Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                            A FELVILÁGOSODÁS KORA


   A  18.  század  nagy változásokat hozott Európa történetében. A gazdasági
fejlődés,  a  mezőgazdaságból  kiinduló  ipari  evolúció  kezdete  ez, ezzel
összefüggésben  pedig  a  liberális gondolatok, a ráció uralomra kerülésének
ideje.  Az angol filozófiai gondolatokat adaptáló és továbbfejlesztő francia
szellem  irányadóvá  vált  szerte  a világon: az európai kontinensen éppúgy,
mint  a  gyarmatokon.  Az  értelem  és  az egyén fontosságának hangsúlyozása
jelentős  hatással  volt  a  pedagógiai  gondolkodásra  is.  A felvilágosult
abszolutista  uralkodók  arra  törekedtek, hogy minél szélesebb néprétegekre
terjesszék  ki  az  alapoktatást,  hiszen  ebben látták a gazdasági fejlődés
zálogát.  Az  egyre  nagyobb  arányban  növekvő  népesség,  az  átlagéletkor
növekedése  (a  18.  század  végén  35  év  a  korábbi  25  évvel  szemben!)
eredményeképpen  egyre  nagyobb  figyelem  fordult  a gyermekek és a nevelés
felé.

   Ennek  egyik példája többek között Rousseau sokat emlegetett és alapműnek
tartott nevelési regénye, az "Emil, vagy a nevelésről" című könyv. E művében
a   gyakorlatban  rossz  nevelőnek  bizonyult  apa  képzeletben  végigvezeti
olvasóját  Emil  nevelésén,  amely  tartalmát, módszerét és céljait tekintve
csakis  a  regény  lapjain  megvalósítható nevelés. Ugyanakkor számos adalék
meríthető   a   műből  a  pedagógiai  gyakorlat  számára,  mint  ahogyan  ez
megfigyelhető  lesz  majd  a  reformpedagógiák  esetében.  A  rousseau-i  mű
alapmotívumai   a   szabadság,   az   erkölcsi   erényesség   és   az  ember
boldogságkeresése. A regényben vázolt pedagógia teljes mértékben a gyermeket
állítja  középpontba,  nem  a  tudás  és pláne nem a tanár a fontos Rousseau
szerint   az   ismeretelsajátítás  hosszú  folyamatában,  csakis  a  gyermek
természetes ösztönei, érdeklődése és hajlamai. A nevelő szerepe Emil mellett
azon  szituációk  "megrendezése", amelyek lehetőséget nyújtanak a gyermeknek
aktivitása  kiélésére.  Könyvek  helyett  az  élet,  holt szövegek biflázása
helyett  az  élő  természet  megfigyelése  a  cél.  A  mű négy fejezete Emil
különböző  életkori  szakaszainak  jellegzetes nevelési szituációit foglalja
össze,  utolsó  részében  pedig  Rousseau a férjének mindenben alárendelt nő
neveléséről írt.

        "Gyengének  születünk,  erőre  van szükségünk. Mindennek híjával
     születünk,   segítségre   van   szükségünk.   Ostobának  születünk,
     ítélőképességre   van   szükségünk.  Mindazt,  amit  születésünkkor
     nélkülözünk,  a  amire nagykorunkban szükségünk van, a nevelés adja
     meg nekünk." - írta Rousseau.

   A  "pedagógia  századában"  kezdte tanítói munkásságát a másik kiemelkedő
svájci   egyéniség,   Pestalozzi   is.  A  filantropisták  és  neohumanisták
gondolataihoz  hasonlóan  őt is az egyetemes embernevelés gondolata fűtötte,
gyakorlati  és  elméleti  munkáival is ezt az eszmét szolgálta. A 18. század
utolsó  negyedében birrfeldi birtokán szervezte meg azt a gazdaságot, melyet
később    Neuhofnak   neveztek,   és   ahol   szegény   gyerekeket   próbált
alapismeretekre   és  gazdálkodásra  tanítani.  Bár  tapasztalatok  híján  a
gazdaság  megbukott,  mégis  jelentős pont volt ez a kezdeményezés a nevelés
történetében:  az  egyik  első  próbálkozás az oktató és termelő tevékenység
össszekapcsolására   vonatkozóan.  Pestalozzi  négyrészes  regényében,  mely
"Lénárd  és  Gertrúd"  címmel  jelent  meg,  számos pedagógiai gondolatot is
kifejtett.  A  francia  forradalom  alatt  Stansban  szervezte  meg elárvult
kisgyerekeknek  híres  iskoláját,  később  Burgdorfban  tanított, majd pedig
Yverdonban   tanítóképzőt  létesített,  melyet  a  kor  neves  személyiségei
látogattak. Az alapoktatást az általa kidolgozott "elemek" alapján szervezte
meg  iskoláiban:  a  szó,  alak  és szám jelentette nála a tantárgy rendszer
alapjait.  Nagy  hangsúlyt  fektetett  a  beszéd-  és  értelemgyakorlatokra,
valamint a szemléltetésre.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.