. Akik hétéves időszakokra
osztják  föl  a  korokat,  általában  véve  nem vélekednek helytelenül, mert
hiszen a természetes tagozódást kell követnünk; s minden tudomány és nevelés
csak  azt  iparkodik  teljessé tenni, ami a természetben hiányos. Először is
azt  kell tehát eldöntenünk, vajon alkossunk-e egyáltalában valami rendszert
a  gyermeknevelésben;  másodszor,  vajon  a nevelést közösségileg célszerű-e
megszerveznünk   vagy   magánúton,   ahogyan   manapság  is  van  a  legtöbb
városállamban; harmadszor pedig, hogy milyen is legyen ez a nevelés. (...)

   Nyilvánvaló tehát, hogy törvényhozási úton kell gondoskodni a nevelésről,
éspedig  közösségileg; azonban azt is meg kell vizsgálnunk, hogy mi is hát a
nevelés,  és hogyan kell nevelni. Napjainkban ugyanis igen vitatottak ezek a
föladatok.  Mert  nem  mindenki ért egyet abban, hogy mit kell az ifjúságnak
tanulnia  az  erkölcs  és  a  tökéletes  élet szempontjából, de még az sincs
tisztázva,  vajon  az  értelem  vagy  a  lélek kifejlesztésére kell-e inkább
irányítani  a  nevelést. A szokásos nevelési rendszer nagyon zavaros, és nem
világos,  hogy  vajon  azt  kell-e elsajátítani, ami az életre hasznos, vagy
pedig  ami  az  erényt  fejleszti, vagy éppen valami különleges dolgot, mert
mindezen  szempontoknak  vannak  szószólói.  Sőt, az erényre való nevelésben
sincs  semmiféle  megállapodás,  hiszen  már  eredetileg  sem  ugyanannak az
erénynek hódol mindenki, tehát nagyon valószínű, hogy annak gyakorlásában is
különböznek. (...)

   A  manapság  rendszeresített  tanulmányok,  mint már előbb is említettük,
nagyon  is kétes értékűek; rendesen négyfélét tanítanak: az írás-olvasást, a
testgyakorlást,  a zenét és néhol negyediknek a rajzot; az írást-olvasást és
a  rajzolást  azért,  mert  ezek  az életben hasznosak, és igen előnyösek, a
testgyakorlást  pedig  azért,  mert  megszilárdít  a  vitézségre;  a zenében
viszont  már  lehet  bizonytalanság.  Mert  manapság ezt a legtöbben élvezet
kedvéért   művelik,   holott   eredetileg   azért  iktatták  ezt  a  nevelés
rendszerébe,  mert  maga  az  emberi  természet  is  -  miként  már  sokszor
megjegyeztük  -  arra  törekszik,  hogy  ne  csak a munkában állja meg jól a
helyét, hanem a szabad időt is nemesen tudja élvezni. (...)
   ...a zene képes átformálni a lélek erkölcsi alkatát; ha pedig képes erre,
akkor  nyilvánvaló,  hogy az ifjúságot erre is oktatni és nevelni kell. De a
zsenge  korú  ifjú  természetéhez illik is a zenei oktatás; az ifjak ugyanis
koruknál  fogva nem foglalkoznak szívesen azzal, ami kellemetlen, márpedig a
zene  természeténél  fogva is kellemes. És úgy látszik, némi rokonság is fűz
bennünket  a  hangnemhez és a ritmushoz: ezért egyes bölcselők azt állítják,
hogy a lélek harmónia, mások pedig, hogy van benne harmónia.

                                                    Fordította: Szabó Miklós
-----------------
Arisztotelész: Politika 
   (Gondolat, Bp. 1984.) 299-300., 309-312., 314-315., 322-323. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.