Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

              ÚJ PEDAGÓGIAI TÖREKVÉSEK A 19-20. SZÁZAD FORDULJÁN


   A  19.  század  végére  a  továbbfejlesztett herbartiánus pedagógia ellen
erőteljes  támadások  indultak.  A  különböző  filozófiákból  kiinduló  és a
századvég természettudományos eredményeire építő pedagógiai reformerek új, a
gyermek  szabadságára  és érdeklődésére építő iskolákat kívántak létrehozni,
ahol  az  ismeretszerzés  fő  formája  a  gyermeki cselekvés. Több alapelvet
emelhetünk   ki   a   különböző  irányzatok  közül,  melyeket  többé-kevésbé
valamennyi  reformiskolában  szem  előtt  tartottak.  A  nevelésnek eszerint
szoros  kapcsolatban  kell állnia az élettel, az iskolán kívüli világgal, az
ismeretszerzést nem szabad az iskolai falai közé bezárni. A tantermeknek élő
"laboratóriumoknak",  vagyis különböző tevékenységekre alkalmas színtereknek
kell lenniük, ahol a gyerekek kipróbálhatják és fejleszthetik képességeiket.
A  reformpedagógiák  képviselői  arra  fektették  a hangsúlyt, hogy meg kell
tanítani  a  gyermekeket  gondolkodni,  kritikus  látásmódra  kell szoktatni
ahelyett,  hogy  kötelező  feladatok  elvégzésére kárhoztatnák. Elismerték a
gyermekek  között  lévő  intellektuális különbségeket, és ennek köszönhetően
lehetővé  vált  az  egyéni  haladási  ütemek  kidolgozása.  A pedagógusoknak
lehetőségük nyílott különböző gyermek-megfigyelési módszerek elsajátítására,
akár  az  egyre  szaporodó  tanítóképzőkben,  akár  a  pedagógiai társaságok
keretein belül. E néhány gondolatból is kiolvasható, hogy a reformpedagógiák
képviselői  számos  gondolatot  múltbéli  elődeiktől merítettek. Szókratész,
Quintilianus,   Vives   vagy   Montaigne   gondolatai  éppúgy  megtalálhatók
írásaikban,  mint Fröbel, Pestalozzi, Rousseau törekvései. Az amerikai Dewey
szerint   a  progresszív  nevelés  atyja  honfitársa,  Parker  volt,  aki  a
Massachusetts-beli   Quincyben  lévő  iskolájában  bevezette  Fröbel  óvodai
nevelésre  kidolgozott alapelveit. A gyerekek festettek, rajzoltak, zenéltek
Parker  iskolájában,  a  természettudományos  tárgyakat  az iskolán kívül, a
szabadban  sajátították  el.  A  memorizálásnak nála - szemben a hagyományos
iskolai oktatással - kevés szerepe volt, inkább a közvetlen tapasztalásra és
érdeklődésen  alapuló ismeretszerzésre épített. Mint több más iskolareformer
esetében  is,  a  szülők  aggódtak a Parker iskolájába járó gyerekeik miatt,
féltek,  hogy  nem  tanulják meg jól az elemi ismereteket sem, ám egy állami
vizsgálat ennek ellenkezőjét bizonyította.

