Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                    NEVELÉSÜGY A MÁSODIK VILÁGHÁBORÚ UTÁN


   A  háború  utáni  jogállamban a vezető erők létfontosságúnak tartották az
oktatás korszerűsítését és demokratizálását. Harcot vívtak az analfabétizmus
felszámolásáért,  és  a  kormány törekedett a közép- és felsőfokú oktatásból
korábban  gyakorlatilag szinte kizárt munkás- és paraszt származású fiatalok
segítésére.  Létrejött a Dolgozók Iskolája, és népi kollégiumok alakultak, 2
év  alatt  160.  1946-47-től  azonban,  a  nemzetközi  helyzet  változásával
összefüggésben  a  magyar  oktatáspolitika mozgástere is kezdett beszűkülni.
1948-ban a Magyar Dolgozók Pártjának megalakulása után 4 nappal sor került a
felekezeti iskolák államosítására, melyek a magyar iskolák több, mint 60%-át
tették   ki   abban   az   időben.   Kicsivel  később  feloszlatták  a  népi
kollégiumokat,  és  az 1950-es évek legelejétől már jól láthatóvá vált, hogy
az   oktatásügyet   is  pártérdekeknek  rendelik  alá.  A  személyi  kultusz
korszakának egyik jellegzetes forrása az a minisztériumban készült tervezet,
amely   arra   vonatkozóan  tartalmazott  útmutatásokat,  hogy  hogyan  kell
megünnepelni Rákosi Mátyás születésnapját az iskolákban:

        "Felajánlások:   fegyelem  megszilárdítása,  késés,  igazolatlan
     hiányzás csökkentése, jobb tanulás, stb.
         Dolgozatírás:   február   utolsó   hetében   minden  osztályban
     dolgozatírás,  cím: Miért szeretik a gyerekek Rákosi elvtársat? Mit
     köszönhet a magyar ifjúság Rákosi elvtársnak?
         Ajándék: szakkörök, úttörőőrsök apró ajándékokat készítsenek és
     küldjenek Rákosi elvtársnak.
         Ünnepély:  március 8-án délután minden iskolában. A beszédet az
     igazgató mondja. A műsort az ifjúsági szervezet adja."

   A  tervgazdálkodással  egy  időben  az  egyetemi  képzésben  bevezették a
különböző mutató- és tervszámokat. Nőtt a munkás-paraszt származású fiatalok
aránya,  a karok között a műszaki és mezőgazdasági fakultások felé billent a
mérleg.  A  közép-  és általános iskolákban csakúgy, mint a 22 felsőoktatási
intézményben,    meterséges    eszközökkel    próbálták   megakadályozni   a
lemorzsolódást (pl.: "bukásmentes osztály"- akció, munkakönyv visszatartása,
óriási  óraszámban  folytatott  korrepetálás,  stb.). A marxizmus-leninizmus
eszmerendszere    (helyesebben    szólva    sokszor    annak    dogmatizált,
leegyszerűsített,    nemegyszer    elferdített   változata)   a   pedagógiai
kutatásokat, a nevelés-oktatás céljait és tartalmát is meghatározta.

   1953-55  között,  a  Nagy Imre-érában bizonyos változtatások történtek az
oktatáspolitikát  illetően is. A hangsúlyt az általános iskolákra helyezték,
30-35%-kal  csökkentették  az  egyetemi  keretszámokat,  és  minden  szinten
igyekeztek   emelni  az  oktatás  színvonalát.  1956  nyarát  nagy  szellemi
élénkülés   jellemezte,  egyetemi  vitakörök  alakultak.  A  neveléstudomány
művelői,  gyakorló  pedagógusok  októberben  Balatonfüreden  tanácskoztak, a
pedagógiai alkotómunka szabadságát sürgették. Megállapították, hogy

        "Minden   további   előrehaladás   elengedhetetlen  feltétele  a
     neveléstudományi kutatás és a tudományos kritika szabadsága."

   A  magyar  ifjúságnak,  a  diákoknak,  egyetemi és főiskolai hallgatóknak
kezdeményező  szerepük  volt  az  1956-os  forradalomban,  az  október  23-i
tüntetést  is  egyetemisták szervezték. Az Oktatásügyi Minisztérium november
2-án készült utasítástervezete szerint tervbe vették az egész iskolarendszer
és   oktatási   anyag   felülvizsgálását,   a  kötelező  orosz  nyelvoktatás
megszüntetését  és a szabad vallásgyakorlás engedélyezését. Mindez 1957 után
csak  részleteiben  valósult  meg.  1956  végén  az egyetemi oktatóknak 7, a
hallgatóknak  10%-a  hagyta  el  az  országot,  akik  közül számos külföldön
folytatta  kutatómunkáját  és tanulmányait, s akik közül többen jelen vannak
napjaink nemzetközi tudományos életében.

   1961-ben  16 éves korig kiterjesztették a tankötelezettséget. Az oktatási
törvényben előírták, hogy minden iskolatípus készítsen elő a termelőmunkában
való  részvételre.  A  gimnáziumi  diákok  ennek értelmében a hét 6 tanítási
napjából egyet gyakorlati munkával töltöttek (5+1 rendszer) egészen 1965-ig.
Az  1963-as  tanterv  szerint  a  cél  a  kommunista  ember  személyiségének
megalapozása.   Az  1960-as  70-es  évek  fordulóján  sokat  foglalkoztak  a
tantervekben  előírt  tananyag csökkentésével, ésszerűsítésével, a gyermekek
életkori  sajátosságaihoz  igazításával. Ettől az időtől kezdve tágabb teret
kaptak  a  didaktikai  kutatások,  jelentős oktatástechnológiai fejlesztések
történtek.  Az  1978-as  tantervben  már  kimutathatóak  voltak  a "rugalmas
kerettanterv" jegyei. A szocialista állam utolsó, 1985-ös oktatási törvényén
pedig jól látszik, hogy megváltozott társadalmi-politikai körülmények között
született.  Ez  bizonyos  (szűk)  körben tette lehetővé az egyedi megoldások
alkalmazását az iskolai nevelés során, míg a rendszerváltozás után született
oktatásügyi  dokumentumok  (1993-as oktatási törvény; NAT) széleskörű tanári
szabadságot   biztosítanak.  1989-ben,  Glatz  Ferenc  minisztersége  idején
megfogalmazták  az  iskolaalapítási  monopólium  felszámolásának  tervét, és
megszüntették  a kötelező orosz nyelvoktatást. 1990-től lehetővé vált a 6 és
8 osztályos gimnáziumok létrehozása.


   A  magyar neveléstörténet vázlatos összefoglalásának végén ki kell emelni
azt,  hogy  a  20. század, és különösen 2. felének magyar történései még nem
kellőképpen  feltártak,  és  elemzettek. Egyes esetekben nincs meg a kutatók
kellő  rálátása  sem,  hiszen  saját  életük különböző szakaszait is át kell
értékelniük.  Fel  kell  nőnie  egy olyan fiatal kutatónemzedéknek, amelynek
tagjai  a  20.  századot már "történelem"-ként fogják látni. Ők talán jobban
képesek  lesznek  érzelmeiktől mentesen, valóban az objektív tényekre építve
összegezni közelmúltunk pedagógiai történéseit. Bárki is válik azonban a 21.
században kutatóvá, arról sohasem felejtkezhet el, hogy világunk megőrzését,
személyiségünk  kibontakoztatását és növendékeink nevelését illetően van mit
tanulnunk elődeinktől.

                                                Pécs, 1996. augusztus 23-24.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.