Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                 19. SZÁZAD


   A  19.  század első fele Magyarországon is nagyon virágzó időszak volt az
oktatásügyet  tekintve.  Létrejöttek  az  első óvodák (1828: Brunszvik Teréz
Angyalkert  nevű  intézménye),  és  1837-ben  az  első  óvóképző Tolnán. (Az
óvodákban  dolgozó  pedagógusok  eleinte  főként  férfiak  voltak!) Jelentős
lépések   történtek   a   magyarországi   nőnevelés  színvonalának  emelése,
intézményrendszerének   kiépítése   érdekében.  Olyan  személyiségeket  kell
kiemelnünk  ezzel  kapcsolatosan, mint Karacs Teréz, Brunszvik Teréz, Takács
Éva, Fáy András, Lővey Klára, Teleki Blanka, Zirzen Janka vagy a politikusok
közül   Kossuth  Lajos.  Karacs  Teréz  1845-ben  ezt  írta  "Néhány  szó  a
nőnevelésről" című munkájában:

        "...  Sokan  vitatják  a  nők  polgárosítását,  azaz: hogy a nők
     hivatalnokká, iparűzőkké is kiképeztessenek. Ezen követelést én nem
     látom   az   igazság   körén  kívülinek,  mert  okoskodásom  minden
     részrehajlástól   ment   levén,  nem  láthatja  a  férfitestet  más
     alkatrészekből  szerkezettnek, mint a nőkét; úgynevezett szellemünk
     pedig  hasonló  eszközökkel  éppen úgy kifejthető egyik, mint másik
     nemnél."

   A reformkori országgyűléseken több ízben szóba került az alapfokú iskolák
ügye,  valamint a szakképzés kérdése. 1845-ben jelent meg a Helytartótanácsi
rendelet  "Magyarország elemi tanodáinak szabályai" címmel, mely 5 osztályos
anyanyelvű  alapképzésről  rendelkezett,  melyből  2  osztály elvégzése volt
kötelező.  A  kor  megnövekedett  igényeinek megfelelően korszerűsítették és
kiterjesztették  a tanítóképzést. 1828-ban jött létre Egerben az első magyar
nyelvű, önálló, többévfolyamos katolikus képző.

   1848  márciusában  megteremtődtek a magyar polgári átalakulás feltételei.
Ebben  a  helyzetben  a  felelős magyar minisztérium és az új parlament első
teendői  közé  tartozott  az  oktatásügy  átalakítása, új magyar közoktatási
rendszer  kiépítése.  Számos  vita  zajlott a különböző fórumokon, és Eötvös
József  kultuszminiszter  vezetésével  elkészült az oktatási törvényjavaslat
is,  melynek  tárgyalása  során  140  képviselő szólalt fel, és nagyon heves
vitákat  váltott  ki,  főként  az  iskolák  felekezeti jellegének kérdése. A
javaslatot  a felsőház 1848 nyarán levette a napirendről, mondván, hogy "nem
időszerű".  A javaslat jelentős része így csak 20 év múlva, a kiegyezés után
realizálódott.

   A  magyar  szabadságharc  1849-es  bukása után az osztrák kormány legfőbb
célja  a  Habsburg-birodalom egységének helyreállítása volt. Az oktatásügyet
illetően ennek legfőbb megnyilvánulása az volt, hogy az iskolaügy, a nevelés
állami  felügyelet  alá  került.  Bár az iskolák száma az 1850-es években is
növekedett  (9000-ről  12  és  fél  ezerre),  korabeli  számítások szerint a
gyerekeknek  több, mint fele nem járt iskolába, és magas volt az analfabéták
aránya,    különösen   az   ország   gazdaságilag   elmaradottabb,   gyérebb
iskolahálózattal  rendelkező  vármegyéiben. A középfokú oktatás reformját az
osztrák    gimnáziumok    részére    kidolgozott   szabályzat   és   tanterv
("Organisationentwurf")   bevezetésével  vitték  keresztül.  Ebben  a  német
neohumanizmus  és  a  herbarti  elvek egyaránt fellelhetőek. Ez a dokumentum
hozta  létre  a 8 osztályos, éréttségivel záruló gimnázium típusát, melyet a
kor  szokásainak megfelelően természetesen csak fiúk látogathattak. Emellett
létrejött a 6 osztályos reáliskola is, mely a gyakorlati pályákra készítette
fel  növendékeit. A pesti egyetemet is osztrák mintára alakították át, ekkor
vált  a  bölcsészeti  fakultás  egyenrangúvá  a  másik  hárommal. A felvétel
feltétele az érettségi vizsga lett. Az egyetem kettős célja a tudós- illetve
tanárképzés lett. (Ennek problémáját a mai napig sem sikerült 
megoldani.)

