Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                            A FELVILÁGOSODÁS KORA


   Bár  Apáczai  halálával  és Comenius távozásával kétségkívül lezárult egy
korszak  a  magyar nevelés történetét tekintve, követőik és újabb pedagógiai
innovátorok  később  is  szép számmal akadtak. 1686 után jelentős lendületet
vett   a   magyar   iskolarendszer  fejlődése.  A  törököktől  visszafoglalt
területeken  is  újra  megteremtették  az  iskoláztatás alapjait. A vallásos
szellemű  nevelés  mellett  már II. Rákóczi Ferenc idejében kezdett fontossá
válni  a  mezőgazdasági  és  kereskedelmi  ismeretek  oktatása,  a praktikus
tudásanyag  elsajátítása.  A 18. század közepétől kezdve kezdett kiemelkedni
egy  olyan  magyar  középnemesi  réteg,  mely  fontos kérdésnek tekintette a
nemzeti nyelv és irodalom ügyét. A paraszti társadalom zöme azonban ebben az
időben   még   szájhagyomány   és  tapasztalat  alapján  sajátította  el  az
ismereteket,  és  nagyrészt írástudatlan volt. A 18. század végének uralkodó
eszméi,  a  felvilágosodás  gondolatköréből  fakadó  törekvések  hoztak csak
változást   e   téren.   Mindez   természetesen   szorosan   összefüggött  a
mezőgazdasági  fejlődéssel, a megváltozott életkörülményekkel és igényekkel.
A  mezőgazdasági  árutermelés  kiszélesedése  Magyarországon  is szükségessé
tette  a parasztság magasabb szintű tudását. A városokban pedig a 18. század
közepén  kiválóan  működő iskolákat találunk. Bél Mátyás például, a pozsonyi
evangelikus  líceum  tanára újítások egész sorát honosította meg iskolájában
(iskolaújság;  hazai  történelem és földrajz, honismereti gyűjtések; francia
nyelv,  stb.).  Kortársa,  Maróthi  György  külföldi  tapasztalatai  alapján
hasonló változtatásokat javasolt a debreceni kollégiumban. A modern nyelvek,
a  földrajz  és  a számtan hangsúlyozása, a karének bevezetése jellemezte az
alföldi  kollégiumot. A gyermeki lélekre való odafigyelés már jóval Rousseau
Emil-je  előtt  megjelent  a  magyar kollégiumokban is. Ezt példázza a vidám
színjátékok,  szórakoztató,  rímekbe  szedett  tankönyvi szövegek egész sora
csakúgy,  mint  neves  személyek  vissza-emlékezései  diákkorukra.  Losonczi
István  "Hármas  kis  tükör"  című könyvének földrajzi részében 1773-ban ezt
olvashatták például a diákok Somogy megyéről:

                "Somogy vármegyébe Tolnáról elérhetsz,
                 Koppányra, Szigetre, Babócsára mehetsz,
                 Somot, almát, körtvélyt itt eleget ehetsz,
                 De a tudományban részt keveset vehetsz."

   A  18.  század  végén  a  felvilágosult  abszolutista  politikát folytató
Habsburg  uralkodónő,  Mária  Terézia  birodalma  egységesítése érdekében az
oktatásügy   átalakításába   ia   belekezdett.   Ő  is  úgy  vélte,  mint  a
felvilágosodás   korának   számos   más  alakja,  hogy  a  társadalmi  bajok
orvosolhatóak   az  oktatás  javításával.  A  másik  elv,  az  utilitarizmus
(hasznosság)  alapján  pedig  szakértői arra törekedtek, hogy az iskolákat a
mindennapi  élet  és  munka  során  használható  ismeretekkel  töltsék meg a
klasszikus  latinos műveltségtartalmak mellett. Az iskolázás ettől az időtől
kezdve  vált  -  egyébként  szerte  Európában - állami üggyé, megszüntetve a
szinte  kizárólagos  egyházi  és  földesúri  alapítás és fenntartás korábban
elterjedt   gyakorlatát.  (Ettől  kezdve  kisebb-nagyobb  élességgel  szinte
napjainkig   érzékelhető   világszerte   az   a   vita,   amely  az  iskolák
laicizálódásáról,  az állam és a felekezetek, egyéb közösségek oktatásügyben
betöltendő szerepéről szól.)

   Mária  Terézia  az  1770-es  években  az oktatásügy nagyszabású reformját
hajtotta  végre. Ebben pénzügyi háttérként szolgált az 1773-ban feloszlatott
jezsuita  rend  vagyona,  melyből  tanulmányi  alapot hoztak létre. Ebben az
évtizedben  került  Budára  (majd  Pestre)  a nagyszombati egyetem. 1777-ben
jelent  meg  a  "Magyarország  és  a  társországok  átfogó nevelési-oktatási
rendszere",  vagyis az I. Ratio Educationis, melyet 1806-ban átdolgoztak. Ez
a  dokumentum megteremtette a tanügyet irányító és ellenőrző tankerületeket,
leírta  az  alapvető iskolatípusokat (alapfokon falusi, mezővárosi és városi
anyanyelvű   iskolák,   középszinten   kis-   és  nagygimnáziumi  osztályok,
felsőfokon   az   akadémiák   és   egyetem).   Tantervként  is  funkcionált,
meghatározta  a  tartalmakat, kötelező, ajánlott és választható tantárgyakra
osztva  az ismereteket. Több paragrafusa szólt az iskolán kívüli, szabadidős
tevékenységi   formákról,  valamint  a  tanítóképzés  új  intézményeiről,  a
"normaiskolákról".  A  gyakorlatban azonban számos helyen nem honosodott meg
mindez,  hiszen  a  protestáns  iskolák többsége szembehelyezkedett a Ratiók
tartalmával,  saját  autonómiájukra hivatkozva. Az 1790/91-es országgyűlésen
hangját hallató magyar nemesség tagjai az oktatásügy érdekében is több ízben
felszólaltak.  Létrehozták  a  Művelődési  Bizottságot,  melyhez több magyar
politikus és tanító is eljuttatta javaslatait a századfordulón.

   Így  tett  a  szarvasi  evangelikus  lelkész, Tessedik Sámuel is, aki nem
csupán bírálta kora elmaradott falusi iskoláit, de megpróbált mintát is adni
az általa igazgatott iskola felvirágoztatásával. Az 1780-1806 között kisebb-
nagyobb   megszakításokkal   működő   szarvasi   iskolában  Tessedik  svájci
kortársához,  Pestalozzihoz  hasonlóan különböző munkákkal kapcsolta össze a
parasztgyerekek  értelmi-erkölcsi  nevelését.  Ő  azonban  jobban  értett  a
gazdálkodáshoz, így iskoláját valóban sikerre vitte. Bár a napóleoni háborúk
elején  az  iskola  kis ideig uralkodói támogatást is élvezett, 1806-ban a 3
nemzetiségi   nyelven  (magyar-szlovák-német)  oktató,  gyakorlati-gazdasági
tanmódszerrel  tanító  iskolát  latin  gimnáziummá alakította az esperesség.
Ugyanebben az évben jelent meg a II. Ratio Educationis, amely szintén csak a
katolikus  iskolákra  nézve  volt  kötelező  érvényű.  A  protestánsok saját
egységesítő törekvéseikkel "válaszoltak" a dokumentumra. Ezek a dokumentumok
és  törekvések  -  a  reformkor  magyar politikusainak fellépésével együtt -
nagyban hozzájárultak a magyar oktatási rendszer kiépítéséhez.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.