Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                     NEVELÉSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT


   1918-19-ben  rövid  időn  át  úgy  tűnt,  hogy  lehetőség nyílik a magyar
közoktatási rendszer demokratikus átszervezésére. 1919, és főként az 1920-as
trianoni  békeszerződés után azonban más célok és feladatok álltak a Vallás-
és  Közoktatásügyi  Minisztérium előtt. A kulturális program középpontjába a
középosztályok  kerültek.  A  trianoni  szerződés  után  az  újonnan  húzott
határokon  kívül  maradt  a  népiskolák  2/3  és  a  középiskolák 1/2 része.
1920-ban  bevezették  a  numerus  clausus  törvényt,  mely a "népfajoknak és
nemzetiségeknek"  országon belüli számarányuk függvényében tette lehetővé az
egyetemre  jutást.  Mivel  a  törvénynek  kétségkívül  antiszemita éle volt,
1928-ban módosították. 1921-ben hozták azt a testnevelési törvényt, amelytől
azt várták, hogy a békeszerződésben leszorított katonai létszám és általános
hadkötelezettségi  tilalom  ellenére  valamilyen  rejtett  utánpótlást lehet
előteremteni,   de   legalábbis  eredményesebb  lehet  a  fiatalság  fizikai
felkészítése.  (Ebből  a  törvényből  eredt  később  a  leventemozgalom.) Az
1920-as években, Klebelsberg Kuno kultuszminisztersége idején (1922-32) nagy
építkezések  és  oktatásügyi  korszerűsítések  kezdődtek. Pozsonyból Pécsre,
Kolozsvárról   pedig   Szegedre   költözött   át  az  egyetem,  és  jelentős
felsőoktatási fejlesztéseket hajtottak végre. Nagyarányú népművelési program
bontakozott ki, és a Népszövetségi kölcsönök egy részét népiskolák építésére
fordították  1926-32-ben.  A  népiskolák  építésére  47  500 000 aranypengőt
használtak fel, ez az ország akkori éves költségvetésének csaknem fele volt!
Az  országot  5 km sugarú körökre osztották, és minden körben kellett lennie
iskolának. 595 tanyasi iskola és tanítói lakás épült, több ezer tanteremmel.
Az  iskolák  építészetileg  kiríttak  környezetükből  (téglafal, cseréptető,
padló).  Különösen jelentős építkezések folytak Kecskemét, Debrecen, Szeged,
Nagykálló,  Eger  és  Letenye környékén. Klebelsberg gondolata az volt, hogy
először  műveltté  kell  tenni  a  széles  néprétegeket, és azután kell őket
hatalomhoz  (pl.:  választójog)  juttatni.  1924-ben  megszületett  az újabb
középiskolai törvény, amely sokszínű középiskolai szerkezetről rendelkezett,
és  ugyanebben  az  évben  kötelezővé  tették  a tanárvizsgát a középiskolai
tanári állások betöltéséhez.

   Az  1930-as  években  a  gazdasági  válság  és  a  megváltozott politikai
körülmények miatt megtört a fejlődés üteme. Kultuszminiszterként a történész
Hóman  Bálint  volt a magyar közoktatáspolitika irányítója (1932-42), akinek
célja  a "nemzeti egység, a nemzeti erők fokozása és koncentrációja" volt. A
nemzetté  nevelés  ebben  az évtizedben még a vallásos neveléssel szemben is
előnyt  élvezett.  A  korábbi,  igencsak differenciált középiskolai modellel
szemben   például   megteremtették   az   egységes   középiskolát  1934-ben.
Közvetlenül   a   háború  előtt  megalkotta  a  parlament  a  nyolcosztályos
népiskoláról  szóló  törvényt  (1940),  mely nem valósult meg ugyan a háború
kitörése  miatt,  de  1945-ben ebből kiindulva teremtették meg a 8 osztályos
általános iskolát.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.