   A  reformpedagógiák  számos  irányzatát  lehet elkülöníteni, és a kutatók
több  szakaszról  is  beszélnek  a  reformiskolák létezésével kapcsolatosan,
melyek  közül  sok mai világunkban is jelen van (pl.: a Freinet, Montessori,
Waldorf  rendszerű  iskolák,  stb.). A századforduló táján két nagy irányzat
volt, amelyek igazán termékenyítőleg hatottak a pedagógiai gondolkodásra, az
iskolák  megújítására. Ez egyik irányzat a pragmatizmus (pragma = gyakorlati
cselekvés)   volt,   amelynek  emberideálja  a  cselekedni  tudó,  különböző
helyzetekben  biztonsággal  eligazodó,  választani  tudó ember, akinek sorsa
nagyrészt   saját  tehetségétől,  kibontakoztatott  képességeitől  függ.  Az
önmagát  megvalósító  ember  ("self  made  man") amerikai ideálja ma is több
pedagógiai irányzat számára cél. James, Parker és Dewey voltak ezen irányzat
első   képviselői.  Dewey  a  Chicagói  Egyetem  tanáraként  szervezett  egy
cselekvésre  alapozott  iskolát a századvégen. "Pedagógiai hitvallásom" című
művében  foglalta össze a nevelésről vallott gondolatait. Szerinte az iskola
maga  az  élet;  az  élet,  a  társadalom  és a nevelés folyamata adja meg a
nevelés  céljait,  mert  a  célrendszer  nem  lehet  normatív. Tagadta azt a
hagyományos  felfogást,  mely  szerint  az  iskolában  kész ismereteket kell
nyújtani  a  gyermekeknek.  Szerinte  az  életben  ilyenek  nem léteznek, az
ismeretszerzés  készségét kell ezért kialakítani, problébamegoldó képességét
erősíteni.  Iskolamodellje  a  világ  különböző  részeivel kapcsolatban álló
iskola  volt  (otthoni  környezet  -  természeti  környezet - üzleti élet és
termelés   -   tudomány).  A  hagyományos  osztályterem  helyére  Dewey  jól
felszerelt  laboratóriumokat,  zenélésre,  festésre és egyéb tevékenységekre
alkalmas  termeket  tervezett.  A tantervről az volt a véleménye, hogy annak
igazodnia  kell  a  gyermek  tapasztalataihoz,  mert  különben életidegenné,
formálissá válik.

   A másik nagy reformpedagógiai irányzat a gyermektanulmányi mozgalom volt,
melynek  képviselői  a  tudományos  megfigyelésen alapuló, pszichofizikai és
fiziológiai  lélektant  állították  a  gyermekek megismerésének központjába.
Amerikai  és  német  kutatók  munkáira  alapozva  megszületett  a  kísérleti
pszichológia.  Megsokasodtak  a  lipcsei  egyetemen  Wundt által létrehozott
laboratóriumhoz  hasonló  létesítmények, különösen az Egyesült Államokban. A
Stanley  Hall által vezetett amerikai Clark Egyetem vált a gyermektanulmányi
kutatások  központjává  a századvégre. Egyik tanítványa pedológiának nevezte
el  az  új  tudományágat,  mely tulajdonképpen nem volt más, mint anatómiai,
biológiai,    antropológiai,    fiziológiai,   pszichológiai,   etnográfiai,
szociológiai  és más tudományos ismeretek rendszere, melyeket közös tárgyuk,
a  gyermek  fűzött  laza  egységbe.  Az  irányzat  különböző  képviselőinek,
csoportjainak  gyermekmegfigyelései  során  megtalálhatók  voltak  különböző
tesztek,   kérdőívek,  mérések  a  vizsgálati  módszerek  között.  Empirikus
pedagógiai  kutatásokkal, kísérletekkel próbálták meg ellenőrízni a kutatók,
hogy  egyes  taneszközöknek, tanítási módszereknek milyen didaktikai értékei
és  eredményei  vannak.  Vizsgálták  az  iskolai évek alatt lezajló testi és
lelki  fejlődést,  a  gyermeki  érdeklődés  időszakonkénti változásait annak
érdekében, hogy pontosabb tanterveket készítsenek.

   A  svájci Claparède egyike volt a kísérleti pedagógia, a gyermektanulmány
legkiemelkedőbb  képviselőinek. Orvos volt, és pszichológiával foglalkozott.
A századelőn megjelent könyve "Gyermektanulmány és kísérleti pszichológia" a
pedológia egyik alapkönyve. Ebben azt írta:

        "A nevelés problémája két dolgot foglal magában: a tanítani való
     anyagot,  és azt, akit tanítunk - azaz a tantervet és a tanítványt.
     Eddig a legtöbb gondot a tantervekre és kézikönyvekre  fordították.
     Ideje,  hogy  kissé  már  azokkal  is  foglalkozzunk,  akik számára
     mindezek  készülnek.  Nem szabad elfelejteni, hogy még egy harmadik
     tényező  is  van:  maga  a  nevelő. Hogy a nevelő milyen legyen, az
     mindig  attól  függ,  mily  tulajdonságokat kíván a gyermekkel való
     bánásmód.  Azok a tulajdonságok tehát, melyekkel a nevelőnek bírnia
     kell, a gyermek pszichológiájából következnek."

