Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                  BEVEZETÉS

                         "Sok tudományt tanultam tanítóimtól, társaimtól még
                          többet, de mindenkinél többet tanítványaimtól."

                                                                      Talmud


   Köszöntöm  a  kedves  olvasót,  aki  valószínűleg  egyetemi hallgató vagy
gyakorló pedagógus.

   Olyan    szöveggyűjteményt   szeretnék   átnyújtani,   mely   az   eddigi
válogatásoktól kissé eltérően mutatja be a neveléstörténetet.


                               I.  A kötetről

   A tudásnak száz kapuja van.

   Sokan  vallják,  egyik  az  iskola. Ám csak az egyik. A nevelés története
sokkal   több,   mint  iskolatörténet.  A  bölcsességnek  csak  morzsája  az
elsajátított tananyag, a bölcsesség több, mint iskolai tudás.

   Mások úgy hiszik, a száz kapun ember nem léphet be.

   Nyitott  és  zárt  kapukról,  a  nevelés  és  nevelődés  szereplőiről  és
színtereiről, útjairól és módszereiről szól ez a könyv.

   A  korábbi  olvasókönyvek,  szöveggyűjtemények  javarészt nagy pedagógiai
gondolkodók  és  filozófusok  műveiből  közöltek  részleteket, és a források
európai és (ritkán) észak-amerikai szerzők tollából valóak voltak.

   Ezekből   a  hagyományosan  felhasznált  és  feldolgozott  forrásművekből
azonban  a  neveléstörténetnek csak néhány vonulata tárható fel, leginkább a
nevelésfilozófiai   gondolkodás   időbeli  alakulása,  illetve  az  iskolák,
iskolatípusok története.

   E  szöveggyűjtemény  mással  (is)  próbálkozik:  a  neveléstörténetnek  a
szokásosnál   tágabb   értelmezése  irányította  a  kötet  szerkesztését.  A
szövegválogatás  egyik alapelve volt, hogy ne csupán időben, hanem térben is
bemutassa   a   nevelés   történetét.  Emellett  a  könyvszerkesztés  fontos
szempontja  volt  az  is,  hogy a pedagógiai szellemtörténet óriásai mellett
megjelenjenek  a  mindennapok  szereplői,  gyerekek  és  tanárok,  szülők és
dajkák,  nagypapák  és  remeték.  Egymás mellé sorakoznak a bölcsességről, a
tudás  lényegéről szóló írások is. A nevelés és oktatás különböző helyszínei
is  szerepelnek  a  könyvben: családi otthonoktól fejedelmi udvarokig, csan-
kolostoroktól  leányinternátusokig,  angol  kisiskoláktól  az egyetemekig az
olvasó kedvére kalandozhat.

   Rendhagyónak  tekinthető  ez  a  kötet  annyiban  is,  hogy a gyermekkort
születéstől  az  ifjúkor  végéig  mutatja  be,  nem  korlátozódik a diákélet
bemutatására,  lévén az intézményes nevelés a nevelésnek csak egy - időnként
kevésbé fontos - szakasza.


                         II.  A kötet használatáról

   A  könyv szövegeinek elrendezése a művek megjelenése alapján felállítható
időbeli  sorrendet követi, ennyiben hagyományosnak tekinthető. A kötet végén
azonban  található egy olyan tárgymutató, mely az olvasó jobb felkészülését,
tájékozódását  segíti.  Ez  a  mutató  tulajdonképpen egy témajegyzék, és ha
ennek  segítségével  olvassuk el a szövegeket, szinte egy másik világ nyílik
meg előttünk, megalapozva a neveléstörténet problématörténeti tárgyalását és
tanulását.

   Szeretném   felhívni  a  figyelmet  néhány  csomópontra,  melyek  további
vizsgálódások  kiindulópontjai  is  lehetnek. A neveléstörténet, a pedagógia
egyik  fő  kérdése,  hogy mit értünk tudáson, bölcsességen, mi az, aminek az
elsajátítását egy adott nép, csoport vagy személy fontosnak tartja. E kérdés
tanulmányozásához  használhatóak  pl.  azok a vallási és filozófiai művekből
vett részletek, melyek a szöveggyűjteményben megtalálhatóak (Biblia, Talmud,
Korán, Tao Te-king, Bhagavad Gita, Buddha beszédei stb.).

