Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

            MAGYAR REFORMPEDAGÓGIA A SZÁZADFORDULÓN ÉS SZÁZADELŐN


   A  múlt  század  végén  a  széles  látókörű, reformgondolatokat dédelgető
magyar  pedagógusokhoz  is  elért  a  külföldi  mozgalmak  szele.  Különösen
kiemelkedő  volt  a  20.  század elején a magyar gyermektanulmányi mozgalom,
amelynek  egyik vezéregyénisége Nagy László volt. Az ő szervezőmunkájának is
köszönhető,  hogy  1906-ban  megalakult a Magyar Gyermektanulmányi Társaság,
mely  pár  év múlva több ezer tagot számlált, és 1 év múlva megjelent lapjuk
is,  a  "Gyermek".  Az  1905-ben  megjelent  tantervben is jól tükröződött a
korszak megváltozott szemlélete: Ebben már azt találhatjuk, hogy:

        "Nem   szókkal   kell   megtömni   a   gyermek   elméjét,  hanem
     szemléletekkel,  tapasztalatokkal  és  ezek okos feldolgozásával. A
     gondolkodás  egészséges  szokásait  kell meggyökereztetni a gyermek
     lelkében."

   Nagy    László    egyik    budapesti    tanítóképzőben    működtette    a
gyermektanulmányon  alapuló  pedagógusképzési modelljét 1908 és 1922 között,
mely  európai  hírű volt. Ő maga elsősorban a gyermeki érdeklődés szakaszait
vizsgálta  különböző  módszerekkel,  és  ennek  alapján különböztette meg az
oktatásra   nagy   hatással   lévő  öt  érdeklődési  fokozatot  (az  érzéki,
szubjektív,  objektív,  állandó  és  logikai érdeklődés foka épül egymásra a
születéstől  az ifjú korig szerinte). Az oktatás folyamata felfogása szerint
két,  szervesen összefüggő szakaszra bomlik: az érdeklődés kialakulásának és
a  "tiszta  szemléletek"  megjelenésének  szakaszára. Ő is úgy vélte, hogy a
nevelés  végső célját a társadalom határozza meg. A korszak egyik pedagógiai
alapműve volt az általa írt "Didaktika gyermekfejlődési alapon".

   A  dualizmus  korának  egyetemi  pedagógiai  műhelyei 1918 után is tovább
működtek.  Budapesten Lubrich Ágost, Kármán Mór örökébe Fináczy Ernő lépett,
aki  nem  csak  kiváló, máig az egyik legkiemelkedőbb neveléstörténész volt,
hanem  neveléstudományi  nézetei  is  figyelemre  méltóak.  Fontos  szerepet
tulajdonított  a  világnézet  és nevelés kapcsolatának. Keresztény pedagógus
lévén  úgy gondolta, az idealizmust célul tűző világnézet az igazán értékes,
melynek  sarkpontjai  a  vallás  és  a  nemzet. Úgy gondolta, a tökéletesség
megközelítésének  lehetősége  az  erények (önuralom, igazságosság, szeretet)
kialakításában  rejlik.  Kortársa,  Weszely  Ödön,  aki  a gyermektanulmányi
mozgalom  lelkes  munkatársa  -  az 1930-as években újjászervezője - volt, a
herbarti   pedagógiából   kiindulva   az  etikára  és  pszichológiára,  mint
segédtudományokra  építette  rendszerét.  "A  modern  pedagógia útjain" című
könyvében ezt írta:

        "...a  célokat a kultúra elemzése adja, az utakat pedig egyrészt
     a   gyermektanulmány,   a   differenciális   lélektan,  másrészt  a
     szociológia  mutatja."

   A  nevelést  úgy értelmezte, mint a kultúra átszármaztatását a felnövekvő
nemzedék számára, és hangsúlyozta annak értékelméleti megalapozását.

   Több  neves pedagógiai gondolkodó műveit, pedagógiai rendszerét lehet még
kiemelni  a  két világháború közötti magyar szellemtörténetből, melyek közül
többnek  az értékelése, valódi megismerése és megértése tágabb körben még ma
sem történt meg. Így például Prohászka Lajos, Schneller István, Imre Sándor,
Mitrovics Gyula és Karácsony Sándor pedagógiája említhető.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.