   Claparède  kidolgozta  a  funkcionális nevelés elméletét, amely szerint a
gyermek cselekedeteinek megvan a sajátos biológiai jelentésük, funkciójuk az
egész  élete  szempontjából. A gyerekkor funkciója szerinte az utánzással és
játékkal való felkészülés a felnőtt életre.

   A  20.  század,  mely  Ellen  Key, svéd tanítónő könyvével indult, számos
újabb  reformpedagógiai irányzat kibontakozását hozta. "A gyermek évszázada"
című  mű  nézetei  széles  körben  visszhangra találtak a világban, annál is
inkább, mivel e radikális hangú gondolatfüzérben számos régi nagy pedagógiai
elmélkedő  filozófiája  köszönt vissza. Key jogokat követelt a gyermekeknek,
új  iskolákat, új típusú nevelői magatartást tartott kívánatosnak, és fennen
hirdette  Rousseau  elvét: az a legjobb nevelés, ha nem nevelünk! A legújabb
pszichológiai  eredményekre  és  filozófiai  gondolatokra  támaszkodva véget
akart vetni a "gyermek lélekgyilkolásának".

   Az  Angliában, Cecil Reddie által alapított New School (Új Iskola) nyomán
más  országokban  is  egyre  inkább  kezdtek  elterjedni  a hagyományos zárt
iskolák  tradícióival  szakító  intézmények. Ezekben már teljesen más volt a
tanár-diák   viszony,   mint   korábban,   a   tanárok  segítőtársai  voltak
növendékeiknek.   Az  önkormányzati  munka  és  az  öntevékenységre  nevelés
felelevenítette  és  felújította  a  kora  újkori  kollégium-típusú  iskolák
legjobb hagyományait. Az esztétikai-művészeti nevelés is tág teret kapott az
új   iskolákban,   nem   kis   mértékben  építve  a  századelőn  kibontakozó
művészetpedagógiai irányzatok gondolataira.

   Az  elitképző  középiskolák  mellett  a  századelőn  találkozhatunk olyan
törekvésekkel   is,   amelyek   a   kisgyermekkori   nevelés   módszereinek,
színtereinek  megreformálására irányultak. Maria Montessori és Ovide Decroly
pedagógiája is ebben a szellemben fogant. Montessori, az első olasz orvosnő,
"Casa  dei  Bambini"  néven  hozta  létre  első  óvodáját  Rómában,  melynek
pedagógiai  módszereit  a  mai  napig  követik  a  világ  számos pontján. Ő,
csakúgy,  mint számos kortársa, úgy vélte, hagyni kell szabadon cselekedni a
gyermekeket;  rendszerének  alapelve volt a gyermeki aktivitás és szabadság.
Az első elv azt jelenti, hogy a cselekvés elindítója a felnőtt, irányítója a
jól   megválasztott  eszköz  (az  érzékelés  különböző  formáit  kifejlesztő
tanszerek) és tevékenységi tér (gyerekek testméreteihez illő bútorok, stb.).
A  második pedig azt, hogy minden gyermeki tevékenység megengedett, feltéve,
ha nem sérti a többi gyerek önálló tevékenységét.

   Decroly  belgiumi  iskolájának  jelmondata  volt az, hogy az iskolának az
élet  által, az életre kell felkészítenie. A világból tapasztalatok alapján
kiválogatott  ismereteket  4  érdeklődési  központ  köré szervezték ebben az
iskolában  (táplálkozás  -  védekezés  az  időjárás  viszontagságai  ellen -
védekezés  a  veszedelmek  és ellenségek ellen - közös munka). A gyerekek az
önmagukra  vonatkozó  ismereteken  kívül  elsajátíthatták  a  természeti  és
társadalmi  környezetükre vonatkozó tudnivalókat. Kisgyerekek oktatása során
az  analitikus  és  szintetizáló  módszer  helyett  a globalizációs módszert
javasolta.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.