   Egy   másik   alapkérdés,   mely  gyakorta  elsikkad  a  neveléstörténeti
munkákban,   hogy  milyen  volt  egy-egy  adott  korszakban  vagy  földrajzi
helyszínen  a  gyermekszemlélet,  és  ennek  tükrében annak vizsgálata, hogy
hogyan is éltek valójában a gyermekek.

   Számos  egyéb,  nem  kevésbé  fontos  alaptéma (pl.: leánynevelés; szülő-
gyermek  kapcsolat; nevelő kiválasztása, viselkedése; a nevelés értelmezése;
tananyagok  és módszerek stb.) vonatkozásában is a tárgymutató nyújt további
eligazítást.

   A  szövegválogatást  kiegészíti  egy kislexikon, mely lehetővé teszi azt,
hogy  az  olvasó  egyes  személyekkel vagy művekkel kapcsolatosan is könnyen
szerezzen információkat.


                   III.  A kötetben található szövegekről

   A kötetben található szövegek az ókori sumer forrásoktól a XIX. századból
való  műrészletekig  ölelik  fel  az  egyetemes neveléstörténetet. Az egymás
mellé   került   szövegek   rendkívül  sokszínűek.  Szerepelnek  a  kötetben
törvények, filozófiai és szépirodalmi írások, önéletrajzi visszaemlékezések,
tankönyvrészletek,  naplóbejegyzések,  levelek,  újságcikkek, költemények és
természetesen  pedagógiai  értekezések  részletei.  Egyes  szövegek  ebben a
szöveggyűjteményben  jelennek  meg  először  magyar  fordításban.  (A magyar
neveléstörténet forrásai a kötetben nem szerepelnek.)

   Egy  szöveggyűjtemény  azonban sohasem lehet teljes, és nem pótolhatja az
eredeti  források  teljes  szövegének  elolvasását, elemzését; sokkal inkább
csak  gondolatébresztő  lehet,  a  kiváncsiság  és a tudásvágy felkeltésére,
önálló kutatómunkára sarkalló.

   A  kötetben  közölt  szövegek esetében a mai magyar helyesírás alapelveit
követtük.  Mivel  a  prózai művekből vett szövegek minden esetben az eredeti
írásműnek  csak  részletei,  ezt  külön  nem tüntettük fel. Ha ez lehetséges
volt,  a  közölt  szöveg  alatt  jelöltük fordítóját, és annak a kötetnek az
adatait,   ahonnan   az   idézet   származik.   (Az   esetleges  szerkesztői
kiegészítéseket,   megjegyzéseket   a   szövegekben  mindig  zárójelbe  téve
jelöltük.)

   Kedves  olvasó! Régi korok gyermekei hívnak képzeletbeli sétára, nyújtsuk
feléjük kezünket, és induljunk!


                       VICTOR HUGO: A SZEGÉNY GYEREKEK

                    Vigyázzatok a kis életekre;
                    Nagyok ők, hisz bennük él az Isten.
                    A gyerek, mielőtt megszületne,
                    Aprócska fény kéklő fellegekben.

                    Isten küldi őket bőkezűen,
                    S úgy jönnek, mint az Úr ajándéka:
                    Bölcsessége van nevetésükben,
                    S csókjaikban él megbocsájtása.

                    Édes kis fényük megérint minket,
                    S vigyázz, a boldogsághoz joguk van.
                    Sír a menyország, hogyha éheznek;
                    S az ég is reng, ha fáznak magukban.

                    Szenvedése kis ártatlanoknak
                    A bűnös, gyarló embert vádolja,
                    Ki kínzója apró angyaloknak.
                    Mély égből kél menydörgés robaja:

                    A kis gyengéket keresi Isten,
                    Míg mi szunnyadunk hűvös árnyékban,
                    Kiket angyalszárnyakkal küldött el,
                    S most rájuk akad szürke rongyokban.

                                         Fordította: Kéri Katalin


   Pécs, 1995. szeptember
                                                                A szerkesztő
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.