Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                  KÖZÉPKOR


   A   magyar   államalapítást   megelőző   idők   nevelési   szokásaira  az
összehasonlító  néprajzi  és kulturális antropológiai kutatások segítségével
következtethetünk  (Pl.:  László  Gyula  kutatásai).  Szent  István  államát
megelőzően  a  magyarság  gyermekei  intézményes nevelésben nem részesültek,
fiúk  és  lányok  a  családon  belül illetve a közösségben sajátították el a
szükséges ismereteket. A 10. század utolsó éveitől kezdve a meginduló állam-
és  egyházszervezés maga után vonta az iskolai hálózat kiépítését is. István
király több kolostort létesített bencés szerzeteseknek, és ezek falai között
oktatással  is  foglalkoztak  a  szerzetesek.  Az  első ilyen iskola a Szent
Márton  hegyi  kolostorban  működött  (ma  Pannonhalma),  és  ezt  követte a
zalavári,  pécsváradi,  bakonybéli,  zobori kolostori iskola létrehozása. Az
érsekségek  és  püspökségek  területén létesített plébániai iskolákban papok
tanították  a tehetségesebb falusi fiúkat. A legelső magyar neveléstörténeti
források  között  tartjuk  számon  István  király  fiához  írott  Intelmeit,
valamint  a  Szent  Imre  legendát.  A  12.  századból  való  egy esztergomi
diákjegyzet, és 1344-ből a zágrábi székesegyházi iskola szabályzata.

   Magyarországon  kis  fáziskéséssel,  a  12-14. században bontakozott ki a
lovagi  műveltség,  melynek embereszményéről a Képes Krónikában olvashatunk.
Nyugatról  érkező  lovagköltők hozták magukkal a világi műveltséget főúri és
királyi udvarainkba.

   A  14.  századra  Magyarországon is kiemelkedő székesegyházi és káptalani
iskolák működtek, melyek közül a pécsi - Nagy Lajos király uralkodása alatt,
1367-ben  -  egyetemi  rangot  kapott.  A  pécsi egyetem alapítása szervesen
illeszkedett  a  térség  universitás-alapításainak  sorába,  hiszen Prágában
1348-ban,   Krakkóban   1364-ben,   Bécsben   pedig   1365-ben   jött  létre
felsőoktatási  intézmény.  A  pécsi  egyetem  nem  volt  túl  hosszú  életű,
mindössze  néhány évtizeden át működött orvosi és jogi fakultással, bolognai
mintára. Megszűnésének valószínű okai lehettek: a nyugati egyetemek jelentős
vonzereje, a tudós tanárok hiánya és az anyagi támogatás szűkössége.

   1395-ben  Zsigmond  Óbudán  hozott létre egyetemet, mely szintén nem volt
túl  hosszú  életű.  A  reneszánsz  idején,  1467-ben Vitéz János Pozsonyban
létrehozta   az   Académia   Istropolitánát,   mely   azonban   halála  után
lehanyatlott.

   A  14.  századi  Magyarországon  a  tanultság  fogalma  már  nem csupán a
klerikusokhoz    kötődött.    A    világi   értelmiségieket   okleveleinkben
"literátus"-nak  kezdték nevezni, és ezt "deák" szóval fordították magyarra.
Ugyanebben az időben megjelentek a világi pedagógusok is.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.