   Az  1867-es  kiegyezés  a  társadalmi-gazdasági  fejlődés keretei mellett
megteremtette   a  magyar  közoktatásügy  korszerűsítéséhez  is  az  alapot.
1868-ban született meg - Eötvös József újabb kultuszminisztersége idején - a
népoktatási  törvény.  Ez  6-12 éves kor között előírta a tankötelezettséget
Magyarország  minden  gyermeke  számára.  A  törvény  a  meglévő  felekezeti
iskolákra  épített,  és  lehetővé  tette  mindenki számára, hogy anyanyelvén
nyerjen oktatást a népoktatási intézményekben. Létrejött tehát a 6 osztályos
elemi   iskola,  és  létrehozták  a  felső  népiskolák  és  polgári  iskolák
rendszerét.  Jelentős  lépés volt a tanítóképzésről szóló állami gondoskodás
kimondása, és a tanítók helyzetének a rendezése (meghatározták fizetésüket).
Felállították  az iskolaszékeket, s így a tanfelügyelők és felsőbb hatóságok
mellett   a  települések  kiválasztott  lakói  is  beleszólhattak  iskolájuk
ügyeibe.

   A   törvény   látványos   fellendülést  eredményezett  az  oktatásügy,  a
kulturális   élet   tekintetében.   Az  I.  világháborút  megelőzően  már  a
tankötelesek  93%-a  járt  iskolába,  és  jelentősen csökkent az analfabéták
száma  mind  a  férfiak,  mind pedig a nők körében (1869-ben a 6 éven felüli
lakosság   36,   1910-ben   68,7%-a  tudott  írni-olvasni).  Ám  a  korabeli
dokumentumok szerint a fejlődés nem volt töretlen, ebben szerepet játszott a
néptanítók  csekély  száma és hiányos képzettsége. Eötvös József felhívására
tanítóegyletek alakultak. A miniszter 1867 nyarán ezt mondta:

        "Nagyobb  fontosságú  közügyeink  között  nincsen  tán  egy sem,
     melyre  nézve  a  reformok  szüksége oly általánosan elismertetnék,
     mint a közoktatás."

   1868  után  számos  pedagógiai  lap  látott  napvilágot, melyek hasábjain
felszínre kerültek a gondok is. Ugyanez tapasztalható, ha a korabeli tanítói
egyletek,  tanácskozások  jegyzőkönyveit vesszük szemügyre. A kormány ingyen
taneszközökkel,  a tankönyvek igen széles választékával, többször megújított
tantervekkel  próbált a gondokon enyhíteni. 1879-ben valamennyi intézményben
elrendelték    a   magyar   nyelv   tanítását,   és   a   századfordulón   a
kultuszminisztérium    jelentős    anyagi    alapokat    mozgósított   ennek
előmozdítására, a magyarosítás érdekében.

   Több oktatásüggyel kapcsolatos törvény és számtalan rendelet is született
a  dualizmus  idején.  1883-ban,  Trefort  Ágoston  minisztersége alatt kelt
például  középiskola-típusokat  és  a  tanári  képesítés  feltételeit  leíró
törvény.  1891-ben  a  kisdedóvásról  szóló  paragrafusokat  fogadták  el  a
honatyák.  1895-ben  pedig  Wlassics  Gyula  rendeletet  adott  ki,  melyben
lehetővé  tette az érettségizett lányok egyetemre kerülését (csak az orvosi,
gyógyszerészeti  és  bölcsészeti kar esetében!). Leánygimnáziumokról viszont
csak  1  évvel  később  rendelkezett... 1872-ben Kolozsváron, 1914-ben pedig
Debrecenben és Pozsonyban avattak új egyetemet.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.