Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                           [21] PLATÓN: TÖRVÉNYEK:

                                  6. könyv

ATHÉNI
   A   most   tárgyalt   területen  egy  tisztviselő:  az  egész  nevelésügy
felügyelője  van  még  hátra,  aki  mind  a  fiúk,  mind  a lányok nevelését
irányítja.  Egy  ember  álljon  ennek  az  élén,  és vezesse azt a törvények
szellemében,   aki   legalább  ötvenéves  és  törvényes  gyermekek  atyja  -
leghelyesebb,  ha mind fiai, mind lányai vannak, de legalább az egyik nemből
valók legyenek. Lássa be mind maga a választott, mind a választók, hogy ez a
tisztség  az  állam legfontosabb tisztségei között is a legfontosabb. Hiszen
minden  növénynél  döntő fontosságú, hogy az első csírázás jól induljon meg,
abból  a  szempontból,  hogy lényének tökéletes kifejlődése felé haladjon, s
így  a  neki megfelelő célt elérje, de így van ez minden élőlénynél, szelíd-
és  vadállatoknál  és  az embernél is. Az emberről azt szoktuk mondani, hogy
szelíd;  de  csak ha szerencsés természet és helyes nevelés párosulnak nála,
akkor szokott a legszelídebb és legistenibb élőlénnyé válni; ha ellenben nem
eléggé  vagy  nem  jól nevelik, a legvadabb minden lény között, ahányat csak
szül   a   föld.   Ezért   a  törvényhozónak  nem  szabad  engedni,  hogy  a
gyermeknevelés másodrangú vagy mellékes dolog legyen az államban. Először is
tehát  jól ki kell választani a város lakói közül azt, aki a nevelésügy élén
fog  állni:  aki  minden tekintetben a legkülönb, lehetőleg azt kell ennek a
felügyelőjévé  tenni.  Tehát  az  összes  tisztviselők,  a tanácsot és annak
ügyvezető  tagjait  kivéve,  gyűljenek össze Apollón templomába, és adják le
titkosan   szavazatukat,   hogy   a   törvények   őrei  közül  kit  tartanak
legalkalmasabbnak  rá,  hogy  a  nevelést  irányítsa.  akire aztán a legtöbb
szavazat  esik,  azt  vessék  vizsgálat  alá  azok  a  tisztviselők,  akik a
választást  végezték  - kivéve a törvények őreit -, és ennek alapján öt évig
viselje   tisztét;  a  hatodik  évben  aztán  ugyanígy  válasszanak  mást  e
tisztségre.

                                  7. könyv

KLEINIASZ
   Melyek  tehát  azok  a  tanulmányok,  amelyek  nem  emberi,  hanem isteni
értelemben szükségesek?

ATHÉNI
   Úgy  gondolom, azok, amelyeknek tudása és gyakorlati megvalósítása nélkül
még egy isten vagy daimon vagy hérosz sem képes az emberekre komolyan gondot
viselni.  Az  ember  nagyon  messze  volna  attól,  hogy hasonlóvá váljon az
istenhez,  ha  nem  tudná  megkülönböztetni  az  egyet,  kettőt,  hármat,  s
egyáltalán  a  páros  és  páratlan  számokat, ha nem tudna számolni, s így a
napról  és  éjjelről  sem  tudna számot adni, mert járatlan a Nap, Hold és a
többi égitest körforgásában. Nagy balgaság volna azt állítani, hogy mindezek
nem  szükséges tanulmányok azok számára, kik a legszebb tudományokból valami
keveset  is  akarnak tudni. Hogy mit, mennyit és mikor kell ezekből tanulni,
mit  kell  külön  és  mit  más  tudománnyal  együtt  - szóval egymással való
összefüggésüket   helyesen   kell   felfognunk,   hogy   azután  ezeknek  az
ismereteknek  segítségével  továbbhaladhassunk  tanulmányainkban.  Mert  így
rendelte  a  természetes  szükségszerűség,  mely  ellen - mint mondtuk - egy
isten sem harcolhat sem most, sem soha a jövőben.

KLEINIASZ
   Úgy  látszik,  barátom, hogy helyesen és természetnek megfelelően mondtad
mindazt, amit csak mondtál.

ATHÉNI
   Így  van  csakugyan,  Kleiniasz  barátom,  de  nehéz  dolog mindezt előre
meghatározni  és  törvényesen  szabályozni.  Majd  később,  ha  úgy tetszik,
pontosabban hozhatunk törvényt erről is.

KLEINIASZ
   Úgy   látom,   barátom,   félsz   a  mi  megszokott  tudatlanságunktól  e
kérdésekben. De nincs igazad, ha félsz: csak fogj hozzá és fejtsd ki, semmit
sem hallgatva el a mi tudatlanságunkra való tekintetből.

ATHÉNI
   Valóban  ettől  is  félek,  amire te célzol; de még jobban félek azoktól,
akik  belefogtak  ugyan  e  tanulmányokba,  de rosszul fogtak bele. Mert egy
téren  sem  a  teljes  járatlanság  a félelmetes és nem az a legnagyobb baj,
hanem  a  sokféle  tudás,  a  sok  mindenben való jártasság helyes irányítás
nélkül: ez sokkal nagyobb csapás.

KLEINIASZ
   Igazad van.

ATHÉNI
   Mindezekből  a  tudományokból legalább annyit meg kell tanulniuk a szabad
embereknek,  amennyit Egyiptomban a gyermekek nagy tömege az írás-olvasással
együtt  megtanul.  Először  is,  ami a számolást illeti, a gyermekek számára
olyan  módszereket  találtak  ki,  amelyek  segítségével  játszva és örömmel
tanulnak:  így  almák és koszorúk szétosztását, ahol ugyanazokat az osztásra
alkalmas  mennyiségeket kell elosztani több, majd kevesebb fiú között. Ilyen
eljárás  továbbá  a  birkózók és az ökölvívók beosztása oly módon, hogy vagy
kisorsolják  a  párokat  és hozzájuk egy-egy tartalékot, vagy sorba állítják
őket  egymással szembe, vagy ahogyan még az ilyen beosztás történni szokott.
Ilyen  az  is, mikor játszva különféleképpen csoportosítanak arany-, ezüst-,
réz-  és  más  efféle  anyagokból  készült  serlegeket, vagy pedig az összes
serlegeket  valahogyan  elosztják.  Amint  mondtam  tehát,  játékossá téve a
számokkal  való  szükséges  műveleteket,  hasznos  ismereteket  nyújtanak  a
tanulóknak  a seregek beosztására, a menetelésekre és hadjáratokra, valamint
a  háztartásra  vonatkozólag  is,  és  így az embereket mindenképpen önmaguk
számára hasznosabbakká és nyíltabb eszűvé teszik.
   Ezután  pedig  a nevelőknek meg kell szabadítaniuk tanítványaikat attól a
nevetséges és szégyenletes tudatlanságtól, amely az emberek között uralkodik
a vonalak, síkok és testek mérését illetőleg.

                                                   Fordította: Kövendi Dénes
-----------------
Platón összes művei III. k.
   (Európa, Bp. 1984.) 681-682., 765-767. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.