Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                            NEVELÉSÜGY 1918 UTÁN


   Az I. világháború borzalmai bizonyos törést jelentettek a reformmozgalmak
történetében.  1918  után  azonban  mind többen kezdték azt vallani, hogy az
embereket  a  nevelés  segítségével  lehet  jobbá  tenni,  egy  szebb  világ
megteremtésének  kulcsa  a  nevelésben  rejlik.  Új  erőre  kaptak  tehát az
iskolakísérletek, a gyermekek sajátosságaira építő pedagógiai próbálkozások.
Sorra  születtek  a  nemzetközi  pedagógiai  szervezetek,  szoros  kapcsolat
alakult ki több ország és újító pedagógiai elme, iskola között.

   Az újabb pedagógiai rendszerek kidolgozói közül egyik legkiemelkedőbb, de
máig  egyik  legvitatottabb  személyiség  Rudolf  Steiner, a Szabad Waldorf-
iskolák   megalapítója.  Steiner,  a  sokoldalú  polihisztor  kidolgozta  az
antropozófiát,  vagy a "szabadság filozófiáját", s ez iskolái működésének az
alapja  is.  Embertanának  lényege, hogy az emberi létezés nem ragadható meg
pusztán  a  materializmus  eszközeivel.  Steiner abból indult ki (ismerve és
felhasználva  a keleti filozófiákat), hogy az ember fizikai (földi) léte nem
választható  el a születése előtti szellemi létezéstől, ahová fizikai halála
után   újból   visszatér.   E  gondolatainak  rendeli  alá  az  emberi  élet
szakaszolását, melynek legfontosabb folyománya az, hogy nem lehet önkényesen
meghatározott  programok  alapján  nevelni a gyermekeket, csakis természetes
fejlődésüket  figyelembe  véve.  A  gyermeket  növényhez hasonlította, amely
magában  hordja  előző  és  következő  állapotát is, melyet csak az a nevelő
érthet  meg, aki a gyermek lényegével tisztában van. A 12 osztályos Waldorf-
iskolák   működése  aprólékosan  kidolgozott,  számos  új  elemet  tartalmaz
(epochális  oktatás;  tanár-szülő-diák  együttműködés;  egy  keleti  és  egy
nyugati  nyelv tanítása; osztálytanító; nincs bukás és osztályzás; euritmia,
művészeti nevelés; mezőgazdasági-ipari-szociális gyakorlat, stb.)

   Világszerte    hasonlóképpen    új    és   minden   részletre   kiterjedő
iskolakoncepciók  születtek  a  századelőn.  ilyen  volt például az amerikai
Helen  Parkhurst  Dalton-terve,  Carleton  Wasburne Winnetka-terve illetve a
német Peter Petersen által kidolgozott Jéna-plan.

   A   gyermeki   tevékenység  hangsúlyozása  a  munka  fogalmának  többféle
értelmezését  eredményezte.  A  szellemi  munka mellett a fizikai munka is a
pedagógia  vizsgálódásainak  homlokterébe került. A német Kerschensteiner, a
francia Freinet és mások olyan iskolát képzeltek el, ahol a gyerekek közösen
tevékenykednek,  így  igazán felkészülnek a társadalmi létre, és szociálisan
érzékennyé  válnak.  Locke,  Pestalozzi  és  más elődök példájából kiindulva
teljesedett ki a munkaiskolák néhány típusa. Freinet, a háborúban megrokkant
falusi  tanító,  kénytelen volt kitalálni valamilyen új pedagógiai módszert,
hogy tanítványait lekösse. Megismerkedett a neveléstörténet nagy műveivel és
sorra látogatta kora új iskoláit. Iskolareformját azzal kezdte, hogy sétálni
kezdett az osztállyal, mint valaha a görög filozófusok, Feltre vagy Rousseau
Emilje. Ezt írta ezekről a kezdeti lépésekről:

        "Számomra  a  »séták  az osztállyal« az üdv kezdetét jelentette.
     Ahelyett,  hogy az olvasótábla előtt szunyókáltunk volna a délutáni
     tanulás   idején,  a  falut  környező  mezőre  mentünk.  Az  utakat
     keresztezve   meg-megálltunk,  hogy  megcsodáljuk  a  kovácsot,  az
     asztalost  vagy  a  takácsot  munkája  közben,  akinek módszeres és
     biztos  mozdulatait  kedvünk  lett  volna  utánozni.  (...) Már nem
     iskolai   szemmel   vizsgáltuk  a  körülöttünk  levő  virágokat  és
     rovarokat, a köveket vagy a patakot. Egész lényünkkel éreztük őket,
     nemcsak tárgyilagosan, hanem teljes érzékenységünkkel."

   Élményeiket  az  iskolába  visszatérve  is  megőrízték,  egy kézi szedésű
nyomda  segítségével tapasztalataikat újságokban foglalták össze. A gyerekek
lapokon  gyűjtöttek  minden  érdekes, számukra fontos ismeretet, más iskolák
gyerekeivel  kezdtek levelezést. Freinet iskolájában a tanterem inkább vidám
műhely  volt,  növényekkel,  barkácsolásra, alkotásra csábító eszközökkel és
alapanyagokkal (rongyok, festékek, összegyűjtött termések, stb.).

   Az  1917  utáni szovjet pedagógia egyik fő célkitűzése volt a munkaiskola
megalkotása. Ennek nem csupán nemzetközi tapasztalatait tudták felhasználni,
hanem  az  orosz  pedagógia  hagyományait  is  (Tolsztoj,  Necsájev,  Sackij
gondolatait).   A   huszas   évekig   a   hivatalos  szovjet  kultúrpolitika
(Krupszkája,   Lunacsarszkij)   kifejezetten  támogatta  a  reformpedagógiai
irányzatokat, és próbálták létrehozni az egységes szocialista munkaiskolát".
Dewey,  Wasburne  és  Montessori  pedagógiája  például  különösen  termékeny
talajra talált a fiatal Szovjetunióban. Az 1930-as években azonban fokozatos
ellenállás  bontakozott ki a nyugati pedagógiákkal szemben, és - a politikai
változásoknak  megfelelően - 1936-ban "pedagógiai elhajlásoknak" bélyegezték
az   iskolakísérleteket.   (Az   1950-es   évek   magyar   valóságában  volt
megfigyelhető  ugyanez  a  tendencia, mint arról a korabeli pedagógiai lapok
ékesen  tanúskodnak.)  Máig  kutatások  és  viták  tárgya az ukrán Makarenko
pedagógiája,  aki  az általa vezetett Gorkij- illetve Dzserzsinszkij-telepen
sajátos  körülmények  között  próbált meg "szovjet embert" nevelni azokból a
csavargókból,  bűnözőkből  és árvákból, akiknek a felnevelését rábízták. Nem
értett  egyet  a  pedológia  vizsgálati  módszereivel,  mert  úgy  vélte,  a
gyermeket  elsősorban  mint  közösségi  lényt  kell  tekinteni.  Pedagógiája
közösségi  jellegű,  a  vezetése  alatt  álló telepeken az osztagokba sorolt
gyerekek   nevelését   a   "közösség  diktatúrája"  segítségével  folytatta.
Neveléstani  koncepcióját  leegyszerűsítve  és  a korabeli helyzettől eltérő
körülmények  között  alkalmazták a szocialista országokban az 1950-es, 60-as
években.

   Az  1930-as évek európai diktatúráiban a hatalom korlátozta az érdekeivel
ellenkező,   szabadságra   és   az   egyéniség   kibontakoztatására  törekvő
reformpedagógiákat.   A  hitleri  Németország  pedagógiai  gyakorlatában  az
1930-as,   40-es  években  így  a  spártai  szellemű,  a  porosz  kaszárnyák
hangulatát  idéző  nevelés dominált, a minden ízéig megszervezett iskolai és
magánélet.  Ugyanakkor  a  század  első felében mindvégig születtek jelentős
pedagógiai  irányzatok  és  művek,  melyek közül több 1945 után is éreztette
hatását. Ilyen volt például a kultúrpedagógia irányzata (Dilthey, Spranger),
a  szociálpedagógia  (Durkheim,  Bergemann), morálpedagógia (Foerster), és a
nagy  pszichológiai  iskolák  pedagógiai  irányzatai  (Jung,  Adler, Piaget,
Fischer, stb.).

   A  II.  világháború után újra létjogosultságot nyertek a reformpedagógiai
irányzatok,  ami  összefügg az egyes országokban lezajlott demokratizálódási
folyamatokkal.    A    legtöbb   országban   kiterjesztették   az   egységes
alapműveltséget  nyújtó  általános  vagy  komprehenzív iskolákat. Az 1950-es
évektől  kezdve azonban az oktatáspolitika központjába a "produktum" elérése
került,  és  nem  az  emberi  személyiség kibontakoztatása. Érezhetőek ennek
hatásai mind a mai napig a magyar iskolák működésén is. Az oktatás kérdése a
gazdasággal, a termelékenységgel kapcsolódott össze, erősödött a technokrata
szemlélet.  Az  1960-as  évektől  kezdve "beiskolázási láz" uralkodott el az
északi   féltekén,   és   ez   jelentős   iskolai  fejlesztéseket,  kibővülő
tanárképzést vont maga után. Az 1970-es évektől egyre inkább előtérbe került
az   élet   végéig   tartó,   permanens   tanulás,  ezzel  összefüggésben  a
felnőttképzés  módszertani  kérdései. Az iskolai tananyagok és követelmények
megsokszorozódásának  lehetett  tanúja  a  világ  az elmúlt évtizedekben. Az
információrobbanás,   az   informatika  óriási  fejlődése  új  feladatok  és
problémák  elé  állítja  a  pedagógiát, a pedagógiai rendszerek kidolgozóit.
Legalább   annyi   oktatáskritika   születik   napjainkban,   mint   amennyi
reformgondolat, az innováció mellett ez is szinte új "tudományág" ma már.

   Bár a neveléstörténészek általában nem tesznek utalásokat a jövőre nézve,
annyit leszögezhetünk, hogy a történeti példák felelevenítése sokat segíthet
jövőnk  problémáinak  megoldásában.  A  sokoldalú,  kreatív ember kell, hogy
általánosan  eszményképpé  váljon,  mert  ezt  teszik  szükségessé  napjaink
feladatai  és  a  Föld  globális problémái. Meg kell ismernünk saját, magyar
nevelésünk  történetének legjobb hagyományait, és figyelnünk kell más népek,
kontinensek múlt- és jelenbéli pedagógiai törekvéseire, embereszményeire is,
mert a tét az egész emberiség jövője.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.